Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jag har haft en sådan, en holländsk import, 75% fbl och 25% friser.
Helt underbar häst, det enda den hade ärvt från frisern var högställdheten och färgen, annars såg den ut som ett fbl (med annorlunda halsansättning då). Dock sålde jag den då den lämpade sig för dressyr och jag är hoppryttare (skulle inte köpt den alls öht, men hittade den i en hästhandlares lastbil mager och dan).

Kan tillägga att den ärvt svansen och manen från frisern också.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Du har möjligtvis ingen bild :d Skulle vara spännande att se!
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

KL

Måndag den 3:e maj klockan 22 19 föddes ett stort hingstföl vid namn Elton, han fick en tuff start då han föddes med böjsenekontrakturer på båda fram. Detta innebar att han inte kunde stå upp och dia så jag fick lyfta upp honom till juvret flera gånger i timmen. Klockan 03 00 var jag så slut i ryggen så jag lindade hans framben och använde slevar som skenor, detta gjorde att han kunde stå upp och äta själv. HALLELULJA! :)

Nu är han 9 dagar och hans ben ser jättebra ut.

Bildbomb på undret!

29902_397748778747_657233747_406851.jpg


29902_397749358747_657233747_406851.jpg


Flet2010009.jpg



Flet2010010.jpg


Flet2010011.jpg


Flet20104dagargammal079.jpg


DSC_0011.jpg
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Åh vad han ser fin ut nu Minna! :love: Nu är du väl värd att få pusta ut, koppla av och bara njuta av den lille godbiten!

Den här tråden hade jag glömt bort - jag har ju också fått en liten fullblod/frieser. Här blev det ett helsvart stoföl e. Darco VD Zuiderwaard u. Donna Nigra, född 16 april. Hon ska heta Gaspara - ett spanskt namn som betyder skatt. Får ge mig ut och ta lite färska bilder på tjejen för nu har hon "vecklat ut" sig ordentligt och blivit en riktigt ståtlig liten dam.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Tack Malin! :) han är helt underbar. Ja sätt i gång att fota lite så väcker vi lite liv i tråden :O) Är så nyfiken på hur din lilla dam utvecklats, i dubbel bemärkelse ;O)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Grattis! :bump: Kul att ni fått båda två!!

Själv väntar jag ännu och börjar bli orolig... hon är på dygn 335, inget konstigt med det, men hon har droppat till och från i tre veckor nu först genomskinlig vätska och nu de senaste dagarna ren mjölk! Igår kväll sprutade det när hon kom in, hon liksom lättar på trycket sen slutar det. Inatt har hon varit orolig och rullat sig i boxen (ingen kolik...) hon ligger mycket på nätterna och är trött och det är jag också vid det här laget ;) Hennes beteende känns inte helt ok :confused: men hon är ju förstfölerska och de kan ju hitta på konstiga saker... Håll tummarna för oss!
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Då är det inte långt borta! Om hon sprutar väldigt mycket och länge så kan du ta en steriliserad nappflaska och låta det spruta i, detta fryser du sen in så du kan ge fölet. En del ston har en förmåga att läcka ur den första viktiga råmjölken :/ Håller tummarna för att hon får snart. Låg hon ner inatt? Min erfarenhet är att stona oftast inte ligger ner natten innan dom ska föla. Lycka till med fölvakningen. Ser fram emot att se bilder här på bäbisen inom en snar framtid. Håller tummarna för att allt går bra :)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jo hon låg ner inatt men har inte legat än ikväll... igår vräkte hon i sig hö och kraftfoder, idag är det mer normalt. Jaha... nu la hon sig... ja ja den kommer väl så småningom, den lill*.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Nej. Det har varit lugnare inatt än natten innan... hon har hållit på såhär ett bra tag nu och det är det som gör mig orolig... Det droppar vit mjölk och enligt kalkstickorna borde det ha blivit för länge sedan :confused:

Fortsätt att hålla tummarna!
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jag vet att jag är tjatig men det borde komma ett föl nu snart tycker jag, börjar bli stel i tummarna ;) Inget än???
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Nope, natten har varit lugn...

Du hinner nog få kramp ända upp i armarna :crazy: men tack för tummhållningen, jag har en känsla av att det kommer att behövas.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

MalinJ, jag vill se bilder!!!
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Här är läget oförändrat :( vit mjölk som sprutar på kvällen och droppar lite på dagen. Hon äter, har ingen temp och verkar som vanligt förutom att hon är lite irriterad på magen. Kan det vara så att den lill* inte ligger som den skall? Hon rullar över på rygg och tillbaka igen, kan det vara ett sätt att få den "på plats" :confused: Allt verkar ju klart så vad är det som gör att hon inte fölar???
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

vetten säger; ja du vet en förstagångsfölerska kan hitta på mycket tokiga saker, vänta och se...

Och det gjorde jag!

Kl 5.40 i morse kom så ett hingstföl till världen! :banana: :bump: Han var på väg att få ut huvudet genom "fel hål" men efter korrigering så gick det bättre. Jag fick ta i och dra som en tok och stoet var helt slut, men ut kom han! Brun med en liten stj. Långbent som en giraff och han har haft det trångt därinne men han kommer upp själv och har ätit. Stoet är en riktig supermamma! :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 067
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
871
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 258
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp