Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Köttfärssås och spaghetti, nu och för alltid :love:

(Och chokladpudding på pulver med vispad grädde till efterrätt).

Inte ”lyxigt” men det var det godaste hemma. Och alltid önskemat.

Sedan åt vi ”fyra små rätter” inkl friterad banan med glass ibland i en restaurang som låg i botten av ett höghus i Blackeberg tror jag.
 
Alltså, just mat minns jag inte vad som var "extra" på det viset... Det blev ofta fin köttbit på helgerna och stuff, särskilt medan far jagade - MEN däremot minns jag känslan av att få springa upp på vinden/ner i matkällaren och få välja en glasflaska läsk till maten när det var helg eller vankades finmiddag! Det var grejer! :heart
det fanns alltid en blandad back där. En halva till mig och en halva till bror! (vi kunde aldrig samsas. :D)

Vi hade backen på balkongen :D
 
Som den ålderstigna person jag uppenbarligen är, fascineras jag lite över hur till synes små och enkla detaljer i ens barndom betydde så mycket och var så speciella. Att få välja och hämta upp en glasflaska läsk ur källaren - idag har väl de flesta barn och ungdomar nästan fri tillgång till läsk och konsumerar stora mängder av allt möjligt, typ Nocco, Red Bull, Cola etc utan en tanke. Samma sak med godis - man fyller lätt en påse med ett halvkilo godis och bara proppar i sig. Äta på Max är vardag.

Finns det nåt numera som INTE är vardag och lättillgängligt, dvs finns det nåt som är lite speciellt och högtidligt och som man får längta lite efter? Finns där nån högtid och "magi" kvar...?
 
@aiquen Chokladröra!! Kakaopulver (sån där mörk ögonkakao) med socker och lite grädde. Alltså det man sen skulle använda till varm choklad - men som vi, ibland, fick äta utan den heta mjölken. ÅH så gott!!!

Ja just det ja, DET var magiskt gott.
Vi levde mest på fisk så länge vi bodde kvar utanför Göteborg. När vi flyttade till Sundsvall försvann fisken ur kosthållet. Ofta fick vi "mammas tråkiga korvgryta" som bestod av potatis och lök som fått koka sönder i buljong och så lite bitar av kokt falukorv i sörjan. Det var inte speciellt gott.
Mamma bakade allt bröd vilket vi ungar tyckte var helt värdelöst. :( I stället ville vi ha hönökaka eller sirapslimpa, men det var VÄLDIGT sällan vi fick ha det så lyxigt.
Ny lyxrätt då var rökt renskånk.
Något annat min kompis och jag njöt av var att göra te och sen smälta ostskivor i teet och sleva i oss. Gick lätt en halv ost...
 
Som den ålderstigna person jag uppenbarligen är, fascineras jag lite över hur till synes små och enkla detaljer i ens barndom betydde så mycket och var så speciella. Att få välja och hämta upp en glasflaska läsk ur källaren - idag har väl de flesta barn och ungdomar nästan fri tillgång till läsk och konsumerar stora mängder av allt möjligt, typ Nocco, Red Bull, Cola etc utan en tanke. Samma sak med godis - man fyller lätt en påse med ett halvkilo godis och bara proppar i sig. Äta på Max är vardag.

Finns det nåt numera som INTE är vardag och lättillgängligt, dvs finns det nåt som är lite speciellt och högtidligt och som man får längta lite efter? Finns där nån högtid och "magi" kvar...?

Men är det verkligen så? Nu är ju mina barn fortfarande ganska små (4, 5 & 7) men vi äter på McD ungefär 2 ggr om året, på hemväg från semester. Läsk till speciella fester. Visst får de godis ibland, men då delar de på en påse som verkligen inte har 500 g. Och så är det i de flesta familjer som jag känner.

Det finns säkert familjer där det ser ut som du skriver, men är det det vanligaste?
 
Men är det verkligen så? Nu är ju mina barn fortfarande ganska små (4, 5 & 7) men vi äter på McD ungefär 2 ggr om året, på hemväg från semester. Läsk till speciella fester. Visst får de godis ibland, men då delar de på en påse som verkligen inte har 500 g. Och så är det i de flesta familjer som jag känner.

Det finns säkert familjer där det ser ut som du skriver, men är det det vanligaste?
Hoppas du har rätt!!
 
Som den ålderstigna person jag uppenbarligen är, fascineras jag lite över hur till synes små och enkla detaljer i ens barndom betydde så mycket och var så speciella. Att få välja och hämta upp en glasflaska läsk ur källaren - idag har väl de flesta barn och ungdomar nästan fri tillgång till läsk och konsumerar stora mängder av allt möjligt, typ Nocco, Red Bull, Cola etc utan en tanke. Samma sak med godis - man fyller lätt en påse med ett halvkilo godis och bara proppar i sig. Äta på Max är vardag.

Finns det nåt numera som INTE är vardag och lättillgängligt, dvs finns det nåt som är lite speciellt och högtidligt och som man får längta lite efter? Finns där nån högtid och "magi" kvar...?
Något som jag bara äter till jul är prinskorv. Jag älskar det men vägrar köpa resten av året. Även enbärsdrickan är väldigt speciell. När jag var riktigt liten så fanns den alltid med i drickabacken. Men sen försvann den och jag hittade den inte förrän härom året. Och sen dess finns den alltid med vid jul. Julmusten kan slänga sig i väggen.
 
Ljuvlig tråd! :love: Mat är så viktigt för mig, så stort, förknippat med känslor, minnen, upplevelser, dåtid, nutid, framtid. :D

Jag är uppfödd på billig mat, mycket Eldorado. Kalvkorv, blandsaft i dunk, Mariekex på utflykter. Pappa brukade laga fiskpinnar med potatismos och stuvad spenat. Eller stekta korvslantar med dito potatis. Eller korvsoppan som någon nämnde tidigare i tråden; buljong med potatis, purjolök och korvslantar. Varje morgon drack jag och min syster varsin stooor kopp Ceylon-te med sugrör.

På lördagkvällen gjorde mamma kanske afrikana (? typ currygryta med fläskkött) eller lasagne eller moussaka, jättestor sats så att vi kunde frysa in och äta under veckan. Till efterrätt åt vi ofta chokladpudding med grädde eller glass med hemmagjord chokladsås.

Vi hade aldrig panpizza eller piroger hemma, minns med värme hur jag åt Billys hemma hos min bästis, de hade alltid sånt. Chips fanns heller aldrig hemma, det var liksom läsk bannat av min far.

Det lyxigaste ever var när vi var i Sälen på skidsemester och åt på någon restaurang där, och där fanns det oxfilé. Nu i efterhand känns det som om det var lite Sunes jul-stuk, "ta laxen, den är dyr.. jag menar god". Riktigt dyr, fancy mat hade vi aldrig hemma.

Edit: kom på en grej. Superduperlyx var när vi fick hämtmat från en kinesisk restaurang, det var fantastiskt. Friterad kyckling med currysås och luftigt ris.
 
Jag har många goda matminnen, trots att jag var kräsen när jag var liten. Mina föräldrar (framförallt mamma) gjorde allt från grunden. Men pappas paradrätter blev såklart godast (var kanske lite speciellt när han var hemma och lagade mat?).
Kassler med ananas, creme fraiche och ris till. Potatismos med fiskpinnar, bryntsmör och rårörda lingon. Farmors kroppkakor med rårörda lingon, eller hennes köttbullar i brunsås med kokt potatis. :love: :d
Pappas pannkakor med glass och sylt till, som man fick äta med händerna!
Spagetti med köttfärssås.
Kommer också ihåg halvliters glassen som delades mellan oss tre syskon, i lika stora bitar. När vi var små var det sällan godis eller läsk som gällde.
Däremot blev det en del hämtmat, pappa jobbade i Asien så det blev asiatiskmat, men även från den lokala pizzerian blev det ibland. Förmodligen mer sällan än var jag kommer ihåg det som.
Men kommer fortfarande ihåg hur kul det var att äta med pinnar med pappa, han var så cool!
 
Pappas ostsås med spaghetti, friterad banan med glass och sirap och kokt potatis med vit sås med bacon, blomkål och ärtor 😍
 
Det enda jag kan komma att tänka på är farmors fattiga riddare. Hon lagade alltid dem när jag var där och sen åt jag dem med kanel och socker innan vi gick ut med hunden (jag fick hålla i kopplet!) och stannade till vid godisbutiken där jag fick välja vilken liten sak jag ville :love:
 
Åh mammas stuvade makaroner med falukorv var himmelskt när jag var liten!
När jag var sjuk så stannade mamma hemma och vi bakade tigerkaka som vi åt på en filt mitt i vardagsrummet under fikusträdet som vi drog ut fårn hörnet, som en picknick inomhus :) Sen läsa hon tills jag somnade, det är verkligen ett av mina absolut bästa minnen från när jag var liten!
Åh! Sen gjorde hon söndagsstek ibland, plommonspäckad fläskstek med potatis och gräddig skysås som vi alltid åt efter en lång promenad utomhus, ofta på hösten eller vintern så man var lite lagom kall och rosig om kinderna när man kom hem och kände den fantastiska doften i lägenheten :)
 
Och jag älskar frukt i mat än idag! Undantaget mimosa-sallad, vidrigt påfund!

Tillägg; kom på när vi var på skolresa i femman, vi grillade bananer med blockchoklad, det var som om himmelriket uppenbarade sig.. :love:

Mimosasallad är supergott :love:

Nyckeln är att det är KALL god frukt och inte äcklig varm :wtf:.
 
Vesuvio var lyx också förresten.
Jag minns så väl min första. Vi delade alltid på en Capricciosa när jag var liten, men jag gillade inte svamp och skrapade av allt pålägg varje gång. Pizza var således rätt tråkigt, jag åt ju bara botten och att prova någon som jag också kunde gilla existerade inte ens.
Men så en dag var det bara jag och pappa hemma och jag fick välja pizza själv. Valet föll på Vesuvio. Där och då förstod jag varför folk gillade pizza :love:
 
I tråden "Tittar in i ditt kök 22" handlar det om svenska tacos, fredagsmysets fredagsmys och att barn vill äta det "alla andra äter".

När jag var liten fanns det inte tacos. Det lyxigaste man kunde få i min familj var stekt varmkorv med tjocka, refflade pommes frites som värmts i ugn. Till detta serverades ketchup. Detta var alltså standardmiddagen när någon av oss fem barn fyllde år.

För att få in den rätta superfestliga känslan var det viktigt att godsakernas serverades på finservisen - som var i röd plast. Allt var knallrött och rektangulärt, tallrikar, uppläggningsfat. :)

Även nu reagerar jag med ryggmärgsreflex när jag ser någon äta den sortens pommes med stekt korv - åh! :heart - sen inser jag ju att jag egentligen tycker att det är skitäckligt, men min inre 8-åring blir fortfarande stjärnögd.

Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.

Jag berättade för mamma om våra fina nostalgidiskussioner på buke och idag påminde hon mig om lyx, som jag hade glömt.

Varje månad den dagen barnbidraget kom, tog mamma o pappa med oss barn till Wessels, typ Coop idag då på norr i Örebro, där vi åt grillkorv och pommes frites på Wesselsrestaurangen en trappa upp. Det var den lyx vår familj unnade oss.
 
Jag berättade för mamma om våra fina nostalgidiskussioner på buke och idag påminde hon mig om lyx, som jag hade glömt.

Varje månad den dagen barnbidraget kom, tog mamma o pappa med oss barn till Wessels, typ Coop idag då på norr i Örebro, där vi åt grillkorv och pommes frites på Wesselsrestaurangen en trappa upp. Det var den lyx vår familj unnade oss.

Det är ju det jag säger, grillkorv med pommes kan vara det lyxigaste som finns. :)

Dubbla varma smörgåsar med mycket ost och stekt bacon emellan var också himla lyxigt. Stekta i smör på båda sidor så att allt blev frasigt. (SÅ himla nyttigt, alltså)
 
Det är ju det jag säger, grillkorv med pommes kan vara det lyxigaste som finns. :)

Dubbla varma smörgåsar med mycket ost och stekt bacon emellan var också himla lyxigt. Stekta i smör på båda sidor så att allt blev frasigt. (SÅ himla nyttigt, alltså)

Precis, vi fick hemgjorda pizzasmörgåsar när vi berättade att grannbarnen fått köpepizza. Det gick minst lika bra.
 
I tråden "Tittar in i ditt kök 22" handlar det om svenska tacos, fredagsmysets fredagsmys och att barn vill äta det "alla andra äter".

När jag var liten fanns det inte tacos. Det lyxigaste man kunde få i min familj var stekt varmkorv med tjocka, refflade pommes frites som värmts i ugn. Till detta serverades ketchup. Detta var alltså standardmiddagen när någon av oss fem barn fyllde år.

För att få in den rätta superfestliga känslan var det viktigt att godsakernas serverades på finservisen - som var i röd plast. Allt var knallrött och rektangulärt, tallrikar, uppläggningsfat. :)

Även nu reagerar jag med ryggmärgsreflex när jag ser någon äta den sortens pommes med stekt korv - åh! :heart - sen inser jag ju att jag egentligen tycker att det är skitäckligt, men min inre 8-åring blir fortfarande stjärnögd.

Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.


Dricka var inte vanligt. I bland på fredag ellet lördag fick vi två syskon dela på en 33 cl.
Korv och tjock pommes var inte vanligt och grillad köpe kyckling eller grillade köpe revben. Det var lyx när jag var liten😃
 
Jag var ett svårt barn, inser jag. Det var inte mycket som jag åt. Inga grönsaker, ingen frukt. Gillade inte pizza, cola, pommes.

Jag skulle ha vitlökskroketter. Gillade inte mammas hemgjorda köttfärslimpa(alla älskar den fortfarande). Det fick inte finnas lökbitar i maten. Åt ingen sylt eller gelé. Vägrade prova nya saker.

I vuxen ålder har jag lärt mig äta grönsaker, jag var lätt 22+ när jag började träna. Nu äter jag de flesta grönsaker, men frukt tycker jag överlag är för sött.

Så massor av grejerna som var eran favoritmat vägrade jag äta, tänk vad olika det är!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp