Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Kom just att tänka på juldagsmorgonen när jag var liten.

Vi fick alla någonting att läsa i en julstrumpa. Jag fick alltid en hästbok, oftast en med Pysen (som blev travponny). Frukosten serverades framför brasan och den bestod av nybakta lussekatter och varm choklad med massor av vispgrädde. :heart Att sitta där, titta på nyklädd gran, äta lussebulle och läsa hästbok. åh!

Torsk däremot. Det fanns en liten man som drog runt en kärra full med nyfångad fisk. Mamma och vi barn fick slänga oss på golvet och ligga helt platt och stilla för att han inte skulle kunna se oss. Fick han syn på oss var mamma tvungen att köpa torsk av honom för hon kunde inte säga nej. :) Så vi tryckte oss mot golvet, livrädda för att behöva äta ännu mer torsk. Hela gfrysen var redan full ... :D
 
Just det ja. Det var bara mamma och jag som älskade fiskbullar i hummersås så det åt vi när pappa och syskonen var ute med båten. Vilken lycka! :heart

Vilken mysig tråd det här blev! :) Jätteroligt att läsa om allas matminnen. Mat betyder så mycket. Trygghet, lycka, kärlek.
Åh fiskbullar!

Jag hoppas, hoppas avkomman minns sin fars fiskbullar i currysås med viss ömhet. Han gjorde dem av fiskbullar i buljon, smörfräste curryn och toppade såsen med räkor. Till det serverades pressad potatis.
Jag har försökt men inte fått till dem på samma vis.
 
Åh, barndomsminnen:love:

Hos oss var nog den fina helgmaten (absolut inte varje helg) mammas fläskstek i ugn, kokt potatis och gräddsås gjord på sky från steken.

När jag gick i lågstadiet minns jag att den mat jag önskade om det var nåt riktigt speciellt var kycklinglår i ugn och ris. Om det vankades efterrätt var det absolut mammas citronmarrängpaj som var det mumsigaste:d. Jag minns att jag brukade få önska mat till skolavslutningsdagen. Då brukade det bli kycklinglåren och ris, tomat/feta/rödlökssallad med vinäger och en speciell sorts liten jordgubbsbakelse från det lokala bageriet:D. Naturligtvis fint dukat och speciella glas på fot:love:. Det var höjden av fest!

Andra varma och mysiga matminnen jag har är:
Mammas tunnbrösrullar med kalles kaviar och lite ost- åts på däck när vi åkte iväg ut med båten på lördag eftermiddag när mamma och pappa slutat jobbet.

Morfars rökta abborrar:love:. Åts varma med rågbröd till.

Mys i soffan med kastrullpoppade popcorn. Pappa var galen i popcorn. Vi hade en serie rostfria skålar i lite olika storlekar. Han åt ur den största och jag fick en egen mini likadan skål med popcorn:heart.
 
Kom just att tänka på juldagsmorgonen när jag var liten.

Vi fick alla någonting att läsa i en julstrumpa. Jag fick alltid en hästbok, oftast en med Pysen (som blev travponny). Frukosten serverades framför brasan och den bestod av nybakta lussekatter och varm choklad med massor av vispgrädde. :heart Att sitta där, titta på nyklädd gran, äta lussebulle och läsa hästbok. åh!

Torsk däremot. Det fanns en liten man som drog runt en kärra full med nyfångad fisk. Mamma och vi barn fick slänga oss på golvet och ligga helt platt och stilla för att han inte skulle kunna se oss. Fick han syn på oss var mamma tvungen att köpa torsk av honom för hon kunde inte säga nej. :) Så vi tryckte oss mot golvet, livrädda för att behöva äta ännu mer torsk. Hela gfrysen var redan full ... :D

Åh Pysen:love::love::love:
 
Alltid älskat räkor och smörgåstårta, gör det än :love:
Tänker också på en gryta mamma gjorde på crabsticks och någon vit sås till pasta. Även någon fiskgryta med hummerfond som kändes lyxig :D
 
Kom just att tänka på juldagsmorgonen när jag var liten.

Vi fick alla någonting att läsa i en julstrumpa. Jag fick alltid en hästbok, oftast en med Pysen (som blev travponny). Frukosten serverades framför brasan och den bestod av nybakta lussekatter och varm choklad med massor av vispgrädde. :heart Att sitta där, titta på nyklädd gran, äta lussebulle och läsa hästbok. åh!

Torsk däremot. Det fanns en liten man som drog runt en kärra full med nyfångad fisk. Mamma och vi barn fick slänga oss på golvet och ligga helt platt och stilla för att han inte skulle kunna se oss. Fick han syn på oss var mamma tvungen att köpa torsk av honom för hon kunde inte säga nej. :) Så vi tryckte oss mot golvet, livrädda för att behöva äta ännu mer torsk. Hela gfrysen var redan full ... :D

Pysen var väl 160 i mankhöjd. Så travhäst. Står mankhöjd i sista boken.
 
Jag fick inte välja mat när jag fyllde. Skulle ha varit hamburgare redan då. Utan om det skulle vara speciellt vart det syrrans favorit. Potatisgratäng, biff och blåbands påse med bearnaisesås.
 
Oh jag har många matminnen!

flläskkorv med vitsås, potatis och skånsk grovkornig senap, fläsk med löksås, sylta med stekt potatis och ägg.. Mums!

Men lyx var hel lax i ugn med dill och citron med kokt potatis och smögenpulversås.
Eller någon köttbit med potatisgratäng och pulverbea.
 
Fredagsmys var Hönökaka med flera olika pålägg på och då gärna lite lyxiga typ rostbiff med potatissallad, en klick skagenröra och så ost och skinka. Dekorerad med någon tomat och gurkskiva. De vuxna hade även någon grönmögelostbit på sina.
Stor skillnad mot det vardagliga som var mammas tråkiga hembakta bröd (idag är DET lyx!) med en enkel ostskiva eller en halv skinkskiva på.
 
Min mamma är jättebra på att göra sås på sky Och sådant. Jag får aldrig till det ens hälften så bra.
Men till kalkonen till jul är det Bistogravy (granulat) som gäller. Det är ju inte ens lika gott som riktig sås, men ändå viktigt nog att Jag prioriterar en burk i bagaget hem varje englandsresa...
 
Du är andra personen som skriver om grillad kyckling och chips :eek: . Serverades alltså den grillade kycklingen med vanliga potatischips? Åt man allt i en tuggan eller kycklingen för sig och chipsen för sig? Hade man dipp eller sås?

Superintressant :D
Jag var nog den första som nämnde grillad kyckling och chips i tråden!

Vi åt med grillchips. Ingen sås till utan bara kyckling och chips. Man åt med händerna och jag brukade lägga en kycklingbit mellan två chips och kalla det för hamburgare :laugh:
 
Lyxmaten på helger var fläskkotlett med sås och potatis och säkert grönsaker till, men kommer ihåg att vi ofta även åt skinkstek med äpple, katrinplommon morötter, potatis gjort i LERGRYTA. Grillkorv och tjock pommes gilladebja då. Efterrätt var oftast fruktcocktail och glass, GB:s halvliterspaket.
Kommer inte ihåg att vi åt köpepizza som små, men det kanske inte fanns ekonomi till det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp