Bukefalos 28 år!

Värdeminskning på utrustning

aida

Trådstartare
Om ni säljer begagnad utrustning hur mycket sänker ni priset utifrån nypriset?
Förstår att det är olika beroende på slitage.
Men låt oss försöka dela in i olika kategorier.

*Nytt (inköpt, men aldrig använt och kan av någon anledning inte lämnas tillbaks)

*Nyskick (testat/använt några gånger, men inget märkbart slitage alls, tex fel storlek)

*Bra begagnat (använt, normalt ev. slitage, fullt fungerande och inga större defekter eller skador)

*Sämre begagnat (ordentligt använt)

Svara gärna i procent av ungefärligt nypris. Ge gärna exempel på saker ni har sålt. (Obs ej på saker ni har tillsalu nu! Ingen smygreklam)

Samma fråga om ni har köpt, vad tycker ni är rimligt att betala?
 
Sv: Värdeminskning på utrustning

Jag har försökt sälja grejer några gånger, men får så låga bud att jag valt att behålla grejorna istället. T.ex transportskydd från amigo, kostade 500 nya tror jag. De var i princip i nyskick, men ingen ville ge mer än typ 150 spänn. Eller min gamla sadel är nästan ett ännu bättre exempel. En Stübben Siegfried, allroundmodell, brun, jättefint skick. Nypris är väl runt 12000, skulle jag sälja den nu hade jag kanske fått 10% av det. Mest pga att den är runt 10 år gammal, att den skulle bli som ny av att stoppas om bryr sig folk inte om :p Så jag behåller den, nån gång lär jag väl ha en häst som passar i sadeln igen ;)
 
Sv: Värdeminskning på utrustning

Nytt/nyskick sänker kanske 70% till att börja med ned till ca 50% av nypriset. Är det billiga grejer kan jag gå ner mer i pris bara för att bli av med det.
Dock inte på sadlar, då sänker jag några 2-3 000 från nypriset och har den hellre ute länge till salu för rätt pris än säljer till underpris.
Är det dyra grejer brukar jag leta upp liknande objekt och prissätta därefter..

Bra begagnat ca 30-50% av nypriset beroende på vad det är (om det är lättsålt).

Sämre begagnat skänker jag i princip bort, kanske säljer flera saker i ett paketpris som man får några hundralappar för bara för att få plats i sadelkammaren...

Allt beror ju på vad det är man säljer och hur snabbt man vill bli av med det. Dock går jag inte hur lågt som helst, förr eller senare kanske man får användning av sakerna igen...
 
Sv: Värdeminskning på utrustning

Oftast tycker jag det är så att säljare oftast sätter ett för högt utropspris, även om varorna råkar vara i nyskick. Ska jag köpa nytt så kan jag ju lika gärna gå till min lokala ridsportaffär och handla.

D_K:s prisjusteringar tycker jag är okej.

Sadlar lämnar jag numera in till sadelförsäljare, de har lättare att sälja eftersom de kan erbjuda kreditalternativ till kunden.
 
Sv: Värdeminskning på utrustning

En ny vara tappar 50-70% av nypriset redan efter några veckors regelbunden användning.
Sen är det en fråga om tillgång och efterfrågan - att man får orientera sig i hur andra prissatt likvärdiga produkter om man vill få varan såld, oavsett vilken procentsats man räknar ut!
 
Sv: Värdeminskning på utrustning

kl.

Jag brukar kolla vad likadana saker kostar beg. och sen sätta 50kronor billigare än den billigaste som ligger ute, då brukar man få det sålt.

Benskydd med nypris 300-700:- betalar/säljer jag inte för mer än 200:- beg. i bra skick.

Tycker att priserna på begagnade stövlar är alldeles för höga, sålde mina Petrie dressyrstövlar i bra skick för 500:- tror jag.

Begagnade hästsaker i bra skick skulle jag inte betala/sälja för mer än 50% av nypriset. Nya saker som använda 5 gånger eller mindre kan jag tänka mig att betala kanske 60-70% av nypriset, inte mer.

En sak man ser ofta är "fulingar" där tex. ett träns eller schabrak har varit på utförsäljning i ridsportsbutik och sen ser man det på tex. hastnet och blocket för mer pengar än vad det kostar nytt..
 
Sv: Värdeminskning på utrustning

Ja precis som tex när granngården sålde ut domani ylletäckena för ett par hundralappar så fanns det helt plötsligt massor av såna ute på blocket och tradera för minst det dubbla.

Har lärt mig att det är bäst att kolla upp nypriset innan man ropar in nåt på tex tradera...Härom veckan var jag jättesugen på en HW groomingbag och upptäckte i efterhand att jag budade över 100kr mer än vad de kostar i butik :crazy: som tur var fick jag den inte!
 
Sv: Värdeminskning på utrustning

*Nytt (inköpt, men aldrig använt och kan av någon anledning inte lämnas tillbaks)
Dyrt nypris = ca 75% av nypris. Billigt nypris = ca 50% av nypris
Exempel: Märkesträns med nypris 1000 kr = säljer för ca 750 kr. Hööksträns med nypris 300 kr säljer för 150 kr.

*Nyskick (testat/använt några gånger, men inget märkbart slitage alls, tex fel storlek)
Ungefär som ovan, men lite lägre på den billiga varan jmf med ovan.

*Bra begagnat (använt, normalt ev. slitage, fullt fungerande och inga större defekter eller skador)
Dyr vara cirka 50% av nypris, billigare vara kring 25% av nypris.
Exempel: Märkesträns cirka 500 kr, Hööksträns ca 50 kr.

*Sämre begagnat (ordentligt använt)
Soptunnan, alt 1 kr i utrop på tradera om det är något som jag vet folk ändå vill ha, t ex saker som slutat tillverkas eller är svåra få tag på/speciella.


Sen spelar ju efterfrågan in också. Jag säljer te x begagnade BoT-paddar för större procent av nypriset jmf med om jag säljer begagnade benlindor.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på och säljer ut lite begagnad utrustning som inte använs längre i hopp om att få in lite pengar att handla Nya grejer för på...
Svar
5
· Visningar
1 004
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 306
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp