Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Z

zemra

Jag skrev i en annan tråd ang. att avliva valpar innan, men jag skapar en ny tråd nu istället.

Jag var i Kosova i sommras och hälsade på min mans familj.
Det finns vildhundar där och lagom tills jag kom så lämnade en tik sina 3 valpar på deras bakgård.
Valparna är helt underbara, dom följde med mig och Avni till stranden på promenader osv. Riktiga raringar.
Nu är det så att familjen har en hund, och dom har gått med på att behålla en valp, men 4 hundar är för mkt. Det har kommit någon och frågat om dom får ta en och då sa Avni att han skulle prata med mig. Han sa till dom också att villkoret är att dom verkligen är snälla mot hunden men det är ändå inte säkert. Och även om dom är snälla emot hunden, så är det oftast så att hundar i Kosova sitter fastbunda utanför huset mest hela tiden, inget kul hundliv alltså.
Man kan ge bort dom 2 andra och hoppas att dom får det bra, eller lämna dom på soptippen och låta dom klara sig bäst dom kan. ELLER avliva dom
Både jag och Avni gruvar oss jätte mkt.. Han kommer hem till Sverige på Lördag och och det känns bäst om vi har bestämt hur vi ska göra innan han kommer.
Jag ville ta hit dom, jag och Avni vill ha en hund i vilket fall, och mina föräldrar ska köpa en, men det kostar på tok för mkt.
KANSKE kan vi bygga en karantärn här hemma och få ner
kostnaderna, håller på att kolla upp det nu, men vet inte om det kommer funka heller, men eftersom det finns en liten chans att går så vill vi inte avliva dom för snabbt.
Ett annat problem är att 2 är hanar och en är tik, så tänk om dom betäcker henne?

Några funderingar och förslag? :confused:
Vi tycker så otroligt mkt om dom, och vill göra det som är bäst för dom.

100_0439.jpg



100_0109.jpg



100_0274.jpg



Photo_44808_545001.jpg
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Bra tycker jag inte, men ska dom vara vildhundar, så är det där dom har störst chans att klara sig.

Menade du att du tycker att det var det bästa alt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Det är lätt att fästa sig vid valparna när man ser dem.
Jag tycker att ni ska låta dem vara, alt låta avliva dem på ett värdigt sätt.
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Jag tycker att du antingen ska ta med dem till Sverige om det går eller avliva dem så humant som möjligt. Då slipper du oroa dig för hur de har det och de slipper bli illa behandlade eller svälta eller frysa ihjäl.
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Självklart så skulle avlivningen gå bra till.
Det skulle antagligen bli någon av Avnis bröder som gör det. Avni klarar det inte.

Låta dom vara är nog inge bra, För att dom ska ha störst chans att klara sig så måste vi köra dom någonstans det där finns större chans för dom att fixa egen mat. Men usch.:cry: Det finns nog ingen bra lösning.
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Vi vill absolut inte ha någon import av vildhundar från östeuropa!!!!
PL
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Skjut dem. Och kan inte få tiken steriliserad så skjut henne med. Annars har ni samma problem om ett litet tag igen.
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Skjut dem. Och kan inte få tiken steriliserad så skjut henne med. Annars har ni samma problem om ett litet tag igen.

Rått men jag håller faktiskt med. Det är mycket värre att döma dem till ett ovärdigt liv som gatuhundar alt hos en familj som inte har en aning om vad de har i kopplet.
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Tack för svar. Kanske inte vad jag ville höra, men det finns iofs inget jag vill höra av dom möjliga alt :(
Bra att höra era åsikter..

:cry::cry::cry:

Sen känns det så dumt att ta bort dom för TÄNK OM dom kommer till en bra familj?? Isf så har jag mördat dom i onödan!
Sen känns det som att "vem är jag som ska bestämma vem som får leva o vem som för dö?" Jag är knappast Gud.

Men jag förstår vad ni menar, absolut, och jag kommer att tänka igenom det ordentligt.
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Tack för svar. Kanske inte vad jag ville höra, men det finns iofs inget jag vill höra av dom möjliga alt :(
Bra att höra era åsikter..

:cry::cry::cry:

Sen känns det så dumt att ta bort dom för TÄNK OM dom kommer till en bra familj?? Isf så har jag mördat dom i onödan!
Sen känns det som att "vem är jag som ska bestämma vem som får leva o vem som för dö?" Jag är knappast Gud.

Men jag förstår vad ni menar, absolut, och jag kommer att tänka igenom det ordentligt.

Döda hundar lider inte.

Det gör däremot svultna, sjuka,skadade och parasitangripna hundar...
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Tack för svar. Kanske inte vad jag ville höra, men det finns iofs inget jag vill höra av dom möjliga alt :(
Bra att höra era åsikter..

:cry::cry::cry:

Sen känns det så dumt att ta bort dom för TÄNK OM dom kommer till en bra familj?? Isf så har jag mördat dom i onödan!
Sen känns det som att "vem är jag som ska bestämma vem som får leva o vem som för dö?" Jag är knappast Gud.

Men jag förstår vad ni menar, absolut, och jag kommer att tänka igenom det ordentligt.


Det är klart man kan tänka så. Men samtidigt...hur ska du kunna förlåta dig själv om dom INTE kommer till en bra familj (vilket kanske är troligare).

Ibland smakar äpplet surt :( Lycka till!
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Det är klart man kan tänka så. Men samtidigt...hur ska du kunna förlåta dig själv om dom INTE kommer till en bra familj (vilket kanske är troligare).

Ibland smakar äpplet surt :( Lycka till!
Det är uppenbarligen ett överskott på hundar om hundar springer vind för våg i Kosovo. Likadant i Sverige där det kryllar av hundar till salu på blocket som verkar vara någon form av impulsköp.
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Vad jag kan förstå så vill du ta hem dom?
Har du kollat med jordbruksverket vad som krävs?
Är olika för olika länder, jag har tyvärr ingen aning om vad som gäller från Kosovo, men dety är ju lätt att ta reda på.
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Ok, då missuppfatade jag.
Ja kan du inte hitta riktigt bra hem till dom, så är det ju faktiskt barmhartigast att avliva.
Finns det inget djurhen eller något, i stil med det dom har i Spanien?
Att släppa ut på gatan, hade aldrig varit ett alternativ för mig.
 
Sv: Vad tycker ni att vi borde göra med valparna?

Det är nog bara så att det här är inte min tråd så det är inte till mig du ska rikta dina inlägg.

Jag skulle aldrig i livet ta hem hundar från ett annat land så länge vi har ett överskott här. Möjligtvis bara om jag hade en exklusiv ras som behövde nytt avelsunderlag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 974
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 850
Senast: Nota
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 719
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 282
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp