aggressiv häst

C

chilipepper

hej! jag har ett stort problem. Min häst som jag haft i snart 3 år, som alltid varit jätte snäll och trevlig mot människor har helt plötsligt blivit jätte konstig. Det började i höstas, jag red som vanligt och skulle fatta trav från skritt. Hon la av en jätte bock och jag ramlade nästan av. Jag krävde då att hon skulle gå i form vid fattningen. Hon hade aldrig tidigare bockat när jag haft henne.

Nu har jag ridit midre i vinter pga olust och hon har mest stått, nu hade jag tänkt att "få igång" henne igen men det går inte bra alls. Min pappa som brukar ta ut hästarna på mornarna blev sparkad av henne. Som han säger det, från ingenstangs.

Då till mig, jag ryktar henne, hon är trevlig och visar inte det minsta temperament. Jag går med henne i träns och ska hoppa upp, då gör jag som jag brukar göra från marken, flyttar henne åt sidorna och backar henne, för att bara se så att hon lyssnar. Då bara plötsligt när jag visar med en hand rörelse vilket håll hon ska gå åt så slänger hon frambenet åt mig, lägger öronen rakt bakåt och hotar mig. Slänger sig efter mig så jag får hoppa bak och stegrar och bockar runt mig. Helt galen. Jag vet inte vad som är fel, jag har ingenting att komma med mot en så stor varelse så jag ryggar av självförsvar bakåt och visar rädsla. Hur skulle jag inte kunna bli rädd? Såhär är hon varje gång jag umgås med henne.

Jag har kännt henne i 3 år snart, jag har lärt hon massor, hon har lärt mig massor och jag har alltid varit den hon har respekt för. Aldrig har hon tidigare gjort någonting sånt här innan hösten förra året. Jag känner inte igen henne. Försöker hon ta makten från mig? Har hon ont? Jag är rädd för hästen nu, jag har ännu mindre lust att umgås med henne. De förra ägarna kunde släppa en liten pojke på ryggen hennes och han kunde rida iväg själv, hon var som en klippa sa dem.

Det som jag har gjort med henne är att skola henne till en ridhäst, lärt henne hoppa och lärt henne inom dressyr. Jag har varit tydlig och hon har inte bossat över mig från marken tidigare. Kan det ha blivit för mycket för henne? Vi fick också tillbaka min förra häst, en shettis i somras. Kand et ha någonting med rangen i hagen att göra? Jag har ingen aning hur jag ska kunna låna ut eller sälja henne nu när jag börjar gymnasium till hösten, vem vill ha en sån här häst?? Snälla skriv vad ni tror! tack
 
Sv: aggressiv häst

Det första jag skulle göra är att kalla ut en veterinär för att se så att hon inte har ont någonstans innan jag skulle börja gräva i något annat.
 
Sv: aggressiv häst

Håller med, först en koll så att hon är frisk.
Är hon det så måste du allvarligt överväga om det är värt risken att jobba vidare, i vilket fall som helst så behöver du proffshjälp. Lycka till!
 
Sv: aggressiv häst

men det konstiga är att jag behöver inte röra henne eller något för att hon ska reagera, så då undrar jag om det verkligen är pga smärta hon blir aggressiv. Hon har alltid varit väldigt bestämd och man måste verkligen bevisa att det är jag som bestämmer, inte hon. Men hon har aldrig varit aggressiv. Mot min mamma har hon inte gjort någonting än, men hon stod och backade henne idag också, och man ser ju att hon inte respekterar henne då hon bara backar saktasakta, nätan släpar fötterna bak och tittar på annat. Men min pappa går hon framför och får göra precis vad hon vill med ungefär, alltså ingen respekt överhuvudtaget. Jag dock kräver lite mer, jag kräver fokus och att hon gör det utan att "släpa" sig fram. Jag kräver alltså att hon respekterar mig. Kan det kanske vara så att hon utmanar mig? Att hon är en väldigt dominant häst. Det är hon som är ledaren i hagen av våra tre hästar.
Men jag förstår inte varför hon har blivit så otroligt aggressiv.
 
Sv: aggressiv häst

Nej - en häst får inte plötsligt efter tre år för sig att "utmana".

Däremot kan den säkert ha blivit stallmodig, och samlat på sig energi under tiden den inte motionerades och inte fick en uppgifter att lösa i ridträningen. En sådan sak kan få vissa hästar att slå över och bete sig illa innan de kommit igång igen. Det kan också vara så att hon fläkt sig, eller skadat sig på annat sätt i hagen - det kan mycket väl göra ont även när du inte fysiskt rör henne. Du blir bara irritationsmomentet som får bägaren att rinna över.

Jag förstår inte riktigt varför din mamma backar hästen, och varför du backade och flyttade runt den innan uppsittning?

Ett råd som du redan fått - ta ut vet som får kolla hästen för säkerhetsskull. Är hon fräsch skulle jag se till att börja rida, om du är osäker så tömkör. Se till att hon får något att fokusera sin energi på.

lycka till!
 
Sv: aggressiv häst

Håller med Lager.

sen ska respekten vara ömsesidig.
du respekterar inte henne o hon ger igen...
Backa henne inte!

Sluta o bossa henne o o hon kommer att bli normal om du ser till att hon får motion, veterinärkoll o lite kärlek eller åtminstone mkt beröm för gott uppförande.

Man måste vara rättvis med många ston!

hon gillar nog din pappa.:love:
 
Sv: aggressiv häst

hon är inte trevlig mot honom, hon naffsar efter honom och tigger. Dessutom tror jag inte hon sparkade honom av kärlek. När jag fick henne gjorde hon precis som hon ville, hon bara puttade undan en och drog mot gräset.

Jag har hört att backa och flytta hästen från marken får dem att förstå att det är jag som bestämmer, för ledaren flyttar ju sina "häst kompisar" i hagen. Dessutom har jag också hört att för en häst finns det bara ledare och icke ledare.

Och ni ska inte tro att jag inte ger min häst kärlek eller bara bossar över den, men jag anser att man inte alltid kan vara gulligull, "ja gör det om du vill". Denna "metod" som jag har använt har funkat tills nu, jag var den i familjen hon vart glad att hon såg och jag hade aldrig med några morötter eller dylikt då jag har provat gett henne från handen och då kräver hon från handen nästa gång också och kan nästan bli lite upprörd och "bufflig" när hon inte får.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: aggressiv häst

alltså, jag har tränat ganska mycket från marken med henne. läst på internet och läst någon bok om nh och sådant, där står det att man ska flytta hästen och sådär. Det är även så jag har gjort henne känsligare för skänklar vid ridning.
 
Sv: aggressiv häst

Ja, jag håller också med Lager.

Din häst kan ha fått ont och smärtan tar överhanden - tips; bestäm tid med din veterinär.

Sen förstår jag inte riktigt din backa - flytta metod... Du behöver inte vara i behov av att bossa och bestämma över hästen på det viset. Såklart kan man arbeta med den såkallade "förlängda armen" på rätt sätt men förstår inte riktigt målet med din träning - men absoluutinget illa ment med det :bow:

Det kan ju kanske vara så att hon inte känner sig helt nöjd med din metod heller - då kanske du borde testa något annat... t.ex. Frihetsdressyr. Börja med att hon ska vilja gå med dig lös i ridhuset/banan/hagen. Alltså att hon vill av egen vilja och eget val, följa med dig dit du går - då kanske hon känner att hon är lite mer "delaktig" i jobbet. Ni samarbetar tillsammans :)

Nu har jag skrivit av lite egna tankar som kom upp i huvudet för tillfället, hoppas du inte tar illa upp att jag försöker rätta dig eller något, för det är motsatsen - jag vill bara hjälpa och ge tips! :)

Hoppas allt går vägen med din häst, håller tummarna... ;)
 
Sv: aggressiv häst

Som några andra säjer , rid - eller sätt upp någon annan. Frustrerad,överpigg häst som därmed inte mår bra. Kan ju inte utesluta att den kanske har ont...men annars låter det som typisk stallmodig pålle.Vissa blir ju små :devil::devil::devil:!
 
Sv: aggressiv häst

Fick en gång en super otrevlig häst. Min första häst. Hade tidigare jobbat med problemhästar. Alltså fastnade jag lätt för detta tjuriga agresiva stot.

1. Ta ut hästen, så det går ensam i en hage. När du kommer, är du hästens enda vän.
2. Låt hästen stå inne något extra själv i box och ingen annan häst bör vara inne. Umgås med den, den blir lugnare, får mer tålamod och bekanta sig mera med dig.
3. Använd ett spö var ni än går, vill absolut inte att något hemsk ska hända dig! Även om alla säger att det är djurplågeri att smälla med spöt på hästen, oavsett hur dum den är, så blir hästen slaktad den dagen den sparkar dig i huvudet och du blir handikappad eller dör.
Stegra hästen- när den är PÅVÄG NER, dra i grimskaftet-du vinner- den går ju ner på marken.
Går hästen iväg före dig, ta den i grimskaftet väldigt ARGT, backa den, står den inte stilla 1m bakom dig, MINST och tittar på dig, vänta tills den gör det.
När den gör det, gå fram. Går hästen bakom-BRA kämpat, går hästen ifatt dig, sidan av dig eller precis bakom ryggen på dig eller framför dig, gör om tills hästen går bakom dig.

En häst blir sparkad av sina flockmedlemmar när den gör fel, den blir även biten. Gör den illa dig, är ETT spöslag inte värre än sparken.

Ha alltid hjälp tills du vet att hästen är mycket mycket mycket bättre.

Man behöver inte proffshjälp, bara hästpsykologi...
Lär dig genom att kolla hur hon är mot sina vänner, är hon ranglåg eller ranghög?

Som sagt, låt henne inte gå med andra.

Att låta henne sparka är inte acceptabelt, det är väldigt farligt. Låt inte din pappa ta ut henne, att han ger henne makten är som att gräva din egna grav. Att hon får göra som hon vill EN gång om dagen, gör att hon gör som hon vill hela dagen.
Ska din pappa ta ut, ska han vara jävligt bestämd, ni ska båda inte ge upp utan ha tålamod och kör samma metoder.

Det kanske känns dumt att smälla till sin häst med spö, men tro mig, hästen får inga skuldkänslor när den sparka dig i ryggen eller i huvudet eller ansiktet med mera med mera...

När du känner att hästen lyssnar bra, ni kan gå promenader, gå ut och gå flera kilometer om dagen, gärna mil! Då får du och hästen bekantskap, lyssnar hon så är du ju en ledare.

Att använda godis kan vara bra ibland, men inte i början. Därimot sen när du rider, och allt börjar kännas bra, så kan man ge lite från ryggen, kanske en sockerbit eller 2-3 pellets bitar eller liknande. Eller nedanstående kan vara helt ok.

Frihetsdressyr: Ta med longeringsspö till inhängnat område, GÄRNA INTE I HAGEN, det är rast och avkoppling för hästen när den inte ska tänka och jobba.
Skippa ridningen och longering med mera..
Som sagt, longerspö.. Skicka iväg hsäten, låt den springa av sig, väldigt mycket. Tänk dock på att den inte har kondition, så inte för mkt spring...
Men när hästen börjar tröttna, och inte tycker det är kul o springa, låter du den vara lite. Hästen kommer vilja ha din kontakt. Gå mot hästen, kollar den på dig, är vänd med huvudet och frambenen mot dig, ropa på den, och backa. Om hästen kommer, säg den namn, ge godis. Du blir här väldigt rolig lekkamrat och intressant. Gå lite med hästen, bits den eller springer, använd longerspö, skjutsa iväg den och låt den springa.. En dag ger ju hästen upp..

Du ska inte vara sur när hästen gör rätt. Ha närkontakt med hästen, den ska lita på dig. Gör mycket ljud, ta överallt på hästen när den står uppbunden, den kunde ju göra det?

Fortsätt med dina ryggningar och sidoflyttningar, dock inte när du ska hoppa upp - kan leda till att hästen gärna flyttar på sig när du leder den med mera för den vet att du brukar flyttar den..

Maah, kommer få så himla mycket kritik...
Men har man en häst man är rädd för, måste man verkligen visa vart hästen och du står. Det kan leda till så himla mycket felsteg om man är rädd..
(Ex: Min senaste jag fick hem stegrade och bet, första gången ja höll han i grimskaft visade jag vart vi stod, och han gav sig de 5 stegen in till stallet. Är idag en skitbra arabhingst. red in honom och har tävlat och är inte ens hingstig eller sådant oavsettt hur många ston som brunstar när vi rider i ridhus/ute.)

DU ÄR LEDARE, var en trevlig och snäll ledare, men bryr sig itne hästen, kanske det är så att hästen och du inte passar ihop?

Ett annat alternativ: rid hästen, den dagen det går bra, sadla av en månad och låt hästen vara häst och löslongera den bara...
 
Sv: aggressiv häst

Bara nyfiken....varför ska den vila en månad? Den har ju vilat ganska mycket redan?
 
Sv: aggressiv häst

tack så mycket, jag får väl ignorera min rädsla och prova detta idag. Jag ska rida henne och inte backa henne och bossa och dylikt. Ska se hur det går...
 
Sv: aggressiv häst

alltså, jag har tränat ganska mycket från marken med henne. läst på internet och läst någon bok om nh och sådant, där står det att man ska flytta hästen och sådär. Det är även så jag har gjort henne känsligare för skänklar vid ridning.

vill ju inte vara kritisk men det är väldigt få människor som klarar att läsa sig till hur det ska gå till, speciellt med en aggressiv häst. visst ska man flytta hästen hit o dit i NH men man måste oxå veta vilken metod passar på vilken häst och det finns det ingen bok som lär ut. Böcker baseras på en sorts "standardhäst" och det är inte säkert att du ahr just den typen av häst. Ta hjälp av en instruktör istället som kan lokalisera problemet oavsett om det sitter i dig eller hästen.

oavsett vilken metod du väljer att träna med så måste DU växa inombords för den här hästen. man akn vifta med rep och piskor i oändlighet eller flytta hästen hit och dit och backa utan mål och mening men har man inte intentionen och styrkan inombords så blir hästen bara förbannad och situationen kan bli farlig väldigt fort. En tjej skulle hjälpa mig med min unghäst, ett dominant och osäkert sto. hästen har aldrig gjort något mot mig men i samma stund som tjejen tar grimskaftet blir hon som förbytt. det kvittar vad hon gör så får hon inte bort hästen ifrån sig och det slutar med att hon blir sparkad, även om hon gjorde exakt som jag. Det hadnlar om något omätbart, intention, och jag tror du ahr svårt för det just nu för du ahr blivit lite rädd och det undergräver din säkerhet. det blir en ond cirkel som du måste bryta. hästar speglar oss, så tänk på din egen energi och andas lugnt och bli inte arg och upprörd för det plockar de upp.

var det Kyra som sa: en valack säger man till, en hingst frågar man, ett sto skickar man in en ansökan i tre exemplar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: aggressiv häst

tack så mycket, jag får väl ignorera min rädsla och prova detta idag. Jag ska rida henne och inte backa henne och bossa och dylikt. Ska se hur det går...
Fint:laugh:

Få henne med dig- på din sida istället.

Efter ridning- ge lite mat, klia där hon tycker att det är skönt o sen ut i hagen igen.

då kommer hon att göra allt för dig... med tiden.
 
Sv: aggressiv häst

Det finns miljoner råd att komma med, men en häst som är farlig i sitt beteende ska man nog inte experimentera själv med. Veterinärundersökning och sedan proffshjälp fortsätter jag att hävda.
Hur mycket man än försöker bli kompis med en häst som beter sig så är alltihop lönlöst den dag den sparkar någon i huvudet.
 
Sv: aggressiv häst

alla kommer med så många olika råd och det är så otroligt svårt att veta vad som passar henne. jag provar "kompis metoden" nu idag för att se om hon gör någonting. Jag har inte visar arghet eller någonting när jag umgåtts med henne nu på senare tid, bara haft en lugn, mjuk röst. Men ska inte kräva någonting nu då.

Jag tycker att det är bra att hon säger ifrån (inte såhär dock), jag har inte alltid varit rättvis. Dåliga dagar, dåligt humör som gått ut över henne. Men inte nu på senare tid, och jag ska absolut göra mitt bästa för att förhindra att det händer framöver!
 
Sv: aggressiv häst

INGEN häst är värd att du riskerar att bli skadad! Sök hjälp om hon utmanar dig! Kolla naturligtvis först om hon har något fysiskt problem, om hon har ont någonstans. Om ni inte hittar något av "standardproblemen" (smärta i muskler, ligament eller leder) får ni fundera över om det är värt pengarna att gå vidare för att leta efter mer "svårhittade" svar, t.ex. hjärntumör.
"Livet är för kort för att ha dåliga hästar"
VAR FÖRSIKTIG!!
 
Sv: aggressiv häst

Hej! vet inte vad folk tänker med ibland man blir ju mörkrädd...
En häst som byter beteande så plöttsligt har ont!
Allt hon gör gör hon för att undvika smärtan.
Hon vill naturligtvis inte röra sig mer än nödvändigt och så fort ni vill henne något så är det ju just röra sig ni vill att hon ska göra.

Sen har hon också märkt att det "funkar" att va agressiv.
Ett domenant sto är hälst högst i rang och strävar alltid efter detta om hon inte är nöjd med den som leder.
Det är de i lägre rang som uppehåller rangårdningen inte dom högrangade.

Om den lågrangade är nöjd med sin ledare visar den detta genom att alltid flytta sig för denna.
Om den därimot är missnöjd så flyttar den sig mindre, inte alls, eller flyttar på den tidigare ranghöge.

Jag skulle kolla upp var hon har ont, behandla det och sedan börja jobba på ledarskapet igen.
skulle också kolla så att sadeln fortfarande passar, för har hon stått ett tag kan hon ju ha ändrat formen så mycket att den inte längre passar,eller är för stor och behöver byggas upp med padd under tills hon musklat sig igen.

Har du blivit rädd för hästen kanske du ska be någon annan om hjälp tills du har kommit över det,det kan aldrig finnas respekt och förtroande mellan två individer om den ena känner rädsla för den andre.
Hoppas du hittar var hon har ont och att det går å lösa
Lycka till MVH Jennie!
 
Sv: aggressiv häst

en häst på ridskolan var sprallig och började springa runt,runt mig idag. Jag vart livrädd och började storgråta. Känner att jag bara orkar med ryktning av min häst idag, kommer inte kunna hantera om hon skulle bli sur på mig. Jag börjar också fundera på om hon kanske som ni säger har ont, vet någon hur mycket en veterinärbesiktning kostar? eller ska jag ta hit någon massör/kiroprator som får känna på henne?

Jag känner mig samtidigt så otroligt fånig om hon skulle visa sig vara frisk, som om jag inte inser att det är jag som är problemet. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 487
Senast: Badger
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
394
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 512
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 903
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp