Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

vetten säger; ja du vet en förstagångsfölerska kan hitta på mycket tokiga saker, vänta och se...

Och det gjorde jag!

Kl 5.40 i morse kom så ett hingstföl till världen! :banana: :bump: Han var på väg att få ut huvudet genom "fel hål" men efter korrigering så gick det bättre. Jag fick ta i och dra som en tok och stoet var helt slut, men ut kom han! Brun med en liten stj. Långbent som en giraff och han har haft det trångt därinne men han kommer upp själv och har ätit. Stoet är en riktig supermamma! :love:

GRATTIS!!!!!!!!! :banana::banana::banana:

Hur menar du att han höll på att få ut huvudet genom del hål?? Låter hemskt! Nu vill jag se bilder på den "lille" :bump:
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jo, såhär var det. Huvudet trycktes upp i födelsekanalen och trycktes mot analen som då buktade ut. Hade det varit en hov istället för huvudet kunde det slutat illa med ett hål mellan slida och anal men nu var det bara att trycka tillbaka och visa rätt väg. När huvudet kom ut var han alldeles blå och rödsprängd i munnen av trycket och jag trodde att han var död men det är en viljestark liten rackare som suger och är pigg. Bilder kommer när han vecklat ut sig och blivit en snygging ;) hoppas att det inte dröjer för länge :angel:

Charmant; Kul! Vad använder du den till? Hur ser den ut, vi vill gärna se bilder!!
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Åh fy fan! Jag har aldrig varit med om det. Har det att göra med hur stoet är byggd eller?? Fick höra en skräckhistoria från en farbror som brukar gå förbi på vägen där jag har hästarna, han gick förbi när fölet var nyfödd och vi började prata lite. Hans dotter har stor hästuppfödning och en gång när han var med och hjälpte till så kom fölets hov ut brevid vulvan! Fy fan, jag höll på att dö när han berättade det!

Vilken tur att det gick bra, eller bra kämpat av dig ska jag säga :)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jättegrattis till fölis araxi! Det låter som att det var lite dramatiskt men tur att allt gick bra till slut!

Mitt fullblod (också förstagångare) hade också "ritualer" innan hon fölade som gjorde att jag trodde att det var på gång. Fem kvällar i rad la hon sig ner på sidan efter maten och stönade högt och med samma mellanrum som ett värkarbete. Första kvällen var jag övertygad om att nu jäklar! Men efter någon timme reste hon på sig och började äta igen som om inget hade hänt. Om det var kolik eller förvärkar eller en kombination vet jag inte riktigt men sjätte kvällen gjorde hon det inte, vilket fick mig mig att ana att det var då det var på gång på riktigt - vilket också stämde. Då hade hon istället det beteendet som jag känner igen från andra fölningar, alltså hon var rastlös och gick runt, runt i boxen.

Ser fram emot att få se bilder på den lille. Här har det varit så grått och tråkigt väder så jag har fortfarande inte tagit några nya bilder men lägger in en från första veckan så länge. Här är hon lilla Gaspara:

DSC_0027li.jpg
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jättesöt! Hoppas på fint väder så du får bildbomba oss lite :)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Åh! :love:

Vi har verkligen samma smak när det kommer till namn! Lyxiga och "luftiga" :p:p namn! :love:
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Härliga bilder!!!

Jag behöver hjälp med namn till min lille! Gärna något som börjar på A och har ett Z i... inte helt enkelt.

Han är pigg men igår hade han lite diarre, mamma mjölkar som en prisbelönt ko :D men det stoppade upp mot kvällen och han är som sagt pigg och hungrig. Benen ser fortfarande ut som "hej kom och hjälp mig" men det har ändå blivit bättring sen han föddes.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Så är det när man lägger sig i andas trådar och inte hänger med riktigt:angel:.....jag får fundera ut nåt annat. Amazon kanske?
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Tråkiga nyheter!

Min fölunge blev sjuk igår, trött och lite hängig. Vet kom och gav dropp, penicillin och cortison men det hjälpte inte... Han blev bara sämre och sämre och strax efter midmatt gav han upp. Diagnosen blev lunginflammation men jag tror att det kan ha varit något mer, han la av så totalt. Ville inte äta på mamma, inte ta flaskan och hade stora problem att andas ut. Snoren rann ur näsborrarna och allt gick så otroligt fort...
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Så himla tråkigt att höra! Jag är jätteledsen för din skull! Tröst- och styrkekramar i massor härifrån!
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Tråkiga nyheter!

Min fölunge blev sjuk igår, trött och lite hängig. Vet kom och gav dropp, penicillin och cortison men det hjälpte inte... Han blev bara sämre och sämre och strax efter midmatt gav han upp. Diagnosen blev lunginflammation men jag tror att det kan ha varit något mer, han la av så totalt. Ville inte äta på mamma, inte ta flaskan och hade stora problem att andas ut. Snoren rann ur näsborrarna och allt gick så otroligt fort...

NEJ!!!!! Vad hemsk!!! :cry:

Skickar styrkekramar i tusentals, kan inte ens tänka mig sorgen :(

Vi finns här för dig om du vill prata.

Mvh Minna
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

NEJ....!!!!

Sänder styrkekramar till både dig och mammanhästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 067
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
871
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 258
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp