Sv: Väga om hästsläp?
För att inte tala om hur många olagliga hästekipage det åker runt året runt..
Jag har innerligt svårt att förstå hur folk kan riskera sina hästar genom att hänga stora släp efter försmå dragbilar. (Inte riktat mot TS som ju vill göra rätt för sig). Det finns ju faktistk en anledning till viktreglerna, de är inte bara för att jävlas...
Visst, man kan ha en bil som bara får dra 1200-1300 kilo på B men betydligt mer på BE. Då kan man ju argumentera att bilen faktiskt klarar det överlastade släpet (som också till viss del klarar vikten eftersom det är ett nervägt(förutsatt att det inte har försämrats för att klarar besiktningen)). Men varför inte lägga pengarna på ett BE kort istället för en nervägning av släpet? (det kostar inte så många tusen)
Vi är på jakt efter ett UME A50/B50 släp (stort bakåtåkande), dessa har en tjänstevikt på ca 880 kilo och storleksmässigt rymmer de ju lätt 2 stora hästar. Man blir då förvånad när man hittar släp med en totalvikt på 1370-1450 kilo. Det ger en lastvikt på 490-570 kilo.
490 kilo? Hur har man tänkt då? En bredåkande ponny utan packning?
Ja, straffet på överlast är mildare än på olovlig körning (vilket det blir om man hänger på ett släp med för hög totalvikt på pappret) men endå?
Jag hoppas på att reglerna ändras så det blir max 750 kg totalvikt på B, och allt tyngre behöver BE. Det kanske hade fått folk att lära sig hur man räknar på vikterna... Och riskerna..
TS: Ja du kan behöver försämra släpet för att få klassa ned det. Sämre drag eller däck. Bilprovningen har en teknisk upplysningstelefon (0771-600800) som kan hjälpa dig med tekniska frågor, oftast har de koll. Men inte alltid, i sånnahär vanliga frågor tror jag dock det är klasklart.
edit:
skogsola: Så är det redan idag, OM man har BE! Ännu en anledning att ta det...