aggressiv häst

Sv: aggressiv häst

ta inte dit massör eller kiropraktor, börja med bes. så man vet vart problemet är. eftersom du frågar om kostnad, här kostar det runt 1000kr ungefär.. Småland, kronoberg.
Sen om du börja massera eller tar dit kiropraktor utan att veta vart problemet är kan det uppkomma mera problem. Hittar inte vet. något, ta henne till klinik o röntga och så vidare.. det kan vara osynligt för ögat men synligt för röntgen.
 
Sv: aggressiv häst

hej! jag har ett stort problem. Min häst som jag haft i snart 3 år, som alltid varit jätte snäll och trevlig mot människor har helt plötsligt blivit jätte konstig. Det började i höstas, jag red som vanligt och skulle fatta trav från skritt. Hon la av en jätte bock och jag ramlade nästan av. Jag krävde då att hon skulle gå i form vid fattningen. Hon hade aldrig tidigare bockat när jag haft henne.

Nu har jag ridit midre i vinter pga olust och hon har mest stått, nu hade jag tänkt att "få igång" henne igen men det går inte bra alls. Min pappa som brukar ta ut hästarna på mornarna blev sparkad av henne. Som han säger det, från ingenstangs.

Då till mig, jag ryktar henne, hon är trevlig och visar inte det minsta temperament. Jag går med henne i träns och ska hoppa upp, då gör jag som jag brukar göra från marken, flyttar henne åt sidorna och backar henne, för att bara se så att hon lyssnar. Då bara plötsligt när jag visar med en hand rörelse vilket håll hon ska gå åt så slänger hon frambenet åt mig, lägger öronen rakt bakåt och hotar mig. Slänger sig efter mig så jag får hoppa bak och stegrar och bockar runt mig. Helt galen. Jag vet inte vad som är fel, jag har ingenting att komma med mot en så stor varelse så jag ryggar av självförsvar bakåt och visar rädsla. Hur skulle jag inte kunna bli rädd? Såhär är hon varje gång jag umgås med henne.

Jag har kännt henne i 3 år snart, jag har lärt hon massor, hon har lärt mig massor och jag har alltid varit den hon har respekt för. Aldrig har hon tidigare gjort någonting sånt här innan hösten förra året. Jag känner inte igen henne. Försöker hon ta makten från mig? Har hon ont? Jag är rädd för hästen nu, jag har ännu mindre lust att umgås med henne. De förra ägarna kunde släppa en liten pojke på ryggen hennes och han kunde rida iväg själv, hon var som en klippa sa dem.

Det som jag har gjort med henne är att skola henne till en ridhäst, lärt henne hoppa och lärt henne inom dressyr. Jag har varit tydlig och hon har inte bossat över mig från marken tidigare. Kan det ha blivit för mycket för henne? Vi fick också tillbaka min förra häst, en shettis i somras. Kand et ha någonting med rangen i hagen att göra? Jag har ingen aning hur jag ska kunna låna ut eller sälja henne nu när jag börjar gymnasium till hösten, vem vill ha en sån här häst?? Snälla skriv vad ni tror! tack

Först och främst hade jag kallat ut vet för att se att hon inte har ont någonstans!!
För det verkar konstigt om du haft henne i tre år och hon inte gjort något liknande tidigare, om du inte börjat bli mesig i din ridning och låta henne ta komando över det hela.!?
Hon kanske känner att hon slipper undan om hon gör lite dumheter , om du blir osäker osv??

Hon kan ju även ha överskottsenergi , du kanske ger henne för mycket foder , rider henne för lite?

Men först och främst kolla med vet så att hon inte är skadad eller sjuk på något vis.!

Lycka till:)
 
Sv: aggressiv häst

*kl*

Du har redan fått massa idéer och tips så vet inte om jag har så mycket mer att bidra med mer än att jag vill säga att vilken "metod" du än väljer så tänk på att det oftast tar tid innan hästen vänjer sig vid det och "lär om sig". Samt att jag också skulle rekommendera veterinär, även om det känns dumt om hästen inte har ont, skulle det inte kännas dummare om det visade sig att hon faktiskt hade ont och inte fick någon undersökning?

Lycka till :)
 
Sv: aggressiv häst

nu ska jag försöka bygga upp förtroendet och tilliten igen om det är det som brister, sätta mindre press. Är det pga årstiden, fällning osv går det nog över. Ska känna igenom henne, trycka lite här och där och se om hon ömmar. Om det funkar, rida henne oftare nu, 2-3 gånger i veckan lättare pass då jag inte har tillgång till ridbana och många vägar är igensnöade. Tar ut en vet om det inte funkar.
Men som sagt fick vi ju hem en shettis i somras och det var ungefär några månader efter det det började lite smått, har märkt att shettisen struntar i de andra 2 hästarna och även om hon går undan för min stor häst så är shettisen den äldsta. Kanske har någonting med bråk i hagen att göra?
 
Sv: aggressiv häst

Personligen tycker inte jag att du ska vänta och försöka klämma och känna själv.
Det är svårt att avgöra om en häst har ont även om man har 20 års erfarenhet eller mer.
En veterinär kan direkt misstänka vissa saker om de får symptomen beskrivna.

Att som någon sa börja med en massa NH och spörapp när hästen är "dum" är att sabba förtroendet fullständigt och inte så kul att ha i samvetet efteråt heller.

Kolla hästen ordentligt på klinik med duktiga veterinärer som gärna är experter på hältor eller kiropraktiska problem, nu med en gång. Kostnaden kan du kanske låna ihop till från föräldrar eller banken i värsta fall om du inte har råd alternativt försöka betala av hos veterinärstationen.

Lycka till med din häst och hoppas det löser sig! :)
 
Sv: aggressiv häst

Jag kan bara säga att jag tyvärr känner igen det här, Hade själv en häst i ca 4 år. Hellt plötsligt blev han som du sa helt annorlunda.

kunde i början rida men kom inte långt helt plötsligt kunde han sticka hem av ngn anledning.

Sen gick det inte att hoppa upp längre, så fort jag stoppade foten i stigbygeln så vred han runt och sparkade mot mig.

Aldrig gjort ngt tidigare. Vart som en helvändning.

Jag kontaktade veterinär, dom sa att han var sned i bäckenet och att han hade musklat snett. Så han hade nu ont i 3 ben.
Troligt att han hade haft det ett tag men att han nu helt enkelt inte orkade med smärtan. Var inte halt men då hältan e på flera ben kunde den vara svår att se.

+ Att dom trodde att en tidigare skada av ngt slag hade orsakat det snea bäckent.

Kontaktade massör, akupunktur. Hon sa att det hade gått för långt för att rätta till, för att det var muskler runt och skulle det hamna rätt skulle det troligen hamna fel inom ngn månad igen..
Så med samråd av vet och massör fick han vila in..

Jag tkr du ska ta ut veterinär först. Rid inte jag gjorde det trodde han bara jävlades, men slutade med att jag flög av ganska rejält.
Kändes väldigt dumt sen när jag förstog att han hade ont..

Kolla först med veterinär.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 487
Senast: Badger
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
394
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 512
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 907
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp