Bukefalos 28 år!

Världscupen i hoppning

Det är som att han bara hoppar med knän och lår. Och överkropp såklart. Bara släng fram den. Helt otroligt. Får mig att tänka på det där gamla tänket att man skulle sitta med så tight knäslut att man hade kunnat hålla kvar ett papper, eller om det var en telefonkatalog, mellan sadel och knä. :angel: Någon sa till den där mannen att hålla sig fast som en klädnypa och han tog det till hjärtat.
Jag hade en tränare som sa att man skulle hålla så hårt med knäna/låren för att genom det "lyfta" hästen uppåt i form. Har för mig att tränaren kallade det för "pincha"? Det var dock tusen år sedan nu.
 
Var det bara jag som tyckte att Viktoria Gulliksens häst rörde sig lite konstigt? Den såg ut att ha en ganska märklig, kort och "kantig" galopp och det såg liksom lite ryckigt ut tycker jag. Sen såg den ut som en ponny också, imponerad att den tog sig över hindren för det såg det verkligen inte ut som att den skulle kunna :p
Om jag inte minns fel så var det det ekipaget som verkade ganska oense med varandra, det blev mycket dispyter i handen som störde takten. Så jag såg nog samma.

Tvn gör aldrig hindrena rättvisa men när den lilla hästen kom in så såg dom väldigt imponerande ut!
 
Ja det såg hemskt ut, fascinerad över vilken schysst häst ändå han har som kan prestera trots hans fulridning. Reagerade också på italienaren som var 2a man ut. Lite samma stuk som Geir Gulliksen- som en stor oföljsam tjock fästing på ryggen liksom.
Just det ja, Gaudiano va? Honom brukar jag också spola förbi! :down:
 
Han rider förjävligt... Oftast sitter kommentatorerna där och säger att hans hästar trivs så bra med det och kämpar för honom. Själv sitter man där och förstår inte hur en sk expertkommentator kan säga så....
Lisen har kommenterat att det må se vilt ut men hans hästar är i så god balans etc så det är inte bara kommentatorerna som lägger vänliga kommentarer om honom. O_o
 
Ja det såg hemskt ut, fascinerad över vilken schysst häst ändå han har som kan prestera trots hans fulridning. Reagerade också på italienaren som var 2a man ut. Lite samma stuk som Geir Gulliksen- som en stor oföljsam tjock fästing på ryggen liksom.
Såg Gaudiano och Crack Balous rundor i Riyadh helgen innan och det var verkligen ingen rolig syn. De kom fel på ett hinder så de landade kort bakom hindret och fick hopplös distans till hindret efter. Ryttaren borde styrt av men han sporrade på istället, hästen tvärnitar i hindret. En vettig ryttare hade gått ut i det läget tänker jag men Gaudiano tvingar den uppenbart mycket osäkra hästen över flera hinder med märkliga språng innan de igen missar en distans pga rätt upp och ner-hopp över föregående hinder och utgår.

Rundan på fredagen före världscupen i söndags var inte mycket bättre. Hur kan han pressa den där fina unga hästen när den uppenbart inte trivs :( Det var skönt att de tog sig runt på ett okej sätt denna runda i alla fall, hoppas den får lite lugn och ro framöver och gärna en ny ryttare...
 
Såg Gaudiano och Crack Balous rundor i Riyadh helgen innan och det var verkligen ingen rolig syn. De kom fel på ett hinder så de landade kort bakom hindret och fick hopplös distans till hindret efter. Ryttaren borde styrt av men han sporrade på istället, hästen tvärnitar i hindret. En vettig ryttare hade gått ut i det läget tänker jag men Gaudiano tvingar den uppenbart mycket osäkra hästen över flera hinder med märkliga språng innan de igen missar en distans pga rätt upp och ner-hopp över föregående hinder och utgår.

Rundan på fredagen före världscupen i söndags var inte mycket bättre. Hur kan han pressa den där fina unga hästen när den uppenbart inte trivs :( Det var skönt att de tog sig runt på ett okej sätt denna runda i alla fall, hoppas den får lite lugn och ro framöver och gärna en ny ryttare...
Ush då. Sånt är inte roligt att se.
Har sett honom och (jag tror det var) Crack Balou hoppa 1.45 för något år sedan och det såg ok ut. Tror han vann då till och med. Medan i till exempel 1.60 hoppning tycker jag det blir väldigt tydligt att det brister på flera punkter så som distans och hans "teknik" över hindret blir värre, precis som tidigare nämnt. Det senaste från honom har inte varit kanon, minst sagt.
 
Gaudiano och Yves Bost verkar ju inte direkt jobba på att bli bättre ryttare då de ridit lika illa så länge jag kan minnas
Och visst det kanske inte är så störande för hästarna som man tror men alltså det ser för jävligt ut :crazy:
Ja, jag får känslan av att en del ryttare som nått framgångar i dessa klasser (så som Bost och Gaudiano) någonstans slutat sträva efter att utveckla sig själva. Dom vinner ibland, och dom har tillgång till riktigt bra hästar. Någonstans har man blivit bekväm och börjat luta sig på att den framavlade topphästen ska göra allt jobb. Då utövar man inte längre en sport kan jag tycka.
 
Ja, jag får känslan av att en del ryttare som nått framgångar i dessa klasser (så som Bost och Gaudiano) någonstans slutat sträva efter att utveckla sig själva. Dom vinner ibland, och dom har tillgång till riktigt bra hästar. Någonstans har man blivit bekväm och börjat luta sig på att den framavlade topphästen ska göra allt jobb. Då utövar man inte längre en sport kan jag tycka.
Frågan är väl hur de har tillgång till fina hästar? Äger de sina egna? Finns väl ingen vettig hästägare som hade skickat hästen dit?
 
Frågan är väl hur de har tillgång till fina hästar? Äger de sina egna? Finns väl ingen vettig hästägare som hade skickat hästen dit?
Ja, det är en bra fråga. Jag tror att de som äger hästarna inte nödvändigtvis alltid är "hästmänniskor". Hästar för miljonbelopp blir en form av investering, som att köpa aktier. Och avkastningen blir föl och avkommor som man kan sälja för mycket pengar.
Tyvärr är nog "pengar" svaret på alla våra frågor. Även om hästen hoppas av en kanske mindre begåvad ryttare så är det en merit att hästen gått 1.60.

Kanske även extra meriterande om den klarat en bana med Gaudiano eller Bost på ryggen. :angel:
 
Ja, det är en bra fråga. Jag tror att de som äger hästarna inte nödvändigtvis alltid är "hästmänniskor". Hästar för miljonbelopp blir en form av investering, som att köpa aktier. Och avkastningen blir föl och avkommor som man kan sälja för mycket pengar.
Tyvärr är nog "pengar" svaret på alla våra frågor. Även om hästen hoppas av en kanske mindre begåvad ryttare så är det en merit att hästen gått 1.60.

Kanske även extra meriterande om den klarat en bana med Gaudiano eller Bost på ryggen. :angel:
Jag tänker att ifall man har råd att ha en sådan häst så är man också mån om att hästen ska go så bra som möjligt. Bra rykte är a och o även för hästägare.
 
iaf Bost hästar verkar hålla bra? Och går inte sämre efter han tar över dem. Så uppenbarligen så fungerar hans hästhållning och 'stil' på något sätt. Eller så har just han turen att hitta bussiga, ärliga hästar som hoppar allt.
 
Ja, jag ska inte vara allt för pessimistisk. Gaudiano vet jag inte riktigt vad han har för syn på hästar. Italienarna som så gärna rider i uniform ger mig bilden av en något industrialiserad sport.

Bost har sina svagheter som det skulle göra honom gott att jobba på, vem har inte det, men jag får bilden av att han tar väl hand om sina hästar. Och jag hoppas det stämmer. Det han saknar i teknik gör han upp för i entusiasm.
 
Dom var kanske lite mållösa. :crazy: Minst sagt ett underligt förfarande att leda in en motvillig häst och sitta upp. Det verkade släppa sen men det blev ingen fantastisk runda.
 
Dom var kanske lite mållösa. :crazy: Minst sagt ett underligt förfarande att leda in en motvillig häst och sitta upp. Det verkade släppa sen men det blev ingen fantastisk runda.
Ja kan ha varit det. Tycker inte att jag sett så bra ridning den här tävlingen än så länge. Flera som nästan krashat in i sista hindret. 🙈
 
Ja kan ha varit det. Tycker inte att jag sett så bra ridning den här tävlingen än så länge. Flera som nästan krashat in i sista hindret. 🙈
Ja, det är en del som verkar ta tillbaka hästarna lite för mycket där och det börjar svajja.

Synd att Eckermann och Iliana fick ett nedslag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I morgon onsdag startar hästfesten Gothenburg Horse Show i Scandinavium - bland höjdpunkterna under veckan finns bland annat världscupen...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa helg hoppar ryttarna de första hindren på väg mot världscupfinal i Göteborg nästa år. Oslo Horse Show är som alltid premiärtävling...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nyhet.nu) Nu i helgen är det premiär för årets säsong av världscupen i hoppning. Premiären sker i samband med Helsinki International...
Svar
0
· Visningar
1 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp