Välsittande och ventilerade benskydd

Wembley

Trådstartare
Behöver tips på välsittande och gärna ventilerade benskydd.

Min häst har en lite svår storlek, då hennes skenben är ganska korta (ponnystorlek) men omfånget är något bredare än en ponny. Vi har provat en uppsjö benskydd i storlek P eller C, men oftast är de antingen för långa eller för trånga :banghead: När de blir aningens för trånga sitter ju resåren för hårt och jag ser direkt hur äckligt hon tycker det är :nailbiting:

De enda skydden som hon egentligen har accepterat och som sitter bra är ett par dressyrskydd i storlek Small, sådana som är i mjuk neopren (typ Professional Choice).

Nu behöver vi något vettigt till vårens hoppning på bana och terräng. De ska vara välsittande (formbara), helst ventilerade och naturligtvis skydda bra.

Någon som har tips? :)
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Jag hänger på. De enda skydden som sitter bra på min är WoofWears strykkappor i storlek S (sådana som alla små ponnys i England har ja...). Min är 155 cm hög :-D

Har du provat NEW Airflow? S är på tok för tajta till min. M är kalas runt om men lite långa och skaver därför.

Veredus i M oxå lite långa och skaver.

Köpte faktiskt idag Trizones fälttävlansskydd. Stod ingen storlek på men var jämförbara med Veredus i M. Jag har dissat dem totalt när jag googlat men de kändes betydligt bättre irl.

Nästa att testa är Dalmar som jag fått tips om här.

Hade velat ha ett par senskydd oxå men på den punkten är jag helt lost och jag gillar inte heller sådana hårda skal som typ 90 % har.
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Jag har Equilibrium Trizone Allround, de är toppen. Sitter där de ska, ventilerar och håller bra! Min dressyrkompis har köpt likadana och är lika förtjust.

Bilden är inte super, men det syns iaf att de inte är så långa.
9d2f4110.jpg
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Har två par terrängskydd från eskadron som sitter bra på min ponny som har samma problem som din ponny. Och det finns en hyfsad bit kvar att spänna åt (de sitter inte i minsta laget). :) stl ponny.
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Köpte ett par sådana Trizone för några år sedan till min förra häst. Var så glad och tänkte att de kommer ju passa perfekt till min nya stjärna.

Men hon får skav av dem! :banghead::(

Funderar också på Dalmar, men blir de inte för långa? O_o

NEW har jag inte provat annat än i boots, men Woof var ju ett tips, beställer du dem från England?

Min häst är 157 cm, men en korsning mellan Ridponny och Hannoveranare, därav de "märkliga" benen :D
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Fast Eskadrons är ju inte ventilerade. Det finns en modell med ventilation har jag sett, men de tillverkas bara i Full.

Cross Country varianten har jag inte sett IRL, är de mer ventilerade?
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Nej cross country är som vanliga senskydd fast täckta. Vet ej om de finns mindre än full

WoofWear beställs från England men genom en ÅF. De är dock inte ventilerade, nackdelen, varma! Ville mest belysa min hästs korta skenor :-D och att de annars sitter sjukt bra. Deras terrängskydd känns dock som ett skämt! Detta är double lock brushing boots om jag minns beteckningen rätt.

Min är connemara :-D

Pulkaskurk här bytte sina Dalmar mot New airflow för att New var högre och smalare till hennes fullblod. Därför funderar jag på att testa. Har dock bara sett dem i butik i full här än och inte orkat beställa hem o prova.
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Dalmar låter lovande då! :) Antar att det är storlek M som gäller förstås?
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Finns de ens mindre? Dålig koll men jag tänkte iaf mäta med M. Har bara funnits full här o de är stora.
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Trizones terrängskydd passade inte min. För trånga runt kotan liksom. Lite lite långa men ffa för långa på framsidan. Ladys ovan ser mycket bättre ut! Och det är inte samma, bakskydden är iaf helt annorlunda. Så nu ska jag kika efter allroundskydden :D De ser betydligt bättre ut på framsidan också.
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Trizones terrängskydd passade inte min. För trånga runt kotan liksom. Lite lite långa men ffa för långa på framsidan. Ladys ovan ser mycket bättre ut! Och det är inte samma, bakskydden är iaf helt annorlunda. Så nu ska jag kika efter allroundskydden :D De ser betydligt bättre ut på framsidan också.

Det är just på kotan som mina ger skav. Kanske har våra "ponnyer" samma passform? :o
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Var på kotan?

Min får skav på baksidan, där det är som "tjockast" så fort de inte sitter hundra. Även om de inte åker ner, men klart värre då. Det är alltså inte av nederkanten utan typ i den djupaste delen av "skålen" på skyddet.

Sitter de dessutom för långt ned på framsidan så får kan skav av nederkanten vid användning (gäller både bak o framskydd men jag har för tillfället helt gett upp bakskydd, har hyfsade både höga o låga som funkar), han har lite veka kotor iofs.

Har du testat Premier Equine? De såg KALAS ut på gången och gled inte ned alls och gav inget skav. Men de snurrade, som fan! Skenan tryckte in i skenbenet pga snurr och så tänker jag inte rida. testade två olika modeller men båda snurrade. Och jag har i efterhand sett på bilder att de snurrar på fler än min (Anna Hassös oxå) så det kanske inte enbart var min hästs knepiga bens fel :p
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Kommer inte ihåg exakt var skavet var, men det var inte i nederkant. Snarare där du beskriver. På sidan (utsidan) tror jag :confused:
 
Sv: Välsittande och ventilerade benskydd

Premiere har jag inte provat. Har inte haft bakskydd på evigheter, men är nog i behov av det eftersom hon går rätt så tätt med bak.

Jobbigt när inte skydden sitter som de ska :(
 

Liknande trådar

Utrustning Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 970
Senast: kurakosz
·
Utrustning Jag skulle behöva nya benskydd till bakbenen på min herre. Problemet är att han har GROVA ben. Skydden kommer främst användas när vi...
Svar
8
· Visningar
662
Senast: Solvira
·
Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Kristall10
·
Utrustning Efter att ha letat runt i djungeln av benskydd så vänder jag mig nu till allvetande Bukefalos för tips och råd... Efter att min...
2
Svar
29
· Visningar
4 287
Senast: peperoni2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp