Väcker era hundar uppmärksamhet?

Lillefrun

Trådstartare
I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev alla konfunderade och tyckte huvudet såg ut som en pudel eller nakenhund men han hade ju så extremt mycket päls så han passade inte in i någon av deras kategorier. Vet inte hur många gånger jag fått förklara att kinesisk nakenhund finns i två varianter, en naken och en med päls och jag förstår ju att det låter lite konstigt. Folk tycker det är ännu mer spännande när dom får veta att det föds både nakna och pälsade i samma kullar och nu när puffen är kortklippt så blir det ännu ett moment att förklara att han är en kinesisk nakenhund med päls som brukar vara långhårig men nu är klippt. Puh :p

Nakenhunden väcker ju också uppmärksamhet, fast det blivit vanligare med nakenhundar är det fortfarande så pass att folk pekar och reagerar och säger något till mig eller pratar med varandra. Min grabb är jätte fin, lite större än normalt men med jätte fin crest och på sommaren är han rostbrun med vita områden och hans uppfödare sa att det var första valpen av dom 100 valpar hon haft som har den färgen så han utmärker sig där med men nu på vintern är han ljus men kommer bli solbränd nu i vår/sommar igen. Han går nästan som i spansk skritt ibland med höga benrörelser och stolt hållning i skritt och trav och i galopp skuttar han fram fyrfota nästan och med hans långa crest på benen är han bara så söt att det inte går att låta bli att skratta och han har en enorm utstrålning.

Nakenhundar väcker uppmärksamhet, och jag blir glad när människor tycker dom är fina för det finns så många som har fördomen att dom är äckliga eller fula när man pratar om dom. Men jag möter bara positiva reaktioner när folk väl får träffa dom och se dom. När jag skulle välja ras var det många som tyckte att det var ett konstigt val och att en sån kunde man ju inte ha, får fortfarande förklara ibland eller visa kort på mobilen för att dom ska släppa det. Innan jag köpte nakenhunden och bara hade puffen sa alla att det var bra att jag valt en med päls och inte en sådan där naken.

Mina föräldrar var tveksamma också först men sen tog jag med dom till uppfödaren och när vi satt på golvet med 7 vuxna nakenhundar i knät så insåg dom hur mysiga dom är.

Sen finns det dom som jag tror inte har nakenhundar på listan som finaste hundarna men som nu på vintern när han har täcke på sig som täcker hela kroppen och man bara ser hans söta huvud och fluffiga svans kommer fram till oss och säger att han är jätte söt och jag undrar vad dom kommer tycka när dom ser honom naken i vår, om han fortfarande är lika söt i deras ögon :D

Har också mött tvivel på kinesernas förmåga i olika sporter som i rallyn där jag fått kommentarer om att det väl inte går att träna med en sån hund och sen har vi gått in på planen och fått 99 poäng, bara för att dom inte är en bruksras/vallhund så är dom ju liksom inte korkade.

Reagerar många på era hundar? Får ni massor av frågor om rasen eller hur dom ser ut eller att många kommenterar eller att ni hör folk prata med varandra om era hundar? Eller har ni en vanlig ras som inte väcker så mycket uppmärksamhet?
 
I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev alla konfunderade och tyckte huvudet såg ut som en pudel eller nakenhund men han hade ju så extremt mycket päls så han passade inte in i någon av deras kategorier. Vet inte hur många gånger jag fått förklara att kinesisk nakenhund finns i två varianter, en naken och en med päls och jag förstår ju att det låter lite konstigt. Folk tycker det är ännu mer spännande när dom får veta att det föds både nakna och pälsade i samma kullar och nu när puffen är kortklippt så blir det ännu ett moment att förklara att han är en kinesisk nakenhund med päls som brukar vara långhårig men nu är klippt. Puh :p

Nakenhunden väcker ju också uppmärksamhet, fast det blivit vanligare med nakenhundar är det fortfarande så pass att folk pekar och reagerar och säger något till mig eller pratar med varandra. Min grabb är jätte fin, lite större än normalt men med jätte fin crest och på sommaren är han rostbrun med vita områden och hans uppfödare sa att det var första valpen av dom 100 valpar hon haft som har den färgen så han utmärker sig där med men nu på vintern är han ljus men kommer bli solbränd nu i vår/sommar igen. Han går nästan som i spansk skritt ibland med höga benrörelser och stolt hållning i skritt och trav och i galopp skuttar han fram fyrfota nästan och med hans långa crest på benen är han bara så söt att det inte går att låta bli att skratta och han har en enorm utstrålning.

Nakenhundar väcker uppmärksamhet, och jag blir glad när människor tycker dom är fina för det finns så många som har fördomen att dom är äckliga eller fula när man pratar om dom. Men jag möter bara positiva reaktioner när folk väl får träffa dom och se dom. När jag skulle välja ras var det många som tyckte att det var ett konstigt val och att en sån kunde man ju inte ha, får fortfarande förklara ibland eller visa kort på mobilen för att dom ska släppa det. Innan jag köpte nakenhunden och bara hade puffen sa alla att det var bra att jag valt en med päls och inte en sådan där naken.

Mina föräldrar var tveksamma också först men sen tog jag med dom till uppfödaren och när vi satt på golvet med 7 vuxna nakenhundar i knät så insåg dom hur mysiga dom är.

Sen finns det dom som jag tror inte har nakenhundar på listan som finaste hundarna men som nu på vintern när han har täcke på sig som täcker hela kroppen och man bara ser hans söta huvud och fluffiga svans kommer fram till oss och säger att han är jätte söt och jag undrar vad dom kommer tycka när dom ser honom naken i vår, om han fortfarande är lika söt i deras ögon :D

Har också mött tvivel på kinesernas förmåga i olika sporter som i rallyn där jag fått kommentarer om att det väl inte går att träna med en sån hund och sen har vi gått in på planen och fått 99 poäng, bara för att dom inte är en bruksras/vallhund så är dom ju liksom inte korkade.

Reagerar många på era hundar? Får ni massor av frågor om rasen eller hur dom ser ut eller att många kommenterar eller att ni hör folk prata med varandra om era hundar? Eller har ni en vanlig ras som inte väcker så mycket uppmärksamhet?

Totte väcker uppmärksamhet på stan, främst av barn och äldre damer/farbröder. De senare har ofta haft pudel tidigare :)
Många tror även att han är en valp :D
 
Min brors ex hade tidigare Grand Danois, den väckte uppmärksamhet! Herregud va folk peka, skrek kolla älgen m.m. en annan blev måttligt road av det :meh:
 
Totte väcker uppmärksamhet på stan, främst av barn och äldre damer/farbröder. De senare har ofta haft pudel tidigare :)
Många tror även att han är en valp :D
Haha, jag fick frågan om min puff var en afghanvalp :p
Vad tror du det är som drar uppmärksamhet? Pudlar är ju ändå ganska vanliga men det är kanske som du skriver att många själva haft pudel och därför reagerar? Eller så är han kanske bara väldigt söt?
 
Min brors ex hade tidigare Grand Danois, den väckte uppmärksamhet! Herregud va folk peka, skrek kolla älgen m.m. en annan blev måttligt road av det :meh:
Jag förstår verkligen det. Visst blir inte Grand Danois så gamla för att dom är så stora?

Jag blir lite trött ibland på att gång på gång behöva försvara valet av en nakenhund när jag berättar om mina hundar för nya människor. Och på att av vissa bemötas med rent äcklade känslor, det kan jag bara inte förstå. Som om jag pratar om att jag går runt med en orm i koppel, men dom är ju inte alls äckliga att röra vid.
 
Jag förstår verkligen det. Visst blir inte Grand Danois så gamla för att dom är så stora?

Jag blir lite trött ibland på att gång på gång behöva försvara valet av en nakenhund när jag berättar om mina hundar för nya människor. Och på att av vissa bemötas med rent äcklade känslor, det kan jag bara inte förstå. Som om jag pratar om att jag går runt med en orm i koppel, men dom är ju inte alls äckliga att röra vid.
Nej tyvärr blir de ju inte det. Av alla grandisar jag haft i min närhet har ingen fyllt 10 år ens. Därför hon inte skaffade en ny grandis när han dog heller.
 
Jag har dalmatiner. Och ja, de väcker uppmärksamhet. Extremt mycket uppmärksamhet. Det både pekas och pratas på håll och folk som kommer fram o ska prata antingen om sina egna gamla dalmatiner eller läxa upp mig för mina elaka hundar (som förövrigt ÄLSKAR folk, men historien säger ju att dalmatiner är elaka så ;)).

Har haft BC ihop med dalmatinerna i några omgångar. Ingen har någonsin sagt ett ord om dem, förutom en gång! Vi besökte lydnads-SM och fram kom 3-4 barn. De visste direkt att BC var en BC men undrade vad den prickiga var för ras. :p
 
Ja, vi träffar ju mest folk på tävlingar och där har de flesta koll men tycker att det lite kul att vi har en flock olika hundar då många som har flera hundar har av samma ras.
När man stöter på folk som inte är så hund insatta så brukar de bli fashinerade av Nano som är så söt och har häftig färg, corgisarna börjar många ha koll på nu men för nåt år sen så visste de flesta inte vad det var för ras.

IMG_20200110_093232.jpg
 
Går jag i samhället med min hund blir jag stannad flertalet gånger ofta - folk fascineras av hans storlek. Antingen har folk ingen aning alls om vad det är för ras eller så är det fantaster som drömmer om att äga en.
I somras när vi var på Astrid Lindgrens värld blev det många pauser med nyfikna personer och komiskt nog är det alltid samma återkommande frågor. :p
Ebbot älskar uppmärksamheten och njuter alltid extra vid de klapparna, som att han känner av hur nyfikna och fascinerade de är. :angel:
Det är en Broholmer jag har.
 
Haha, jag fick frågan om min puff var en afghanvalp :p
Vad tror du det är som drar uppmärksamhet? Pudlar är ju ändå ganska vanliga men det är kanske som du skriver att många själva haft pudel och därför reagerar? Eller så är han kanske bara väldigt söt?

Han är väldigt söt :D plus att han brukar ha jacka och skor som folk tycker är väldigt gulligt!
 
Boxer var ju en betydligt vanligare ras förut än den är idag. Effekten av detta är att man drar till sig väldigt många som haft boxer som unga. Det är den absolut vanligaste sortens uppmärksamhet, folk som kommer fram och säger nån variant av följande: "Åh, en boxer. En sån hade vi/min moster/grannen när jag var ung. Så synd att man ser dem så sällan idag."

Och boxrarna ställer gärna upp på att hoppa upp och pussa personen över hela ansiktet. ;)

Sen stöter man på en hel del barn som blir rädda för dem och går en omväg. Kanske inte så underligt när de kommer dragande i kopplet, dreglandes och frustande. ;)
 
Dobermann är ju så pass ovanliga nu att vi absolut får uppmärksamhet när vi är ute.
Mycket om att det är kul att han är okuperad etc, och även att många har haft dobbis i familjen nu alt. frågor om hur farliga de är.
 
Min franska bulldog har flyttat till min mamma i Norrköping, och de blir alltid stoppade av folk som vill hälsa när de är ute. Hans kompis som är dvärgschnauzer väcker inte alls lika mkt uppmärksamhet.
 
Ja, många vill stanna och påpeka hur fin och söt hon är. Många (såväl hundägare som andra) tycker hon har annorlunda färg och häftiga ögon. Som valp fick hon till och med tonåriga tjejer att börja gråta med jämna mellanrum. Uppseendeväckandet har avtagit lite i takt med att hon lämnar valpstadiet. Det är ganska skönt, jag tycker det kan vara kul att stanna och snacka med hundägare och andra ibland men ibland vill man ju bara strosa runt i fred. :D

Min förra hund var en terv med ovanlig teckning, han väckte uppmärksamhet vid ett par tre tillfällen på så sätt att folk blev livrädda och skrek "VARG" innan de såg att han hade mig i följe :D
 
Min drar också till sig rätt mycket uppmärksamhet trots att det är en vanlig ras. Dock är han både stor, extremt nyfiken och svart och det brukar vara allt ifrån folk som förvirrat undrar om det ändå är en schäfer till äldre damer som kommer fram och berättar att dom jobbat med diverse brukshundar som yngre. Även en hel del småbarn utan självbevarelsedrift brukar hoppa fram och vilja klappa. Nu är hunden jättesnäll men 45 kilo som vill leka med allt är kanske inte alltid lämpligt att hälsa på bara sådär när man själv väger betydligt mindre men förvånansvärt många barn verkar inte tycka att det är något som helst problem.
 
Tja, kommer man gående med två salukis får man räkna med uppmärksamhet :p Det är otroligt ovanligt att vi inte får kommentarer när vi är ute någonstans där det finns folk. Så länge folk är trevliga så har jag inget emot det. Vissa vill klappa, andra är nyfikna på rasen, andra vill bara berömma dem, några har koll på rasen och vill prata...
22104451_922550787893302_2618266790541894710_o.jpg
 
Väldigt många stannar och frågar vad vår hund är för ras och tycker att hon är väldigt vacker.
Sen undrar de ofta varför hon har en kort svans och om den är skadad eller kuperad
😝
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
758
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 526
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Kanske lite off-topic, men den här tråden tillsammans med alla rasvalstrådar och ovanliga-raser-tråden har fått mig att fundera över vad...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
20 358
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp