Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Även jag kommer inte ihåg att vi åt pizza eller från något hamburgarställe, där emot kommer jag ihåg att mamma ibland handlade på en kinarestaurang.
Dom allra flesta vardagarna var det alltid middag hos farmor när jag var liten, farmor var förtidspensionärer och tyckte inte att hennes barns familjer skulle ställa sig i köket efter en hård arbetsdag:love:.
 
Min pappa var kock så vi åt väldigt bra mat hemma. Alltid gjord från grunden. Han slog sin egen majonäs och Bea osv, ja tom rev sparade brödkanter till ströbröd :D
Så allt som var helfabrikat var lyx! Stinas kyckling, pommes, salladsdressing på påse osv var såååå exklusivt när man väl fick det!

I dag är det för mig obegriplig att jag tyckte så.

Exakt likadant hos min familj, förutom att det var mamma som lagade maten. Allt bröd bakades hemma, trädgårdslandet var enormt, bärbuskarna var så fulla med bär att vi fick nalla hur mycket som helst och sylten räckte ändå till nästa sommar. Farfar var jägare så vi åt nästan bara vilt eller fisk ur ån. Idag hade jag gjort nästan vadsomhelst för att äta så närproducerat. Då var jag däremot extremt avundsjuk på klasskompisarna som fick fiskpinnar och pulvermos till middag framför TVn.

Vilken tur att man fick bli vuxen och därigenom fick chansen att uppskatta hur ens föräldrar slet för att ge en god mat. Tack mamma och farmor!
 
Fredagsmys fanns inte när jag var liten, det var snarare lördagsmys. Det kunde innebära varma smörgåsar med antingen mussel- eller svampstuvning (både svamp och musslor från burk). Helt säkert lördagsgodis och en halv läsk (33 cl). Snabbmatställen existerade ännu inte, endast korvkiosker, och pizza hade ingen hört talas om.

Jag är uppvuxen med en mamma som tog kosthållningen på allvar, trots att hon inte gillade att laga mat. Korv var inte riktig mat i hennes ögon så det såg vi inte till. Hon blev jättelycklig när man kunde köpa färdiggrillad kyckling (det hette broiler då); så ett tag hade vi det varje lördagsmiddag (=mitt på dagen, mackorna var kvällsmat): Grillad kyckling, ris och Heinz chilisås.... söndagsmiddag var i regel någon stek; rostbiff eller fläskkarré t ex. Sill och potatis som förrätt, alltid.

Efterrätt skulle det vara varje dag - mannagrynspudding/risgrynspudding med saftsås minns jag tydligt från när jag var riktigt liten, fruktkompott på torkad frukt, fruktsoppa , kräm och mjölk... och någon gång chokladpudding men jag var en unge som INTE gillade chokladpudding, så det var inte så ofta. På söndagar var det i regel konserverad frukt, med eller utan glass. Favorit efterrätten alla kategorier var marängsviss - bara maränger, grädde och hemgjord chokladsås, inga bananer eller annat tjafs. :D:d
 
Nu kom jag på en till. Jag har namnet på tungan. Vi hade ibland "hamburgare" som bestod av kalvkorv mellan hamburgerbröd med ketchup och bostongurka. Det var åxå lite lyxkänsla.
 
Varma mackor (Skinka tomat (fruktansvärt varm), ost och pizzakrydda), en noga utvald 33 cl läsk, oftast champis, framför Dallas. Det är barndom.

När det var bjudning med familjens vänner, var det ofta flygande Jakob. Jag och den andra familjens barn fick dela på en 33 cl läsk, oftast. Då gällde det att komma överens.

Min pappa avskydde ris och pasta, som han refererade till som ”U-lands-potatis” (nej, han var ingen trevlig människa), vilket innebar att mamma ibland serverade köttfärssås och potatis. Ingen höjdare. Äta hos mormor var toppen, då fick man äta pasta eller ris, om man hade önskat det i förväg. Mormors curry-kyckling slog allt! Och hennes kak-drömmar som smälte i munnen :love:

Minns också 1/2 l glassen. Bäst var krossad choklad. Man åt med sked i kartongen.

Bakad potatis åt vi ofta. Med vitlökssmör i och en fläsk- eller carrékotlett till.

Efter skolan åt man limpmackor eller rostad bröd med ohemult med smör på och minst 4 skivor hushållsost på varje bröd. Till det drack jag oboy. Tricket var att hälla i så mkt oboy att det blev som en sås i botten av glaset. Jisses. Tur man var ute och lekte konstant.

Född 76
 
Åh jag minns en rätt som kunde liva upp vilken tråkig vinterdag som helst:
Hasselbackspotatis, rödbetsbiffar och varm pulverbea 😍
Ännu bättre om vi fick en halv avokado med creme fraiche till förrätt ❤
Avokado, creme fraiche och rödbetor skulle jag fortfarande kunna leva på!

Eller sommartid när vi gick upp till grillplatsen i hagen och grillade sojakorv från burk med mammas potatissallad till 😁

Annars var det lite festligt när vi hälsade på farmor och farfar i Stockholm och fick äta fiskburgare på McDonalds. Fanns inte sånt där vi bodde.
 
Där ser man. Jag minns honom som russ. :)
Så märkligt. Jag läste inte Pysenböckerna, var precis på väg ut ur den åldern när de kom ut, men minns omslagsbilderna. Nu Googlade jag på dem och på de första tecknade bokomslagen är Pysen definitivt en ponny, liknar mest ett Russ. Sen, längre fram, ser han mycket större ut, som en kallblodstravare. Jättekonstigt. Ni som läst böckerna kanske vet bättre?

MarieLouise Rudolfsson skrev ju sen också böckerna om Vitnos, och DET var ett russ :-)

Off topic, men jag var tvungen att kolla lite...
 
Så märkligt. Jag läste inte Pysenböckerna, var precis på väg ut ur den åldern när de kom ut, men minns omslagsbilderna. Nu Googlade jag på dem och på de första tecknade bokomslagen är Pysen definitivt en ponny, liknar mest ett Russ. Sen, längre fram, ser han mycket större ut, som en kallblodstravare. Jättekonstigt. Ni som läst böckerna kanske vet bättre?

MarieLouise Rudolfsson skrev ju sen också böckerna om Vitnos, och DET var ett russ :-)

Off topic, men jag var tvungen att kolla lite...
Det är faktiskt inte förrän nu jag tänker på det (denna för nationen HELT AVGÖRANDE fråga). Jag minns att han var skäck. Rödskäck, tror jag? Mankhöjd minns jag inte. Bortsett från det där med trav, liknar han i mitt minne rätt mycket en hyfsat lätt irish cob eller tinker. Men det skriver inte författaren, det vet jag.
 
Det är faktiskt inte förrän nu jag tänker på det (denna för nationen HELT AVGÖRANDE fråga). Jag minns att han var skäck. Rödskäck, tror jag? Mankhöjd minns jag inte. Bortsett från det där med trav, liknar han i mitt minne rätt mycket en hyfsat lätt irish cob eller tinker. Men det skriver inte författaren, det vet jag.

Här liknar han mest en shettis!
15472.jpg
 
Jag kan egentligen inte komma på någon särskild mat som kändes extra eller lyxigt, från när jag var liten. Säkerligen fanns det, men det är inget jag minns.

Förutom: Morfars ”choklad i kopp”! Det var lyxen när jag sov över hos mormor och morfar när jag var liten, och morfar på kvällen fluffade ihop kakao, socker och grädde i en liten kaffekopp. I ett hem där framför allt husmanskosten och väldigt sällan godis, var hägrande. Framför att är det något jag minns med väldigt mycket värme. :)
 
Hos mamma var det extra mysigt och lyxigt när vi provade nya maträtter.
Vi "upptäckte" att Stinas kyckling fanns. Det var fantastiskt gott. Och framförallt enkelt tror jag. Det tog länge i ugnen, men lagar sig själv så man kan göra annat undertiden.

Ibland på somrarna köpte vi en grillad kyckling och åt ute i solen, vad jag kan minnas hade vi ingenting till kycklingen.

Hos mamma var det lyx att äta på Max, jag minns speciellt en gång då mamma åkte till max och hämtade mat. Jag var ensam hemma för första gången då.
Hem kommer mamma med mat och en av varje dipsås som fanns(!!!) och så åt vi på golvet i mitt rum. Det var mycket speciellt och mysigt!

Hos pappa var hamburgare något man åt när det var bråttom, typ påväg till ridlektioner eller för att titta på hockey. Inte lyxigt alls, bara stressigt.

På hockeyn fick jag alltid chips med smak av dill och gräslök. Jag måste fortfarande köpa såna chips ibland, och dom smakar fortfarande hockey.

När pappa bakade kanelbullar var det riktigt speciellt! Det hände nån gång ibland, typ var tredje år eller så..

Pappa stekte lövbiff ibland, till det åt vi kokt potatis och brunsås. Det var gott!
Hos pappa åt vi på Kinarestaurang när något skulle firas. Jag åt kyckling med ananas och pappa åt pizza. Till efterrätt friterade bananer med glass.
 
Under min uppväxt på 70-talet i göteborgstrakten hade min familj en högtidsrätt framför andra - lax. Kokt lax med potatis och ärtor och varm sås. Som efterrätt kunde vi äta marängsviss. Finporslinet, vitt med tunn silverkant, och finbesticken av silver med tjocka skaft. Vit duk på matsalsbordet av furu, i den ljusa matsalen.

Jag minns inte att mitt föräldrahem var särskilt 70-tals tidstypiskt i meningen plast och starka färger, kanske berodde det på att mina föräldrar hade ganska gamla föräldrar själva, och även min pappa var ett snäpp äldre än mamma. De hade nog med sig litet äldre traditioner ifrån sina respektive uppväxter tror jag.
Bland det godaste som jag minns att vi åt var en portergryta som mamma gjorde, och blandfärsbiffar (hackebiff) som pappa gjorde med finhackad lök i. Han stekte potatis till dem med en Colman's senapspulverblandning, jättegott.

När jag, litet successivt, flyttade till Halland för 15-20 år sedan blev jag varse att det där med lax som högtidsmat nog hade stor regional variation. Här var lax vardagsmat, drängamat, och jag har fått höra att drängar på gårdarna t o m hade som villkor i sina avtal att de inte skulle behöva äta lax mer än ett visst antal dagar i veckan.

När jag växte upp på 70-talet så förekom knappast hämtmat alls. Pizzerior fanns nån enstaka, men som jag minns det åt man snarare där än tog med hem. Idag känns det mer tvärtom. Idag varierar min helgmysmat mellan att laga något lagom ambitiöst själv eller att köpa hämtmat. I trakten finns bl a en indisk restaurang med jättegod hämtmeny.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp