Bukefalos 28 år!

Vad vill uppfödaren veta vid första kontakt?

2010

Trådstartare
En uppfödare som jag har spanat på länge väntar valpar efter en intressant tik i vår. Jag vill såklart anmäla intresse för en valp, men jag vet inte vad jag ska skriva i mailet? Jag har påbörjat ett, men jag insåg när jag redan hade skrivit två hyfsat långa stycken och var mitt i ett tredje och inte ens var nära att avsluta mailet, att det nog var att bre på lite väl mycket...

Vad vill uppfödaren egentligen veta vid första kontakt? Vilket kön jag vill ha? Vad jag har för erfarenhet? Varför jag vill köpa en valp från just den uppfödaren..? Eller räcker det med att presentera sig och säga att man är intresserad, typ?

Det är inte lätt när det är svårt och man ska göra något helt nytt! :D
 
Sv: Vad vill uppfödaren veta vid första kontakt?

Om jag hade varit uppfödare hade jag nog uppskattat ett mer ingående mail:)

Infon som bör framgå, enligt mig:
- tidigare hunderfarenhet
- planer för den tilltänkta hunden - viktigt här för många är var hunden ska vara om du arbetar.
- allmän livsituation (typ har 11 barn och bor på landet, du behöver inte berätta var du pensionsparar)

Sen tror jag inte det är en nackdel om du berättar varför du hör av dig till just den uppfödaren.
 
Sv: Vad vill uppfödaren veta vid första kontakt?

Det var faktiskt ganska exakt det jag hade tagit med men kanske i onödigt pladdrig form :) Plus vilket kön jag vill ha - det kan väl aldrig skada att tala om det tidigt, eller? Ger det ett oseriöst intryck att skriva att jag i första hand vill ha ett visst kön men kan tänka mig det andra om det blir en enkönad kull eller om alla av "mitt kön" blir tingade?

Jag ska fila vidare på mailet och skicka det imorgon så om du eller någon annan kommer på något mer så får ni gärna lägga till det :)
 
Sv: Vad vill uppfödaren veta vid första kontakt?

Instämmer i det lady_vip säger.
Jag har skrivit vad jag är ute efter, både för typ av hund (hane, tik) och vad jag vill ha hunden till. Varför just den rasen och uppfödaren. Sen lite om mig själv, tidigare hunderfarenhet och hur min livssituation är.
 
Sv: Vad vill uppfödaren veta vid första kontakt?

Nu är jag ingen uppfödare men i mina första mail har jag presenterat mig (och min tidigare/nuvarande hund), beskrivit vad jag tränar och vad jag vill ha för typ av hund och nämnt att jag är intresserad. Typ frågat om de tror att den aktuella kullen kan passa mig utifrån det jag vill ha.

Bombaderat med frågor har jag gjort senare :D Och räknar med att själv få massa frågor om det de tycker jag missat/utelämnat dittills.
 
Sv: Vad vill uppfödaren veta vid första kontakt?

Inte "Mitt livs novell" iaf, utan mer som Jenka föreslår.
 
Sv: Vad vill uppfödaren veta vid första kontakt?

Jag har ganska nyligen gjort detsamma, då gällde det en jakt-labbe.

Jag skrev bara att jag var intresserad sen frågade vad de hade för önske-planer på sina köpare, om man tex helst skulle jaga och så.

Sen väntade jag helt enkelt på svar, då kom förslaget att jag skulle hälsa på, vilket jag gjorde. Så jag berättade inte mitt livs historia vid första mejlet. Jo, jag nämnde att jag var ute och letade hund nr 5 i mitt liv och att jag sökte en social näsa.
 
Sv: Vad vill uppfödaren veta vid första kontakt?

Jag skulle skriva ett lite längre mail. Inte typ flera sidor men garanterat mer än några rader.

Jag tar med:
  • Info om mig själv. Min sysselsättning, hur jag bor, vad jag ev har för andra hundar osv.
  • Målsättning med nya hunden. Vad jag söker, vad jag vill göra med hunden, mina planer och mål, vilket kön jag vill ha osv.
  • Varför jag kontaktat just denna uppfödare. Är det någon särskilt linje jag är ute efter? Har tiken/hanen fångat mitt intresse på något särskilt sätt? Osv.

Jag skulle nog också ta med lite frågor som jag kan tänkas ha. Oavsett om det är på nivån "tror du rasen passar mig?" eller om det är "jag har sett att tiken har en syster med HD C, hur tänker du kring det?".

Jag tror att det ger ett seriöst och bra intresse om man är lite utförlig. Det ger uppfödaren en chans att direkt skapa en bild av vem jag är och ger också intrycket av att mitt planerade hundköp är väl genomtänkt.
 
Sv: Vad vill uppfödaren veta vid första kontakt?

Det som de tidigare skrivit är jättebra punkter att tänka på :)!

Jag som just nu sitter och tar emot intresseanmälningar på min framtida kull uppskattar mail där man ser och känner att avsändaren verkligen har tänkt igenom sitt beslut att skaffa just den sortens hund jag erbjuder. Att de har rätt kunskap och rätt intresse för just rasen/kombinationen, och gärna lite om varför de tycker att just min kombination är intressant/skulle passa dem.

Jag vill även gärna veta var de bor, hur deras hunderfarenhet ser ut innan, vad de hoppas kunna ha hunden till i framtiden och var deras träningsintresse ligger specifikt. Och gärna att de visar sig pålästa genom att ställa frågor om ex rasspecifika sjukdomar och egenskaper/beteenden som kan finnas i rasen. Jag blir JÄTTEGLAD när man ser att valpintressenterna är pålästa ordentligt även om de nackdelar rasen kan ha :banana:!

Jag har även några punkter som jag satt upp på vad man INTE vill se vid en första kontakt :angel::

  • Se till att iaf GÅTT IN på kennelhemsidan (om det finns en sån, men nuförtiden har de allra flesta det) och kollat vad det finns för planer. Att säga att man t.ex söker en valp till våren när det tydligt står att kullen inte föds förns till vintern visar bara på oengagemang.
  • Skicka inte opersonliga mail där det plågsamt tydligt syns att det är opersonligt skriver för att kunna fungera som massmail till flera uppfödare samtidigt (mail som "Hej! Jag tycker att din kull ser intressant ut! Maila mig tillbaka vid intresse så får du mer info om mig" :confused::confused:). Och om du gör det, gör inte listan synlig på vilka uppfödare du skickat till då man kan se vilka otroligt skilda linjer man tittar på... (särskilt inte i en väldigt uppdelad ras)
  • Ha inte som största och enda önskemål på hunden en specifik färg (jag har inget emot att folk berättar vad de har för favoritfärger, men om detta är viktigare än hur valpen kommer vara mentalt så känns det för mig som att man är helt fel ute).

Man får sig många skratt (och lite skrämselhicka :crazy:) av vissa mail som folk skickar. Men som tur är så vägs de upp av många fina mail från duktiga, intresserade personer som känns SÅ bra :love:!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 761
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 294
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 047
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp