Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Det känns som om sporten går mer och mer mot "rike mans folket"...

Tyckter att det börjar bli lite väl mkt pengar för en licens!
Innan behövde man exempelvis inte licnes för att tävla lokal, sedan så komme de på att där kunde man ju tjäna en massa pengar om man införde licens...
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

aha :idea: dår förstår jag..

Nej, jag tror tyvärr inte vi ska ha någon regional hopp i år..synd faktiskt. Men klubben är ju lite "på svaj" om man säger så..Men vi ska ha massa fälttävlan och hunting..o så julihoppningarna!

Vart ska du flytta förresten?
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

va tusan :-0 psyko ridsportsförbund.
vart är regional licensen? jag tänker ju inte starta nationellt.
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Jag tycker det är för j-vligt vad dyrt det har blivit o tävla :mad: Varför varför måste dom höja alla avgifter för :confused: Se bara vet besiktning minst 100kr förr 70-80 kr, ja jag säger då det, man måste visst vara rik för att kunna tälva reg o uppåt. :smirk:
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Hästen jag rider skall upp i MSV nu o det är ju på reg nivå. Ryttaren är junior. Kommer jag att få tävla LA på lokal då?? Jag har inte råd att lösa licens för att ev. åka ut o tävla..

Skillnaden på reg o lokal är att det är prispengar på reg o uppåt.. Dock sällan så mkt att en tävling går med vinst...

Var det inte av sparskäl de flyttade till Strömsholm? De Kanske är det dags att börja rensa upp? Börja uppifrån då!
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

ia_ skrev:
Om jag ser till mig själv kommer jag mestadels att tävla lokat nästa år, men måste trots detta lösa den nationella senior licensen då jag kommer att rida FT som går regionalt.

Nä en licens för runt 400-500 kr som gäller lokala och reginala tävlingar skulle jag gärna se! :)

Jag håller med dig!

Jag ska debutera FT till våren och kommer förmodligen hålla mig på debutantnivå hela nästa säsong. De hopptävlingar jag åker på är de lokala än så länge eftersom bägge hästarna är för "gröna" för nåt annat. FT finns ju nästan aldrig på lokalnivå så man är ju tvungen att lösa nationell licens.

I övrigt så är det på gränsen att jag har råd med sporten öht. Jag får offra det mesta annat för att kunna göra det jag tycker om. Sambon tycker att det börjar bli för dyrt och knorrar. Vår gemensamma inkomst är låg, han studerar och jag är arbetslös. Om jag bodde sthlmsområdet skulle jag förmodligen inte kunna ha häst öht eftersom det är mycket dyrare hyror där. När själva tävlandet blir dyrare och dyrare så känns det tröstlöst.
I bland önskar jag att det vore löpning jag sysslade med, ett par skor och man vore klar för träning, tävling osv.

Rikemanssporten som skulle bli folklig blev bara en rikemanssport i alla fall...
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Det finns varken regional- eller nationell licens längre. De heter sedan något år tillbaka juniorlicens och seniorlicens beroende på hur gammal man är och gäller på alla tävlingar.
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Ja, så länge hästen inte är uppklassad ur LA så kan du fortsätta tävla LA på lokaltävling med lokaltävlingslicens, medan den andra ryttaren rider på regionaltävling på sin juniorlicens (och hästens hästlicens)
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Jag var inne idag på förbundets sida och letade proppar. Och då hade er klubb en regional i vår! :bow:

Jag har flyttat så jag bor lite närmare Örebro än jag gjorde förut. Flyttade i somras. Har inte ångrat mig en sekund! :bow:
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Att veterinärbesiktningen blivit så dyr är Jordbruksverkets fel.
För en gångs skull inte förbundets! :smirk:
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Håller med! Minns när jag tävlade min första häst (mitten på 80-talet). Då behövde jag inte alls välja bort allt annat för att ha råd!

För mig känns det som om det är de skenande bensinpriserna som är största skulden till att det är så dyrt med hästeriet nu. Det och till viss del att övrigt till bilen börjar bli så dyrt! Försäkringar osv.
Tar man bort vad bilen kostar/månad för mig, så jösses vad rik jag skulle vara! :eek:
Och samåka när det gäller hästeriet, det funkar ju inte av många anledningar!
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Nej, men till viss del klubbarnas. Hur många klubbar tänker på att de inte får tjäna pengar på veterinäravgiften? Självklart räknas det ut hur mycket det kommer att kosta per ekipage. Men vad händer när tävlingarna tar kortare tid än beräknat? Eller att det kommer en hel drös efteranmälda? EN gång har jag varit med om att de sänkt veterinäravgiften för att det blev billigare än de trodde.
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Jag tror att en och annan klubb har sett en chans att tjäna lite extra, det håller jag med dig om.
Men hade inte Jordbruksverkets nya regler kommit, så hade de inte kommit på det, eller hur man ska säga.

Innan den där idiotiska lagen som försämrar djurskyddet så mkt på tävling kom till, så visste ju klubbarna innan tävlingen hur mkt veterinären skulle ta betalt.
Det ju eftersom ju oftast veterinären var bussig och ställde upp till en låg summa på sin fritid. Det var ju på intet sätt ngt svartjobb, bara det att veterinären tog ut en mkt låg timpenning.

Nu för tiden är det ju så illa att på vissa tävlingar så finns det ju ingen veterinär annat än i början av tävlingen, och då måste ju alla besiktiga innan en viss tid.
Och händer sedan ngt när veterinären har åkt, då måste ju klubben leta rätt på en jourveterinär.
Helt åt h-e i onödan tycker jag! :mad:

Och att lokal tävling är undantagen, det fattar jag inte heller?! :confused:
Iofs så är det ju givetvis bra, då slipper ju några ryttare från den onödiga avgiften, men vilken stolle har ansett det är ett lämpligt sätt?
Jordbruksverket hävdade ju att de med den nya lagen "ökade djurskyddet" på tävling. Jo tjena! :smirk:
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Jag tycker att det är alltför dyrt att betala en sån stor summa varje år.
Visst, den lokala är ju absolut inte dyr, men de andra..
Speciellt seniorlicensen är ju sjukt dyr..

:mad:

tycker dom borde ha de dr priserna för två år istället.. :p
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

regional licens då??
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Ja, usch, och hela hanteringen med nya platskort varje år kostar förstås också!

Nej, jag tycker det är rent utsagt svindyrt att betala närmre tusen-lappen för en nationell licens (när jag max kommer tävla regionalt! )

Dessutom måste jag lösa hästlicens med (var tydligen dum som inte gjorde det förra året, suck! )

Nä, kan vi inte sammanställa en protestlista?! Undrar bara vart den ska mailas..?

// L
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

Just detta med plastkortet tycker jag är helsjukt! :mad:
Snacka om taskig miljövinst! Nytt kort varje år!!
Och nytt kort varje år = porto till alla som har licens varje år. Vilket man inte behövde förut när man bara klistrade postens kvitto på baksidan av licensen.

Kan höjningen vara en anledning av den mkt dyrare administrationen detta förb. plastkort medfört?
Och att några i beslutande position i förbundet inte kan erkänna att deras idé var kass och ändra tillbaka till det mkt bättre gamla sättet? :devil:
 
Sv: Vad tycker ni om de nya licenspriserna?

kopparberg skrev:
Just detta med plastkortet tycker jag är helsjukt! :mad:
Snacka om taskig miljövinst! Nytt kort varje år!!
Och nytt kort varje år = porto till alla som har licens varje år. Vilket man inte behövde förut när man bara klistrade postens kvitto på baksidan av licensen.

Kan höjningen vara en anledning av den mkt dyrare administrationen detta förb. plastkort medfört?
Och att några i beslutande position i förbundet inte kan erkänna att deras idé var kass och ändra tillbaka till det mkt bättre gamla sättet? :devil:

Erkänna att det gamla sätter var bättre kommer de ju ALDRIG att göra :devil:
Men... om de nu ska ha plastkorten, varför inte bara ha en klisterlapp som man får när man betalt för årets licens, bytar man mellan olika typer av licenser får man naturligtvis en ny plastbricka, men majoriteten har ju samma sorts licens år efter år... Känns onödigt att få en ny plastbricka varje år där ända skillnaden är årtalet...
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 470
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Usch jag känner mig väldigt upprörd över sättet SBK/UG lydnad (utvecklignsgruppen för lydnad) hanterar arbetat med de nya...
Svar
11
· Visningar
1 206
Senast: Kattla
·
Hundavel & Ras Lite diskussion om utställningar och anmälningsavgifter. Eftersom jag tycker det är intressant att veta vad folk tycker. Förra året på...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp