Bukefalos 28 år!

Vad utgör en bra källa/en bra källhänvisning? (utbruten från Covid-19 Del 5)

Som läget ser ut nu, får det väl snarare ses som positivt när folk spontant är skeptiska och mer källkritiska än vanligt. Och du vet att precis alla här vet vad Google är och hur man söker, det är bara onödigt av dig att trycka till på det sättet.
Fast vad är det för fel med att faktiskt läsa och se i artikeln var informationen är tagen? Det står där!
 
Fast vad är det för fel med att faktiskt läsa och se i artikeln var informationen är tagen? Det står där!
Det är väl inte fel i sig, samtidigt är det mycket information i omlopp och alla kan inte läsa allt. Så det är rimligt att komma med följdfrågor till den som ändå delade med sig av texten?
 
Fast om man helt och hållet förringar det nån skriver och kastar bort alla källor man tar fram som fast de inte är det. Hänvisade till en asiatisk tidning till sist, fick ett spydigt svar i stil med : ja, då går det minsann att lita på en kinesisk tidning. Svarade att det var en tidning från HongKong. Blev inget vidare svar, ja då är det inte be om kompletterande information, då känns det som att det är något personligt och är som en kamp om rätt och fel. Det tog en vecka sen skrev svensk media om samma sak. Då var det helt plötsligt ok att diskutera detta.
Nu vet inte jag vad detta handlade om och ska inte lägga mig i just det. Däremot kan jag personligen känna att tidningar från olika länder har jag dålig koll på vilka som är ok eller inte. Vissa större som The Guardian, NY Times absolut men jag länkade själv till NY Post häromdagen men erkänner att jag inte vet om det är en tidning motsvarande DN, Aftonbladet eller Flashback news (obs påhittad för att ge jämförelse).

Så om jag fick en länk till någon tidning från ett land jag normalt inte läser så skulle jag vara skeptisk. När/om det sen publiceras i svensk tidning så har jag genast lättare att bedömma trovärdigheten utifrån vilken tidning det publicerats i. Om jämförelsen gjorts vid källhänvisningen, tex xx tidning motsvarar y lands DN, så hjälper ju det självklart.

Summan är alltså att reaktionen, låter i mina öron, som inte vet vad det handlade om då utan generellt sett, inte jättekonstigt.
 
Det är väl inte fel i sig, samtidigt är det mycket information i omlopp och alla kan inte läsa allt. Så det är rimligt att komma med följdfrågor till den som ändå delade med sig av texten?
Om man inte orkar läsa all information, då tycker jag inte att det är någon annans ansvar att se till att man ska bli tvångsmatad med den infon man eftersöker, särskilt inte när det fortfarande står i artikeln i fråga.
 
För mig är källan viktig och ska anges i samband med att man länkar, men jag uttalade mig inte om just denna utan generellt.
Och för mig räcker det att det står i där man länkar. Det jag blir irriterad över är att den som frågade säger att det inte finns en källa, vilket det gjorde om man läser.
 
Och för mig räcker det att det står i där man länkar. Det jag blir irriterad över är att den som frågade säger att det inte finns en källa, vilket det gjorde om man läser.
Se det som att det är trevligt att någon läser inlägget. Varför lägga tid på att irritera sig? Det finns mycket trevligare saker att göra och vill man inte svara så låter man bli.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 710
Senast: turbofling
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 247
Senast: Mkb
·
P
Kropp & Själ För att inte kontaminera nätdejttråden, väljer jag att göra en tråd där jag redovisar mina källor ang Herpes Genitalis. Angående...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 887
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 674
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp