Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om klädkoder?

Eftersom vi diskuterar folkdräkter, så tänkte jag ta möjligheten att smyga in med en fråga - vilken folkdräkt är det man "ska" ha? Mina föräldrar är från trestadsområdet i Västra Götaland, som barn bodde vi i Göteborg, som tonåring i Skåne. "Ska" man ha den folkdräkt från området man föddes? Döptes? Gifte sig?

Gällande pris så kostar väl ofta norska bunads runt 40 000 norska, så där gäller det att hålla figuren!
 
Och jag tycker tvärtom... blir jag inbjuden till något formellare i stil med bröllop tycker jag det är jättejobbigt om det inte står klädkod. Jag säger inte att någon av oss har mer "rätt" men det finns verkligen två sidor av myntet.

Sedan skulle jag aldrig i helvetet komma i outdoorkläder till en fest oavsett... jag har sådant tillräckligt i jobbet så jag älskar att få klä upp mig lite! :D
Ja, men det bygger ju på att du då troligen tycker om och känner dig bekväm och fin när du klär upp dig. :) Jag gör det inte alls, och äger således inte heller sådana kläder. Enda vanliga byxor jag har är jeans = ej accepterat som uppklädd. Äger också någon jersey-kjol som definitivt inte heller går under begreppet uppklädd...
 
Klädkod skulle kunna få mig att stanna hemma från festen, jag har tillräcklogt svårt för atr hitta kläder jag gillar och att dessutom avgöra om det är nog fint för den aktuella festen skulle inte funka för mig.
Min ekokomi tillåter imte att köpa en klänning för ett enda tillfället utan den kläning jag köper ska kunna funka både till vardag och fest.
 
Jeans eller bomullsbyxor. Inga kjolar.


Men ta bomullsbyxorna då, med en tröja som inte är lusekofta eller fleece.

Jag tror att man kanske gör det lite svårt för sig ibland (säger inte att det gäller just dig nu, det vet jag inget om).

Det var lite detta jag tänkte på med kommentaren om att kvinnor kan välja mer än män. Kraven på kvinnor för att gå in under "uppklädd" är (vanligen) rätt så generösa.
 
Kan man skriva typ "Kavaj, om du föredrar klädkod" för att hinta om att det är upp till gästen. Eller till och med lägga till "Kavaj, om du föredrar klädkod. Vi föredrar ditt sällskap allra främst" eller ja, äsch.. jag lyckas inte komma på någon bra formulering men ni fattar hur jag menar? Nåt åt det hållet? Då har man ju ändå berättat vad värdparet kommer att vara klädda i, så får man välja om man vill matcha det eller inte?

Tyckte det var en supertrevlig lösning som låter passande för ert umgänge så som jag uppfattat det!

Jag har, trots att jag tycker sociala sammanhang är jobbiga och inte vill sticka ut, faktiskt en väldigt avslappnad inställning till klädkoder. Det viktiga för mig är att ha på mig något jag gillar och jag har då inga problem att bryta mot ev klädkoder. Jag har mycket sällan problem med att känna mig över/underklädd om bara jag själv är bekväm tror jag. Jag har gått på bröllop i five fingers och fin klänning tex. Och jag har mer som regel än undantag samma kläder till vardags (inte mjukisbyxor bara) som när jag träffar vänner ute där de har någon finare skjorta/klänning/blus och jag kommer i min mjuka Musse Pigg t-shirt och baggy jeans typ.

För mig är det mycket mera umgänget och deras ev förväntningar på mig som skulle göra mig obekväm men då hade inte klädkoden i sig spelat någon större roll mer än om den upplevts som uppfordrande som nämnts i tråden. Således älskar jag hitte-på klädkoder 😍 Tror klädkoden för bröllopet med five fingers var typ sommarfin och det passar mig utmärkt. Jag läser det som ta något du själv gillar att klä upp dig lite i sommartid och det känns vänligt. Mem det umgänget är också helt avslappnat och folk vill bara ha kul ihop.
 
Jag som under perioder av livet tyckt det varit mycket viktigt att uttrycka min personlighet med kläder och som även ritat och sytt egna kläder under perioder har alltid avskytt klädkoder. Ingen annan ska väl bry sig om vad jag har på mig.
Sen kom jag på att allt blir prydligt med en kavaj över, så numera klär jag mig som jag vill men hänger över en kavaj när det krävs lite mer formell klädsel.
Generellt sett är jag inget fan av klädkoder, jag har svårt att hantera att andra ska bestämma vad jag ska ha på mig.

Fast såå begränsande är de inte! Klädkod kavaj kan ju varieras väldigt mycket efter personlig stil (iaf om man är kvinna). Allt från kostym till klänning.
 
Jag hade nog ärligt talat blivit ledsen om folk dök upp i typ fjällrävenkläder och boots, eller trasiga jeans och t-shirt på mitt bröllop. Hade känt att jag inte var värd att klä upp mig mer för än när man tar en promenad i skogen eller handlar mjölk på Ica. Här vill jag fira en stor fest, lagt ned massa tid och pengar på att folk ska ha det roligt och så kommer folk inte ens i hela eller rena kläder.

Hade jag bett dem att gå? Nej. Hade jag sagt något? Nej. Hade jag blivit ledsen? Ja.
Sen hade jag inte förväntat mig högtidsdräkt, men kanske att.. Jag vet inte. Det är bara så främmande för mig att gå klädd så på ett bröllop.
 
Jag hade nog ärligt talat blivit ledsen om folk dök upp i typ fjällrävenkläder och boots, eller trasiga jeans och t-shirt på mitt bröllop. Hade känt att jag inte var värd att klä upp mig mer för än när man tar en promenad i skogen eller handlar mjölk på Ica. Här vill jag fira en stor fest, lagt ned massa tid och pengar på att folk ska ha det roligt och så kommer folk inte ens i hela eller rena kläder.

Hade jag bett dem att gå? Nej. Hade jag sagt något? Nej. Hade jag blivit ledsen? Ja.
Sen hade jag inte förväntat mig högtidsdräkt, men kanske att.. Jag vet inte. Det är bara så främmande för mig att gå klädd så på ett bröllop.

Jag håller med.
 
Inte i min heller. Alls.

Och generellt gällande klädkod: Jag blir jätteobekväm om det står någon sådan kod på inbjudan. Det kan mycket väl innebära att jag inte går alls, om jag inte är EXTREMT motiverad. Känner mig totalt utklädd om jag måste klä upp mig (speciellt om jag underförstått förväntas ha klänning eller dyl) och för mig innebär det tyvärr att den ”trevliga tillställningen” absolut inte kommer att vara trevlig alls.

Bekvämt men uppklätt för mig är nog något i stil med vad ”vanliga” personer tänker som normala hemma-/gå litet ärende på stan-kläder... På vårat bröllop skrev vi något i stil med att man får komma i vad som känns rätt och bekvämt. Där var allt från fin-uppklädda personer till olika T-shirt + outdoorbyxor-varianter. Tror ingen blev varken förvånad eller upprörd över de som valde T-shirt-stillen. Biologer (som väldigt många i vårat umgänge är) är ju som alla vet ofta lite speciella. :p Har faktiskt aldrig förstått de där sociala grejerna att kläder skulle ha en viktig roll i samspelet... Jag är ju liksom jag i vilka kläder jag än väljer. Och ändå mer om jag inte behöver klä ut mig? O_o

Kläderna spelar väl en del roll då vi både är sociala flockdjur som generellt gillar att smälta in med gruppen, och samtidigt så är kläder väldigt mycket kulturellt då kläderna säger väldigt mycket om vem du är, vart du är och vad du tycker är viktigt i livet - ta bara ett sådant enkelt exempel som personer som bär regnjacka på stan när det regnar jämfört med den som väljer en "snyggare" jacka och ett paraply t.ex? Vi läser ju av alla vi träffar hela tiden, och kläder är något som verkligen bidrar till den tolkningen.

Naturligtvis är det absolut viktigaste att gästerna kommer, trivs och har trevligt, men att ha en klädkod kan hjälpa gäster som tycker att det är respektfullt att "matcha nivån" som värdarna lagt.
Om något har spenderar massor med tid och/eller pengar för att arrangera världens pangfest, kanske med live musik, blomsterarrangemang etc, så hade jag känt mig lite respektlös om jag kom i jeans och tshirt.

Men jag misstänker att det är lite samma splittring som mellan de som tycker det är förnämnt med en presentlista (gift list?) På bröllop och de som tycker det är smidigt att kunna köpa en gåva som de vet att brudparet verkligen vill ha!
 
Har faktiskt aldrig förstått de där sociala grejerna att kläder skulle ha en viktig roll i samspelet... Jag är ju liksom jag i vilka kläder jag än väljer. Och ändå mer om jag inte behöver klä ut mig? O_o

Funderar högt. Det kanske beror lite på ens inställning till kläder vs ens inställning till vad de har för roll? För jag som du har heller aldrig förstått deras roll såhär utifrån klädkoder. Jag har MYCKET svårare för att bära kläder jag inte gillar än att inte helt följa någon gemensam klädkod.

Jag skulle tom vilja påstå att jag inte alls är jag oavsett kläder. Tvingar jag mig själv att välja kläder jag inte är bekväm i pga försöka passa in i ett sammanhang så blir mitt umgänge ändå helt förstört.
 
Eftersom vi diskuterar folkdräkter, så tänkte jag ta möjligheten att smyga in med en fråga - vilken folkdräkt är det man "ska" ha? Mina föräldrar är från trestadsområdet i Västra Götaland, som barn bodde vi i Göteborg, som tonåring i Skåne. "Ska" man ha den folkdräkt från området man föddes? Döptes? Gifte sig?

Gällande pris så kostar väl ofta norska bunads runt 40 000 norska, så där gäller det att hålla figuren!

Jag har lärt mig att man ska ta den dräkt man känner mest anknytning till. Min mamma var född i Sandviken (dvs Gästrikland), växte upp i Rättvik som barn, gick i skolan i Falun och hade Svärdsjödräkt. Det är många utsocknes här i byn som har Svärdsjödräkt, för att de tycker den är fin och känner tillhörighet till byn.

Min närmaste släkting på pappas sida har Svärdsjödräkt trots att hon är född, uppvuxen och bor i Stockholm... men har alltid känt en stark anknytning till byn (vi härstammar från två syskon från byn och hon och pappa var tremänningar).
 
Funderar högt. Det kanske beror lite på ens inställning till kläder vs ens inställning till vad de har för roll? För jag som du har heller aldrig förstått deras roll såhär utifrån klädkoder. Jag har MYCKET svårare för att bära kläder jag inte gillar än att inte helt följa någon gemensam klädkod.

Jag skulle tom vilja påstå att jag inte alls är jag oavsett kläder. Tvingar jag mig själv att välja kläder jag inte är bekväm i pga försöka passa in i ett sammanhang så blir mitt umgänge ändå helt förstört.


Typ så... man vänjer sig vid kläder också. När jag arbetade i stall så levde jag i rid- eller arbetsbyxor. Variationen var liksom tunn eller tjock tröja. Har du det på dig dagligen månad efter månad så blir det som en uniform nästan och allt som inte är arbetsbyxorna känns ovant.

Nu lever jag i jeans och stickad tröja istället. Så allt som inte är jeans känns uppklätt. :D
 
Kläderna spelar väl en del roll då vi både är sociala flockdjur som generellt gillar att smälta in med gruppen, och samtidigt så är kläder väldigt mycket kulturellt då kläderna säger väldigt mycket om vem du är, vart du är och vad du tycker är viktigt i livet - ta bara ett sådant enkelt exempel som personer som bär regnjacka på stan när det regnar jämfört med den som väljer en "snyggare" jacka och ett paraply t.ex? Vi läser ju av alla vi träffar hela tiden, och kläder är något som verkligen bidrar till den tolkningen.

Naturligtvis är det absolut viktigaste att gästerna kommer, trivs och har trevligt, men att ha en klädkod kan hjälpa gäster som tycker att det är respektfullt att "matcha nivån" som värdarna lagt.
Om något har spenderar massor med tid och/eller pengar för att arrangera världens pangfest, kanske med live musik, blomsterarrangemang etc, så hade jag känt mig lite respektlös om jag kom i jeans och tshirt.

Men jag misstänker att det är lite samma splittring som mellan de som tycker det är förnämnt med en presentlista (gift list?) På bröllop och de som tycker det är smidigt att kunna köpa en gåva som de vet att brudparet verkligen vill ha!

Jag tänker att man vet ju inte alltid anledningarna bakom det man utåt ser att folk gör. Vad är det som säger att en som kommer i jeans och t-shirt inte ansträngt sig lika mycket som en som kommer uppklädd till tänderna?
 
Jag har lärt mig att man ska ta den dräkt man känner mest anknytning till. Min mamma var född i Sandviken (dvs Gästrikland), växte upp i Rättvik som barn, gick i skolan i Falun och hade Svärdsjödräkt. Det är många utsocknes här i byn som har Svärdsjödräkt, för att de tycker den är fin och känner tillhörighet till byn.

Min närmaste släkting på pappas sida har Svärdsjödräkt trots att hon är född, uppvuxen och bor i Stockholm... men har alltid känt en stark anknytning till byn (vi härstammar från två syskon från byn och hon och pappa var tremänningar).

Vilken fri och trevlig "regel"! :)
 
Typ så... man vänjer sig vid kläder också. När jag arbetade i stall så levde jag i rid- eller arbetsbyxor. Variationen var liksom tunn eller tjock tröja. Har du det på dig dagligen månad efter månad så blir det som en uniform nästan och allt som inte är arbetsbyxorna känns ovant.

Nu lever jag i jeans och stickad tröja istället. Så allt som inte är jeans känns uppklätt. :D

Ja verkligen! Lite det jag nog tänkte på utan att veta om det i min kommentar till @Stefffie också.

Det kanske är världens jätteansträngning för personen som kommer i jeans och t-shirt att ens våga tacka ja och dyka upp vs den som ofta och gärna klär upp sig och har en stor garderob och kommer uppklädd till tänderna mer har kunnat lägga glädjefylld tid på att taggat planera sin outfit.
 
Jag hade nog ärligt talat blivit ledsen om folk dök upp i typ fjällrävenkläder och boots, eller trasiga jeans och t-shirt på mitt bröllop. Hade känt att jag inte var värd att klä upp mig mer för än när man tar en promenad i skogen eller handlar mjölk på Ica. Här vill jag fira en stor fest, lagt ned massa tid och pengar på att folk ska ha det roligt och så kommer folk inte ens i hela eller rena kläder.

Hade jag bett dem att gå? Nej. Hade jag sagt något? Nej. Hade jag blivit ledsen? Ja.
Sen hade jag inte förväntat mig högtidsdräkt, men kanske att.. Jag vet inte. Det är bara så främmande för mig att gå klädd så på ett bröllop.
och @Stefffie
Det är precis det här jag helt ärligt inte förstår (eller jo, jag förstår ju mekanismen bakom rent intellektuellt) men min hjärna fungerar inte alls så. Jag bryr mig helt ärligt inte ett dyft om folks kläder och att det skulle ha något med mig att göra. Att de inte tyckt mitt bröllop var viktigt nog för att klä upp sig eller så? Men ja, jag har förstått (och respekterar) att många känner så, och det är också därför jag ofta hellre stannar hemma än går till finfesten och riskerar att göra någon ledsen över mitt klädval...
 
Fast såå begränsande är de inte! Klädkod kavaj kan ju varieras väldigt mycket efter personlig stil (iaf om man är kvinna). Allt från kostym till klänning.

Det beror väl på hur garderoben ser ut i övrigt. För mig personligen är det inget bekymmer men jag har full respekt för de som upplever att det är ett bekymmer och därför avstår från att komma.
 
och @Stefffie
Det är precis det här jag helt ärligt inte förstår (eller jo, jag förstår ju mekanismen bakom rent intellektuellt) men min hjärna fungerar inte alls så. Jag bryr mig helt ärligt inte ett dyft om folks kläder och att det skulle ha något med mig att göra. Att de inte tyckt mitt bröllop var viktigt nog för att klä upp sig eller så? Men ja, jag har förstått (och respekterar) att många känner så, och det är också därför jag ofta hellre stannar hemma än går till finfesten och riskerar att göra någon ledsen över mitt klädval...

Jag fungerar också mer som du där men har så litet umgänge så jag hamnar lyckligtvis sällan/aldrig i de lägena där jag upplever att värdarna tänker så. Sådana människor brukar jag inte passa så bra ihop med och då håller jag dem långt ifrån mig pga rädd 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp