Bukefalos 28 år!

Vänner - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 17

Jag fick en halv sobril vid ett vårdbesök en gång och den kände jag inte av alls. Jag behöver mer än så.
Be om en hel, ev något starkare.
Jag tror jag kommer må jättedåligt efter också. Det gjorde jag som barn och sedan dess har jag inte vaccinerats mot något.
Det var då och nu är nu, du vet inte hur du kommer reagera och du kanske inte alls reagerar på det sättet nu. Vi utvecklas hela tiden.
 
Förvisso, men jag har ingen personlig kontakt med någon och i andra trådar brukar jag bli hårt ansatt. Jag brukar må väldigt dåligt många gånger av vad folk skriver till mig.
Jag har nog läst alla dina trådar genom åren.
Jag ser kanske annat än du ser?

Jag ser att människor anstränger sig för att peppa, stötta och uppmuntra.
Vad som är personlig kontakt må variera. Ja ghar internetvänner som jag anser att jag har personlig kontakt med. Trots att vi knappt träffats. En hel hög av folket här HAR du ju mött.

Ofta skriver du att något "inte ger dig något". Kan det vara problemet? Att du har så stora krav på vad du ska få ut av interaktion med andra?

För egen del så ha jag nog aldrig tänkt "vad får jag ut av detta" om jag deltagit i nån form av informell sammankomst. Jag är där och det som sker det sker. Och ger ytterligare en erfarenhet och dimension av livet.
 
Om du tar kontakt med Fontänhuset nu, och börjar gå dit regelbundet på aktiviteter, lär ju inte folket där vara "en massa främmande människor" vid juletid och andra högtider. För att lära känna folk måste du ju ta dig ut, speciellt som du inte tycker att digitala kontakter ger tillräckligt.
Framför allt är det väl just jul som är så bundet till familjen. Nyår, midsommar och dylikt är det ju mycket mer vanligt att fira med vänner, liksom.
 
Man ska ju orka också. Jag är rätt slut efter en skoldag och måste orka den långa resan hem också. Någon gång har jag varit hem till en klasskamrat efter skolan och jag har blivit helt slut av det.
Jo, men så ÄR det ju. Det är vi ju flera stycken som har sagt - om och om igen. När man pluggar/arbetar heltid är man rätt nöjd när dagen är slut. Då orkar man kanske inte så mycket mer än åka hem, laga mat och sedan lägga sig på soffan en stund innan det är läggdags. Det är likadant för de flesta människor.
 
Man ska ju orka också. Jag är rätt slut efter en skoldag och måste orka den långa resan hem också. Någon gång har jag varit hem till en klasskamrat efter skolan och jag har blivit helt slut av det.

Så är det för mig också. Efter en heldag med jobb orkar jag bara ordna middag (enkel och snabb), äta och sen är det TVn eller en bok innan det är dags att sova. Jag umgås i stort sett aldrig med vänner på jobbdagar. Min energi räcker inte till det.
 
Jo, men så ÄR det ju. Det är vi ju flera stycken som har sagt - om och om igen. När man pluggar/arbetar heltid är man rätt nöjd när dagen är slut. Då orkar man kanske inte så mycket mer än åka hem, laga mat och sedan lägga sig på soffan en stund innan det är läggdags. Det är likadant för de flesta människor.
Och det är just det som är anledningen till att jag vill ha folk i närheten, inte i en stor stad en timme bort.
 
Och där är anledningen till att du då kanske någon gång måste fundera på om du verkligen har bosatt dig på rätt ställe? Det kanske är så att du måste försöka komma lite närmare den stora staden, om en timme känns för långt. för dig.
Och frågan är om jag verkligen kan hitta likasinnade i stan som har samma intressen som jag. Tvivlar på det.
 
Om du försöker få någon att umgås med efter skola i stan då? Då blir det senare du kommer hem men du får sällskap. Eller är det bara hemma du vill ha sällskap?
 
Högtider, framför allt jul, är ju väldigt familjebundet. Även en person som jag som saknar partner är ju med familjen (föräldrar, syskon, utökad familj) en sån dag. Att ställa krav på en ny vänskap att fira en sån högtid tillsammans blir nog lite fel. Däremot har du ju fått flera tips i tråden om organisationer som anordnar julfirande för ensamma, för jag förstår att det måste vara en fruktansvärd dag om man inte har familj alls

Fast nej. Har inte alls samma uppfattning. Nu firar jag inte jul på det sättet men jag har aldrig haft problem att hänga med folk på julafton. Brukar vara ute och äta och det är alltid en stor mix av allt från familjer, par, kompisar och solo-personer. Har ibland också fått erbjudande om att haka på div familjerelaterade tillställningar. En gång hamnade jag på en stor iransk släktfest på julafton. Jag tror att den där fasta familje-traditionen kring jul blivit allt mer uppluckrad.
 
Jag har också kämpat. Väldigt många gånger till och med. Jag har exempelvis haft panikångestproblematik sedan jag var 13 och har gång på gång fått ta mig i kragen. Det har bara fungerat periodvis. Och jag kämpade vrålmycket när jag gick i kbt för min blodfobi. Det var som att springa maraton varje terapisession. Men hur mycket jag än försökte, så gick det inte.

När du skriver att det "fungerat" vad menar du då?
 
Fast nej. Har inte alls samma uppfattning. Nu firar jag inte jul på det sättet men jag har aldrig haft problem att hänga med folk på julafton. Brukar vara ute och äta och det är alltid en stor mix av allt från familjer, par, kompisar och solo-personer. Har ibland också fått erbjudande om att haka på div familjerelaterade tillställningar. En gång hamnade jag på en stor iransk släktfest på julafton. Jag tror att den där fasta familje-traditionen kring jul blivit allt mer uppluckrad.
Jag tror att det är vanligare i storstäderna att ha lite andra julfiranden än det ”klassiska”.
Vi har också ofta haft någon vän med på julfirande och det är inte svårt att hitta julfiranden på restauranger och hotell.

Bor man dock i en håla eller på landet så tror jag inte att det alltid finns så mycket alternativ tyvärr.
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 782
Senast: Nixehen
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 469
Senast: Whoever
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 973
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 262
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp