Världscupen i hoppning

Jag tycker det är jätteskönt när de inte pratar sönder hela sändningen (skönt att Anna-Maria är ledig) - det är TV, inte radio.
Det var lite fram och tillbaka tyckte jag. Framförallt tyckte jag, som vanligt, att de låter så mycket dålig ridning bara flyta förbi.
 
Alltså wow! Roffe rider alltid så trevligt med sin riktigt fina inverkan på hästen och hur sjutton kan Peder, också trevlig sits och inverkan, få en runda att se så samlad ut fast han red mot klockan och red FORT!!!

Jag har tänkt på det. Min gissning är att han dels har en extremt stabil sits, skänklar och händer så han stör hästen minimalt oavsett om det är raksträcka eller snäv kurva. Otroligt välridna hästar som lyssnar på mycket små signaler. Dels så vänjer han nog hästarna vid att göra alla moment i hög fart. Så när de kommer in på omhoppning behöver de inte gasa på så mycket för det går redan rätt snabbt och för de båda sitter det redan i ryggmärgen. Jag skulle gissa att han tränar in så att hästarna får till en bra teknik för att kunna svänga snabbt och snävt.
 
Jag har tänkt på det. Min gissning är att han dels har en extremt stabil sits, skänklar och händer så han stör hästen minimalt oavsett om det är raksträcka eller snäv kurva. Otroligt välridna hästar som lyssnar på mycket små signaler. Dels så vänjer han nog hästarna vid att göra alla moment i hög fart. Så när de kommer in på omhoppning behöver de inte gasa på så mycket för det går redan rätt snabbt och för de båda sitter det redan i ryggmärgen. Jag skulle gissa att han tränar in så att hästarna får till en bra teknik för att kunna svänga snabbt och snävt.

Kan säkert vara så som du tror! :)
 
Jag tänkte när jag såg Peders runda "Det här ser ju stabilt ut, synd bara att det inte går så snabbt". Sen kom split-tiden upp och jag insåg att hoppsan, de hade visst lite fart under hovarna ändå :D Min man lärde sig minst tre nya svenska svordomar när sista bommen föll dock.
 
En del ryttare har sina hästar klippta förutom vid skänkelläget. Är det för att sporrarna ska mindre inverkan eller är det av något annat skäl. Eller ser jag helt fel?
 
Roffe är en av mina stora idoler just för hans otroligt snygga och hästvänliga ridning. Allt i hans sits, händer och ridningen mellan hinder är så stabilt och han har verkligen så stor omsorg om hästarna. Minns inte nu vilket större mästerskap det var som han låg bra till och hästen hade gått igenom veterinärbesiktning. Men han såg själv någon liten markering tror jag det var på ett ben så han valde att inte starta. Det är äkta omsorg om hästarna och ger honom enorm trovärdighet i allt han säger om hästar och ridning.
 
Senast ändrad:
Roffe är en av mina stora idoler just för hans otroligt snygga och hästvänliga ridning. Allt i hans sits, händer och ridningen mellan hinder är så stabilt och han har verkligen så stor omsorg om hästarna. Minns inte nu vilket större mästerskap det var som han låg bra till och hästen hade gått igenom veterinärbesiktning. Men han såg själv någon liten markering tror jag det var på ett ben så han valde att inte starta. Det är äkta omsorg om hästarna.

Casall och OS-finalen 2012. Att av omtanke om sin häst stryka sig i den situationen är det inte många som klarar utan skulle ha propsat på att få starta ändå. Vi ska vara väldigt stolta över att en av världsryttarna som klarar att ta det beslutet är svensk :heart
 
Undrar om hoppryttare är mer försiktiga än dressyrryttare/tränare eller att det lagts locket på mer framgångsrikt. I en annan tråd refererades ju Katie Morrison(?) och hennes metoder och att den upprört känslor.
 
Casall och OS-finalen 2012. Att av omtanke om sin häst stryka sig i den situationen är det inte många som klarar utan skulle ha propsat på att få starta ändå. Vi ska vara väldigt stolta över att en av världsryttarna som klarar att ta det beslutet är svensk :heart


Just det ja så var det ja. Casall var ju okad av besiktningen så han hade ju i princip fått starta om han ville. Det gör beslutet ännu större på något vis.
 
Åh gud, det var inte kul att se. Lite för svårt var en underdrift.
Känns som det sett likadant ut för alla dom finländska ryttarna. Nu vet jag inte om det var samma denna gången som hade startat tre stora klasser tre dagar på rad och det gick ju inte speciellt bra i den sista (världscupen)
Har dom ingen förbundskapten som kan säga stopp?
 
Känns som det sett likadant ut för alla dom finländska ryttarna. Nu vet jag inte om det var samma denna gången som hade startat tre stora klasser tre dagar på rad och det gick ju inte speciellt bra i den sista (världscupen)
Har dom ingen förbundskapten som kan säga stopp?
Håller med. Undrar hur dom tänker.
Det var Pentti i London som hade ridit tre klasser i rad innan, hästen vägrade på första hindret och det blev eliminering. Såg lite knöcklig ut när de skrittade ut.
Tycker Nordström, finlänskan i senaste omgången, nog borde tackat för sig som andra nämnt. Hon utgick ju i Helsingfors - samma häst och det såg lika svårt ut då.
 
Roffe är en av mina stora idoler just för hans otroligt snygga och hästvänliga ridning. Allt i hans sits, händer och ridningen mellan hinder är så stabilt och han har verkligen så stor omsorg om hästarna. Minns inte nu vilket större mästerskap det var som han låg bra till och hästen hade gått igenom veterinärbesiktning. Men han såg själv någon liten markering tror jag det var på ett ben så han valde att inte starta. Det är äkta omsorg om hästarna och ger honom enorm trovärdighet i allt han säger om hästar och ridning.
Jag såg honom rida sin frus då femårige hingst på bruksprovet på Grevagården härom året. Det var så intressant att se hur han red den unga hästen i precis lagom form och rätt balans, det var en njutning.

Det var också intressant att se hur han presenterade miljön och banan för hingsten. Andra ryttare hade upplevt det som ett problem att publiken kom så nära hästarna och sagt till folk som inte var stilla. Inför hans ritt var det en kvarts paus, och då valde han att rida in när alla reste sig och gick från läktaren, så när folk kom tillbaka hade hästen vant sig vid miljön och gjorde en avslappnad uppvisning.
 
Jag såg honom rida sin frus då femårige hingst på bruksprovet på Grevagården härom året. Det var så intressant att se hur han red den unga hästen i precis lagom form och rätt balans, det var en njutning.

Det var också intressant att se hur han presenterade miljön och banan för hingsten. Andra ryttare hade upplevt det som ett problem att publiken kom så nära hästarna och sagt till folk som inte var stilla. Inför hans ritt var det en kvarts paus, och då valde han att rida in när alla reste sig och gick från läktaren, så när folk kom tillbaka hade hästen vant sig vid miljön och gjorde en avslappnad uppvisning.


Åh han är så fantastisk som hästmänniska. Jag var och tittade på en clinic med honom för ganska många år sen där olika grupper av ryttare red med hästar i olika åldrar. Det var bara att suga i sig av all enormt stor kunskap som han har. Så intressant och lärorikt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I morgon onsdag startar hästfesten Gothenburg Horse Show i Scandinavium - bland höjdpunkterna under veckan finns bland annat världscupen...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa helg hoppar ryttarna de första hindren på väg mot världscupfinal i Göteborg nästa år. Oslo Horse Show är som alltid premiärtävling...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nyhet.nu) Nu i helgen är det premiär för årets säsong av världscupen i hoppning. Premiären sker i samband med Helsinki International...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Prognos för rotation/sänkning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp