Vad var bättre förr?

Bukefalos 30 år!

Läderkvalitén var så himla mycket bättre förr! Och en hel del virke, som hade fått växa långsamt. Rätt mycket kläder var sydda för att hålla mer än en tvätt, även bland de "billigare" affärerna.

"Vanlig glass" var godare. Numera finns det förvisso massa premiumglass, men de vanliga styckglassarna har löjligt låg kvalitet.

Framtidstron var definitivt bättre förr
Absolut, jag har ingen alls idag och känner att det genomsyrar samhället rätt generellt.
Rätt intressant faktiskt att jag idag lyssnade på en podd där en forskare nämnde att utvecklingen avstannat och går bakåt istället för framåt och att det går snabbare och snabbare, sen den industriella revolutionen startade har ju uppfinningsrikedomen och innovationsmöjligheterna stadigt ökat men nu har kurvan vänt, nu skapas sånt vi inte behöver av sämsta tänkbara kvalitet så hjulen ska fortsätta snurra i nån sorts dödsryckning, rätt skrämmande men personligen har jag sett detta komma för länge sen för evig tillväxt i en ändlig värld funkar inte i längden.

Själv står jag bara med ett halvt ben i 80-talet och resten i 60 och 70-talet, jag ska inte längre, jag vägrar!!!! :arghh:

Förr som i när jag gick i grundskolan: mycket mindre användning av sociala medier. Borde egentligen ta bort både instagram och fb, men fb är nästan nödvändigt (tyvärr!). Jag lägger sällan upp nåt men brukar kolla andras händelser på instagram. Tycker egentligen hela grejen är märklig.

Går man längre tillbaka finns det mycket positivt om att odla/ ta fram det mesta av vad man använder själv och lokalt. Nu ska allt vara optimalt och istället fraktas, vilket jag inte ser som optimalt. Ser heller inget fel i att leva mer efter årstiderna. Allt behöver inte vara tillgängligt konstant.

Pratade lite om det med min mamma igår. Vi var uppe vid hennes barndomshem och tittade. Hon svor över att vara tvungen att ta in potatis, hugga ved, gå till skolbilen, allt möjligt. Vi snackar 50-60-tal på landet.
Hon ville absolut inte romantisera det. Det var smutsigt och tungt och inte alls kul, enligt henne. De var ganska fattiga och fick hanka sig fram.

Kan ibland sakna tiden då jag inte hade så mycket ansvar, typ när en var barn. Har dock inte så mycket ansvar idag heller, då jag bor i hyresrätt, har varken djur eller barn.

1785647434263.webp

Mobilanvändningen. När jag gick i högstadiet skickade vi teman till varandra, lyssnade på mp3-filer och spelade typ snake. Inte alls samma beroende som idag.
Håller med! Som förälder är det svårt att begränsa barn med mobilanvändning, men även med andra typer av skärmar! Upplever att flera av barnen runtomkring har dålig fantasi och hamnar lätt framför en skärm istället.

Det kanske låter lite konstigt, men jag tycker vi har alldeles för mycket valfrihet för skit som verkligen inte betyder något! Jag vill inte välja mellan tjugo olika tandkrämer som är typ samma sak, mobiltelefoner eller laptops som en vanlig dödlig inte förstår skillnaden på osv.

Pratade lite om det med min mamma igår. Vi var uppe vid hennes barndomshem och tittade. Hon svor över att vara tvungen att ta in potatis, hugga ved, gå till skolbilen, allt möjligt. Vi snackar 50-60-tal på landet.
Hon ville absolut inte romantisera det. Det var smutsigt och tungt och inte alls kul, enligt henne. De var ganska fattiga och fick hanka sig fram.
Precis så.

"Förr" skulle jag inte vara vid liv. Bröstcancer hade hög dödlighet och det screenades inte för det. Diabetesvård var sämre. Min läkare i tidiga tpnåren berättade att jag inte kunde vänt mig attt bli äldre än 50.
Exemplen är många.

Senast ändrad:
Jag tänkte fel med första inlägget i tråden 😅
Utan förr så som i då alla bar hatt, åkte häst och vagn osv
Ja, tämnker man längre blir det skrämmande.

Kvinnor fick inte rösta. Mannen blev förmyndar så fort de gifte sig. Det fanns inte kvinnliga präster och få kvinliga akademiker. Barn utom äktenskapet var skam för både mor och barn. Kvinnojourer existerade inte.

Just de grejerna gäller fortfarande 2026 här, men jag är nog mer inne på att när det är ett aktivt val att leva så - är det inte på samma sätt. Alternativet att flytta närmare eller till stan finns (*) men är inte önskvärt.

Att det kostar arbete att leva, att det är smutsigt och tungt, att man kommer närmare sina faktiska behov som människa är för mig något som är viktigt och som jag tror fler skulle må bra av idag. Vi har ivrat så mycket i bekvämlighet och effektiviseringar att vi tappar kontakten med oss själva.

(*) Fastighetspriserna i stan har skenat så mycket att jag tror att mindre hyresrätt är det enda alternativ som finns i praktiken. Men det är nog det jag håller som näst bäst också.

Annars är jag inte mycket för ”bättre förr” för höjer man blicken och tar in fler parametrar så stämmer det aldrig. Det är mer att vi skulle kunna använda den kunskap om livet som fanns förr, på bättre sätt för att gå mot framtiden.

Det beror ju helt på vad man menar med "förr"? Många här i tråden som anser att det var bättre förr har nog en ganska kort horisont tidsmässigt, men går vi 100+ år tillbaka i tiden så skulle jag nog säga att svaret (för de allra flesta) är nej - det var inte bättre förr.
Fast det frågades inte om det var bättre förr, utan vad var bättre förr. Och även om det generellt inte var bättre förr, så är det absolut möjligt att enskilda saker var bättre.

Med det sagt, så kan man fundera på om det som man kommer ihåg som "bättre" förr, verkligen var bättre, och i de fall något faktiskt var bättre, om det fanns något problematiskt med det ändå.

Något som var bättre förr, var att man hade tråkigt. Idag ska vi underhållas 24 timmar om dygnet, medan förr behövde vi hitta på saker för att sysselsätta oss.

Fast det frågades inte om det var bättre förr, utan vad var bättre förr. Och även om det generellt inte var bättre förr, så är det absolut möjligt att enskilda saker var bättre.

Med det sagt, så kan man fundera på om det som man kommer ihåg som "bättre" förr, verkligen var bättre, och i de fall något faktiskt var bättre, om det fanns något problematiskt med det ändå.

Något som var bättre förr, var att man hade tråkigt. Idag ska vi underhållas 24 timmar om dygnet, medan förr behövde vi hitta på saker för att sysselsätta oss.
Det behövdes inte hittas på så mycket egentligen, från morgon till kväll handlade mycket om att skapa förutsättningar för egen överlevnad för de stora kollektiven. Det fanns alltid mer att göra, så länge ljus fanns, för att säkra inför vintern exempelvis. Nu måste vi hitta på mer ”artificiella” saker att göra när det finns tid över, för mycket av utvecklingen har syftat till att det ska bli tid över. (Men du har såklart rätt i att många nöjer sig med det som serveras i all oändlighet på skärmar.)

Just de grejerna gäller fortfarande 2026 här, men jag är nog mer inne på att när det är ett aktivt val att leva så - är det inte på samma sätt. Alternativet att flytta närmare eller till stan finns (*) men är inte önskvärt.

Att det kostar arbete att leva, att det är smutsigt och tungt, att man kommer närmare sina faktiska behov som människa är för mig något som är viktigt och som jag tror fler skulle må bra av idag. Vi har ivrat så mycket i bekvämlighet och effektiviseringar att vi tappar kontakten med oss själva.

(*) Fastighetspriserna i stan har skenat så mycket att jag tror att mindre hyresrätt är det enda alternativ som finns i praktiken. Men det är nog det jag håller som näst bäst också.

Annars är jag inte mycket för ”bättre förr” för höjer man blicken och tar in fler parametrar så stämmer det aldrig. Det är mer att vi skulle kunna använda den kunskap om livet som fanns förr, på bättre sätt för att gå mot framtiden.
Jag älskar att elda för att få värme på vintern 🥰 Köper visserligen den mesta veden färdighuggen för att jag inte har tid att hugga ved varje dag men tar alltid ned nåt träd och hugger upp också. Det är någonting djupt tillfredställande med att fysiskt arbete med veden och sen att elda leder till att man får det varmt och mysigt inne även fast det är svinkallt ute. Har aldrig upplevt liknande tillfredsställese av arbete som är mer abstrakt med vilka resultat det får.

Jag älskar att elda för att få värme på vintern 🥰 Köper visserligen den mesta veden färdighuggen för att jag inte har tid att hugga ved varje dag men tar alltid ned nåt träd och hugger upp också. Det är någonting djupt tillfredställande med att fysiskt arbete med veden och sen att elda leder till att man får det varmt och mysigt inne även fast det är svinkallt ute. Har aldrig upplevt liknande tillfredsställese av arbete som är mer abstrakt med vilka resultat det får.
Jag är också väldigt glad för eld i kaminen och tycker att det skulle kännas torftigt att inte ha den möjligheten :) .

Förr som i när jag gick i grundskolan: mycket mindre användning av sociala medier. Borde egentligen ta bort både instagram och fb, men fb är nästan nödvändigt (tyvärr!). Jag lägger sällan upp nåt men brukar kolla andras händelser på instagram. Tycker egentligen hela grejen är märklig.
Instagram har jag aldrig haft och som du säger är ju Facebook nästan nödvändigt för att veta vad som händer i bygden, messenger är sedan länge borta för där blir man dränkt av en massa skit andra tycker man ska se eller veta, vill nån komma i kontakt med mig gör som på 80-talet, ring eller i värsta fall, skicka ett sms och är det nåt viktigt, som kontakt med firmor eller myndigheter eller liknande så funkar ett mail.

Undrar hur dom människorna klarade vardagen innan internet fanns som påstår att dom har telefonfobi?

Liknande trådar

• Ord som borde tas i bruk igen
  • R
    Lust.
  • Backa bandet, liten spinoff på vad var bättre förr-tråden.
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka