Bukefalos 28 år!

Våga låta dottern rida själv?

Gremlin

Trådstartare
Hej!

Har en sexårig ponny som sjuåriga dottern ridit in samtidigt som hon själv lärt sig att rida. På ridbanan vågar jag låta dom härja fritt, med instruktioner som stöd då. De hanterar alla gångarter hyfsat och skuttar små hinder. De har sina duster men dottern är envisast och ponnyn får finna sig i att gå dit hon bestämt i den gångart hon bestämt.

Däremot så är jag väldigt hönsig när det kommer till uteritter och har alltid ett grimskaft. Nu skulle de behöva röra sig mer än vad jag orkar springa på uteritter dock..

Törs jag släppa dom fria och gå/cykla med? Tänk om ponnyn sticker och bakom försöker jag hinna ikapp med bilder i huvudet av ensam, rädd och skadad flicka liggande nånstans längre fram? :nailbiting: hon är "van" att ramla av, och att det kan gå fort.. Men hon har alltid haft mig nära, bara rädslan av att skena bort från mig kanske gör att hon får panik och trillar av istället för att rida?

Ponnyn är inte dum och lär snabbt märka att jag inte leder.. Och är han på det humöret så blir det protester när dottern vill att han ska röra på fläsket (försöker bestämma vägen).

Vad göra!? Känner jag mig själv rätt så kommer jag aldrig att bli redo att släppa dom :angel: har tyvärr inte tillgång till vettig häst att rida med på heller. Så, ska jag skippa grimskaftet eller nöjer vi oss med att motion sker på ridbana?
 
Hur är det med bilvägar och så runtomkring?
Kan ni rida ut utan att behöva passera bilvägar och ponnyn kan dra hem i full kareta utan att träffa på bilar som kör snabbt så är nog lite kortare ture helt okej om du går med och kan ta på ett grimskaft vid behov (om den trilskas och inte vill gå åt rätt håll och dottern inte får ordning på det)

Kan ni prova att hon rider själv på ett stort inhängnad fält? (Hage) och se hur det går.
 
Hur är det med bilvägar och så runtomkring?
Kan ni rida ut utan att behöva passera bilvägar och ponnyn kan dra hem i full kareta utan att träffa på bilar som kör snabbt så är nog lite kortare ture helt okej om du går med och kan ta på ett grimskaft vid behov (om den trilskas och inte vill gå åt rätt håll och dottern inte får ordning på det)

Kan ni prova att hon rider själv på ett stort inhängnad fält? (Hage) och se hur det går.

Stor hage finns tyvärr inte. Beroende på vilken väg ponnyn skulle välja så kan de klara sig från bilvägar.. Eventuellt inte alltså. Sist de var fria på uteritt vände rackaren helt om och bockade sig 50 meter hemåt innan vi fick ordning på det hela.. Men det var ungefär ett år sedan och mycket har hänt sedan dess både hos ponny och ryttare. Han är ju inte dum heller så skulle han trilskas och jag kommer för att stötta upp så skulle han försöka komma undan mig :banghead:

Så jäkla svårt alltså! Någonstans så tror jag ju att dottern reder ut det mesta ändå! De känner ju varandra utan och innan vid det här laget.. Däremot så har de aldrig varit med om sken.
 
Hej!

Har en sexårig ponny som sjuåriga dottern ridit in samtidigt som hon själv lärt sig att rida. På ridbanan vågar jag låta dom härja fritt, med instruktioner som stöd då. De hanterar alla gångarter hyfsat och skuttar små hinder. De har sina duster men dottern är envisast och ponnyn får finna sig i att gå dit hon bestämt i den gångart hon bestämt.

Däremot så är jag väldigt hönsig när det kommer till uteritter och har alltid ett grimskaft. Nu skulle de behöva röra sig mer än vad jag orkar springa på uteritter dock..

Törs jag släppa dom fria och gå/cykla med? Tänk om ponnyn sticker och bakom försöker jag hinna ikapp med bilder i huvudet av ensam, rädd och skadad flicka liggande nånstans längre fram? :nailbiting: hon är "van" att ramla av, och att det kan gå fort.. Men hon har alltid haft mig nära, bara rädslan av att skena bort från mig kanske gör att hon får panik och trillar av istället för att rida?

Ponnyn är inte dum och lär snabbt märka att jag inte leder.. Och är han på det humöret så blir det protester när dottern vill att han ska röra på fläsket (försöker bestämma vägen).

Vad göra!? Känner jag mig själv rätt så kommer jag aldrig att bli redo att släppa dom :angel: har tyvärr inte tillgång till vettig häst att rida med på heller. Så, ska jag skippa grimskaftet eller nöjer vi oss med att motion sker på ridbana?

Stigläder om halsen på ponnyn för dottern att grabba tag i vid behov. Börja gå med ponnyn i grimskaft och släppt sedan en stund. Sätt sedan på grimskaftet igen. Utöka allt eftersom du ser att det går bra. Om din dotter klarat att rida in ponnyn klarar hon en uteritt tror jag :)
 
Nej gud nej! Det skulle jag aldrig i livet göra. En sjuåring hur duktig hen än är är inte redo för det ansvar det innebär. Är hästen dessutom inte inriden av någon duktig utan de har lärt sig tillsammans, har en historia med bockningar och dessutom går dit han vill på ridbanan emellanåt så skulle jag heller aldrig göra det. På en gudasnäll läromästare skulle jag inte ens göra det och aldrig med häst och ryttare ensamma utan annan häst och ryttare. Så mycket kan gå fel så fort och jag skulle aldrig utsätta varken barn eller häst för det. Vänj hästen att du cyklar med honom istället. I början utan ryttare och när det fungerar bra så kan hon rida samtidigt.
 
Nej gud nej! Det skulle jag aldrig i livet göra. En sjuåring hur duktig hen än är är inte redo för det ansvar det innebär. Är hästen dessutom inte inriden av någon duktig utan de har lärt sig tillsammans, har en historia med bockningar och dessutom går dit han vill på ridbanan emellanåt så skulle jag heller aldrig göra det. På en gudasnäll läromästare skulle jag inte ens göra det och aldrig med häst och ryttare ensamma utan annan häst och ryttare. Så mycket kan gå fel så fort och jag skulle aldrig utsätta varken barn eller häst för det. Vänj hästen att du cyklar med honom istället. I början utan ryttare och när det fungerar bra så kan hon rida samtidigt.

Jag håller helt med! Hade aldrig släppt en så ung ryttare att rida ut ensam. Det är alldeles för mycket som kan hända.
 
Nu går ju ponnyn givetvis inte dit den vill, men kan testa! :) dottern reder ut det. Som de flesta ponnysar så gillar denna gräs till exempel.

Och ja med en så liten ponny har ingen vuxen kunnat rida in den. Det har skett med stöd från vuxen från marken och bett sattes in först efter att dottern kunnat hantera det bra för att ge ponnyn bra upplevelser. Den är också tömkörd mycket av vuxen. En mycket trevlig och välriden ponny men fortfarande en ung ponny.

Hoppas också att det framgick att jag tänkt vara med isåfall också, inte vinka hejdå och ta en kaffe medan de är ute O_o

Men Ja, tack för alla era svar! Känner också att en sjuåring är för liten för det OM något skulle hända. Är de båda i rätt sinnesstämning på uteritter brukar jag koppla bort grimskaftet bitvis redan nu men de har fått hålla sig inom räckhåll då. Ponnyn går fint som handhäst, skulle behöva hitta en vettig större ponny som jag kan rida med på. Och få den lille inkörd för att kunna motionera bättre.

Anledningen till att jag funderat på att gå emot alla mina instinkter och låta dom gå utan grimskaft är alla andra ungar man ser överallt i sociala medier som rider själva på uteritter. Tänkte att jag kanske hönsar för mycket :crazy:
 
Nu går ju ponnyn givetvis inte dit den vill, men kan testa! :) dottern reder ut det. Som de flesta ponnysar så gillar denna gräs till exempel.

Och ja med en så liten ponny har ingen vuxen kunnat rida in den. Det har skett med stöd från vuxen från marken och bett sattes in först efter att dottern kunnat hantera det bra för att ge ponnyn bra upplevelser. Den är också tömkörd mycket av vuxen. En mycket trevlig och välriden ponny men fortfarande en ung ponny.

Hoppas också att det framgick att jag tänkt vara med isåfall också, inte vinka hejdå och ta en kaffe medan de är ute O_o

Men Ja, tack för alla era svar! Känner också att en sjuåring är för liten för det OM något skulle hända. Är de båda i rätt sinnesstämning på uteritter brukar jag koppla bort grimskaftet bitvis redan nu men de har fått hålla sig inom räckhåll då. Ponnyn går fint som handhäst, skulle behöva hitta en vettig större ponny som jag kan rida med på. Och få den lille inkörd för att kunna motionera bättre.

Anledningen till att jag funderat på att gå emot alla mina instinkter och låta dom gå utan grimskaft är alla andra ungar man ser överallt i sociala medier som rider själva på uteritter. Tänkte att jag kanske hönsar för mycket :crazy:

Jag hade övervägt det om ponnyn var en äldre, trygg, erfaren läromästare som har sett och gjort en del i sitt liv. Och om en vuxen var med (helst ridandes så klart). Men med en ung grön ponny (även om den är trevlig och trygg i sig själv) hade jag inte vågat.
 
Så här har gjorde jag med min dotter när hon var 7 år ca.
Jag gick bredvid i skritt och trav, när det började gå för fort för mig fick dottern och ponnyn öva halvhalter medan jag sprang i förväg, förslagsvis i en uppförsbacke :) och så galopperade dom till mig, så jag var alltid ett stopp om det behövdes.
Det funkar naturligtvis inte om ponnyn bestämmer sig för att springa åt andra hållet;)
Nu var inte det en ungponny utan en äldre Islänning, men dock med egen vilja.
Det är bättre att "hönsa" för mycket än för lite, tycker jag!:)
 
Ibland blir jag helt chockerad över vad vanligtvis vettiga föräldrar låter små barn och ponnyer göra.
Jag låter absolut min 7 åring rida själv om jag är med på en annan häst och det är en säker snäll häst som jag känner väl. Men om det ens finns på kartan att hästen skulle skena... Nej nej...
De som du ser på sociala medier har förhoppningsvis ponnyer som är trygga att rida på. Det är farligt som det är med ridsporten utan att man ska göra saker som ger dålig magkänsla- särskilt när det gäller barn.
Tänker att jag själv aldrig ridit ut på en häst som jag inte trodde jag hade koll på. Om tanken " tänk om den sticker och jag inte kan stanna" fanns i mitt huvud så låter jag bli. Den rutinen har ju inte ett barn. De vet inte var gränsen går förrän något händer och då är det kanske för sent.
 
Jag vägrar låta min tioåriga medryttare rida själv på shettisen. Han är sex år, inriden men inte mycket mer. Tack och lov är hennes mamma riktigt vettig och tycker likadant, så det har aldrig varit någon diskussion. Hon leder ponnyn och ibland när han har sällskap av mig och stora ponnyn kan de få testa att gå själva, fast att mamman går vid sidan av. Flickan har mest ridit litegrann privat, aldrig på ridskola.

Ponnyn är rätt stor och viktbärande och jag är liten vuxen, så jag skulle rent teoretiskt kunna sitta upp och rida själv i utbildande syfte ibland, vilket också är tanken. Hon är alldeles för orutinerad för att kunna utbilda honom, även om hon älskar honom och har roligt med honom.
 
Jag blir lite mörkrädd av att många verkar tro att det finns 100% säkra hästar.. :cautious:
För min del handlar det inte om att jag inte litar på ponnyn, hästar är hästar och det är ALLTID en risk när du satt upp. Det handlar om dotterns mognad OM något skulle inträffa.
 
Jag vägrar låta min tioåriga medryttare rida själv på shettisen. Han är sex år, inriden men inte mycket mer. Tack och lov är hennes mamma riktigt vettig och tycker likadant, så det har aldrig varit någon diskussion. Hon leder ponnyn och ibland när han har sällskap av mig och stora ponnyn kan de få testa att gå själva, fast att mamman går vid sidan av. Flickan har mest ridit litegrann privat, aldrig på ridskola.

Ponnyn är rätt stor och viktbärande och jag är liten vuxen, så jag skulle rent teoretiskt kunna sitta upp och rida själv i utbildande syfte ibland, vilket också är tanken. Hon är alldeles för orutinerad för att kunna utbilda honom, även om hon älskar honom och har roligt med honom.

Fast nu handlar det inte om huruvida hon kan utbilda ponnyn eller ej.
 
Det handlar om dotterns mognad OM något skulle inträffa.
Bra tänkt där tycker jag! Hon är "bara" 7 år och det finns ju forskning som säger att man inte är redo att cykla i trafik förrens man är 12 år, och det beror just på OM något händer så är inte hjärnan kapabel att fatta snabba beslut i den åldern - något att tänka på tycker jag.
Du kan inte ha ponnyn i lina och cykla bredvid?
Jag skulle inte släppa helt fritt efter skogsvägar ännu, men det är jag det ;)
 
Jag håller med de andra som skrivit i tråden, inte låta 7-åringen rida ut utan nån som har ponnyn i grimskaft eller liknande. Det är ju en ung och grön ponny som kan få för sig vad som helst även om ponnyn är trevlig i grunden. Bättre då att hitta någon erfaren liten medryttare som kan rida ut ponnyn på lite snabbare uteritter och se hur den reagerar och kan hantera eventuella farliga situationer som kan uppstå.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag red in min treåring i Mars, redan i slutet av maj kunde vi utan problematik rida ut en kort runda själva runt stallet i alla...
Svar
0
· Visningar
939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 189
Senast: AmandaJ
·
Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 889
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp