Välja hylsnyckelsats

Sleepy

Trådstartare
Innan jag googlar mig galen; kan nån förklara innebörden av 1/2", 1/4" och 3/8"? Jag förstår att det är tum, men på vad? Är det själva infästningen i spärrskaftet? När använder man vad och vad behöver man för allmänt hobbymek? Har hittills bara spridda skurar av olika nycklar och vill skaffa en sats. Men fastnar på de här tummåtten. Vilka nycklar jag behöver vet jag ju.

Hjälp?
 
Innan jag googlar mig galen; kan nån förklara innebörden av 1/2", 1/4" och 3/8"? Jag förstår att det är tum, men på vad? Är det själva infästningen i spärrskaftet? När använder man vad och vad behöver man för allmänt hobbymek? Har hittills bara spridda skurar av olika nycklar och vill skaffa en sats. Men fastnar på de här tummåtten. Vilka nycklar jag behöver vet jag ju.

Hjälp?

Tum på det du ska skruva, T ex broddar brukar vara 3/8" och jänkarna använder mycket tum på t ex sina bilar.
 
Nej, i det här fallet är det faktiskt inte storleken på det som skall skruvas, utan som @Sleepy själv var inne på - när hylsnyckelsatser beskrivs med 1/2", 3/8" eller 1/4" så är det den fyrkantiga kopplingen till spärr-/kraftskaftet som avses. Vilket man väljer beror på om man vill skruva små eller stora bultar/muttrar. För stora bultar så räcker inte hållfastheten i ett 1/4" fäste, och för små bultar blir det opraktiskt att göra hylsor med ett jämförelsevis stort 1/2" fäste. Jag har en uppsättning av 1/2" (som brukar sträcka sig mellan ca 10-32 mm) och en av 1/4" (ca 4-15 mm), mellanstorleken 3/8" är visserligen smidig som kompromiss men jag finner ofta att jag behöver både större och mindre hylsor.
 
För stora bultar så räcker inte hållfastheten i ett 1/4" fäste, och för små bultar blir det opraktiskt att göra hylsor med ett jämförelsevis stort 1/2" fäste.
Tack, jag anade det. Har hittat en sats som har lite av varje, som nog ska täcka behoven. Sen såg jag att även själva hylsorna kan ha antingen mm eller tummått, som nog var det @WBanna var inne på, men det fanns båda delar i satsen så det blir nog bra. Så irriterande att inte hitta det man behöver när man behöver det. Men nu ska det bli ändring på det. :)
 
Innan jag googlar mig galen; kan nån förklara innebörden av 1/2", 1/4" och 3/8"? Jag förstår att det är tum, men på vad? Är det själva infästningen i spärrskaftet? När använder man vad och vad behöver man för allmänt hobbymek? Har hittills bara spridda skurar av olika nycklar och vill skaffa en sats. Men fastnar på de här tummåtten. Vilka nycklar jag behöver vet jag ju.

Hjälp?


Om du väljer chrom vanadium i verktygen får de bättre hållbarhet och brukar inte gå sönder så lätt.
Mvh
Pudlan
 
Tack, jag anade det. Har hittat en sats som har lite av varje, som nog ska täcka behoven. Sen såg jag att även själva hylsorna kan ha antingen mm eller tummått, som nog var det @WBanna var inne på, men det fanns båda delar i satsen så det blir nog bra. Så irriterande att inte hitta det man behöver när man behöver det. Men nu ska det bli ändring på det. :)
Om du inte brukar meka amerikanska bilar kommer du väldigt långt med en hylsnyckelsats med enbart millimetermått.
 
När du väl skaffat första satsen så kommer du att upptäcka att vissa skallar har torx, både invändig och utvändig, samt tolvtands"insex" och vanlig insex m.fl. varianter. Mycket hylsor blir det,,,,,,,, :p
 
Om du väljer chrom vanadium i verktygen får de bättre hållbarhet
Tackar för all input. Ja, CrV blir det. Jag är oftast lite otålig och hårdhänt kombinerat med att jag blir irriterad över saker som inte håller eller inte räcker till; så någotsånär kvalitet är ett måste. 72-tänders spärrsystem på spärrskaften har jag också förstått är bra och krafthylsor och långa hylsor mm. Ah, det blir nog bra det här. Den optimala hylsnyckelsatsen ska snart landa. :p
 
Tackar för all input. Ja, CrV blir det. Jag är oftast lite otålig och hårdhänt kombinerat med att jag blir irriterad över saker som inte håller eller inte räcker till; så någotsånär kvalitet är ett måste. 72-tänders spärrsystem på spärrskaften har jag också förstått är bra och krafthylsor och långa hylsor mm. Ah, det blir nog bra det här. Den optimala hylsnyckelsatsen ska snart landa. :p
Lite sent kanske men tänk också på att vanliga "silverfärgade" hylsor är avsedda för handverktyg. Vill du kunna använda dina hylsor i t.ex. elektrisk eller luftdriven mutterdragare ska du ha krafthylsor med invändig sexkant, de vanliga hylsorna har invändig 12-kant.
 
Lite sent kanske men tänk också på att vanliga "silverfärgade" hylsor är avsedda för handverktyg. Vill du kunna använda dina hylsor i t.ex. elektrisk eller luftdriven mutterdragare ska du ha krafthylsor med invändig sexkant, de vanliga hylsorna har invändig 12-kant.
...framför allt är krafthylsor ju för tydlighets skull svarta, icke att förglömma. :up:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 681
Senast: Fetaost
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 588
Senast: Sand
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 370
Senast: Bellami4
·
Övr. Hund Jag har planer på att skaffa hund till nästa sommar eventuellt, men känner mig helt vilsen i denna djungel av hundraser - det finns ju...
2
Svar
27
· Visningar
2 772
Senast: Helben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp