Våga lämna med okänd kattvakt en vecka?

Bukefalos 30 år!

Pion

Trådstartare
Jag behöver hjälp att bolla. Jag har en katt som är mitt hjärta och mitt allt. Senare i vår ska min mamma och mina systrar åka på utlandssemester en vecka. Det hade varit jättekul att följa med, för vi har aldrig rest tillsammans. Men, jag har ingen kattvakt. I vanliga fall vaktar mina systrar min katt, vilket känns så tryggt för de känner henne väl och hon är trygg med dem. Jag har inga vänner som kan vakta pga allergiska partners osv.

Vågar man anlita en kattvakt via typ Pawshake och lämna sitt hjärta med en främling i en hel vecka?

För att göra det ännu lite svårare så har katten särskilda behov, hon har känslig mage och dåliga njurar så hon får medicin morgon och kväll (pulver på maten). Ibland kan hon också behöva hjälp att torka rumpan efter att ha bajsat (sällan, men kan hända). Ännu mer sällan kan hon också behöva få ögondroppar för att ögonen blir irriterade (men hade ju varit väldigt typiskt om det ska hända just den veckan jag är borta).

Jag är så splittrad. Jag vill jättegärna åka, men känns otryggt att lämna med någon som katten inte känner, och som jag inte känner.

Har också svårt att bestämma vilken typ av vaktning som är bäst. Man kan anlita så att någon kommer morgon och kväll, och jag lutar åt att det är det bästa alternativet. Eller blir hon för ensam då när det är en hel vecka? Alternativet är att anlita någon som sover över, men katten är väldigt avvaktande med nya människor så jag tänker att det kanske är större stress för henne att ha någon hon inte känner i hemmet? När min syrra vaktade henne första gången var hon avvaktande hela tiden, men sen nästa gång var hon lika tillgiven och superkelig som hon är med mig. Det är som att hon behöver uppleva saker och få tid att fundera och smälta det innan hon kan slappna av. Vad skulle ni tänka är bäst, besök morgon och kväll eller någon som sover över?

Min sista fundering är också vem jag ska välja. Jag har hittat en ung tjej på Pawshake som har jättefina recensioner, vill plugga till veterinär och verkar gullig. Hon bor en dryg mil bort. Å andra sidan finns det en kvinna som bor i samma område som mig, drygt 100 meter bort, som har lagt upp i den lokal Facebook gruppen att hon och hennes barn gärna vaktar djur. Men där finns inga recensioner. Men känns ju å andra sidan tryggt med någon som är så nära. Åh, så svårt!

Behöver få lite input från kloka buke!

Jag behöver hjälp att bolla. Jag har en katt som är mitt hjärta och mitt allt. Senare i vår ska min mamma och mina systrar åka på utlandssemester en vecka. Det hade varit jättekul att följa med, för vi har aldrig rest tillsammans. Men, jag har ingen kattvakt. I vanliga fall vaktar mina systrar min katt, vilket känns så tryggt för de känner henne väl och hon är trygg med dem. Jag har inga vänner som kan vakta pga allergiska partners osv.

Vågar man anlita en kattvakt via typ Pawshake och lämna sitt hjärta med en främling i en hel vecka?

För att göra det ännu lite svårare så har katten särskilda behov, hon har känslig mage och dåliga njurar så hon får medicin morgon och kväll (pulver på maten). Ibland kan hon också behöva hjälp att torka rumpan efter att ha bajsat (sällan, men kan hända). Ännu mer sällan kan hon också behöva få ögondroppar för att ögonen blir irriterade (men hade ju varit väldigt typiskt om det ska hända just den veckan jag är borta).

Jag är så splittrad. Jag vill jättegärna åka, men känns otryggt att lämna med någon som katten inte känner, och som jag inte känner.

Har också svårt att bestämma vilken typ av vaktning som är bäst. Man kan anlita så att någon kommer morgon och kväll, och jag lutar åt att det är det bästa alternativet. Eller blir hon för ensam då när det är en hel vecka? Alternativet är att anlita någon som sover över, men katten är väldigt avvaktande med nya människor så jag tänker att det kanske är större stress för henne att ha någon hon inte känner i hemmet? När min syrra vaktade henne första gången var hon avvaktande hela tiden, men sen nästa gång var hon lika tillgiven och superkelig som hon är med mig. Det är som att hon behöver uppleva saker och få tid att fundera och smälta det innan hon kan slappna av. Vad skulle ni tänka är bäst, besök morgon och kväll eller någon som sover över?

Min sista fundering är också vem jag ska välja. Jag har hittat en ung tjej på Pawshake som har jättefina recensioner, vill plugga till veterinär och verkar gullig. Hon bor en dryg mil bort. Å andra sidan finns det en kvinna som bor i samma område som mig, drygt 100 meter bort, som har lagt upp i den lokal Facebook gruppen att hon och hennes barn gärna vaktar djur. Men där finns inga recensioner. Men känns ju å andra sidan tryggt med någon som är så nära. Åh, så svårt!

Du har ingen kollega som kan/vill hjälpa till eller har en ansvarsfull tonåring/ung vuxen som gärna bor hos dig i en vecka och tar hand om katten?

Som @Lingon skrev, finns det absolut ingen som du känner eller som din mamma eller systrar känner som kan ställa upp? Jag hade personligen känt mig rätt obekväm med en främling, men Om jag skulle välja mellan de två du beskriver hade jag absolut hellre gått till någon med recensioner och som kanske har större förståelse för en avvaktande katt, än en barnfamilj.

Jag har goda erfarenheter av katthotell.
Hade anlitat det alla dagar i veckan framför privatpersoner.

Många katthem har inga problem att utföra den service som din katt behöver. Skriv bara ett utförligt brev och lämna alla eventuella mediciner.

Hade personligen inte varit orolig att åka bort en vecka och lämna katt på katthotell.

Hade varit betydligt mer orolig om en privatperson skulle vakta katten.

Jag har sån tur att jag har en lokal FB kattgrupp där vi kattvaktar åt varandra. Det har varit tre kattvakter när jag behövt vara borta och jag litar på dem. De är dessutom lokala, några grannar. Megara skulle avsky ett katthotell eftersom hon hatar andra katter, även om hon inte ser dem så känner hon lukten av dem. Hon är helt ok med att bo borta, men eftersom det varit kortare tider så har de kommit hem till mig.

Hade det varit en längre tid som en vecka skulle jag definitivt låta Megara bo hos kattvakten. Men hon är beroende av mänskligt sällskap och lite gos på hotellet skulle inte vara tillräckligt. Hon skulle bli rejält deprimerad. Och som sagt hon är helt ok med att bo på olika platser.

Tack för alla inspel! Jag har tyvärr verkligen tömt ut alla i min närhet, och ingen kan vakta henne. Kattpensionat/hotell är inget som skulle passa henne alls tyvärr, hennes hem är hennes borg och det är där hon är trygg. Jag får fundera vidare! 🐈

Som @Lingon skrev, finns det absolut ingen som du känner eller som din mamma eller systrar känner som kan ställa upp? Jag hade personligen känt mig rätt obekväm med en främling, men Om jag skulle välja mellan de två du beskriver hade jag absolut hellre gått till någon med recensioner och som kanske har större förståelse för en avvaktande katt, än en barnfamilj.

Ja, barnfamiljen hade INTE varit ett alternativ för mig! Folk är inte kloka. De kan vara bra men jag ser röda flaggor. Barn som gärna vill ha djur, mamma som inte vill att de ska ha det och inte kan så mycket och därför tänker att de kan vara kattvakt. Frågan är hur mycket de skulle respektera katten och hur mycket hon skulle låta barnen klänga på den och stressa den.

Hade aldrig låtit någon okänd med barn vakta min katter 😅
Då hade jag valt den andra tjejen men hade velat träffa henne innan för att se hur hon är med katten och få en känsla för personen innan jag bestämde mig.

Hade aldrig låtit någon okänd med barn vakta min katter 😅
Då hade jag valt den andra tjejen men hade velat träffa henne innan för att se hur hon är med katten och få en känsla för personen innan jag bestämde mig.

Samma här.
Min katt är lite försiktig runt främlingar i början. Hon är inte van vid barn och jag anser att hon inte heller ska behöva "bli det" (stor risk att de blir ett stressmoment för henne, och jag litar helt enkelt inte på att andra föräldrar är lika noga som min mor var med hur barnen beter sig mot djuren..) - jag har nämligen inga barn och vill inte ha heller.

Bara tillsyn morgon och kväll för en katt med njurproblem…nä det är som uppgjort för problem. Om en person som inte känner katten bara kommer dit en kort stund morgon och kväll hinner de ofta inte upptäcka avvikande beteenden och sjukdomssymtom. Som exempelvis ökad törst och urinering, kräkning (speciellt om man inte letar igenom hela huset efter kräkpölar), nedsatt allmäntillstånd (om katten är en skyggis till exempel).
För mig hade enda alternativet varit att antingen någon kommer och bor hos katten eller att katten flyttar till kattvakten den veckan. Jag hade inte haft problem att anlita en okänd, jag tycker den yngre tjejen låter lämplig till exempel men hade självklart velat träffa personen innan man beslutar någonting.

Bara tillsyn morgon och kväll för en katt med njurproblem…nä det är som uppgjort för problem. Om en person som inte känner katten bara kommer dit en kort stund morgon och kväll hinner de ofta inte upptäcka avvikande beteenden och sjukdomssymtom. Som exempelvis ökad törst och urinering, kräkning (speciellt om man inte letar igenom hela huset efter kräkpölar), nedsatt allmäntillstånd (om katten är en skyggis till exempel).
För mig hade enda alternativet varit att antingen någon kommer och bor hos katten eller att katten flyttar till kattvakten den veckan. Jag hade inte haft problem att anlita en okänd, jag tycker den yngre tjejen låter lämplig till exempel men hade självklart velat träffa personen innan man beslutar någonting.

Jag hade inte känt mig okej med tillsyn morgon och kväll under längre tid än max en helg för mina friska katter. Vill ha en kattkunnig person som kan läsa av om något verkar off innan det är totalt akut.

Det kan ju vara lättare sagt än gjort tyvärr, men några gånger har jag "bytt bostad" för semester, dvs kattfolk från annan ort har lånat min trevliga city-lägenhet en vecka mot att de passat katterna.

I det här fallet hade jag alla gånger föredragit den yngre tjejen, om det finns möjlighet till mer än bara tillsyn 2 ggr/dag. Mina nuvarande djur är inte barnvana och en är en hittekatt som är skeptisk till främmande, så barn hälsar bara på om jag är med och kan läsa av henne. Koraterna har dock alltid älskat barn, så på den punkten hade det inte varit några problem. :D

Jag har provat flera varianter.
När min första katt var ensamkatt provade han att bo hos kattvakt, gick bra om han blev tillräckligt stimulerad och fick den närhet han behövde men dåligt om han inte fick stimulans och närhet.

När han fick sin kompis och vi var borta max 2 nätter så provade vi med att mina föräldrar kom och matade 2-3 ggr per dygn, men det vart två ledsna katter man då kom hem till.
De har även flera gånger bott på pensionat som gått bra på vissa ställen där personal hade kunskap och förståelse för hur dem behövde bemötas. Och gick helt åt pipan på det sista pensionatet de var på och därefter aldrig mera.
Har även haft kattvakt boende hemma (någon vi känner) i upp till 2 veckor. Det fungerade bra, de hade sin trygga miljö och någon som fanns där. Min första katt behövde en människa att överösa med kel och kräva lek utöver sin kattkompis.

Barn tyckte första kissen om, men barn är väldigt oförutsägbara och det kan bli helt fel.
Jag skulle satsat på den unga tjejen och låtit katten lära känna henne ordentligt innan. Och med sjuk katt skulle jag inte våga bara 2 ggr per dag.

Jag anlitar alltid samma katthotell. Urgullig kattälskande tant som driver det och som fixar och donar extra för de katterna som behöver det. Jag förstår att du tror din katt inte klarar att bli bortlämnad men djur anpassar sig, det är mer vi människor som låser oss. Jag hade mao mkt hellre lämnat till katthotell med goda recensioner (gör ett besök före) än att lita på ngn random främling, speciellt när din katt har special behov.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • För sent för parning?
  • Hur illa är det om han inte blir borstad på en vecka?
  • Beteendestörning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka