Bukefalos 28 år!

Väggfärg i hallen?

gul_zebra

Trådstartare
Hallen i min nya lägenhet ska målas om och jag får visst välja färg. Har dock lite beslutsångest! Lägenheten är en hyresrätt så det blir någon acceptabel färg för även andra hyresgäster ifall jag skulle flytta härifrån.

Jag är personligen sugen på någon grå nyans, typ antracitgrå om hyresvärden är okej med det, det skulle matcha fint mot kök och badrum - men det vete fasen om inte det skulle se dumt ut med hallgolvet och med sovrum och vardagsrum? Alternativet jag lutar åt är annars vit/cremevit eller så. Morsan nämnde cappuccino men nja, jag är tveksam... Hur tänker ni? Hur hade ni gjort?

1_2.jpg

Hallen mot badrum, vardagsrum och sovrum

2_1.jpg

Mot köket med vardagsrum till höger

3_1.jpg

Köket mot hallen. Ska på med svart kakeldekor på kaklet dock.

Så, ja. Shoot! :)
 
Jag gillar din idé med grått, tror inte att det kommer se konstigt ut mot golven och det skär sig inte mot den gula ytterdörren, men hade nog kört på en ljusare nyans än antracit. :)

Edit: Vad trevlig lägenheten ser ut förresten!
 
Ja det kan nog vara nåt. Accopanjerat med en passande matta kanske jag inte stör mig lika mycket på golvet heller :p
Dörren är för övrigt i trä och inte det minska gul, har inte haft en tanke på det innan men bilden ljuger visst litegrann :D

Ohja! Hade sån jäkla tur som fick fatt i den :bump:
 
Jag har precis målat vår hall i grått. Blev något så exklusivt som en grå nyans från Clas Ohlson (förvånansvärt bra färg att jobba med, måste jag säga). :D

Så som kulören ser ut mellan spegeln och den vita dörren är nog mest verklighetstroget, fotade på kvällen så ljuset var ju hopplöst.

12108076_654290141379336_4788131108999606813_n.jpg
 
Måla kaklet i stället för att klistra på kakeldekor! :)
Kan inte, hyresrätt ;) Är dessutom galet förtjust i kaklet, har alltid varit så jäkla avis när jag passerat andra lägenheter i området och sett att de haft orange, jag har alltid haft ett fult grönt kakel i mitt kök. Förskräckelsen över att det ser skitdumt ut nu när jag äntligen har det fina orangea kaklet är tämligen enorm och jag vill ha goda möjligheter att ångra mig och ta tillbaka det orangea igen :p

Jag har precis målat vår hall i grått. Blev något så exklusivt som en grå nyans från Clas Ohlson (förvånansvärt bra färg att jobba med, måste jag säga). :D

Så som kulören ser ut mellan spegeln och den vita dörren är nog mest verklighetstroget, fotade på kvällen så ljuset var ju hopplöst.

12108076_654290141379336_4788131108999606813_n.jpg
Åh, snyggt!

Får nog tamefasen bli grått här hemma, får se vad hyresvärden säger om det bara :bump:
 
Fast limmet på kakeldekoren lär förstöra kaklet... Och har du katt finns det risk att det fastnar katthår i kanterna....been there...
 
Jag har precis målat vår hall i grått. Blev något så exklusivt som en grå nyans från Clas Ohlson (förvånansvärt bra färg att jobba med, måste jag säga). :D

Så som kulören ser ut mellan spegeln och den vita dörren är nog mest verklighetstroget, fotade på kvällen så ljuset var ju hopplöst.

12108076_654290141379336_4788131108999606813_n.jpg
Den där färgskalan är så himla snygg!
 
Den där färgskalan är så himla snygg!

Håller med. :D Tavlorna som skymtar till höger har precis den färgskalan i sig och jag är glad att jag kunnat plocka upp det i inredningen. Jag har själv tagit bilderna på en resa jag och pappa gjorde för ett gäng år sedan. Sedan fyra år tillbaka finns inte pappa hos oss längre men istället får hela hallen mig att tänka på tavlorna, resan och på pappa. :love:
 
Fast limmet på kakeldekoren lär förstöra kaklet... Och har du katt finns det risk att det fastnar katthår i kanterna....been there...

Aldrig inträffat för mig och då har jag gjort/haft det många gånger, aldrig fastnat katthår i kanterna heller - då måste man ju satt större ark än kakelplattan?

Nu förutsätter jag såklart att vi talar om den vanligaste typen av kakeldekor, dvs den med vanlig självhäftande plats. Jag kan rekommendera de nya typerna av plast som kommit, som är i en mjukare variant av plast, enklare att arbeta med och behåller smidigheten längre än den äldre modellen som gärna kunde bli lite stel och skör efter ett tag.
 
@Shetlandskusk
@gul_zebra
@Hyacinth

Jag tycker att ni har en förskräckligt onödig diskussion :D

Nu för tiden finns det hur mycket som helst av snygg kakeldekor som fästs med statisk elektricitet.

- Det enda man gör är att blöta baksidan med vatten och trycka dit den.
-Man kan peta bort och ångra sig om man sätter den snett
- När den torkat sitter det som berget. Vi hade vår i över 3 år och dekoren rörde sig inte en millimeter. Vi hade i duschen och den stod emot x antal skurningar med cillit Bang och en flyttstädning. Men som sagt ändå lätt att ta bort när man vill det!

Perfekt i hyresrätt då det ger noll åverkan på kaklet.

Nu låter det som att jag jobbar som kakeldekorförsäljare men så är inte fallet :D

Exempel men finns massa olika:

http://www.kungsfarg.se/kakeldekor/kakeldekor_nyheter.htm
 
@Shetlandskusk
@gul_zebra
@Hyacinth

Jag tycker att ni har en förskräckligt onödig diskussion :D

Nu för tiden finns det hur mycket som helst av snygg kakeldekor som fästs med statisk elektricitet.

- Det enda man gör är att blöta baksidan med vatten och trycka dit den.
-Man kan peta bort och ångra sig om man sätter den snett
- När den torkat sitter det som berget. Vi hade vår i över 3 år och dekoren rörde sig inte en millimeter. Vi hade i duschen och den stod emot x antal skurningar med cillit Bang och en flyttstädning. Men som sagt ändå lätt att ta bort när man vill det!

Perfekt i hyresrätt då det ger noll åverkan på kaklet.

Nu låter det som att jag jobbar som kakeldekorförsäljare men så är inte fallet :D

Exempel men finns massa olika:

http://www.kungsfarg.se/kakeldekor/kakeldekor_nyheter.htm
Tack! Verkar ju mycket smidigare än att krångla med självhäftande :D
 
@Shetlandskusk
@gul_zebra
@Hyacinth

Jag tycker att ni har en förskräckligt onödig diskussion :D

Nu för tiden finns det hur mycket som helst av snygg kakeldekor som fästs med statisk elektricitet.

- Det enda man gör är att blöta baksidan med vatten och trycka dit den.
-Man kan peta bort och ångra sig om man sätter den snett
- När den torkat sitter det som berget. Vi hade vår i över 3 år och dekoren rörde sig inte en millimeter. Vi hade i duschen och den stod emot x antal skurningar med cillit Bang och en flyttstädning. Men som sagt ändå lätt att ta bort när man vill det!

Perfekt i hyresrätt då det ger noll åverkan på kaklet.

Nu låter det som att jag jobbar som kakeldekorförsäljare men så är inte fallet :D

Exempel men finns massa olika:

http://www.kungsfarg.se/kakeldekor/kakeldekor_nyheter.htm
Min smälte av värmen vid spisen:D
 
Nu är det kanske väl exotiskt för din hyresvärd men min mor målade sin hall chokladbrun. Jag var också minst sagt skeptisk - mörk färg i litet utrymme?! Men det blev jättefint! Framför allt så döljer den mörka färgen allt skrot och rot där inne :up: Sen när man väl vill se vad det är man pysslar med så fixas det enkelt med ett par spotar i taket.
 
Jag tillhör dem som gillar vitt eller stockholmsvit bruten med gult, har vi på alla väggar i ett helt hus och så sätter man färg genom glada textilier :)
 
Jag går tvärtemot strömmen och säger välj en knallig färg ifall du trivs med det. Det värsta som kan hända är väl att du får måla om en gång till om du ska flytta o nästa person inte älskar färgen?

Jag tycker färg på väggarna gör så otroligt mycket för trivseln och trivs inte (med undantag förstås) i mjäkiga färger, det ska vara rejält! Jag hade lätt kunnat ha mörkrosa eller mörkt turkosa väggar. Här hemma i mitt rum har jag mörkt orange väggar och jag älskar dem.

//r
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 359
Senast: monster1
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 575
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet 1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 066
Senast: Singoalla
·
Äldre Av ingen annan anledning än ren nyfikenhet, så vill jag fråga Buke vad ni tycker är en rimlig hyra för nedanstående objekt. Jag bor...
Svar
2
· Visningar
607
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp