"Vänrelation", vill inte träffas

Det är faktiskt ganska så fult.
Varför vill hon ha er som vänner då?
Jag har funderat på detta med... nu spekulerar jag eftersom vi inte haft någon närmare relation på flera år, bara ytligt sedan hon var här (då vi pratade mer "djupt" men hennes sätt att prata irriterade mig).

Vad jag vet har hon 1-2 nära vänner där hon bor men de har också seriöst förhållande som mig själv sedan några år.

Och om hon pratar likadant med dom som till mig så tror jag dom drar sig också, det är inte kul att höra på någon som tjänar massa pengar genom att onanera i webkamera och säger att ens eget "normala" jobb är piss.

Jag har ingwt emot att hon gör vad hon gör så länge det är utom fara för henne. Men hon behöver ju inte klanka ner på vad "vi andra" väljer att försörja oss med.

(Detta ska jag nog ta upp med henne om vi kommer till den punkten).

Jag tror jag hör till hennes lilla vänkrets som hon faktiskt berättat ärligt för vad hon gör och att jag/vi kände henne INNAN detta plus att vi inte dömer henne. Men frågan är om nån av oss har sagt till henne att tona ner snacket lite eftersom vi tydligen gör nåt hon aldrig vill gå tillbaka till, arbetsmässigt....?

Jag tror hon är ensam. Därför hon vill hälsa på.
Absolut inte för att utnyttja gratis boende i tropikerna när det blir kallt där hon bor..... hon vill nog genuint ha en vän att prata med...


Åå nu velar jag ännu mer, hon är en gullig människa liksom, bara en skev bild på världen, kan man säga så?
 
Jag har funderat på detta med... nu spekulerar jag eftersom vi inte haft någon närmare relation på flera år, bara ytligt sedan hon var här (då vi pratade mer "djupt" men hennes sätt att prata irriterade mig).

Vad jag vet har hon 1-2 nära vänner där hon bor men de har också seriöst förhållande som mig själv sedan några år.

Och om hon pratar likadant med dom som till mig så tror jag dom drar sig också, det är inte kul att höra på någon som tjänar massa pengar genom att onanera i webkamera och säger att ens eget "normala" jobb är piss.

Jag har ingwt emot att hon gör vad hon gör så länge det är utom fara för henne. Men hon behöver ju inte klanka ner på vad "vi andra" väljer att försörja oss med.

(Detta ska jag nog ta upp med henne om vi kommer till den punkten).

Jag tror jag hör till hennes lilla vänkrets som hon faktiskt berättat ärligt för vad hon gör och att jag/vi kände henne INNAN detta plus att vi inte dömer henne. Men frågan är om nån av oss har sagt till henne att tona ner snacket lite eftersom vi tydligen gör nåt hon aldrig vill gå tillbaka till, arbetsmässigt....?

Jag tror hon är ensam. Därför hon vill hälsa på.
Absolut inte för att utnyttja gratis boende i tropikerna när det blir kallt där hon bor..... hon vill nog genuint ha en vän att prata med...


Åå nu velar jag ännu mer, hon är en gullig människa liksom, bara en skev bild på världen, kan man säga så?
det är väl ett jättemycket bättre läge att säga att man tar illa vid sig när hon talar nedsättande om sin gamla livsstil eftersom det är så du lever och trivs (typ) och därför tycker att det känns lite svårt att umgås när det kommer sådana uttalanden?

Det är en så svår balansgång!
 
Jag har funderat på detta med... nu spekulerar jag eftersom vi inte haft någon närmare relation på flera år, bara ytligt sedan hon var här (då vi pratade mer "djupt" men hennes sätt att prata irriterade mig).

Vad jag vet har hon 1-2 nära vänner där hon bor men de har också seriöst förhållande som mig själv sedan några år.

Och om hon pratar likadant med dom som till mig så tror jag dom drar sig också, det är inte kul att höra på någon som tjänar massa pengar genom att onanera i webkamera och säger att ens eget "normala" jobb är piss.

Jag har ingwt emot att hon gör vad hon gör så länge det är utom fara för henne. Men hon behöver ju inte klanka ner på vad "vi andra" väljer att försörja oss med.

(Detta ska jag nog ta upp med henne om vi kommer till den punkten).

Jag tror jag hör till hennes lilla vänkrets som hon faktiskt berättat ärligt för vad hon gör och att jag/vi kände henne INNAN detta plus att vi inte dömer henne. Men frågan är om nån av oss har sagt till henne att tona ner snacket lite eftersom vi tydligen gör nåt hon aldrig vill gå tillbaka till, arbetsmässigt....?

Jag tror hon är ensam. Därför hon vill hälsa på.
Absolut inte för att utnyttja gratis boende i tropikerna när det blir kallt där hon bor..... hon vill nog genuint ha en vän att prata med...


Åå nu velar jag ännu mer, hon är en gullig människa liksom, bara en skev bild på världen, kan man säga så?
Jag tycker inte hon har en skev bild av världen?
Tycker bara hon låter som en ung tjej som ännu inte hittat tryggheten.
 
Jag har funderat på detta med... nu spekulerar jag eftersom vi inte haft någon närmare relation på flera år, bara ytligt sedan hon var här (då vi pratade mer "djupt" men hennes sätt att prata irriterade mig).

Vad jag vet har hon 1-2 nära vänner där hon bor men de har också seriöst förhållande som mig själv sedan några år.

Och om hon pratar likadant med dom som till mig så tror jag dom drar sig också, det är inte kul att höra på någon som tjänar massa pengar genom att onanera i webkamera och säger att ens eget "normala" jobb är piss.

Jag har ingwt emot att hon gör vad hon gör så länge det är utom fara för henne. Men hon behöver ju inte klanka ner på vad "vi andra" väljer att försörja oss med.

(Detta ska jag nog ta upp med henne om vi kommer till den punkten).

Jag tror jag hör till hennes lilla vänkrets som hon faktiskt berättat ärligt för vad hon gör och att jag/vi kände henne INNAN detta plus att vi inte dömer henne. Men frågan är om nån av oss har sagt till henne att tona ner snacket lite eftersom vi tydligen gör nåt hon aldrig vill gå tillbaka till, arbetsmässigt....?

Jag tror hon är ensam. Därför hon vill hälsa på.
Absolut inte för att utnyttja gratis boende i tropikerna när det blir kallt där hon bor..... hon vill nog genuint ha en vän att prata med...


Åå nu velar jag ännu mer, hon är en gullig människa liksom, bara en skev bild på världen, kan man säga så?
Men du verkar inte tycka om henne alls det är väl bara att ta bort henne på sociala medier och låta bli att svara på Smsen framöver :)
 
Fast man låtsas ju inte vara en vän om man inte hör av sig och alltid tackar nej, tvärtom signalerar man ju att man kanske inte var så intresserad av relationen.

Jag säger inte att jag 100% har rätt och du 100% fel men det ÄR inte alltid bäst att vara ärlig oavsett vad du personligen tycker. Jag hade blivit helt förkrossad om något sagt direkt till mig att de inte vill höra av mig mer. Även alla de "snälla" formuleringarna ni skrivit här hade jag tagit mycket hårt. Kontentan blir ju ändå att min personlighet och den jag är är ointressant och tråkig och vad fan gör man med den informationen?

Jag tycker inte jag behöver ha koll på varför en vänskapsrelation "gått snett". Om vi är vänner och om jag gör något du tycker är fel men fortfarande uppskattar mig som vän så räknar jag med att du berättar det för mig så att jag kan få en chans att ändra det. Det tillför ju ingenting att säga upp vänskapen med mig och sedan ge mig en anledning, då är det ju redan för sent.

TLDR: Jag tycker man ska tänka efter och fundera på vem personen är innan man "officiellt" säger upp en vänskap, alla föredrar inte rå ärlighet och är man osäker tycker jag det är bättre att låta bli.
Jo om man tackar nej och har ursäkter så signalerar man till att börja med att man vill ha kontakt, det är först vid upprepade ursäkter som den andra parten har en chans att förstå. Varför inte visa respekt för andras tid och säga som det är?
 
Varför är det fult?
Jag skulle tex aldrig vilja jobba natt och har inga problem med att säga det till någon som jobbar natt.
Tycker det är betydligt fulare att ge en fd vän en uppläxning om att hon sminkar sig för mycket och går på toa för ofta.
Det är ordet "avdankat" som gör det fult.
Det är nedvärderande om arbetet i fråga.
Sedan så har "9-5 jobb" litet av stämpeln tråkig och vanlig över sig. Så man får vara litet försiktig med hur man uttrycker sig där.

Den här "vännen" har lagt sig på en tråkig nivå där även skryt ingår som del av helheten.
 
Jag har funderat på detta med... nu spekulerar jag eftersom vi inte haft någon närmare relation på flera år, bara ytligt sedan hon var här (då vi pratade mer "djupt" men hennes sätt att prata irriterade mig).

Vad jag vet har hon 1-2 nära vänner där hon bor men de har också seriöst förhållande som mig själv sedan några år.

Och om hon pratar likadant med dom som till mig så tror jag dom drar sig också, det är inte kul att höra på någon som tjänar massa pengar genom att onanera i webkamera och säger att ens eget "normala" jobb är piss.

Jag har ingwt emot att hon gör vad hon gör så länge det är utom fara för henne. Men hon behöver ju inte klanka ner på vad "vi andra" väljer att försörja oss med.

(Detta ska jag nog ta upp med henne om vi kommer till den punkten).

Jag tror jag hör till hennes lilla vänkrets som hon faktiskt berättat ärligt för vad hon gör och att jag/vi kände henne INNAN detta plus att vi inte dömer henne. Men frågan är om nån av oss har sagt till henne att tona ner snacket lite eftersom vi tydligen gör nåt hon aldrig vill gå tillbaka till, arbetsmässigt....?

Jag tror hon är ensam. Därför hon vill hälsa på.
Absolut inte för att utnyttja gratis boende i tropikerna när det blir kallt där hon bor..... hon vill nog genuint ha en vän att prata med...


Åå nu velar jag ännu mer, hon är en gullig människa liksom, bara en skev bild på världen, kan man säga så?
Är det då inte respektfullt att ge henne en hint om vad som är problemet?

Men nog dömer du henne, du skriver ganska nedlåtande om hennes jobb här, ungefär lika nedlåtande som hon är om ditt som jag upplever det.
 
Det hela kokar ju ner till ”Jag vill inte träffas”
Det är faktiskt helt ok att säga Nej jag vill inte träffas.
Om man känner att jo, men en liten stund vill jag så går det även bra att säga Nej du kan inte bo hos oss, men Jag träffas gärna på en fika, ska vi säga Onsdag klockan 15?
 
Det är ordet "avdankat" som gör det fult.
Det är nedvärderande om arbetet i fråga.
Sedan så har "9-5 jobb" litet av stämpeln tråkig och vanlig över sig. Så man får vara litet försiktig med hur man uttrycker sig där.

Den här "vännen" har lagt sig på en tråkig nivå där även skryt ingår som del av helheten.
Om man är trygg i sin livssituation och inte själv "skäms" för man har ett stadigt 9-5 jobb så förstår inte jag varför man skulle ta sig så illa vid sig av att någon med en försörjning som inte har särskilt hög status i CV:et. uttrycker sig så.
 
Jag gillar mitt jobb, jag träffar samma stammisar samt nytt folk varje dag mina 5-6h arbetsdag jag har där 5 dgr/vecka.

Jag må vara gammal och fördomsfull och ja, jag dömer hennes inkomstkälla. Jag skulle själv aldrig göra det. Men är det samma som att döma henne som person? *funderar, för jag trodde inte det*

Att jag säger att hon har en skev världsbild beror nog på hur hon pratar om folk som mig själv och att hon aldrig kan gå tillbaka och arbeta så igen.
Jag antar att det låter som/är som samma samma fast tvärt om... intressant input... får fundera vidare på det
 
Jag gillar mitt jobb, jag träffar samma stammisar samt nytt folk varje dag mina 5-6h arbetsdag jag har där 5 dgr/vecka.

Jag må vara gammal och fördomsfull och ja, jag dömer hennes inkomstkälla. Jag skulle själv aldrig göra det. Men är det samma som att döma henne som person? *funderar, för jag trodde inte det*

Att jag säger att hon har en skev världsbild beror nog på hur hon pratar om folk som mig själv och att hon aldrig kan gå tillbaka och arbeta så igen.
Jag antar att det låter som/är som samma samma fast tvärt om... intressant input... får fundera vidare på det
Det låter som om hon försvarar sitt yrkesval genom att tala nedlåtande om "vanliga jobb". Hon går i aktiv försvarsställning helt enkelt. Innerst inne kanske hon är medveten om att det hon lever på inte är helt oproblematiskt och underbart. Ens för henne.
 
Jag gillar mitt jobb, jag träffar samma stammisar samt nytt folk varje dag mina 5-6h arbetsdag jag har där 5 dgr/vecka.

Jag må vara gammal och fördomsfull och ja, jag dömer hennes inkomstkälla. Jag skulle själv aldrig göra det. Men är det samma som att döma henne som person? *funderar, för jag trodde inte det*

Att jag säger att hon har en skev världsbild beror nog på hur hon pratar om folk som mig själv och att hon aldrig kan gå tillbaka och arbeta så igen.
Jag antar att det låter som/är som samma samma fast tvärt om... intressant input... får fundera vidare på det
Jag kan tänka att detta är sant ur hennes perspektiv också, fast om dig. Ni har båda byggt en livsbild utifrån er egen livssituation.

Givetvis är det inte samma sak att döma någons yrke som att döma personen, men om du nu bara dömer ut yrket, varför ens ta upp det? Hon är rimligen inte sitt yrke.
 
Jag kan tänka att detta är sant ur hennes perspektiv också, fast om dig. Ni har båda byggt en livsbild utifrån er egen livssituation.

Givetvis är det inte samma sak att döma någons yrke som att döma personen, men om du nu bara dömer ut yrket, varför ens ta upp det? Hon är rimligen inte sitt yrke.
Fast jag fick intrycket att det är vännen själv som tar upp det, då och då. Och med en lite översittar-attityd. Då blir det ju svårare att ignorera.
 
Kan du inte bara säga att du känner att ni utvecklats åt olika håll, utan att för den skull låta dömande, och att du därför inte känner någon större lust att träffas? Har inte läst hela tråden, så kanske har du redan pratat med henne när jag skriver detta.
 
Om man är trygg i sin livssituation och inte själv "skäms" för man har ett stadigt 9-5 jobb så förstår inte jag varför man skulle ta sig så illa vid sig av att någon med en försörjning som inte har särskilt hög status i CV:et. uttrycker sig så.
Det känns inte så mycket "kompis" att det blir roligt att träffas. Jag skulle nog inte vilja ha någon med den åsikten om min försörjning som övernattande gäst i mitt hem.
 
Jag må vara gammal och fördomsfull och ja, jag dömer hennes inkomstkälla. Jag skulle själv aldrig göra det. Men är det samma som att döma henne som person? *funderar, för jag trodde inte det*
För mig så är hennes metod för försörjning något som rättfärdigar att män ser kvinnor som varor som går att köpa.
Det är mycket problematiskt i min värld och något som jag inte kan sympatisera med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 903
Senast: Elendil
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp