"Vänrelation", vill inte träffas

Nä i just detta fall tycker jag också att det känns mest fair att hålla det till att man nog växt ifrån varandra eftersom man lever så olika liv om man nu vill sätta punkt för vänskapen. Det är ju inte toabesöken i sig som är haken.

Däremot är det väl absolut motiverat att berätta om man inte vill vara kompis för att saker som sagts i förtroende sprids, eller om personen uttrycker sig sårande eller liknande. Där är det ju mer en tydlig orsak-verkan och det kan vara skönt för en själv att berätta varför man inte vill investera mer i vänskapen. Det ger också mottagaren en möjlighet att se över sitt beteende ifall man är väldigt viktig för den personen.
 
Grundproblemet är ju inte toabesök eller sminkning utan ytterligare anledning att störa sig.

Skitsvårt läge. Vara snäll och avbryta samtidigt.

Ärligt talat jag skulle nog agerat som så att förklarat för personen att under pandemin vill jag inte ha några besök. Jag hade också skyllt på mycket att göra vardagsbestyr. Vill hon resa dit helt ok men jag hade inte inbjudit till träff.

Försökt fasa ut all interaktion med personen. Hade personen ställt mig mot väggen och frågat rakt ut vill du inte att jag ska komma hade jag sagt Nej och att det beror på att jag tycker inte vi har något gemensamt längre och att jag känner att jag inte har tid.

Jobbigt läge du besitter dig i Hoppas det löser sig
 
Min erfarenhet är att allt annat än sanningen blir besvärlig för mig i längden på ett eller annat vis.
Människor som har konstiga saker för sig vet dessutom sällan om dem själva.

Sanningen för vem? Att du eller jag tycker att något är konstigt eller störande innebär ju inte per automatik att andra ser på det likadant. Och vad skulle personen ens göra med den informationen?

Andemeningen blir ju bara att man förolämpar och skuldbelägger den andra personen. Inte ett särskilt snyggt beteende utifrån de här premisserna, som jag ser det.
 
såvida personen inte är välkommen osminkad med en blöja. Är
Jag skulle ju se tiden som det tar för mig att vänta som det verkliga problemet, och framföra just det.
T.ex. att det bara finns en toalett och vi behöver den alla. Om personen svarar "Äsch jag kan använda hink" så är ju problemet löst.
Samma med sminkandet. Jag vill inte använda min lediga tid till att vänta på att du sminkar dig i en timme, det är tråkigt för mig på min semester. Om personen då svarar "Ja men då struntar jag i det så går vi ut och gör något kul på en gång" så är ju problemet löst. Alternativt ordnar med den saken innan jag vaknar på morgonen.

Det finns många sätt.
 
Är jag den enda som tycker att ghosting faktiskt är det snällare alternativet? framförallt när det inte är en särskilt nära vän. Just nu är det ju superlätt att bara hänvisa till corona. Efter tillräckligt många ursäkter kommer personen tröttna och gå vidare.

Även om man är ärlig på ett "snällt" sätt så betyder det ju fortfarande att någon aktivt säger att de inte vill veta av en mer. Det finns liksom inget snällt sätt att säga "sluta kontakta mig för jag vill inte ha med dig att göra".

Ja man får olika intressen, mindre gemensamt osv, men det kallas ju för att glida ifrån varandra av en orsak? Det naturliga sättet är liksom mindre och mindre kontakt som sedan upphör.

Jag tycker som sagt tacka nej med hänvisning till corona, den ursäkten lär ju (tyvärr) fungera för ett bra tag framöver, under tiden sluta skicka meddelanden på facebook osv. Det verkar ju ändå på dig TS som att du i någon mån aktivt hållit kontakten, iaf uppfattade jag det så med att ni skickar meddelanden till varandra vid dåligt väder osv, att det inte bara är hon som kontaktar dig.
 
På riktigt? Vad hade du känt eller trott att du fick ut av det? Att personen skulle se det som välvilja av dig bara för att ”Saker jag stör mig på hos dig och därför vill jag inte ses” lindas in i någon slags genomskinlig omtanke om hennes hälsa?

Så sjukt onödigt att riskera att såra eller göra andra upprörda bara för ens egen ”lust”. Visst ska man inte behöva hänga med och bjuda hem personer man helst inte vill umgås med (och relationer kan absolut förändras), men man behöver ju inte slänga i ansiktet på någon personliga egenheter man råkar störa sig på bara för att bli kvitt personen. Hon har väl inte gjort något ont?

Jag håller med @Hermelin.
Jag hade fått ut betydligt mer av ett ärligt och rakt svar som det från @Inte_Ung än någon som försöker hitta på ursäkter. Det ger också personen chansen att se vad som gått snett och kanske försöka reparera skadan och förbättra andra relationer. Det kanske leder till att man bryter totalt men det kan också leda till något mycket bättre.
 
Är jag den enda som tycker att ghosting faktiskt är det snällare alternativet? framförallt när det inte är en särskilt nära vän. Just nu är det ju superlätt att bara hänvisa till corona. Efter tillräckligt många ursäkter kommer personen tröttna och gå vidare.

Även om man är ärlig på ett "snällt" sätt så betyder det ju fortfarande att någon aktivt säger att de inte vill veta av en mer. Det finns liksom inget snällt sätt att säga "sluta kontakta mig för jag vill inte ha med dig att göra".

Ja man får olika intressen, mindre gemensamt osv, men det kallas ju för att glida ifrån varandra av en orsak? Det naturliga sättet är liksom mindre och mindre kontakt som sedan upphör.

Jag tycker som sagt tacka nej med hänvisning till corona, den ursäkten lär ju (tyvärr) fungera för ett bra tag framöver, under tiden sluta skicka meddelanden på facebook osv. Det verkar ju ändå på dig TS som att du i någon mån aktivt hållit kontakten, iaf uppfattade jag det så med att ni skickar meddelanden till varandra vid dåligt väder osv, att det inte bara är hon som kontaktar dig.
Jag tycker inte det är snällt att leka med någons känslor och slösa deras tid. Det är det man gör i mina ögon om man låtsas vara vän och dissar personen till denna inser det. På det viset får man dessutom ingen koll på vad som gått snett i realtioenen.

För mig är det en helt annan sak att glida isär, då liksom det bara blir så helt utan medvetna beslut.
 
Jag hade fått ut betydligt mer av ett ärligt och rakt svar som det från @Inte_Ung än någon som försöker hitta på ursäkter. Det ger också personen chansen att se vad som gått snett och kanske försöka reparera skadan och förbättra andra relationer. Det kanske leder till att man bryter totalt men det kan också leda till något mycket bättre.

Det finns ju gradskillnader. Att slänga upp en massa saker man stör sig på och därtill blanda in personens hälsa (som man kanske inte har så stor insikt i, om man har en hyfsat sporadisk kontakt) som anledning till att man inte vill ses, ser jag utifrån kontexten i tråden som onödigt och oschyst. ”Om DU förändrar dig gällande alla de här sakerna som JAG stör mig på - sminkande, småätande, frekventa toalettbesök, sysselsättning och boende - kanske vi kan ses”. Eller vadå?

Jag tolkar det som om TS känner att de har glidit isär helt enkelt, och inte har tillräckligt mycket gemensamt längre för att det ska vara kul och givande att umgås. Det räcker väl så, om det inte på allvar finns en vilja och tro om att kunna förbättra relationen, men då får man kanske även vara beredd att jobba med sig själv och sina egna känslor för att finna en kompromiss eller lösning, än enbart kräva en massa förändringar hos den andra parten.
 
Jag tycker inte det är snällt att leka med någons känslor och slösa deras tid. Det är det man gör i mina ögon om man låtsas vara vän och dissar personen till denna inser det. På det viset får man dessutom ingen koll på vad som gått snett i realtioenen.

För mig är det en helt annan sak att glida isär, då liksom det bara blir så helt utan medvetna beslut.
Men för det behöver man ju inte ge sig på en potentiell sjukdom utan ett "jag tycker vi växt ifrån varandra för mycket" är en fullt vettig förklaring där man inte leker med folks känslor.
 
Det finns ju gradskillnader. Att slänga upp en massa saker man stör sig på och därtill blanda in personens hälsa (som man kanske inte har så stor insikt i, om man har en hyfsat sporadisk kontakt) som anledning till att man inte vill ses, ser jag utifrån kontexten i tråden som onödigt och oschyst. ”Om DU förändrar dig gällande alla de här sakerna som JAG stör mig på - sminkande, småätande, frekventa toalettbesök, sysselsättning och boende - kanske vi kan ses”. Eller vadå?

Jag tolkar det som om TS känner att de har glidit isär helt enkelt, och inte har tillräckligt mycket gemensamt längre för att det ska vara kul och givande att umgås. Det räcker väl så, om det inte på allvar finns en vilja och tro om att kunna förbättra relationen, men då får man kanske även vara beredd att jobba med sig själv och sina egna känslor för att finna en kompromiss eller lösning, än enbart kräva en massa förändringar hos den andra parten.
Så du tycker det är schystare att inte tala om varför du inte vill umgås med någon? Och hellre låtsas som du inte har tid?

Vem har sagt att personen ska ändra sig eller man ställer någon slags ultimatum? Det är ett fritt val, men om man inte talar om vad som inte fungerar så finns det ingen chans att reda situationen om man nu önskar det. Här handlar det inte om att det är någon som har rätt eller fel, de bara inte matchar. TS är inte beredd att ändra sig, kanske kompisen är det, kanske inte men i denna relationen är det förmodligen för sent, men kanske inte i andra eller i framtida. Och kanske är båda beredda att fortsätta relationen på nivån att de tar en fika om de råkar vara på samma plats och fortsätter att vara vänner på fejan, och så slipper man jobbiga bortförklaringar.
 
Jag ser hellre att en person säger att dom tycker att vi har vuxit ifrån varandra än att ghosta eller ett konstant nej sägande hela tiden. Då kan jag radera personen ur mitt liv och lägga min energi på annat/andra vänner.

bara för att man säger att man tycker att man har glidit isär så behöver man ju inte vara ett brutalt rövhål å säga jag stör mig på det här och det och det här. Då kan man även få falska förhoppningar å tro att om jag jobbar med detta så vill personen umgås med mig.
 
Risken med att ange konkreta skäl är ju att personen faktiskt ändrar sig på de punkterna, och då måste man hitta på något nytt om man nu ändå inte vill umgås med personen. Allt som inbjuder till diskussion eller åtgärd öppnar för att man till slut i alla fall får kvar personen i sin umgängeskrets...
 
Men fy vad elakt att säga jag vill inte träffa dig för att du sminkar dig och går på toa ofta.
Är det verkligen anledningen till att du inte vill umgås med personen?
Alla har sina egenheter för sig och som vän får man acceptera detta.
 
Risken med att ange konkreta skäl är ju att personen faktiskt ändrar sig på de punkterna, och då måste man hitta på något nytt om man nu ändå inte vill umgås med personen. Allt som inbjuder till diskussion eller åtgärd öppnar för att man till slut i alla fall får kvar personen i sin umgängeskrets...
Måste man?

Det går att lägga upp det på många vis. Som för TS.

"Jag upplever att vi numera har så olika intressen både när det gäller samtalsämnen och vanor. Du gillar exempelvis att göra dig riktigt fin på mornarna och har behov av att ha tillgång till att fräscha upp dig ofta vilket gör att det krockar med mina intressen. Jag vill gärna ha kontakt med dig på FB och råkar du vara i stan tar jag gärna en fika och talar om gamla minnen men i övrigt så har vi inget gemensamt och jag kommer prioritera annat"


Här kan man inte ha kvar personen i umgängeskretsen, hen tillhör inte den som det är nu.
 
Måste man?

Det går att lägga upp det på många vis. Som för TS.

"Jag upplever att vi numera har så olika intressen både när det gäller samtalsämnen och vanor. Du gillar exempelvis att göra dig riktigt fin på mornarna och har behov av att ha tillgång till att fräscha upp dig ofta vilket gör att det krockar med mina intressen. Jag vill gärna ha kontakt med dig på FB och råkar du vara i stan tar jag gärna en fika och talar om gamla minnen men i övrigt så har vi inget gemensamt och jag kommer prioritera annat"


Här kan man inte ha kvar personen i umgängeskretsen, hen tillhör inte den som det är nu.
Och Du tror att kompisen skulle vilja hålla kontakt på fb och ses på en fika efter detta?
Knappast.
 
Så du tycker det är schystare att inte tala om varför du inte vill umgås med någon? Och hellre låtsas som du inte har tid?

Vem har sagt att personen ska ändra sig eller man ställer någon slags ultimatum? Det är ett fritt val, men om man inte talar om vad som inte fungerar så finns det ingen chans att reda situationen om man nu önskar det. Här handlar det inte om att det är någon som har rätt eller fel, de bara inte matchar. TS är inte beredd att ändra sig, kanske kompisen är det, kanske inte men i denna relationen är det förmodligen för sent, men kanske inte i andra eller i framtida. Och kanske är båda beredda att fortsätta relationen på nivån att de tar en fika om de råkar vara på samma plats och fortsätter att vara vänner på fejan, och så slipper man jobbiga bortförklaringar.

Ja, är det trots allt en ytlig och ytterst sporadisk kontakt kanske man inte behöver dra några större växlar på det, om man inte vet hur det hur det landar. Men egentligen det enda jag har vänt mig mot i den här tråden är att gå igång på allt som stör en, och skjuta över problemen på den andra personen om det nu är, precis som du skriver och som jag också tolkar det, att man helt enkelt inte matchar. (Samt blanda in personens hälsa i det hela, genom att som i ursprungsinlägget jag svarade på rekommendera att söka läkare utan att, vad det verkar, ha en aning.)

Det behöver ju knappast heller inte innebära att personen inte matchar med andra, så varför man skulle upplysa om det som endast i ens egen ögon uppfattas som ”störiga beteenden” om det man vill är att helt enkelt avsluta kontakten, fattar jag inte syftet med. Det är ju inte direkt några allvarliga saker som framkommer i det här fallet.
 
Intressant diskussion, tack alla som bidrar.

Jag har inget emot att vara vän med denne person så länge det kommer till att det stannar som fb-vänner, meddelanden några gånger per kvartal liksom...

Jag orkar barainte ha henne i mitt eget hus eller umgås för många timmar i taget....

Jag känner dock att det är lite som att äta kakan men samtidigt ha den kvar........

Jag velar fortfarande....
Jag vet att hon kommer fråga snart igen om att hälsa på då min senaste "undanflykt" var mycket jobb över påsk samt vi ev måste flytta osv.... i maj-juni är det normalttvärlugnt på jobbet dock så kan inte skylla på det. Eller jo det kan jag ju då hon inte vet.....

Velar, vet inte vad jag ska säga. Ska läsa igenom alla svar här igen. Jag vill ju vara ärlig med henne men känns svårt att skylla på åldersskillnad nr den inte var något problem 6 år sedan.hennes karriärsval dock och hur hon uttrycker sig nu är irriterande dock. När hon säger"jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till ett avdankat 9-5 jobb igen",när hon vet att både jag och min sambo jobbar så och hon bor hos oss.....

Istället säljer hon sig själv på internet (obs, bara livestream, hon möter inte upp folk irl). Men ändå, det om det är de två valen så har jag hellre mitt jobb på bensinmacken kvar.....
 
Jag tycker inte det är snällt att leka med någons känslor och slösa deras tid. Det är det man gör i mina ögon om man låtsas vara vän och dissar personen till denna inser det. På det viset får man dessutom ingen koll på vad som gått snett i realtioenen.

För mig är det en helt annan sak att glida isär, då liksom det bara blir så helt utan medvetna beslut.
Fast man låtsas ju inte vara en vän om man inte hör av sig och alltid tackar nej, tvärtom signalerar man ju att man kanske inte var så intresserad av relationen.

Jag säger inte att jag 100% har rätt och du 100% fel men det ÄR inte alltid bäst att vara ärlig oavsett vad du personligen tycker. Jag hade blivit helt förkrossad om något sagt direkt till mig att de inte vill höra av mig mer. Även alla de "snälla" formuleringarna ni skrivit här hade jag tagit mycket hårt. Kontentan blir ju ändå att min personlighet och den jag är är ointressant och tråkig och vad fan gör man med den informationen?

Jag tycker inte jag behöver ha koll på varför en vänskapsrelation "gått snett". Om vi är vänner och om jag gör något du tycker är fel men fortfarande uppskattar mig som vän så räknar jag med att du berättar det för mig så att jag kan få en chans att ändra det. Det tillför ju ingenting att säga upp vänskapen med mig och sedan ge mig en anledning, då är det ju redan för sent.

TLDR: Jag tycker man ska tänka efter och fundera på vem personen är innan man "officiellt" säger upp en vänskap, alla föredrar inte rå ärlighet och är man osäker tycker jag det är bättre att låta bli.
 
Intressant diskussion, tack alla som bidrar.

Jag har inget emot att vara vän med denne person så länge det kommer till att det stannar som fb-vänner, meddelanden några gånger per kvartal liksom...

Jag orkar barainte ha henne i mitt eget hus eller umgås för många timmar i taget....

Jag känner dock att det är lite som att äta kakan men samtidigt ha den kvar........

Jag velar fortfarande....
Jag vet att hon kommer fråga snart igen om att hälsa på då min senaste "undanflykt" var mycket jobb över påsk samt vi ev måste flytta osv.... i maj-juni är det normalttvärlugnt på jobbet dock så kan inte skylla på det. Eller jo det kan jag ju då hon inte vet.....

Velar, vet inte vad jag ska säga. Ska läsa igenom alla svar här igen. Jag vill ju vara ärlig med henne men känns svårt att skylla på åldersskillnad nr den inte var något problem 6 år sedan.hennes karriärsval dock och hur hon uttrycker sig nu är irriterande dock. När hon säger"jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till ett avdankat 9-5 jobb igen",när hon vet att både jag och min sambo jobbar så och hon bor hos oss.....

Istället säljer hon sig själv på internet (obs, bara livestream, hon möter inte upp folk irl). Men ändå, det om det är de två valen så har jag hellre mitt jobb på bensinmacken kvar.....
Jag tycker du ska fundera på om du VILL vara vän med henne, och inte bara att du inte har något emot det. Finns det något med er vänskapsrelation idag du faktiskt uppskattar eller är det mer av en plikt från din sida för att du vet att ni brukade passa väldigt bra ihop?

Jag tror du måste tänka efter då det liksom inte låter som något man uppskattar om man inte kan "stå ut" med att träffas kanske någon gång om året. Du håller ju aktivt igång relationen eftersom du hör av dig så om du inte vill umgås med henne bör du sluta med det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 753
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 238
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 099
Senast: Elendil
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 825
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp