Bukefalos 28 år!

Växer små barn fortare?

ÅDI

Trådstartare
Idag fyller min lilla älskling 3 månader och är numera en stor tjej (Som just nu sover på min mage med öppen mun, en dreggelfors i mungipan och en intorkad mjölkmuch på överläppen :love:)

När hon föddes vägde hon 3010 g och idag väger hon 6020 g, hon har alltså fördubblat sin kroppsvikt på exakt tre månader.
Hon var ju ganska liten när hon föddes men det verkar hon ju ta igen nu så jag blev lite nyfiken på om det är så i allmänhet att barn som är små vid födseln växer snabbare de första månaderna för att "växa ikapp" de större barnen?

Amanda har alltså gått upp 1 kg i månaden och växt ca 4 cm i månaden (från 46 till 58) och jag gissar att hon räknas som liten.
Alltså.... finns det något samband över hur minibäbisar på 2-2,5 kg, små på 2,5-3 kg, stora på 4,5-5+ och "normalstora" barn på ca 3,5-4 kg växer?

Hur stora var era barn när de föddes och hur mycket hade de ökat i månaden vid 3-4 månaders ålder?
 
Sv: Växer små barn fortare?

Jag kan ta som exempel min Julla, hon fördubblade sin vikt till det hon fyllde 1 år. Hon startade på 5160 g och vägde 10,5 kg när hon var ett år. Hennes lillebror gurr startade på 4950g och vägde nästan exakt elva kg när han var ett år.

Det normala är att de ska ha dubblat vikten till 6 månader, och tredubblat den till ett år. Men om tex jull hade tredubblat så hade hon ju vägt nästan 16 kg vid ett års ålder och det är ju lite mkt för en ettåring.

För övrigt så är mina dunderklumpar högst normalviktiga långa tonåringar nu!
 
Sv: Växer små barn fortare?

4230 vid födsel 55 cm
6710 vid 3 mån
7950 vid 4 mån
10070 vid 7 mån 72 cm
 
Sv: Växer små barn fortare?

Fast nu ser jag att jag svarat helt tvärtom vad du frågade efter och ska egentligen inte alls svara i tråden eftersom den inte är riktad till mig....:o

Men ialla fall, om din bebis dubblar nu till ett års ålder så blir ju det en perfekt ettåring på ca 11-12 kilo.
 
Sv: Växer små barn fortare?

Det låter tryggt att höra att dina barn är normalstora som tonåringar, om Amanda fortsätter i den här takten kommer hon ju väga 15 kg som 1 åring, 27 kg som 2 åring och sedan vågar jag inte räkna längre...;)
 
Sv: Växer små barn fortare?

Fast nu ser jag att jag svarat helt tvärtom vad du frågade efter och ska egentligen inte alls svara i tråden eftersom den inte är riktad till mig....:o

Jo det var precis sådana svar jag ville ha, dina barn måste ju ha räknats som stora och gick knappast upp 1 kg i månaden om dom vägde 10-11 kg som 1 åringar!
Alltså kanske det är så att små barn växer snabbare än stora de första månaderna?
 
Sv: Växer små barn fortare?

Mina var små när de föddes och fortsatte att vara små. De vägde runt 7.5 kilo som ettåringar och hade nog iofs dubblat vikten till de var 6 månader, men om man börjar på runt 2 kilo så är det ju inte så svårt.

Nu är de högst normalviktiga tonåringar.
 
Sv: Växer små barn fortare?

Jämför sonen, mig och pappan.

Födseln:
48 - 49 - 52
3420 - 3420 - 3540

3 månader (Hans pappa 3½)
5895 - 5410 - 5700
59,5 - 59,2 - 62

6 mån (Hans pappa 5½ mån)
7190 - 6820 - 6800
66 - 65,5 - 63,8

8 månader (Hans pappa 7 mån)
7930 - 7210 - 7570
67 - 67,5 - 68


Jag tycker faktiskt det är lite kul att jämföra fast man inte ska göra det ;)
Rasmus älskar mat och han är väldigt aktiv om dagarna och far runt som skjuten ur en kanon i sin gåstol eller krälandes på golvet.

Vid 1 år vägde jag 8920 och var 75,2 cm och hans pappa vägde 9360 och var 74,5 cm lång.

Jag hoppas Rasmus får längd från min sida av släkten och lite tyngd från pappans sida.
 
Sv: Växer små barn fortare?

Arvid har inte dubblat sin vikt än och han är snart 8 månader. Men han vägde också 5030gr när han föddes.
 
Sv: Växer små barn fortare?

Alltså kanske det är så att små barn växer snabbare än stora de första månaderna?

Min BVC-sköterska påstår det ... min tjej vägde 2350 g och var 45 cm när hon föddes, när hon var 8 veckor vägde hon 4650 och var 53 cm lång! Så nu lär hon vara dubblad ... (10 veckor). I början gick hon upp 400 g i veckan, men sen hittade hon en kurva (den under medel) som verkade passa, så nu följer hon den. Enligt sköterskan går ofta småttingarna upp massa i början medan de större tar det lugnare, så blir det typ samma i slutändan :D
 
Sv: Växer små barn fortare?

Hur stora var era barn när de föddes och hur mycket hade de ökat i månaden vid 3-4 månaders ålder?

Vägde 3530 vid födseln och vägde närmare 7 kg 3-4 månader senare. Min pappa räknade ut att om människor skulle fortsätta växa i samma takt som man gör i början (vår son gick upp 400-500 gram i veckan den första tiden) så skulle han var typ 4 meter lång och väga 250 kg eller så när han blir 4 år! ;)
 
Sv: Växer små barn fortare?

Jason var en stor kille och är fortfarande.

Nyfödd 4780 g
3 månader 7930 g
Så han gick allt upp drygt 1 kg i månaden:D
Han växte oxå 10 cm under samma period. 54 cm vid födseln och 64 cm vid 3 månader.

Han hade dubblat sin vikt när han var 7 månader (9600g)

När han var 1 år vägde han 12,5 kg och var 78,5 cm lång.
Skulle han ha tredubblat vikten hade han legat på 14 340 g. Vilket han inte hade kommit i på 15-månaderskontrollen nu senast. Men det gör mig inget att han lugnar ner tillväxten något då han växer ur allt på nolltid:crazy:
 
Sv: Växer små barn fortare?

Hannes vägde 3 215 g när han föddes. När han var 3 mån och 1 v vägde han 5 820 g och när han var lite drygt 4 mån hade han fördubblat sin vikt 6 405 g. Vid lite drygt ett år vägde han 10 460 g.

Han var 53 cm lång när han föddes och vid 3 mån 62 cm och nu som ettåring 79,5 cm.
 
Sv: Växer små barn fortare?

Min dotter var stor när hon föddes och fortsatte att öka stadigt i vikt, ca 1 kg i månaden. Nu är hon 8 mån och har börjat plana ut sin viktkurva. Hon är fortfarande en riktig knubbis:love:
 
Sv: Växer små barn fortare?

Min stora dotter (den lilla är bara 1 månad, så henne är det kanske ingen idé att ta med ;)...)

Nyfödd:
52cm, 3890g

1 månad:
56,5cm, 4920g

2 månader:
60,5cm, 6040g

3 månader:
64cm, 7080g

4 månader:
65,5cm, 7900g

5 månader:
69,5cm, 8500g

6 månader:
71cm, 8920g

1 år:
78cm, 11200g

Vikten var dubblad innan 4 månaders ålder, ganska exakt 1kg viktökning/månad
 
Sv: Växer små barn fortare?

Första barnet vägde 3,2 kg när han föddes. Vad han vägde vid 4 månaders ålder har jag glömt, men när han var 6 månader vägde han 10,7 kg.

Andra barnet vägde 4 kg när han föddes, och nu när han är sex månader väger han "bara" 10 kg.

Av våra två har den som var minst vid födseln ökat mest i vikt, så på dem stämmer din teori!:D
 
Sv: Växer små barn fortare?

Hur stora var era barn när de föddes och hur mycket hade de ökat i månaden vid 3-4 månaders ålder?

Sånt där är ju så individuellt. Min son var ganska liten när han föddes på BF + 8 dagar, speciellt kanske för att ha legat ca en vecka extra i magen.

Nyfödd: 48 cm lång och vägde 3295 gr. Ingen jättebebis med andra ord. Men han tog igen det med råge.

2 månader: 6255 gr och var 57,5 cm lång.

7 månader: 9940 gr och var 72 cm lång.

12 månader: 11,9 kg och 80 cm lång.

Idag är han 26 mån gammal, väger 16 kg nånting och är 94,5 cm lång.

Han stod iofs stilla under några månader i vintras, både vikt och längd, troligtvis pga många, upprepade infektioner. Men han har vuxit 2,5 cm den senaste 1½ månaden, så han har ju kommit ifatt sig själv igen. :)
 
Sv: Växer små barn fortare?

Dottern;
ålder vikt längd
nyfödd - 1850 gr - 40 cm
1 mån - 2450 gr - 47.5 cm
2 mån - 3030 gr - 49.5 cm Här är hon vägd och mätt 2 dagar innan hon skulle ha varit född
3 mån - 4580 gr - 54.5 cm
4 mån - 5270 gr - 57 cm
1år & 23 dar - 10.170 gr - 77 cm


Sonen;
ålder vikt längd
nyfödd - 2720 gr - 48 cm
1 mån - 4170 gr - 54 cm
2 mån - 5938 gr - 59 cm
3 mån - 6860 gr - 62 cm
4 mån - 7650 gr
- 66 cm
7 mån - 8910 gr - 71 cm senaste mätningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Växer små barn fortare?

Min Emil var liten då han föddes, vägde 2780 gr & var 49 cm lång. Då han var 2½ månad så hade han ganska exakt fördubblat sin vikt och växt 10 cm. Vägde 5580 gr & var 59 cm lång. :)

Nu är han 8½ månad snart. Sist vi var på BVC var då han var 6½ månad, då vägde han 8300 gr & var 70 cm lång. Större än flera andra ½ års bebisar som jag vet om, som vägde mer än honom då dom föddes.

Så jag tror ofta det är så att dessa små (om dom inte är extremt små) bebisar växer ikapp & ibland lite till inom närmsta ½ året. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 279
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 136
Senast: warg
·
Hundhälsa Min hund svällde upp igår kväll vid 21-tiden framför ögonen på mig, vi har en halvmeter snö ute och minusgrader dygnet runt sen månader...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: dobbis
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 905
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp