Bukefalos 28 år!

Vad utgör en bra källa/en bra källhänvisning? (utbruten från Covid-19 Del 5)

mackan

Trådstartare
Vem är det som hindrar dig från att läsa artikeln i fråga?

Jag ser tyvärr inga källor i artikeln annat än en skriven text om vem som sagt det osv? Det är inte en källa, det var därför jag undrade och frågade dig om du visste vad det du delade stammade från. En seriös källa brukar länka till studier/forskning osv.
 
Jag ser tyvärr inga källor i artikeln annat än en skriven text om vem som sagt det osv? Det är inte en källa, det var därför jag undrade och frågade dig om du visste vad det du delade stammade från. En seriös källa brukar länka till studier/forskning osv.
Använde mig av internet-sidan Google (www.google.com) som är en söksida som samlar information på internet, jag googlade/sökte på forskarens namn, den forskare som var omnämnd plus PNAS och fick detta som första sökträff. https://www.pnas.org/content/early/2020/04/07/2004999117
 
Vad storsint av dig att förklara vad Google är för något och dessutom länka (länken till artikeln var ju däremot matnyttig och konstruktiv).
All info för att faktiskt ta reda på källan fanns i artikeln. Vet man vad Google är och hur det fungerar så kunde man med enkelhet ta reda på det själv. Står det namn på forskare, vart och vad forskaren har publicerat studien och var forskaren arbetar så är en enkel liten googling inte så mycket begärt av en vuxen människa, vilket jag antar att de flesta på forumet faktiskt är.
 
All info för att faktiskt ta reda på källan fanns i artikeln. Vet man vad Google är och hur det fungerar så kunde man med enkelhet ta reda på det själv. Står det namn på forskare, vart och vad forskaren har publicerat studien och var forskaren arbetar så är en enkel liten googling inte så mycket begärt av en vuxen människa, vilket jag antar att de flesta på forumet faktiskt är.
Man ska inte behöva googla varenda artikel för att få reda på om den är tillförlitlig.
 
Man ska inte behöva googla varenda artikel för att få reda på om den är tillförlitlig.
Två citat från artikeln:
Namn och forskningsställe
”Dr Peter Forster, geneticist and lead author from the University of Cambridge, Said”

Var det är publicerat! Det tycker jag faktiskt är väldigt likt en källa.

The findings are published in the journal Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

eller måste det finnas en godkänd länk till en defacto webbsida för att man ens ska ha lov att skriva något nytt? Eller ska man vänta till svensk media rapporterat för att det ska bli allmänt accepterat?
 
Man ska inte behöva googla varenda artikel för att få reda på om den är tillförlitlig.
Man kan ta tystnaden från den som ifrågasatte som en sorts källa. Tystnar personen, då dög källan. Hände mig flera gånger i början i den första tråden. Jag är mycket på asiatiska nyhetssidor som var tidigt ute med nyheter om viruset. Aldrig mer tänker jag länka något nytt på det här forumet i alla fall. Vissa ska motbevisas ända in i kaspan, och sen får man inget än tystnad tillbaka. Då kan ju i alla fall den personen vara lite storsint och säga ”Ja, du hade faktiskt rätt” och kanske vara lite hövligt och lägga till ett litet ursäkta också.
 
Man kan ta tystnaden från den som ifrågasatte som en sorts källa. Tystnar personen, då dög källan. Hände mig flera gånger i början i den första tråden. Jag är mycket på asiatiska nyhetssidor som var tidigt ute med nyheter om viruset. Aldrig mer tänker jag länka något nytt på det här forumet i alla fall. Vissa ska motbevisas ända in i kaspan, och sen får man inget än tystnad tillbaka. Då kan ju i alla fall den personen vara lite storsint och säga ”Ja, du hade faktiskt rätt” och kanske vara lite hövligt och lägga till ett litet ursäkta också.
Varför skulle det vara någon sorts källa? :confused:
 
Varför skulle det vara någon sorts källa? :confused:
Vet inte om du missade att svara mig? Jag kopierar i alla fall in det jag skrev igen.

”Var det är publicerat! Det tycker jag faktiskt är väldigt likt en källa.

”The findings are published in the journal Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).”

eller måste det finnas en godkänd länk till en defacto webbsida för att man ens ska ha lov att skriva något nytt? Eller ska man vänta till svensk media rapporterat för att det ska bli allmänt accepterat?”
 
Man kan ta tystnaden från den som ifrågasatte som en sorts källa. Tystnar personen, då dög källan. Hände mig flera gånger i början i den första tråden. Jag är mycket på asiatiska nyhetssidor som var tidigt ute med nyheter om viruset. Aldrig mer tänker jag länka något nytt på det här forumet i alla fall. Vissa ska motbevisas ända in i kaspan, och sen får man inget än tystnad tillbaka. Då kan ju i alla fall den personen vara lite storsint och säga ”Ja, du hade faktiskt rätt” och kanske vara lite hövligt och lägga till ett litet ursäkta också.
Varför ska man behöva be om ursäkt för att man frågar om kompletterande information?

Om det ska ses som någon sorts kamp om rätt och fel få fort det ställs frågor så blir inte klimatet särdeles öppet för utvecklande reflektioner. Speciellt inte om det handlar om källkritik där det i princip aldrig finns något som är helt svart eller helt vitt.
 
Vet inte om du missade att svara mig? Jag kopierar i alla fall in det jag skrev igen.

”Var det är publicerat! Det tycker jag faktiskt är väldigt likt en källa.

”The findings are published in the journal Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).”

eller måste det finnas en godkänd länk till en defacto webbsida för att man ens ska ha lov att skriva något nytt? Eller ska man vänta till svensk media rapporterat för att det ska bli allmänt accepterat?”
Jag har inte missat något, tycker du att det behöver ältas vidare att jag säger att man inte ska behöva googla varje påstående?
 
Om du inte kan ange en källa så är det ingen källa.

Nu tänker jag inte upprepa mig fler gånger utan lämnar det här gnället.
Eller så kan du inse att en källa inte bara behöver vara en webbsida. Utan även titlar på en exempelvis en rapport tillsammans med namn och vart det är publicerat. Det är inte gnäll, utan bara försvar från min sida.
 
All info för att faktiskt ta reda på källan fanns i artikeln. Vet man vad Google är och hur det fungerar så kunde man med enkelhet ta reda på det själv. Står det namn på forskare, vart och vad forskaren har publicerat studien och var forskaren arbetar så är en enkel liten googling inte så mycket begärt av en vuxen människa, vilket jag antar att de flesta på forumet faktiskt är.
Som läget ser ut nu, får det väl snarare ses som positivt när folk spontant är skeptiska och mer källkritiska än vanligt. Och du vet att precis alla här vet vad Google är och hur man söker, det är bara onödigt av dig att trycka till på det sättet.
 
Då vet jag att endast webbsidor är godkända källor och att böcker samt publikationer inte är det exempelvis.
Det finns inget här som heter godkända källor, däremot så är det lättare att kontrollera källor på internet och mycket finns där även om en bok eller publikationer kan gå djupare. Skriver man redan från början att källan är en bok och citerar relevant text så lär ingen ifrågasätta. Skriver man däremot att x tycker y utan källa och citat eller ännu värre någon tycker y så är risken stor att man blir ifrågasatt.
 
Varför ska man behöva be om ursäkt för att man frågar om kompletterande information?

Om det ska ses som någon sorts kamp om rätt och fel få fort det ställs frågor så blir inte klimatet särdeles öppet för utvecklande reflektioner. Speciellt inte om det handlar om källkritik där det i princip aldrig finns något som är helt svart eller helt vitt.
Fast om man helt och hållet förringar det nån skriver och kastar bort alla källor man tar fram som skit fast de inte är det. Hänvisade till en asiatisk tidning till sist, fick ett spydigt svar i stil med : ja, då går det minsann att lita på en kinesisk tidning. Svarade att det var en tidning från HongKong. Blev inget vidare svar, ja då är det inte be om kompletterande information, då känns det som att det är något personligt och är som en kamp om rätt och fel. Det tog en vecka sen skrev svensk media om samma sak. Då var det helt plötsligt ok att diskutera detta.
 
Senast ändrad:
Det finns inget här som heter godkända källor, däremot så är det lättare att kontrollera källor på internet och mycket finns där även om en bok eller publikationer kan gå djupare. Skriver man redan från början att källan är en bok och citerar relevant text så lär ingen ifrågasätta. Skriver man däremot att x tycker y utan källa och citat eller ännu värre någon tycker y så är risken stor att man blir ifrågasatt.
Fast åter igen, läser man i artikeln får man precis all information man vill ha för att utöva sitt kritiska tänkande.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 711
Senast: turbofling
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 247
Senast: Mkb
·
P
Kropp & Själ För att inte kontaminera nätdejttråden, väljer jag att göra en tråd där jag redovisar mina källor ang Herpes Genitalis. Angående...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 887
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 674
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp