Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om klädkoder?

Jag tycker det är respektlöst. (Om man nu inte har ngt funktionshinder eller ngt annat giltigt skäl Ekonomi mm). Jag vet inte dock av vilken anledning du sätter in argumentet om att det ska handla om hur bildad man är när du citerar mig? För mig har det inte med bildning att göra. Förr däremot osv.
Att tro att klädkoder inte har med bildning och klass att göra, är en jävligt priviligierad ståndpunkt. Precis som med många bordsskicksregler så är det i allra högsta grad en klassmarkör.
 
Jag tycker det är respektlöst. (Om man nu inte har ngt funktionshinder eller ngt annat giltigt skäl Ekonomi mm). Jag vet inte dock av vilken anledning du sätter in argumentet om att det ska handla om hur bildad man är när du citerar mig? För mig har det inte med bildning att göra. Förr däremot osv.

Fel använt används etikettkoder för att visa hur mycket mer bildad och förfinad man är än alla andra. Att anse att det är respektlöst gentemot värden att bryta mot en klädkod är inte korrekt etikett.
 
Att tro att klädkoder inte har med bildning och klass att göra, är en jävligt priviligierad ståndpunkt. Precis som med många bordsskicksregler så är det i allra högsta grad en klassmarkör.
Ja. Förr. Nuförtiden är det en googling borta. Och lite vilja. Jag är verkligen inte priviligerad genom min uppväxt. Jisses! Du skulle bara veta.
 
Ja. Förr. Nuförtiden är det en googling borta. Och lite vilja. Jag är verkligen inte priviligerad genom min uppväxt. Jisses! Du skulle bara veta.

Vet du. Alla dina inlägg ger mig bara känslan av att "det är bara" och jag kan verkligen inte fatta varför alla ska hålla på att lägga det kravet på ALLA ANDRA. Det är därför min vänskapskrets är så jävla liten. Låt mig vara ifred och leva mitt liv som jag vill så kan andra lev sitt som de vill utan att spy ur sig sina åsikter OM ANDRA vitt och brett.
 
Personlig preferens? Ångest? Fetma? Ekonomi? Det finns massor! Och inget är mimdre ok än något annat!
Jag har gått på bröllop finklädd med så mkt övervikt att jag fick en GBP ngt år senare. I en reaklänning på Kappahl. Med full jävla ångest. Och höll tal. Det handlar om att vilja överkomma det där. Och att ha viljan att göra det. Har man inte den och inte heller vill, så är det ju svårare. Men då är det ju den man får förklara det med, inte massa annat. Jag har full jätte- respekt för att det kan vara mindre viktigt att genomlida stressen att överkomma sådant som är jobbigt. I synnerhet en fest. Och att ha vänner runt sig som säger att man är ok i alla sammanhang ändå. Men att säga att det inte går om man vill, det köper jag inte. För mig är detta jättestor skillnad.
 
Jag har gått på bröllop finklädd med så mkt övervikt att jag fick en GBP ngt år senare. I en reaklänning på Kappahl. Med full jävla ångest. Och höll tal. Det handlar om att vilja överkomma det där. Och att ha viljan att göra det. Har man inte den och inte heller vill, så är det ju svårare. Men då är det ju den man får förklara det med, inte massa annat. Jag har full jätte- respekt för att det kan vara mindre viktigt att genomlida stressen att överkomma sådant som är jobbigt. I synnerhet en fest. Och att ha vänner runt sig som säger att man är ok i alla sammanhang ändå. Men att säga att det inte går om man vill, det köper jag inte. För mig är detta jättestor skillnad.
Då har du inte lika mycket men av din ångest som andra, det är det enda jag kan tolka dig på. För mig finns det inte i min världsbild att göra något sånt, även om jag var smal. Du har verkligen kass empatiförmåga.
 
Vet du. Alla dina inlägg ger mig bara känslan av att "det är bara" och jag kan verkligen inte fatta varför alla ska hålla på att lägga det kravet på ALLA ANDRA. Det är därför min vänskapskrets är så jävla liten. Låt mig vara ifred och leva mitt liv som jag vill så kan andra lev sitt som de vill utan att spy ur sig sina åsikter OM ANDRA vitt och brett.
Låt bli att ha åsikter om hur du uppfattar mig då? Om mig får du ha åsikter men jag får inte uttrycka hur jag ser på klädkoder? Varför ska jag respektera hur du känner, när du inte respekterar hur jag känner?

Det är tråkigt att du känner dig påhoppad. För mig har det inte varit lätt att överbrygga mina svårare sidor att vara i olika sociala sammanhang. Det borde framgå tydligt av mina inlägg.
 
Bara att hamna i sitsen att man behöver googla det för att lära sig betyder ju att man har ett umgänge där det spelar roll och folk har råd/tid att bry sig.

Din upplevelse är inte allmängiltig.
Eller bara besöka nation om man pluggar i Uppsala, och det behöver absolut inte ha något med klass att göra (att man pluggar där dvs)
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Tack för tipset! Jag borde nog prova det igen :)

Min mamma brukade köpa "kinaklänningar" i siden när jag var mindre och jag tyckte alltid att de var väldigt obekväma. Men de sitter åt och är rätt tighta, så "vanliga" kläder hade nog gått bättre.
Typ sånna här:
Visa bifogad fil 54476
De är väldigt fina, men samtidigt väldigt obekväma (enligt mig) :D

Prova en maxiklänning med lite vidd i så den fladdrar skönt! Underbart skönt, speciellt på sommaren! Finns såna som både är fina och sköna.
 
Då har du inte lika mycket men av din ångest som andra, det är det enda jag kan tolka dig på. För mig finns det inte i min världsbild att göra något sånt, även om jag var smal. Du har verkligen kass empatiförmåga.

Du får tolka hur du vill. Och dra vilka slutsatser du vill. Jag vet bara att jag har levt med ångestattacker och ångest i hela mitt liv. Men kämpat sjukt hårt med att hantera det och inte låta det ta överhanden. Du får helt enkelt hantera det bäst du vill. Och kalla mig empatilös också. Men det betyder inte att du har rätt.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Du får tolka hur du vill. Och dra vilka slutsatser du vill. Jag vet bara att jag har levt med ångestattacker och ångest i hela mitt liv. Men kämpat sjukt hårt med att hantera det och inte låta det ta överhanden. Du får helt enkelt hantera det bäst du vill. Och kalla mig empatilös också. Men det betyder inte att du har rätt.
Och du får du kalla mig viljesvag, du har inte mer rätt för det.
 
Du får tolka hur du vill. Och dra vilka slutsatser du vill. Jag vet bara att jag har levt med ångestattacker och ångest i hela mitt liv. Men kämpat sjukt hårt med att hantera det och inte låta det ta överhanden. Du får helt enkelt hantera det bäst du vill. Och kalla mig empatilös också. Men det betyder inte att du har rätt.

Du har säkert gjort en enorm resa och kämpat hårt. När jag sa grattis så menade jag det. Jag förstår bara inte varför du prompt måste tala om att det skulle fungera likadant för alla andra? Vi är ju olika, och har olika förutsättningar. Sen när slutade det vara sant?
 
Och du får du kalla mig viljesvag, du har inte mer rätt för det.
Fast det handlar ju om vilja. Alternativt problemlösningsförmåga. Om man nu inte har enormt dålig ekonomi, så illa så att man verkligen inte kan handla ens på halva reapriset eller så. Eller köpa second hand. Eller på en fb-loppis. Det är ju en annan sak. Där har jag också varit. Fy f*n. Eller lider av svår npf. Eller annan sjukdom. Då är det ju en annan sak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp