Bukefalos 28 år!

Värdebokstav sto

Charlottee

Trådstartare
Hej!

Kanske ni som vet kolla detta sto, var hon berättigad Elit eller A? Stoet är död men jag fick höra att hon kan tilldelas Elit postumt? Men inte värdebokstaven A (vilket jag tror gäller i hennes fall)?

De påverkar ju min avkomma och hennes ungar och jag har fått höra lite olika meningar.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/20383-solana-swb
 
Sv: Värdebokstav sto

Har hon fyra diplomavkommor och en klass I?

Har hon det så ska hon vara klar att höja till Elit.

Vid höjning med hjälp av blup, dvs 115 eller högre, så ska de ha minst tre avkommor med minst 4 förvärvningspoäng.
Bla Diplom ger 4 poäng.
 
Senast ändrad:
Sv: Värdebokstav sto

Kontakta ASVH, därifrån får du det rätta svaret istället för att vi som är på ett nätforum ska spekulera.
 
Sv: Värdebokstav sto

jag ska kontakta och höra men dom är inte alltid jättesnabba på att svara dessutom tänkte jag att frågan angående vad som krävs för elit osv kan vara av intresse för andra som är lika dåligt pålästa som jag :)
 
Sv: Värdebokstav sto

Å andta sidan kan det vara värt att vänta på det rätta svaret:)
 
Sv: Värdebokstav sto

Reglerna för höjning av värdebokstav ändras lite då och då men de senaste hittar du i årets storeglemente (sök på asvh's hemsida).
 
Sv: Värdebokstav sto

delvis kl, ligg lågt för storeglementet 2013 är inte publicerat än och det blir nytt system för avelsvärdering (Jfr hingstreglementet). Finns en del info redan på hemsidan men invänta som sagt reglementet - ev även med att fråga kansliet då det inte är klart än! Mitten av februari står det.
Men börja med att fylla i blanketten som finns på hemsidan så ser du vad du har och om du kanske måste verifiera uppgifter på ngt sätt.
Klipp från infotext:
När hästen avelsvärderats kan den tilldelas en avelsvärdeklass. Systemet för avelsvärdeklasser kommer att modifieras. Det ska vara tydligt vilka klasser som baseras på individuella prestationer och vilka som baseras på avkommors prestationer. Hur systemet ska se ut i detalj har styrelsen delegerat till Avelsutskottet och Sto- och Unghästutskottet att arbeta vidare med. Enbart positiv förstärkning bör finnas i det nya systemet, som kommer att gälla från 2013 och framåt. ........Ston ska kunna avelsvärderas och få sin avelsvärdeklass baserad på individuella meriter även innan de fått föl, till skillnad från idag
 
Sv: Värdebokstav sto

Stoet ifråga är berättigat till Elit.

Några förändringar vad gäller avkommemeritering blir det inte fråga om 2013 med det undantaget att stoets egen poäng inte räknas med längre och poängkravet därför sänks i motsvarande utsträckning ( för de ston som inte använder blup-vägen ).

Det nya reglementet med dessa uppgifter kommer inom kort.
 
Sv: Värdebokstav sto

Vad roligt Charlottee! :D
Du måste verkligen ligga på ägaren nu :)
när vi kollade tror jag att hennes blup inte var tillräckligt högt eller så missförstod jag nån punkt.
 
Sv: Värdebokstav sto

Stort Tack till er som svarat! :bow:

Då är alltså stoet berättigad Elit, superkul!

Stoet ifråga är moder till mitt avelssto, vilket ju höjer hennes värde med ett bra möderne.
 
Sv: Värdebokstav sto

Vad roligt Charlottee! :D
Du måste verkligen ligga på ägaren nu :)
när vi kollade tror jag att hennes blup inte var tillräckligt högt eller så missförstod jag nån punkt.

Jättekul! :banana:

Jag ska ringa ägaren i veckan, gynnar ju även henne som har en dräktig syster kvar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 479
Senast: iNHALE
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 778
Senast: Masse
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
19 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp