Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Kära föräldrar! :D
Se NI någon anledning att sluta med att ge en flaska välling morgon och kväll, när barnet gärna vill ha det?
Selma, 3 år i januari, vill verkligen ha sin flaska välling före frukost och som sängfösare på kvällen. Hon äter bra i övrigt, känns inte som att vällingen ersätter måltider (möjligen mellanmål). Äter till och med frukost direkt efter vällingflaskan på morgonen. Och hon är inte det mista överviktig, snarare på gränsen åt andra hållet.
:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: (barn som rör på sig HELA TIDEN...)
Jag tycker att vällingen är ett bra näringstillskott och stör mig inte direkt på att hon får det, men har hört andra oja sig lite... *suck*

Hur har Ni gjort, när har Era barn slutat med vällingen?
 
Sv: Välling

Har lika gammalt barn som precis börjat vägrat dricka middagsvällingen och bara tar morgon och kvällsflaskan. Det kan ju knappast vara skadligt att dricka välling, jag ser det som positivt och kommer inte att sluta innan barnen vill det.
 
Sv: Välling

Jag skulle också ge välling om hon absolut vill ha det. Det vore värre om hon ville sluka en halv burk jordgubbssylt innan frukost. :d

Det är så många som ojjar sig över andras sätt att sköta sina barn :crazy:

Min dotter är 9 månader och hon gillar inte alls välling vilket jag tycker är lite synd eftersom det är så smidigt och bra som frukost och kvällsmat. Någon som har tips på "god" välling? Eller hur man gör den godare?
 
Senast ändrad:
Sv: Välling

Finns väl ingen anledning att sluta med välling till Selma bara för att andra stör sig på det?!
Låt Selma dricka välling så länge hon vill ha den. Mina ungar ( stora nu 23 och 16 år!!) fick välling så länge de ville. De slutade självmant vid femårsåldern.
Ibland vill min dotter ha vuxenvälling och då köper vi hem det. Välling tycker jag är bra mat att ge sina ungar.

Var glad över att hon vill ha sin välling och att hon för övrigt äter bra.

/ Blues
 
Sv: Välling

Blues skrev:
Var glad över att hon vill ha sin välling och att hon för övrigt äter bra.
/ Blues
Jag ÄR glad för det :).
Och vällingen är ju suverän att ta till när hon är sjuk och inget annat duger... Både vätska och näring i ett och dessutom bra att blanda medicin i, när behov finns! :bow:
 
Sv: Välling

Ge välling så länge hon vill ha det. Känns det knas med nappflaska så kan du ju prova ge det i mugg vid bordet istället.
Sonen fick fortsätta så länge han själv ville ha det men när han blev större fick han inte längre dricka det i sängen ur flaska utan vid bordet istället, efter ett tag ville han inte längre ha det och så var det bra med det. Han var 3½ när han slutade.
 
Sv: Välling

Elin är visserligen bara drygt 2 men hon äter alltid kvällsvälling innan sängen. Och ganska så ofta morgonvälling, jag har planner på att servera morgonvällingen i mugg istället för hon vill gärna dricka mitt thé och det tror jag är mindre nyttigt... Jag ser hellre att hon dricker välling istället för oboy... Än så länge vet hon inte om att det alternativt finns... :) Men som sagt hon dricker välling till frukost och sen mackor. Vissa dagar får jag i henne gröt till frukost.
Kvällsvällingen är helt suveränt när vi har varit ute på trav, bara blanda iordning och sätta på pyjmas och sätta henne i bilen, hon dricker upp vällingen, ger flaskan till någon av oss, får sin napp och sen sover hon, hon kan vakna till när man kommer hem men somnar om så fort huvudet landar på kudden... ;)
 
Sv: Välling

Lucas får äta välling så länge han vill. VUXNA äter ju för sjutton välling, varför ska inte ett barn får göra det? Hon säger nog ifrån när hon inte vill ha det mer.
 
Sv: Välling

Var du glad så länge som hon vill ha sin välling. Finns ingen panik att sluta med det. Min dotter var nog 7 år när hon slutade med sin välling på egen begäran. Hon tyckte inte att det var gott längre då.

Mia.
 
Sv: Välling

Den enda anledningen till att sluta med vällingen som jag kan se är väl om barnet är överviktigt, eftersom det i regel blir ett extramål. Men eftersom din dotter inte är det finns det väl ingen anledning alls att sluta.
Som du skriver tycker jag också, att det är bra att kunna ta till vällningen när inget annat går i, och det blir ju mer naturligt om de redan äter den till vardags.
 
Sv: Välling

Låt henne hålla på med "lällen" så länge hon själv vill. Finns ju frukostvälling för vuxna, så visst! Mums!
 
Sv: Välling

Thelma skrev:
Min dotter är 9 månader och hon gillar inte alls välling vilket jag tycker är lite synd eftersom det är så smidigt och bra som frukost och kvällsmat. Någon som har tips på "god" välling? Eller hur man gör den godare?

Jag hade samma problem, gav Majsvälling blandad med läsk eller saft. Drog sakta ner på saften, blandade senare i fullkornsvälling så sakterligen.
Han är 3½ och äter fortfarande morgon och kväll.
 
Sv: Välling

Jag äter själv välling ibland på morgonen och jag är över 30. Jag tycker att det är suveränt att låta lilla killen (drygt 1) själv få äta välling i sängen på morgonen och kvällen. Skönt att höra att ni har fortsatt så länge, för då kan jag också göra det utan att undra om det är bra eller inte. Nåringsmässigt är ju välling toppen! Jättebra att slurpa i sig en kopp innan man går ned och morgonfodrar!
 
Sv: Välling

Välling är jättebra mat hela livet.
Men den kanske inte skall ätas ur napp-flaska hela livet.

Tandhygienisterna säger att täderna skall borstas efter sista kvällsvällingen och att nappflaskan bör bort innan de permanenta tänderna kommer i 6-7års-åldern.

Mina barn åt tyvärr inte välling alls.
De diade på mig och tiggde efter mat från min tallrik.
Rena apfasonerna alltså.
 
Sv: Välling

Ja, du tog orden ur munnen på mig ;)

Jag förstår inte föräldrar som nattar sina barn med vällingflaska, hur klarar deras tänder angreppen från välling, för det är ju ganska sött?!

Jag har inget emot välling i sig. Det är ju som sagt många vuxna som äter/dricker det också. Däremot tycker jag det ser lite konstigt ut med barn över tre någonstans som dricker ur nappflaska. Mina barn har fått sluta ung. vid tre års ålder för då kom de till en gräns då de inte ville ha frukost resp. kvällsmat utan väntade på vällingen så då tog vi bort den.
 
Sv: Välling

Mina barn äter INTE sin välling i sängen, utan när de redan är uppstigna, resp fortfarande är uppe. Alltså hinner vi (oftast, beroende på trötthetsgraden) borta tänderna också efter kvällsvällingen.
Min åsikt är helt enkelt att: Äter, det gör man vid bordet (må så vara att det är soffbordet), inte i sängen...

Skönt att höra att Ni håller med mig om att det är okej att ge välling!
Får väl se om jag lyckas programmera bort nappflaskan, men ändå behålla välllingen...
 
Sv: Välling

Helt okej tycker jag. Min son åt välling tills han var 4 år och 4 månader, sen slutade han av sig själv. Min dotter är nu lika gammal och äter fortfarande. Man ska inte bry sig om vad andra säger, de gör säkert något du inte skulle göra!

MillyM
 
Sv: Välling

jag tänker inte sluta med välling förrens han själv vill det.
Han får en flaska på morgonen, perfekt, när vi ska till dagis (lämnar honom därvid 6,30) så är det jobbigt både för honom och mig om vi ska sitta och bråka vid frukostbordet, så en flaska välling i sängen får det bli.
Så har han lite i magen, sen får han ju frukost på dagis.
Så får han en flaska på kvällen innan han somnar, han hade säkert klarat sig utan den, men han är en sådan som är jättedålig på att äta mat, vilket gör att det är skönt att veta när kvällen kommer att han har fått i sig något i alla fall under dagen.

Sen som någon sa är det ju toppen om de fortfarande dricker välling när de blir sjuka, en vällingflaska brukar ju allt slinka ner även om de är förkylda och vägar all annan mat. Perfekt!

Så låt du Selma äta sin välling ifred. :banana:
 
Sv: Välling

Jag har en dotter som blir 3 i januari.
Hon äter fortfarande välling morgon och kväll.
Men jag har lite problem med maten på henne. Hon kan inte sitta stilla vid matbordet och tar sig inte tid att äta. Och så måste man servera nåt som hon verkligen gillar. Annars är det som förgjort.
Därför är det skönt att man har vällingen som alternativ och att hon äter morgon o kväll så man vet att hon får i sig näringen.

Hon äter vällingen i soffan på kvällen och sen borstar vi alltid tänderna innan vi går till sängen.
Nackdelen är att när hon inte äter vanlig mat ordentligt så kan hon tjata om välling på dagarna istället.
Jag hoppas verkligen att hon kommer igång snart, och skulle vilja höra om det är fler som har barn i 2.5-3-års åldern som krånglar med maten.
Hon är inte tjock och inte smal. Men mer smal än tjock..
Hoppas att det ska vända snart och att hon börjar äta bra igen.
 
Sv: Välling

Tandhygienisten som var och pratade på vår mamma-barn grupp sa att det var helt ok att ge vällingen EFTER kvällstandborstningen. Det gjorde ingen större skada, sa hon i alla fall.
Min dotter äter kvällsvällingen i mammas eller pappas knä, som en del av godnattrutinen, då varvar hon ner och vet att det är dags för nattning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 975
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Jag har lite konstiga symptom som jag undrar om ngn har samma eller har en ide om vad det kan vara. Jag ska lämna blodprov pa torsdag...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: turbofling
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
22 209
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp