Bukefalos 28 år!

Vänner - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 17

Men alltså, jo du göra faktiskt någonting. Det är precis det här jag menar med att du väljer att inte se. Jag vet inte hur många jag träffat som så gärna hade velat studera men näe, det är för jobbigt, för lite tid, ingen idé etc. Du gör det faktiskt även om det är "slappa" studier. Du gjorde något som faktiskt tar dig framåt i livet, det är medgång, du lyckades med det.

Jag klarar inte ens av ofta att göra saker när boendestöd är här, jag klarar inte ens av att ha ett boendestöd. Bara att klara av det är också en medgång i livet. Någonting som leder till att livet blir lättare och enklare.
Jag studerar för att slå ihjäl tid, för att få någon slags utbildning och för att slippa piskan från af. Jag har fått dispens från kravet att söka jobb medan jag studerar.

Att behöva boendestöd är inte medgång. Det bevisar bara att jag inte klarar mitt liv utan det.
 
Det är det praktiska dagarna som är jobbiga.

Skolan slutar ofta runt tvåtiden, trots att vi ska hålla på till fyra.

Det jag tycker är jobbigast är de praktiska dagarna. Avskyr dem faktiskt.

Teorin klarar jag delvis av för att jag har förkunskaper.

Jag jobbar 05-14.
Ja man är knäckt efter en sån dag, tyvärr. Och får inte mycket gjort.
Har du nån möjlighet att sova på ex lunch?
Jag har börjat sova 30 min efter lunchen, så jag har nån slags energi till eftermiddagen.
 
Du vågade köpa ett hus!
Det gjorde inte jag!

Dessutom vågade du flytta till en ny ort. Det är mer än många skulle våga
Jag var tvungen då jag vantrivdes i hyrd bostad. Och jag hade inte råd att köpa i Stockholms län. Så jag hade inget val.
Hur är det med personerna du går utbildningen med? Ni kan inte träffas och göra en uppgift tillsammans eller plugga till en tenta eller så? Du kan ju bjuda hem några till dig som ett förstasteg om du dessutom har svårt att ta dig in till stan? Tyvärr är det ju lite så att det inte kommer någon och knackar på dörren och bara ”hej, vill du umgås” utan man får ju oftast ta initiativ själv.

Sen har väl knappast pandemin gjort det lättare att umgås. Det har ju tvärtom hela tiden tryckts på att bara umgås med sin närmaste krets, och det gör så klart att personer utan familj och nära vänner blir ännu mer utanför. Men om det börjar lugna sig nu i höst kan ju läget bli ett helt annat?
Vi har inga tentor alls. Skolarbetet är alltså ingen anledning till att ses. Många i klassen har inte heller körkort, eller är rädd för att köra bil, så det är nog inte så enkelt att få någon att komma över bara för att äta eller något.
 
Jag studerar för att slå ihjäl tid, för att få någon slags utbildning och för att slippa piskan från af. Jag har fått dispens från kravet att söka jobb medan jag studerar.

Att behöva boendestöd är inte medgång. Det bevisar bara att jag inte klarar mitt liv utan det.
Det spelar väl ingen roll att du gör det av dom anledningarna? Du gör det fortfarande och klarar av det och det är det som betyder någonting.

Att klara av att ta emot boendestöd är en enorm bedrift som många inte klarar av inklusive jag själv. Det är inte en motgång att behöva hjälp eller stöd i livet. Jag förstår inte hur du kan se det som en motgång att klara av att ta emot hjälp.
 
Jag jobbar 05-14.
Ja man är knäckt efter en sån dag, tyvärr. Och får inte mycket gjort.
Har du nån möjlighet att sova på ex lunch?
Jag har börjat sova 30 min efter lunchen, så jag har nån slags energi till eftermiddagen.
När jag är hemma (och har distansstudier) lägger jag mig ofta när vi har rast. Sover dock inte. I skolan finns inte den möjligheten att koppla av.
 
Det spelar väl ingen roll att du gör det av dom anledningarna? Du gör det fortfarande och klarar av det.

Att klara av att ta emot boendestöd är en enorm bedrift som många inte klarar av inklusive jag själv. Det är inte en motgång att behöva hjälp eller stöd i livet. Jag förstår inte hur du kan se det som en motgång att klara av att ta emot hjälp.
Jo, det är en motgång att inte vara frisk nog att klara sig själv.
 
w
Jag studerar för att slå ihjäl tid, för att få någon slags utbildning och för att slippa piskan från af. Jag har fått dispens från kravet att söka jobb medan jag studerar.

Att behöva boendestöd är inte medgång. Det bevisar bara att jag inte klarar mitt liv utan det.

Men inte heller motgång. Det är lite medgång i att ha ett behov som finns hjälp för att få. Många sitter i den sitsen att man får anpassa sig till det som gäller som villkor om man vill kunna få ersättningar. Det är verkligen inte lätt att vara sjuk under långliga tider.

Men det är också lätt att tro att andra har det så mycket bättre och driva upp sina förväntningar så högt, att allt man gör blir besvikelser. Det är få människor som har de extrema möjligheterna att de kan sätta upp 102 bivillkor på hur livet ska se ut, och driva igenom att få alla de kraven uppfyllda. Nästan alltid måste kompromisser och prioriteringar göras.

Alla måste inte klara av sitt liv på egen maskin. Många av oss behöver olika typer av stöd för att få en dräglig vardag. Det är vare sig ovanligt eller något dåligt. Vi måste hjälpa varandra till frihet och ett drägligt liv.
 
Håller inte med.
Märker det, jag tror att med den attityden du har och som du inte verkar alls ens vilja ändra på så tror jag att du kan ha det mest perfekta livet och ändå vara missnöjd och se problem och se dig själv som en person med ett liv fullt av motgångar.

Man måste ta kontroll över sina tankar och negativa tankar försvinner inte av sej självt, man måste kämpa med att vilja tänka annorlunda och på det sättet få mer kontroll över livet. Gör man inte ett aktivt val så förgås man tillslut av tankarna.
 
Den där rätta terapin har lyst med sin frånvaro i omkring 45 år.
Det spelar nog ingen roll vilken typ av terapi du försöker med när du samtidigt inte gör mer för att ändra ditt mindset. I år efter år och tråd efter tråd har du ju talat om för oss (och framförallt för dig själv) hur värdelös du är, hur dåligt allting är, hur mycket ångest du har, hur obefintlig din ork är, etc. Med den grundinställningen är det klart att allt blir hopplöst och rentav omöjligt att försöka bli bättre via terapi. Terapeuten kan ju inte göra det jobbet åt dig, hen kan bara ge dig verktygen.
 
Aldrig utan respektive?? I min värld är det otroligt märkligt...
Jag har tyvärr också sett likande beteende som @pepp. Håller dock med dig helt om att i min bok är det väldigt märkligt och jag hade aldrig orkat leva så själv. För mig är det jätteviktigt att man har egna grejer och ett eget umgänge utanför parrelationen, och att göra saker även var och en för sig.
 
Aldrig utan respektive?? I min värld är det otroligt märkligt...
Samma här! Varken under min uppväxt eller i mitt eget umgänge nu som vuxen har man endast umgåtts parvis. Om någon är singel är man väl än mer noga med att bjuda in dem. Jag fick lika mycket inbjudningar då jag var singel.
Sen umgås ju jag och sambo med våra vänner/familj utan varann också. Det ser jag som självklart.
 
Jag menade främst helt informellt så där om man vill komma på middag, hitta på ngt, förfest/hänga med ut etc.
Men absolut gällde det ju även större fester etc. Jag har tack och lov inte särbehandlats då jag var singel. Eller upplevt att singelvänner blivit det.
Ok. Det är inget jag känner till, varken då jag haft en partner eller varit singel. Har aldrig ätit middagar med folk eller hittat på något.
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 655
Senast: Nixehen
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 102
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 524
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 878
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp