Bukefalos 28 år!

Våga låta dottern rida själv?

Jag tycker det är helt ok att prova promenera bakom dem på uteritter på skogsvägar/stigar utan trafik osv.

Det är ju bara att ni tar det lugnt i lägre gångarter för att se hur det går till att börja med ?
Om du går bakom och de rider i förväg så finns du ju därbak om ponnyn skulle vända och ryttaren inte kan korrigera den.
Om den har tendens att utifrån skritt och trav börja skena för att den inte hålls i grimskaft på uteritt så är det ju inte en lämplig ponny till ett barn . Men om den inte gör så hade jag definitivt börjat promenera bakom och de kan rida i förväg, vänta in dig då och då, eller vända tillbaka till dig när de kommer iväg långt.

Jag fick inte rida min ponny själv i skogen förrän jag var 11 år . (Och då vid 11 specifik slinga i skogen med tidpunkt när jag red iväg osv.)

Fram tills jag fick rida ut själv så Min snälla pappa promenerade bakom och många mil blev det totalt sammanlagt under de åren.
Men det var verkligen ett underbart sätt att börja få rida "självständigt" även om ngn rent tekniskt gick med oss där längre bakom....
(jag hade en mycket snäll men dock het Welsh/arab korsningsponny som aldrig hittade på dumhetsbus eller var istadig , men däremot väldigt het och framåt i ffa högre gångarter).
 
Min dotter är 7. Hon rider visserligen på en 19 år gammal shetlandsponny, men den har mer än en räv bakom varje öra! När hon rider ut gör vi så att jag går bredvid, sen ser jag ut en bra sträcka på ca 100 meter och berättar för dottern hur långt hon får trava. Sedan travar dottern dit, saktar av vänder hästen och travar tillbaka till mig. Så gör vi så om och om igen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag red in min treåring i Mars, redan i slutet av maj kunde vi utan problematik rida ut en kort runda själva runt stallet i alla...
Svar
0
· Visningar
939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 189
Senast: AmandaJ
·
Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 889
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp