Vad tycker ni om sortimentet i b*rjes och h**ks??

Isabelle L

Trådstartare
Vad har ni andra för erfarenheter av utrustningen på b*rjes och h**ks?? Bra och dålig westernutrustning som ni köpt. :laugh:

Då tänker jag inte så mycket på sadlar utan mer på huvudlag, tyglar paddar osv.

Ibland åker man ju på en nitlott när man köper på postorder och jag tänkte att vi kunde hjälpa varandra att slippa det. Och ibland hittar man ju riktiga pärlor! Tips! :p:)

Sv: Vad tycker ni om sortimentet i b*rjes och h**ks??

Har endast handlat huvudlag och paddar på börjes, för mig duger det alldeles utmärkt om man ska rida i ridhuset här hemma eller i skogen, köper hellre fler träns billigt än dyrt, men sån är jag. Är väl kanske inte världens bästa kvalitet, men det duger absolut för mig som inte har hur mkt pengar som helst :)

Börjes har ju weaver och de grejerna tycker jag är kanon! Bra priser dessutom :)
Men börjes egna westerngrejer har jag inte mycket till övers för tyvärr. Brukar vara riktigt torrt och trist läder och betten känns väldigt slarvigt gjorda.

H**Ks Delade bomullstyglar bara älskar jag väldig bra tyngd i dom, deras långrep i bommul är också enormt bra, jag har också ett par Westernstigbyglar (trä) också helt OK men trist färg. Läder har jag inte prövat.
Nu är jag på gång och ska betälla Sadelhängare för Westernsadel och Westernpad Sympatex + en Westernfilt jag hoppas det också är bra produkter.

Jag köpte ett vanligt tredelat bett med d-ringar från b*rjes nyss och det var väldigt tungt och klumpigt. Där ringarna sitter fast i bettet var det jättetjockt så det kommer nog inte bli så mycket använt tyvärr.

Köpte oxå en sympatexpad men den blir väldigt knölig under sadeln längs ryggraden. Inte så bra passform.

Däremot så köpte jag ett flugtäcke därifrån förra åter och det är verkligen kanonbra!! :) Kostade bara 299 kr tror jag och det slår alla dyra flugtäcken jag provat. Riktiga och bra spännen och väldigt bra passform!

Är det någon som provat h**ks westerntyglar?? Vad tycker ni om dom? Har tittat på dom och lädret verkar bra men dom dom lite tjocka kanske.....

H**Ks Delade bomullstyglar bara älskar jag väldig bra tyngd i dom, deras långrep i bommul är också enormt bra, jag har också ett par Westernstigbyglar (trä) också helt OK men trist färg. Läder har jag inte prövat.
Nu är jag på gång och ska betälla Sadelhängare för Westernsadel och Westernpad Sympatex + en Westernfilt jag hoppas det också är bra produkter.

Har oxå varit inne på att beställa både westernfilt och långrepet. :) Vilken pad ska du beställa?? Är det med cutback eller?

Ska du paden och filten ihop eller? Det var så jag tänkte med min pad.....
Lite roligare med filtar oxå för dom kan man ju köpa flera av!:idea:

Tycker att deras filtar har varit helt OK.

Är det någon som provat h**ks westerntyglar?? Vad tycker ni om dom? Har tittat på dom och lädret verkar bra men dom dom lite tjocka kanske.....

Jag hade ett komplett träns från H för ett tag sedan. Tyglarna är väldigt tunna, och har ingen vikt alls, så jag rekomenderar dem inte... De är dessutom ganska korta!

Jag upplever att läderkvalitén skiljer en hel del på samma produkt bland H**ks lädervaror, ett ex. kan vara ganska stelt och trist, medans ett annat ex. av samma vara kan vara hur mjukt och smidigt som helst, och ibland en annan nyans i lädret. Detta är väl en av anledningarna till att det är billigt, man tolererar större skillnader i kvalitét i tillverkningen av produkten för att hålla produktionskostnaderna nere. Gillar också deras bomullstyglar, använder dem som grimskaft=)

Gillar även Weaver från B**jes, men deras egna grejer är inget jag skulle köpa...

Paddar, bett m.m. köper jag någon annanstans...

(till Isabelle L) Westernpad Sympatex har dom bara en av och jag har tänkt att ha den med filt.

Jag hämtade min "nya" westernsadel idag :):laugh::D så jag får beställa tillbehör omgående :angel:

Har ett par western tyglar ifrån hks, Jag tycker dom är skitbra fast jag skulle nog villja ha dom tjockare nertill då dom fladdrar men annars så är dom jätte bra :)

har ett träns från hööks som är hur snyggt som helst och håller sig fint trots att vi haft det länge, tyglarna däremot var tunna och utan tyngd.

Mina egna erfarenheter:

Hööks: Hade ett enörasträns med curb, jättefint läder och var snyggt men såg klumpigt ut på mina araber. Tyglarna var skit likaså den pad jag hade. Sadelhängaren ok.

Börjes: Hade en sadel Simco Lucky S Pleasure köpt beg men kom därifrån. Inget vidare alls men funkade som invänjningssadel innan uppsuttning + på ponnyn åt småbarnen några månader.

Handlar sällan nåt från H**ks men däremot en hel del på B*rjes...bor 5 minuter ifrån ;) . Träns och tyglar från Weaver, jättebra! Täcken av alla de slag har det blivit. Har hållit bra! Grimmor köper jag väldigt ofta...även om jag inte behöver det alla gånger :o . Kläder likaså...sist en bra kort regnjacka som är mycket bra. Köper all stängselmaterial samt kraftfoder där, dessutom. Farligt att bo så nära, går alltid in en vända så fort jag är i Tingsryd...ha ha...

Jag hade ett komplett träns från H för ett tag sedan. Tyglarna är väldigt tunna, och har ingen vikt alls, så jag rekomenderar dem inte... De är dessutom ganska korta!

Har du provat deras tyglar som man kan köpa separat?? Har för mig att dom skiljer sig lite från dom man får med tränsen...

Har ett par western tyglar ifrån hks, Jag tycker dom är skitbra fast jag skulle nog villja ha dom tjockare nertill då dom fladdrar men annars så är dom jätte bra :)

Är det dom som man kan köpa bara tyglarna som jag skrev till Elanor?

Handlar sällan nåt från H**ks men däremot en hel del på B*rjes...bor 5 minuter ifrån ;) . Träns och tyglar från Weaver, jättebra! Täcken av alla de slag har det blivit. Har hållit bra! Grimmor köper jag väldigt ofta...även om jag inte behöver det alla gånger :o . Kläder likaså...sist en bra kort regnjacka som är mycket bra. Köper all stängselmaterial samt kraftfoder där, dessutom. Farligt att bo så nära, går alltid in en vända så fort jag är i Tingsryd...ha ha...
Dom ska ju äntligen öppna en butik lite närmare mig!! :laugh: Fortfarande en bit att åka men bättre! Handlar oxå ganska mycket där. All stallinredning, grimmor endel täcken osv. Framförallt så är dom väldigt bra att ha att göra med på b*rjes. :laugh:

Håller med.. dom ligger på min bokhylla och har aldrig blivit använda :angel: Tränset gick sönder efter ett år...

Däremot har jag h**ks bommulsgrimskaft och det älskar jag. Har även sadelhängare och skydd därifrån. helt OK.

jag har köpt gelpad från Börjes och är jättenöjd med den!

repgrimman däremot gillade jag inte. alldeles för sladdrig

Är det dom som man kan köpa bara tyglarna som jag skrev till Elanor?

Yes, har enbart köpt tyglarna visst dom funkar men de är korta & har ingen tyngd satsa på att köpa ett par bättre tyglar som är tjockare istället.

jag tycker H**ks har tunnat ut på sitt western sortiment.. Lite trisst.. fasst då blir det å-andra-sidan inte lika många inpulls köp där ;) Men jag tycker över lag att deras utbud ser billigt och tråkigt ut och sadlarna verkar inte passa nått vidare, Inte på hästar i allafall.. Men jag är jag sugen på lite krims krams så går jag gärna där och spåna lite.. B*rjes ligger för långt bort (än så länge) och jag brukar försöka att inte beställa på postorder (jag blir nästan alltid besviken) men staket material blir det en hel del av därifrån :)

Liknande trådar

Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil... 2
Svar
37
· Visningar
6 867
Senast: IngaLena
·
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den... 2
Svar
36
· Visningar
5 675
D
Utrustning Jag har tänkt på en sak. Har sett att både Öb och H**ks har billiga sadlar. ÖB Har en sadel som tidigare kostade 1400 kr och sen 999...
Svar
18
· Visningar
2 908
Senast: rainwithdust
·
B
Hästvård Jag köpte Binegar sommaren 2008. Han är född 2002. Jag antar att han hela livet lidit av pattella, iaf sedan jag köpte honom som...
Svar
12
· Visningar
1 721
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka