Vad tycker ni om sortimentet i b*rjes och h**ks??

Sv: Vad tycker ni om sortimentet i b*rjes och h**ks??

Jag har haft den rödbruna sadeln, pleasuremodell. Den var hemsk. Som att rida på en tegelsten. Inte skön för hästen heller.:grin:

Attans också tycker de ser ganska snygga ut men vill ju ha en bekväm sadel åt bådemig och hästen. :crazy:

de jag har kommit i kontakt med har varit HEMSKA. ren skit helt enkelt. :(

Hmm, tänkte att det skulle vara en snabb och enkel väg för att hitta en vettig sadel som kanske kunde hålla 1 år i alla fall. Kan inte ha en hård sadel då jag själv kommer få ont i hela kroppen i så fall.

de är så himla mjuka. ungefär som ihopflätade lakan.

Men är de så mjuka att hästen inte känner dem då? Jag har aldrig ridit med såna, men jag jämför med vanliga smala dressyrtyglar i läder. De går det utmärkt med, men det kanske blir en helt annan sak när det är läder förstås.
(jag gillar tyglar som är smala och tunna. vill inte ha känslan av vikt alls. Mer som känslan av att rida med en tunn tråd)

Men är de så mjuka att hästen inte känner dem då? Jag har aldrig ridit med såna, men jag jämför med vanliga smala dressyrtyglar i läder. De går det utmärkt med, men det kanske blir en helt annan sak när det är läder förstås.
(jag gillar tyglar som är smala och tunna. vill inte ha känslan av vikt alls. Mer som känslan av att rida med en tunn tråd)

Dessa tyglar är inte ens smala utan väldigt breda och de är så lätta så hästen känner inte alls något vid neckreing. Jag fick till en ganska skaplig neckreing med de tyglar påmin ganska outbildade kille. Fick sedan låna ett par tunna lite runda lädertyglar som var jättebekväma och jäklar vilken skillnad. Lädertyglarna kändes lättare att hålla i men ger helt klart bättre känsla på hästen.

Tack för förklaringen!
Anledning till frågan var att eftersom jag själv inte rider med westerntyglar men använder mig av neckreining när jag rider. (med vanliga dressyrtyglar går det bra):)

Tack för förklaringen!
Anledning till frågan var att eftersom jag själv inte rider med westerntyglar men använder mig av neckreining när jag rider. (med vanliga dressyrtyglar går det bra):)

Men det tror jag beror på att de ändå blir en annan tyngd av dem om de är i läder än dessa värdelös tygtyglar.

H**ks ledrep är bra och sadel-rumpvärmaren är sådär. Jag är inte mycket för H**ks och B*rjes egna sortiment och skulle inte kunna tänka mig att köpa H**ks westernträns.

Hmm, tänkte att det skulle vara en snabb och enkel väg för att hitta en vettig sadel som kanske kunde hålla 1 år i alla fall. Kan inte ha en hård sadel då jag själv kommer få ont i hela kroppen i så fall.

tja, jag har väl inte så stora problem men kan knappt rida i westernsadel utan rumpvärmaren, samma sak i engelska sadlar, förutom syntetar och vissa med gele mm.

plus att hööks sadlar lixom "går ihop" i tunneln bak och ligger på ryggraden typ, svårt att förklara men de lixom "står" upp baktill när de ligger till häst.

tja, jag har väl inte så stora problem men kan knappt rida i westernsadel utan rumpvärmaren, samma sak i engelska sadlar, förutom syntetar och vissa med gele mm.

plus att hööks sadlar lixom "går ihop" i tunneln bak och ligger på ryggraden typ, svårt att förklara men de lixom "står" upp baktill när de ligger till häst.

Menar du att "tunneln" smalnar av bak? Låter alltså inte som en bra köp hur som helst. Även om den var tänkt att användas bara ett år eller så så vill jag ha en sadel som ligger bra ju. Har inte råd med någon mega dyr heller just nu och på Hööks kunde man avbetala vilket jag tyckte var bra.

sen tänkte jag på Hööks Big horn sadlar,
Big Horn är väl ett ganska ok märke har jag för mig.
Någon som har testat dom?

Någon som vet någon annanstans än hööks som man kan köpa på avbetalning???

Börjes billigaste. Tilloch med personalen på Börjes avråder från att köpa den om den ska användas mer än 1 gång i veckan på lätt uteritt.

ja, nu såg jag att det var den :crazy:

nä. Den vill inte jag ha

ja, nu såg jag att det var den :crazy:

nä. Den vill inte jag ha

Jag var också inne på att köpa den och ringde helt fräckt börjes och undra om sadeln. Och de rekommenderar ingen som verkligen vill rida western att köpa den. Utan någon gång i månaden kunde man rida i den sa de.

nja. jag har inte varit inne på att köpa den om jag vetat att det var en sån.

hon som har annonsen på den sa inte vilket märke det var

Deras långa bomullsrep är mycket prisvärt!
Jag tycker deras trailsadel inte ser helt fy skam ut heller :P

Liknande trådar

Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil... 2
Svar
37
· Visningar
6 867
Senast: IngaLena
·
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den... 2
Svar
36
· Visningar
5 675
D
Utrustning Jag har tänkt på en sak. Har sett att både Öb och H**ks har billiga sadlar. ÖB Har en sadel som tidigare kostade 1400 kr och sen 999...
Svar
18
· Visningar
2 908
Senast: rainwithdust
·
B
Hästvård Jag köpte Binegar sommaren 2008. Han är född 2002. Jag antar att han hela livet lidit av pattella, iaf sedan jag köpte honom som...
Svar
12
· Visningar
1 721
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka