Väga om hästsläp?

Skogsola

Trådstartare
Min nya bil får dra 1200 kg och mitt gamla Boj släp har totalvikt 1250kg. Det lär gå att väga om dom. Ni som har gjort det, har det bara varit att åka till besiktning och begära nervägning? Eller har ni varit tvungna att "försämra" kärrorna med att montera sämre däck o dyl?

Sv: Väga om hästsläp?

Har inte gjort det själv..men har tänkt det...och vad jag förstår så
ska man bara åka till besiktningen...
Men jag har också hört att det ska bli ändringar på vikter och körkort mm...det är ju sååå många som åker runt med "olagliga" husvagnar på somrarna....

Man kunde ju önska sig att det vore verklig vikt som gällde och inte teoretisk maxvikt. Men det är väl att hoppas på för mycket.

För att inte tala om hur många olagliga hästekipage det åker runt året runt..

Jag har innerligt svårt att förstå hur folk kan riskera sina hästar genom att hänga stora släp efter försmå dragbilar. (Inte riktat mot TS som ju vill göra rätt för sig). Det finns ju faktistk en anledning till viktreglerna, de är inte bara för att jävlas...

Visst, man kan ha en bil som bara får dra 1200-1300 kilo på B men betydligt mer på BE. Då kan man ju argumentera att bilen faktiskt klarar det överlastade släpet (som också till viss del klarar vikten eftersom det är ett nervägt(förutsatt att det inte har försämrats för att klarar besiktningen)). Men varför inte lägga pengarna på ett BE kort istället för en nervägning av släpet? (det kostar inte så många tusen)

Vi är på jakt efter ett UME A50/B50 släp (stort bakåtåkande), dessa har en tjänstevikt på ca 880 kilo och storleksmässigt rymmer de ju lätt 2 stora hästar. Man blir då förvånad när man hittar släp med en totalvikt på 1370-1450 kilo. Det ger en lastvikt på 490-570 kilo.
490 kilo? Hur har man tänkt då? En bredåkande ponny utan packning?

Ja, straffet på överlast är mildare än på olovlig körning (vilket det blir om man hänger på ett släp med för hög totalvikt på pappret) men endå?

Jag hoppas på att reglerna ändras så det blir max 750 kg totalvikt på B, och allt tyngre behöver BE. Det kanske hade fått folk att lära sig hur man räknar på vikterna... Och riskerna..

TS: Ja du kan behöver försämra släpet för att få klassa ned det. Sämre drag eller däck. Bilprovningen har en teknisk upplysningstelefon (0771-600800) som kan hjälpa dig med tekniska frågor, oftast har de koll. Men inte alltid, i sånnahär vanliga frågor tror jag dock det är klasklart.

edit:
skogsola: Så är det redan idag, OM man har BE! Ännu en anledning att ta det...

Senast ändrad av en moderator:

Du måste åka till en våg och väga ditt släp. Finns på ex lastbils centraler,hamnar och enl truck stop har vågar med vågsedel. Så vet du vad det väger. Du skall du få en vågsedel. En del tillverkare skall skriva intyg om ändrad vikt. Vet inte om det gäller vid nedvägning. Detta skall du ha med till bilprovningen.

Är det ett äldre släp så har förmodligne golvet dragit åt sig vatten och kan bli tyngre. Men för att få ner ytterligare kilo så är det inredning, och reserv hjul som ryker... Inför en ny vägning för att få ner vikten. Men glöm inte om du sätter till baka det som du tagit ur för att få ner vikten gör att du kör olagligt sedan. Vilket kan bli en dyrköpt erfarenhet.

Känns lite överkurs att ta ett särskilt körkort för att skjutsa dottern och kusen till nån träning då och då. Vad gäller BE kort så är det väl bara aktuellt om bil + släp kommer över 3500 kg.
Med en mellanstor bil så är det bilens maxbelastning som sätter gränsen. Min bil får bra dra 1200 kg oavsett körkort med hela alfabetet. Å andra sidan väger det med den lilla islänningen i kanske 700-800 kg. Är ju rätt kymigt att inte få dra det lagligt bara för att släpets teoretiska maxvikt är 1250 kg.

Du måste åka till en våg och väga ditt släp. Finns på ex lastbils centraler,hamnar och enl truck stop har vågar med vågsedel. Så vet du vad det väger. Du skall du få en vågsedel. En del tillverkare skall skriva intyg om ändrad vikt. Vet inte om det gäller vid nedvägning. Detta skall du ha med till bilprovningen.

Är det ett äldre släp så har förmodligne golvet dragit åt sig vatten och kan bli tyngre. Men för att få ner ytterligare kilo så är det inredning, och reserv hjul som ryker... Inför en ny vägning för att få ner vikten. Men glöm inte om du sätter till baka det som du tagit ur för att få ner vikten gör att du kör olagligt sedan. Vilket kan bli en dyrköpt erfarenhet.

Det där förstår jag inte uträkningen med. Det är ju totalvikten släp+maxlast som ska ner. Släpets tomvikt är ju egentligen ointressant.

BE kort är aktuellt i alla lägen då släpets registrerade totalvikt överstiger bilens tjänstevikt.

Tittar man på en vanlig volvo 855 får den dra 1530 på B och 1600 på BE. Inte ens med BE kort kan man altså komma upp i 3500 kilo!

Har man ett släp som har en totalvikt på max 750 kilo och därför klassas som lätt kan man komma upp i en totalvikt på 4250 kilo på B eftersom man alltid får dra ett sådan släp. (om bilen klarar det, dvs)

Jag tycker din(skogsola) totalvikt låter väldigt låg, nu har jag ingen dirket erfarenhet av islännigar, men de borde väll väga mellan 300-450 kilo?
Det skulle altså betyda att din släp väger ungefär lika mycket? Finns det så lätta hästtransporter? Märke? Vår värmlandsvagn väger ju 690,är iof boggie, men så mycket extra kan väll inte en axel väga.

Ja, jag kan hålla med om att man borde köra med den verkliga vikten på B med. Frågan är bara om det inte hade rört till det ännu mer för folk när de ska försöka förstå vad de får dra. Helt felaktiga uppfattningar som att man får dra alla enaxlade släp med B och boggie kräver BE skrämmer mig lite, dags att införa en obligatorisk släpkörningsdag i körkortstagande kanske hade varit bra...

Det där förstår jag inte uträkningen med. Det är ju totalvikten släp+maxlast som ska ner. Släpets tomvikt är ju egentligen ointressant.

Har inte det att göra med att man vill få in en korrekt tjänstevikt i papprena?

Tror man att man har rätt tjänstevikt och sen lastar enligt maxvikten i papprena så har man ju överlast. Det är ju dumt, och ett vanligt problem med Bkortshästlastbilarna... Det ser bra ut på pappret..

Jag har fått hjälp där jag köpte släpen, de bytte påskjutsbromsen och reggade den med lägre maxvikt. Det har ingen egentlig betydelse för transportens säkerhet o funktion enligt tillverkaren. Jag kör aldrig med mer än en häst i alla fall så vikten räcker till.

Har hittat papperen till släpet. Det är en Boj av -80 års modell
Tjänstevikten är 560 kg. Även om islänningen för dagen är rätt så fet så kan det inte gå mycket över ett ton i alla fall. Papperen till flong nya bilen hittar jag inte skämmigt nog. Uppgiften 1200 kg tog jag från bilhandlarens hemsida.

Om du behöver byta däck för att väga ner släpet,så spar dom "grövre",när du reggat om släpet så skiftar du däcken..Och släpet står då pall för lite mer! Alltså,jag rekommenderar inte överlast och så,utan just att du har ett par kraftigare,starkare däck på!

Lagligt? Det vet jag inte om det är,men hur stor är risken att däcken kollas vid en ev poliskontroll..Du sätter ju inte på däck som är stora som lastbilshjul..

Islänningar kan väl inte väga mer än 400-500 i a f? Mitt halvblod på 1,64 vägde 600 kg, mina shettisar väger ca 200 kg och min D-ponny 450 kg.

Känns lite överkurs att ta ett särskilt körkort för att skjutsa dottern och kusen till nån träning då och då. Vad gäller BE kort så är det väl bara aktuellt om bil + släp kommer över 3500 kg.

Där bevisar du din okunskap totalt. Har du så dålig kunskap om vad som gäller bör du inte hänga på något släp över huvud taget.

Med en mellanstor bil så är det bilens maxbelastning som sätter gränsen. Min bil får bra dra 1200 kg oavsett körkort med hela alfabetet. Å andra sidan väger det med den lilla islänningen i kanske 700-800 kg. Är ju rätt kymigt att inte få dra det lagligt bara för att släpets teoretiska maxvikt är 1250 kg.

Saxar in mitt svar från en annan tråd
Jag hade tidigare en Toyota Camry som fick dra 1200 på B och 1500 på BE

Min nuvarande åretruntbil, en Golf III får bara dra 40 kg mer med E-behörighet, 1200 kg istället för 1160. Men jag som har E kan hänga på ett släp som har totalvikt på 2000 kg bara jag inte lastar till mer än bruttovikt 1200. Den som endast har B och gör samma sak riskerar att få körkortet indraget pga olovlig körning.

Dessutom får man en del viktig kunskap när man tar E-behörigheten. En kunskap jag anser borde vara ett krav för att öht få framföra bil med påhängt släp.

I den här tråden finns mer.

Senast ändrad:

Men lika förbaskat är det olagligt att göra så.

Jag kan inte förstå den intensiva motviljan mot att ta en behörighet som är bra att ha, som dessutom ger extra kunskap i framförandet av fordonet och ytterst sällan kostar mer än 5000:- ofta kommer man undan med ca 2000:-

Det måste väl vara väl investerade pengar då man dessutom kan använda sig av vilket släp man vill (bara man inte lastar mer än tillåtet) utan att riskera att bli av med körkortet.

www.vv.se
Där kan du kolla upp precis hur mycket just din bil får dra.

En islänning borde inte väga mer än ca 500 kg.

Övriga faktafel i denna tråd orkar jag inte kommentera...

Kanske för att ev reglerna kommer att EU anpassas och därmed är det bortkastade pengar o tid:cool:

Låt du folk köra med de kort de vill - så länge man inte bryter mot några lagar.

Men varför inte lägga pengarna på ett BE kort istället för en nervägning av släpet? (det kostar inte så många tusen)

Jag kan bara svara på varför jag under alla år med stuteri satsade på ett B-kortsekipage. (Subaru Legacy, Passat syncro eller Volvo 245 med därefter anpassat släp)

För att inte bli LIVEGEN.

På en gård är det väldigt bra om "vem som helst" inkl praktikanter, inackorderade hästars ägare, grannen etc kan lagligt förflytta släpet. Det används ju hela tiden till diverse körningar med lätt last - förflytta hö/torv/spån/stolp/byggmaterial etc.

Är du den enda med BE-kort kan ju ingen annan köra ekipaget, inte ens tomt. Onödigt krångligt.

Men det är skillnad.

Då fanns det en anledning att ha ett ekipage med en viss vikt och bilar som fick dra dessa.

Att hålla på att krångla med nervägning bara för att man varit korkad nog att inte kolla upp att bilen får dra det släp man redan har är en helt annan.

KANSKE, ja!

Vem kan sia om vad som händer i framtiden.

Det finns också de som lobbar för att man öht inte ska få dra släp utan extra utbildning. Jag stödjer dessa till 100%.

Går det igenom så står ju ni ju där och får fixa en utbildning som då lär vara bra dyrare än den är idag :angel:

Enda orsaken jag kan se att inte ens försöka ta BE när man drar hästsläp är att man inte tror att man klarar det.

Har man så dålig tilltro till sig själv och sin körning bör man hålla sig borta från trafiken öht.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 951
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 625
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 244
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 212
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka