Bukefalos 28 år!

väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Myzan87

Trådstartare
film

Kan det vara en låsning i bogen tro? Hon var stel idag när jag tog in henne men mjuknade när hon fått massage. Hon hade inget täcke på sig i hagen...
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Filmen är väldigt hoppig så det är svårt att se vad som är fel. Kan du beskriva med ord vad som är konstigt?
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Normalt sätter hon bakhovens spets ca 1-2 cm framhovens spets dvs övertramp. Så har hon gått i alla år.

På filmen med täcket går hon med kort steg bak
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Är det problem med framdelen eller bakdelen? Svårt att se på suddig film.
En låsning dyker väl inte upp på en dag.
Är hon öm? Halt? Svullen? Varm? Ömfotad? Ont i ryggen? Träningsvärk? Sträckt sig kanske? Kan vara massor... Prata med en veterinär om det verkar som akut skada eller med en massör/et eller bara annan duktig hästmänniska.
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Kan det vara fång?? Skulle ringa vet och höra lite...
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Tänkte prata med vetrinär (så ingen halshugger mej)

Det är bakdelen som hon går stelt med. Har tryckt, känt, visiterat henne men hittar inget. Det blir bättre ju varmare hon blir.

Förra gången hon var stel hade jag inte ridit henne på ca 1vecka. Igår hade jag inte heller ridit henne på många dagar så jag tvivlar på träningsverk av träning. Hagkompisen är också väldigt lugn så det blir inte att de brallar av sig i hagen och får träningsverk av det
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

tror inte det är fång. För hon har inte den "fångställning", värme i hovarna osv. Dessutom blir hon bättre efter att hon fick massage och blir varm i musklerna. Dessutom skulle hon väl alltid gå lika dant iså fall? Nu skiftar det om vi har täcke på eller inte...
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Om stelheten kommer och går skulle jag nog ta henne till klinik, om jag vore i dina kläder.
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Min häst går snett till hö, han har spänning i ländryggen, svår att upptäcka, vetten upptäcker det inte men min tränare och min et upptäcker det. Syns även i trav, håller vä baksteg längre i luften så han nästan ser halt ut alt är man inte så kunnig ser man inget:angel:
Han sätter sin vä baksteg ngt innan för vä framhov.

Ring ut din vette, därefter en kiropraktor.. Kan vara en låsning. Kan ha halkat i hagen el när du ridit.. behöver inte vara du som gjort något skogstokigt..
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Hon går helt oliksidigt med bakdelen. Svårt att se med säkerhet på den filmen, men det är än tydlig förkortning av steget på höger bakben och hon är helt stel i höft/länd och får inte fram den på höger sida och ser halt ut där.
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

varför skulle det vara en låsning i bogen? :confused: det är bak hästen är halt.
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Min häst har haft mycket ryggproblem. De har kommit när jag inte har ridit så mycket. Jag skulle tippa på att din hästs problem sitter i bakdelen men den kan också avlasta för att det sitter i korset... Jag skulle ta kontakt med en equiterapeut. Den jag hittade har gjort underverk med min hästs rygg. :laugh:
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Det som visas på filmen är inte ämnat för alternativvård, kräver röntgen och utredning då hästen faktiskt är halt.
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

MEN hon ser bara halt ut när jag lägger på täcket. Annars upplever jag henne som stel i bakdelen (har haft hästen i 7½år och varit med om hur hon visar hälta).

Denna stelhet/halthet har jag endast sett en gång tidigare och det var för någon månadsen. Stelheten gick bort ju varmare hon blev.

Min tränare trodde att hon har en låsning i bogen iom att hon reagerar så mycket på täcket. Pratade med vetten idag som tror det beror på någon låsning och föreslog en ET. Kvarstår problemet efter det så ville hon att jag skulle komma in
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Troligtvis många muskler som samverkar, stelheten kommer från, ta ut vet först sen komplettera det med massör/ET
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Ledsen att säga det men din häst ser halt ut på höger bak, föreslår att du
bokar tid på en klinik för en utredning till att börja med (som även andra har
skrivit). Om du sa samma till din vet som du har skrivit här så är det nog
därför som du fick det svaret.
Vill absolut inte göra dig upprörd men så tänker jag. Hoppas att det löser sig
till det bästa :)!
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Hon ser halt ut även utan täcket. Så det är inte täcket som orsakar hältan.
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

kommer det kunna gå på försäkringen iså fall? Med tanke på att agria har ändrat sian villkor..
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Om din häst har en A1 förs sedan en längre tid så skall det inte vara något
problem, även om dom inte hittar något fel alls så skall förs täcka ett klinikbes
ändå eftersom det går under djurskyddslagen att man skall låta en vet kolla
sin häst om man misstänker att något är fel. Sedan så kan det bli problem om
man har haft sin häst en väldigt kort tid och den inte var förs innan eller i ett
annat bolag. Då kan vissa förs bol gå in och sätta dit reservationer i efterhand.
MVH Kryddan

Det kan hända att en A2 + vet vårdsförs gäller också men det kan jag inget om
men det vet säkert många andra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 961
Senast: Bee
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 559
Senast: Roheryn
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp