Vad tycker ni om blandraser ?

Sv: Vad tycker ni om blandraser ?

Precis, just det jag ville få fram! 99 % av all blandrasavel är oseriös. Skulle jag däremot möta ngn som föder upp blandraser som säger att de har det och det syftet, att de hoppas på det resultatet om så och så många generationer och att föräldrarna är hälsokollade och med bra mentalitet så bryr jag mig faktiskt inte om det är en blandras eller inte. Men så är ju tyvärr inte fallet oftast.

*kl*

Nu är ju jag en "korkad" människa som helst vill ha en blandras...
Min första hund (som jag minns) var en blandras Bordie collie / flat.
HELT underbar hund som blev12 år (nån lungförändring och hög feber = avlivning) ...
Vår andra hund var en renrasig långhårig schäfer (nån lungförändring och hög feber = avlivning även han men som 11 åring). helt klart jättetrevlig men har inte alls lämnat samma "avtryck" inom familjen...

Så vi har inom familjen diskuteratev hundköp... Gillar Bordie collins snabba intellekt/intelligens men den kräver ju åxå en väldans stimulering.. Därför är min nästa hund en bordie collie korsning, ev med flat igen men fundrar även på bordie / golden eller labbe eller just schäfer... Sett dessa korsningar i enstaka exemplar och alltid gillat dom...

Och nej jag har ingen regelrätt info om uppfödning av blandras kontra renras och helt ärligt struntar i vilket... Att föräldrarna till hundarna är friska förutsätter jag oavsett blandras/renras...Hur de är i temperamentet är ju självklart viktigt men alla individer passar ju alltid nån, hur jag vill ha min hund är ju inte säkert att ni vill ha den, därav olika raser och inriktnngar men även inom renras så finns ju olika individer och temperament..

Så nej jag e helt klart för blandrasavel...

Och hur vet du att en BC/Flat (valfri ras) inte ärver BCns mentalitet o t ex Schäferns utseende? Eller tvärt om?

Har träffat en hel del BC blandisar genom åren o det är bara två som var bra/trevliga hundar, en BC/LH Collie o en BC/Tollare, resten var skräp o borde aldrig ha fått födas.

Nej alla individer passar inte någon, vore det så så skulle inte våra hundstallar översvämmas av konstiga blandisar, varav de flesta avlivas för att ingen vill ha/klarar av dem.
Visst kan renrasiga hundar oxå ha kass mentalitet, men blandisar har det betydligt oftare, proportionellt sett.

Att föräldrarna till hundarna är friska förutsätter jag oavsett blandras/renras...Hur de är i temperamentet är ju självklart viktigt men alla individer passar ju alltid nån, hur jag vill ha min hund är ju inte säkert att ni vill ha den, därav olika raser och inriktnngar men även inom renras så finns ju olika individer och temperament..

Men hur kan du förutsätta att föräldra djuren är friska :crazy: Det finns ju hur många som helst som avlar på sina hundar utan någon forma av hälsokoll. Vet till och med folk som vill ta valpar efter sina hundar även fast dom har hälsoproblem (HD och andra sjukdomar). Så för mig är det väldigt konstigt att du kan förutsätta att föräldradjuren är friska för så är verkligen inte alltid fallet, långt ifrån. De flesta blandraser så är ju inte ens föräldrarna kollade..

Du kan ju aldrig veta om din bckorsning inte kommer kräva minst lika mycket aktivering som en renras bc eller inte?

Läs om, läs rätt, de flesta av oss är emot blandrasavel, inte blandrashundarna.
Visst finns det seriös blandrasavel, släd/draghundar t ex, förutom denna prestationsavel så finns det knappast seriös blandrasavel.
Var skrev jag att det var blandrashundarna ni var emot :confused: Det kanske är du som ska läsa om/ läsa rätt? ;)

Sen undrar jag, eftersom ni som är emot blandrasavel är sådana faktaivrare, om du har fakta på att det inte finns ngn seriös blandrasavel utöver t ex slädhundar?? Kom igen nu, fram med siffrorna och undersökningarna så kan vi ta en diskussion om just det sen. :idea:

På vilket sätt är det översitteri att anse att avel skall ha ett långsiktigt mål o inte bara att producera valpar?

Det har jag inte sagt. Jag sa att det var översitteri att dissa ALL blandrasavel alltså även den som har ett långsitigt mål. Att dissa den oseriösa samtidigt som man dissar oseriös renrasavel tycker jag är helt OK. Gör det själv nämligen.

Jag har erfarenhet av en typ av seriös blandrasavel, ge gärna exempel på fler, tror det blir svårt.
PL

Jag kan inte ge exempel på någon seriös blandrasavel rent generellt utan kan bara nämna enskilda uppfödare och det tycker jag inte är rätt att göra på ett öppet forum. Men kan väl säga som såhär (lagom flummigt :p) att jag känner till ett fåtal uppfödare av blandrashundar som har full koll på släkterna bakåt i leden, hälsoundersäkningar, mentalitet osv. Enbart blandar 2 raser som är närbesläktade t ex samma storlek/ samma användningsområde/ liknande psyke osv., är nogranna med vem som får köpa, gärna har kontakt med köparna efteråt, har ett avelsmål även om det inte ligger 10 generationer framåt i tiden osv osv

Och framförallt brinner för det de gör.

Det anser jag vara seriös avel, blandras or not ;)

Jag hoppas bara du är införstådd med att om du köper en blandis flatte/ bc så kan du få en hund som är 100% flatte, 100% bc, se ut som en flatte vara som en bc osv osv. kombinationerna är oändliga ;) MEN om du kan tänka dig alla kombinationer som kan komma av en sådan blandning så är det ju en annan sak. Och lite kan man redan se vid första besöket. Är den vit och svart så minskar oddsen för att den kommer bli klassikst flattebrun osv.

Vår Loppa hade spetsiga öron som var på G att resa sig - ngt jag såg men inte sambon (som tur är mouhahaha) och en hel del andra tydliga tecken som indikerade på att 12% labbe enbart var på pappret. :D

Vad kostar det generellt att göra en HD röntgen? Tänkte ta en på Loppan om några månader för att se om det ens är värt att utbilda henne till det vi har tänkt. :)

Men hur kan du förutsätta att föräldra djuren är friska :crazy: Det finns ju hur många som helst som avlar på sina hundar utan någon forma av hälsokoll. Vet till och med folk som vill ta valpar efter sina hundar även fast dom har hälsoproblem (HD och andra sjukdomar). Så för mig är det väldigt konstigt att du kan förutsätta att föräldradjuren är friska för så är verkligen inte alltid fallet, långt ifrån. De flesta blandraser så är ju inte ens föräldrarna kollade..

Det finns tyvärr en hel del renrasavel också där föräldrarna inte är mer hälsokollade än de blev som valpar. oseriös avel är alltid oseriös avel oavsett om den är renras eller ej. Och tvärtom med såklart. :laugh:

Enbart blandar 2 raser som är närbesläktade t ex samma storlek/ samma användningsområde/ liknande psyke osv.
Vad är i så fall syftet med en sådan parning, vad vill man ha fram om man parar två olika raser med samma storlek, samma användningsområde och liknande psyke. Vad kommer blandrasvalparna få som inte går att hitta hos en renrasig avkomma av respektive ras? Ett unikt utseende?

Det finns ingenting som heter växtvärk hos hundar, däremot OCD.

Så vitt jag vet så brukar panostit även kallas för växtvärk. Min numera döda hane hade kraftig panostit i ett framben som unghund men verkligen ingen OCD. Och ja, veterinären kallade det då för växtvärk.

Det finns tyvärr en hel del renrasavel också där föräldrarna inte är mer hälsokollade än de blev som valpar. oseriös avel är alltid oseriös avel oavsett om den är renras eller ej. Och tvärtom med såklart. :laugh:

Vilka raser syftar du på då? De allra flesta rasklubbar har krav på olika tester som ska ha gjorts innan parning (i vuxen ålder). Kan faktiskt inte komma på en enda ras såhär på rak arm som inte har några som helst krav på tester eller undersökningar. Men du kanske vet om någon sådan ras?

Vilka raser syftar du på då? De allra flesta rasklubbar har krav på olika tester som ska ha gjorts innan parning (i vuxen ålder). Kan faktiskt inte komma på en enda ras såhär på rak arm som inte har några som helst krav på tester eller undersökningar. Men du kanske vet om någon sådan ras?

Undrar också detta och hoppas att TeamLundVer kan svara på det, särskilt som parningar som inte uppfyller rasens hälsokrav inte får registreras och då räknas som blandraser...?

Senast ändrad:

Det finns renras hundar som föds upp utanför rasklubbarna. :idea:

Att de på pappret då ska kallas blandras tycker jag är missvisande. Den som köper hund av ngn som har ppaper på bägge föräldrarna kallar inte sin hund blandras även om valpen inte är reggad i skk.

Sen finns det renrasuppf. som följer alla uppsatta regler men som ändå bara parar för att det är en trevlig hund och som part väljer vad de kan hitta inom lagom avstånd (inom samma ras och papper på bägge sas). Det är inte heelt ovanligt :angel:

Vad är i så fall syftet med en sådan parning, vad vill man ha fram om man parar två olika raser med samma storlek, samma användningsområde och liknande psyke. Vad kommer blandrasvalparna få som inte går att hitta hos en renrasig avkomma av respektive ras? Ett unikt utseende?

Ser att jag skrev lite slarvit, sorry :o

Menade inte att alla kriterierna var lika. T ex (tar ett ex hämtat från det blå) två liknande raser där ena rasen är lättare i typ och man hoppas få fram ett mellanting. Ungefär som inom hästvärlden i vissa fall då man blandade in fullblod i Nordsvensk avlen eller i halvblodsaveln (med godkännande såklart)

Faktum är att en hund som inte är registrerad i SKK eller i utländsk motsvarande klubb räknas inte som renrasig, vad än dess uppfödare kallar den. Dessa uppfödare kan heller knappast räknas som särskilt seriösa.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 582
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31