Välja hingst till fullblodssto

Zelda_83

Trådstartare
Har ett fullblodsto på 14år som jag funderar på att betäcka 2020. Hon har haft ett Föl tidigare (2013).

Hon är liten (152cm) och kompakt så jag skulle vilja ha lite storlek på fölet (utan att påfresta stoet för mycket).
Hon kan vara rätt vass i hanteringen men är supersnäll och lättlärd i ridningen.

Avkomman vilja jag gärna använda till fälttävlan.

Så vad skulle ni rekomendera för hingst till henne?
 
Har ett fullblodsto på 14år som jag funderar på att betäcka 2020. Hon har haft ett Föl tidigare (2013).

Hon är liten (152cm) och kompakt så jag skulle vilja ha lite storlek på fölet (utan att påfresta stoet för mycket).
Hon kan vara rätt vass i hanteringen men är supersnäll och lättlärd i ridningen.

Avkomman vilja jag gärna använda till fälttävlan.

Så vad skulle ni rekomendera för hingst till henne?
Jag skulle välja en icke tung men långbent hingst med gott temperant som stärker ditt stos positiva egenskaper. Tänker typ Click and Clash?
 
Jag skulle titta på Irco Marco-blod. Hade Hip Hop varit i livet hade han varit det givna förslaget. Nu finns Fetcher N som är rätt stor själv men jag tycker inte att de avkommor jag sett är det på samma sätt. Han har avkommor i både svår hoppning och dressyr, de brukar vara arbetsvilliga och okomplicerade.
King Louie finns också, han har xx-mamma och därmed lite lättare i typen. Har träffat honom flera gånger, också han okomplicerad att ha att göra med, men han är gammal och jag vet inte hur länge han är med.

En personlig favorit är Niveau vars avkommor både kan hoppa och röra sig.

Bravour har jag sett flera avkommor till på fälttävlansbanan på sistone, honom kan du titta närmare på.
 
Har ett fullblodsto på 14år som jag funderar på att betäcka 2020. Hon har haft ett Föl tidigare (2013).

Hon är liten (152cm) och kompakt så jag skulle vilja ha lite storlek på fölet (utan att påfresta stoet för mycket).
Hon kan vara rätt vass i hanteringen men är supersnäll och lättlärd i ridningen.

Avkomman vilja jag gärna använda till fälttävlan.

Så vad skulle ni rekomendera för hingst till henne?

Jag har fyra avkommor efter mitt fullblodssto. Den som är bäst av dom är tvååringen som är efter Van Vivaldi, den rör sig i uppförsbacke och ser ut att ha bra hoppteknik också. Annars säger jag som fler här Canterbury, har två avkommor av honom och en av dom med fullblodet som mamma. Den avkomman ser ut som en fälttävlanshäst men är lite för försiktig, den andra Canterburyn har halvblodsmamma och hade passat bra för fälttävlan.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 036
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 523
Senast: Masse
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 678
Senast: Kisseninan
·
Avel Är inte jättekunnig inom detta med avel; särskilt inte när de gäller korsning. Jag har ett fullblodssto född -15 som jag gärna vill ta...
2
Svar
32
· Visningar
4 310
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp