Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Välling

Så länge hon bara äter sin vanliga mat tycker jag gott att hon kan dricka välling när hon blir äldre kan det kanske vara idé att skippa nappflaskan.

Jag slutade ge min dotter välling när hon åt det istället för vanliga maten. Hon kunde sitta och peta i kvällsmaten och inte gjorde det henne något eftersom hon fick en flaska välling någon timme senare.
 
Sv: Välling

Vår dotter är 2 år och 9 månader och hon slutade med välling för en vecka sedan. Hon älskar sin välling men vällingen är ganska så söt att vi vill skona hennes tänder lite. Äter hon mycket middag så får hon en macka och mjölk innan hon lägger sig och äter hon dåligt till middagen så får hon gröt innan sängdags. Hon är torr på dagen och vi vill framöver att hon ska bli torr på natten också men vällingen gör ju att det blir mycket kiss på natten.
 
Sv: Välling

Det var en sån där "ring in och ställ frågor" på TV4 härom morgonen, om just barn. En av frågorna var det där med hur länge man kunde ge välling osv.
Hon svarade att man gott kunde ge välling morgon och kväll "lääänge", men att man skulle vara "noga" med att barnet åt riktig mat på dagtid (om de är lite äldre).
 
Sv: Välling

Ge du välling! Mina stora killar åt välling tills den ena var 3 och den andra 4½. När den mindre slutade så fick den äldre välja - välling i pipmugg eller inte alls. OCh då valde han inte alls, för vällingen var inte lika god i pipmugg. Brukar skojja med honom och säja att han skulle ha valt att fortsätta med välling fortfarande bara han fick den i nappflaska:)
 
Sv: Välling

*räcker upp en hand*
Min son är i o f bara 2 år å 3 månader, men han har ALLTID krånglat med maten. På dagis när de äter vid 12 kan de komma ut och lämna honom (hämtar direkt efter maten) superglada och berätta att han minsann har tuggat i sig ett helt knäckebröd och ett glas mjölk...
Han KAN äta lite bättre vid sin "andra chans" när han sovit middag så vid 15 tiden. Så vardagar när han är på dagis äter han välling klockan 6 och sedan i stort sett inget förrens 15, vägrar. Sen äter han visserligen en vuxenportiongröt och efter en timma en flaska välling på kvällen...
Han är inte liten på nått sätt. Han är inte tjock, men lite lagom rund så på nått sätt får han ju i sig det han behöver i alla fall tydligen.
Har haft panik ofta över det, men slappnat av mer nu sista månaderna, han äter när han är hungrig, är det inte varje dag så strunt samma, han är pigg glad och nöjd och rund.

Är det samma med din dotter så släpper det den dagen det gör det, man behöver nog egentligen inte oroa sig.... men visst är det vansinnigt frustrerande när man vissa gånger inser att de är trötta för att de inte äter... och ändå äter de inte...

sorry att det blev ett långt inlägg om det här i vällingtråden :smirk: !!
 
Sv: Välling

...fast tror du inte han skulle äta annan mat om han inte fick vällingen att bli mätt på från början?

Vidar har nästan inte fått någon välling. Jag tyckte han blev så mätt på den att han tappade intresset för annan mat. Och eftersom han äter det mesta när han är hungrig har liksom inte vällingen behövts.
 
Sv: Välling

kanske skulle ha skrivit att han äter frukost hemma efter ca två timmar från vällingen! Dvs de dagar han är hemma, det är framför allt på dagis han inte äter något alls..
Och hemma äter han ok frukost, vad man kan vänta sig av en tvååring.
Så nej, jag tror inte att vällingen ¨på morgonen gör honom mätt hela dagen. Han har ALDRIG varit intresserad av mat. De andra barnen m än inte att de vräkte i sig sina smakportioner så åt de med nyfikenhet och glädje, min son var skeptisk och ville inte hela tiden.

Han kan tex tycka att pizza är gott, vi äter det inte ofta men ibland, och förra gången vi åt så vräkte han i sig över en kvarts pizza, idag åt han knappt en åttondel. Han är sån bara, :banana: han äter inte när han själv inte känner att han vill... och oftast så vill han inte.
Vi har inte gjort maten till en maktkamp heller, utan vill han inte ha får han slippa, MEN han får inget annat, har han totalvägrat sparar vi lite mat som han får senare igen ifall VI anser att han BORDE vara hungrig... vad han anser är en helt annan sak :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Välling

ja tänk om man hade haft de egenskaperna... :smirk: han kan inte ha ärft dem efter mig i alla fall :o !!
 
Sv: Välling

Jag tycker att man kan låta barnen äta välling så länge som de vill, min lilltjej vill gärna äta en flaska i lugn och ro för att vakna till på morgonen, samt ha en sängfösare att varva ner till på kvällen :)
 
Sv: Välling

Jag är vuxen och gillar välling och tar det till frukost periodvis. Och jag vet flera vuxna som också dricker välling. Det kan väl inte på något enda sätt vara skadligt?! :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 977
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Jag har lite konstiga symptom som jag undrar om ngn har samma eller har en ide om vad det kan vara. Jag ska lämna blodprov pa torsdag...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: turbofling
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
22 209
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp