Värkisar vid magisproblemis

Enya

Trådstartare
:D:p Undrar vem som muttrar något ohörbart fult över rubriken! :p

Min mage värker och trilskas och jag anar att jag dragit magkatarr på mig. Värktabletter är ju inte trevligt vid magkatarr, men eftersom jag ofta har ont i huvudet tar jag ju det rätt ofta då. Acetylsalicylsyra är ju rätt jobbig för magen, men också Ibuprofen har jag förstått, så jag har frågan;
ÄR det bara paracetamol kvar för mig att ta mot skallevärken då? :nailbiting: Det hjälper nämligen inte....
 
@Enya: Men vad fan, har du hängt på Familjeliv! :mad:

För att vara seriös, tar du något mot magkatarren? Och hjälper ibuprofen? Isåfall skulle jag kolla med din läkare om det är ok att ibuprofen ett litet tag efter du tagit magkatarrmedicinen så magen har maximalt skydd.

Annars är det väl bara diverse morfinderivat odyl som är de värktabletter som magen tål.
 
Ja buke är så tråkigt nuförtiden så jag måste ju roa mig nånstans! :D Nej, jag avskyr familjeliv faktiskt och går inte gärna in där och glor för de är så tramsiga där! :nailbiting:

Jag har inte varit hos läkare utan har märkt av detta smygande i en vecka ungefär och natten till i går hade jag kolikont i över en timme, så jag inte kunde stå upp ens, sånt jag brukar få av laktos fast det varade längre och jag hade inte ätit laktos alls. Sedan dess har jag haft ont i magen mer eller mindre och det där hungersuget trots att jag ätit har blivit tydligare. Har ingen halsbränna eller så alls, men det kanske kommer. Så jag tar inget mot det. Det går nog över om jag inte stressar och skolan är snart slut, så stressen borde ju lägga sig delvis efter det. men så kom jag på att värkisar :p inte är vänliga av sig och funderade på om jag kunde ändra på det på något vis. Jag ska till apoteket och kolla in vad jag kan ta mot magkatarren i dag.

Voltaren, Naproxen osv vad de nu heter nuförtiden, är de snällare? morfinliknande är ju absolut att ta i när en Ipren och två Pamol hjälper på mig oftast, ibland får jag ta en dos till efter någon timme, men oftast räcker det med en dos.
 
Voltaren, Naproxen osv vad de nu heter nuförtiden, är de snällare? morfinliknande är ju absolut att ta i när en Ipren och två Pamol hjälper på mig oftast, ibland får jag ta en dos till efter någon timme, men oftast räcker det med en dos.

Nej, Voltaren och Naproxen hör till samma grupp som Ipren (NSAID). NSAID-tabletter är ökända för att vara tuffa mot magen.
I princip är det bara paracetamol som gäller som är snällt mot magen. Ja, förutom opiater då, men det är ju lite väl att ta som du säger.

Jag har också en känslig mage, men jag tar omeprazol och då funkar det att ta NSAID.
 
Voltaren, naproxen och andra nsaid är lika elaka mot magen. Spelar ingen roll i vilken ände de tas ;) så då är det alvedon som gäller. Omeprazol är bra skit annars, och receptfritt. Jag äter ständigt naproxen, tidigare diklofenac omeprazol samtidigt för att slippa magproblem (min svägerska gjorde det inte och åkte in på sjukhus med blödande magsår för ett par veckor sedan).
 
Jag har behövt äta NSAID nu drygt en månad och jag tar tabletten ihop med en kapsel omeprazol och har på så vis fått bukt med magkatarren.
 
Men vad bra att det funkar med Omeprazol. Jag hade tänkt kolla efter sånt i dag, finns många olika sorter och priser så jag vet knappt vad jag ska köpa, men det är väl ungefär samma kanske.
Så fortsätter jag med Ipren och Alvedon som tidigare. Tänkte köpa provia dryck, det brukar lugna magen när den är lite laktosontig fortfarande en tid efter kolikontet. Och så undviker jag definitivt mjölkprodukter nu så magen inte får det också att pipa för! Skitmage! Eller det är straffen för att jag stressar gissar jag snarare!

Opiater är ju som sagt att ta i ja, och det lär jag inte få utskrivet för kolik :D

Nu tar jag Rinexin och epmedicin också, jag hoppas inte någon av de är dumma mot magen bara. Kanske ska kolla det sedan.
 
Ett varningens finger vad det gäller omeprazol, det fungerar bra för de flesta men själv fick jag biverkningar från helvetet när jag testade det och det tog ett bra tag innan jag fattade vad som var fel. Skulle du få biverkningar finns ju ranitidin också, den fungerar prima för mig.

Rinexin är nog inte elak mot magen, min mag-tarmläkare skriver ut den åt mig och han har aldrig sagt något om den.
 
Jag fick också en drös med märkliga biverkningar från omeprazolen. Upptäckte att jag tål den i tablettform bättre än den i kapsel. Min mage är också ett enda kaos, numera äter jag nexium el ezomeprazol också i tablettform om magen mår hyfsat..

Vad gäller smärtstillande så tar jag dom med magmedicin, men jag har upptäckt att voltaren i sådana mjuka kapslar är snällare mot magen än de vanliga tabletterna. Jag tycker lite synd om läkare och personalen på apoteket när jag ska få mediciner.. "Den sorten vill jag i tabletter och den i kapslar.." och självklart inte det som är vanligast, utan tvärtom det som är dyrast :p
 
@Kivina: Jag klarar den inte i någon form och är skitförbannad på mig själv att jag lät dem skriva ut den. Jag skulle ha ranitidin men enl läkaren skulle omeprazol vara SÅÅ mycket bättre.

Tur nog har jag sällan magkatarr nuförtiden (Crohns räcker så bra tack!) men ranitidin fungerar jättebra de gånger jag behöver den.
 
Vad bra, jag måste ju ta den också, mina öron bråkar annars med mig. Drog ner på den två dagar nu och vaknade i morse med öronproblem så jag kan inte göra det.

Jag ska vara uppmärksam mot biverkningar av Omeprazolen, får kolla upp om de kanske krockar med epedicinen också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Senaste nätterna har jag vaknat med så sjukt ont i ryggen att jag knappt kan andas! Muskelvärk, inte i själva ryggen. Inte ryggskott...
Svar
2
· Visningar
1 568
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 127
Senast: Yrja
·
Kropp & Själ Jag får inget gehör hos barnmorskan så jag får ställa frågan här istället. Jag är handikappad två dagar i månaden. Får sjukskriva mig...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
30 378
Senast: Acto
·
Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 620
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp