Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

På helgmorgnar fick man äta godisflingor till frukost. Jag brukade välja flingor i form av runda ringar med chokladsmak.
 
Min pappa jobbade heltid, mamma deltid
Vi åt alltid hemmagjord mat
Pizza var extremt sällan
Kött från nöt och gris fanns alltid och ibland älg mm då de köpte halvor och styckade själva.
Det enda vi aldrig åt hemma var kyckling då mamma inte fixade det efter sin uppväxt.
Till uncle bens sweet and soursås fick vi kassler
Jag anser inte att det var misär att få äta på clock nån gång om året om ens det.
 
Det var ju mycket frukt i mat, speciellt hos oss. Kasslergratäng med banan, varma mackor med ananas och så vidare.
Sambon berättade att hans moster brukade bjuda på ”kinamat”, det var ris, köttfärs, banan, jordnötter med mera i olika skålar.. nog inte helt autentiskt, men mycket exotiskt! :laugh:

Angående veckodag var det lördagar som gällde, fredagsmyset kom långt senare.

I övrigt så har i alla fall vi på nåt sätt tappat den där helg-lyx-känslan som fanns kring viss mat. Varma mackor var ju till exempel helgmat förr, idag är det mer en nödlösning en vardag. Liksom butiksgrillade revben och pain riche eller hämtpizza, det är ju en sista utväg när man inte orkar engagera sig. :meh:
 
Åh just det vi åt alltid söndagsmiddag hos farmor och farfar när jag var liten. Köttbullar, potatis, gräddsås, inlagd gurka och gelé :heart ofta någon form av stek med alltid god mat. Farmors mat var den bästa. Farmor gick bort när jag var tio och jag är vegetarian sedan många år :D.
 
I övrigt så har i alla fall vi på nåt sätt tappat den där helg-lyx-känslan som fanns kring viss mat. Varma mackor var ju till exempel helgmat förr, idag är det mer en nödlösning en vardag. Liksom butiksgrillade revben och pain riche eller hämtpizza, det är ju en sista utväg när man inte orkar engagera sig. :meh:
Just ja, att varma mackor var lyx och helgmiddag, det är det inte nu :p.
 
Fisk och potatis! Min pappa avskyr fisk så vi åt det mest när han var borta. Och dillkött och kalops :love: var också grejer det. Samt så klart den där lördagsläsken, glasflaska i back :)
 
Vi hade aldrig chips eller läsk. Bara till jul och påsk fick vi must. Enda snackset vi hade var salta pinnar eller popcorn.

Ja men gud, chips var ju superlyxig!!
Och när det var Chips så delade hela familjen på en mindre påse. Man tog nått chips då och då ur skålen och den räckte hela kvällen till Razzel, Nöjesmasakern eller vad man nu tittade på :D
 
När jag var liten fanns inte McDonalds och pizzan hade ännu inte fått någon större spridning i Sverige. Men ibland fick vi snabbmat i form av korv, framför allt när vi var på väg till eller från vårt sommarställe. För mig var korvkioskbesöken lyx efterom jag inte tyckte om vanligt potatismos (har fortfarande svårt för det) men älskade pulvermos.

Hamburgare från korvkiosken gillade jag inte, men när jag första gången åt sådana från ett riktigt hamburgerställe och med pommes frites som inte var gjorda av potatismos kändes det lyxigt. Den kedjan hette O'Brien och fanns i Jönköping.

I vår familj åt vi bara lagad mat till lunch, så på vardagarna åt vi bara te och mackor tillsammans på kvällarna. De gånger det vankades varma mackor var lyxiga! Främst minns jag ost och skinka och så svamp när vi plockat på höstarna. Egenhändigt plockad svamp var superlyxigt när jag var liten. I högstadieåldern upptäckte vi trattkantarellen och plötsligt åt vi svamp mycket oftare.

Till slut var färdiggrillade revbensspjäll en stor favorit hos mig. Det var ju väldigt ovanligt med färdigmat, så det var inte ofta - verklig lyx. Vad vi åt till minns jag inte.

När det gäller efterrätter var det lyxigt med glass. Och framför allt på somrarna när vi fick gå till kiosken och handla.
 
Jag minns mormors kaffeplättar med hemkokt blåbärssylt. Receptet finns nog kvar någonstans men det blir liksom inte samma sak att göra själv. Hemma när det var födelsedag eller så var det mest entrecote med pommes och pulverbea som gällde vad jag minns. Varje år gick vi på bio i mellandagarna och då åt vi på McDonalds, det var liksom återkommande tradition. Som egengjord mat eller mellis minns jag speciellt de micrade mackorna med ost (som ätes med kniv och gaffel) och ett tag kokta makaroner med riven ost och svartpeppar.
 
Det var ju mycket frukt i mat, speciellt hos oss. Kasslergratäng med banan, varma mackor med ananas och så vidare.
Sambon berättade att hans moster brukade bjuda på ”kinamat”, det var ris, köttfärs, banan, jordnötter med mera i olika skålar.. nog inte helt autentiskt, men mycket exotiskt! :laugh:

Angående veckodag var det lördagar som gällde, fredagsmyset kom långt senare.

I övrigt så har i alla fall vi på nåt sätt tappat den där helg-lyx-känslan som fanns kring viss mat. Varma mackor var ju till exempel helgmat förr, idag är det mer en nödlösning en vardag. Liksom butiksgrillade revben och pain riche eller hämtpizza, det är ju en sista utväg när man inte orkar engagera sig. :meh:

Får minnen av kräkskänslor. Fy bövelen för varm banan och ananas i mat. Oätligt.
 
Halstrad sik var min favoritmat som liten. Kanske spelade miljön roll för det var så mysigt med den stora elden där sikarna stod uppställda på pinnar och sedan togs ner i tunnan med saltvatten. Det sprakade och fräste och sedan fick man äta med händerna.

Jag älskade glödstekt Blickta när jag var liten. Idag äter jag inte fisk alls. Tycker det är urk. Konstigt att något som var sååå gott då är oätligt nu :confused:
Det kan säkert ha med känslor och miljö att göra.
 
Det var också lyx! Minns när jag blev lite "äldre" och skulle fixa mellanmål till mig själv efter skolan. Macka med smält ost eller snabbnudlar var ju höjden av kulinariska fröjder, tyckte jag då :D
Åh, ja, dessa snabbnudlar! Det är barndom för mig, eller tonår iallafall. Åt dem majonnäs (av någon outgrundlig anledning) och eventuellt crabsticks... alltså O_o men det är gott :rofl:
 
Åh! Enda gången jag fick fiskbullar i dillsås var när jag var sjuk :D Det var snällt mot magen och det enda som gick att svälja när jag hade ont i halsen. Mamma hade i extra mjölk så det skulle bli mycket sås att mosa potatisen i :love:

Just det ja. Det var bara mamma och jag som älskade fiskbullar i hummersås så det åt vi när pappa och syskonen var ute med båten. Vilken lycka! :heart

Vilken mysig tråd det här blev! :) Jätteroligt att läsa om allas matminnen. Mat betyder så mycket. Trygghet, lycka, kärlek.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp