Våga vägra black week/friday!

Lilla

Trådstartare
Reklamen för black week/friday väller in. På mail, på sociala medier, på tv osv.
Jag blir bara trött.

Jag fattar om man passar på att handla om man ändå hade tänkt att köpa en viss pryl. Man behöver ju inte kasta pengar i sjön.
Men shoppinghysterin förstår jag mig inte på.
Dessutom har många butiker smyghöjt innan så sänkningen ser bättre ut.
Så tack men nej tack, jag hoppar.

Hur tänker ni?
 
Jag tror att den här tråden inte kommer locka särskilt många rea-shoppare med den trådstarten...

Nej, jag handlar inte bara för att och är dessutom priviligierad nog att medvetet kunna "bojkotta" den här sortens konsumtionshögtider av ren princip, men det är det ju många som inte har möjlighet att göra.
 
Är inte speciellt förtjust i "shopping" Köper de ting jag behöver och har kvar tills de inte funkar längre.

Har gjort två köp. En eltandborste på rea - efter sträng åthutning av min tandhygienist. Samt en datorskärm, till ordinarie pris.

Att köpa saker för köpandets skull fattar jag inte grejen med.
 
Bojkottar gärna men nu sammanföll det med att jag behövde ett nytt underställ. Har bestämt mig för att köpa naturmaterial så långt det är möjligt så det blev underställ i bambu och en t-shirt i merinoull för halva priset.
 
Jag har tänkt ersätta vår gamla mixerstav som håller på att ge upp efter många års trogen tjänst. Passar på nu under Black Week. I övrigt håller jag mig aktivt borta från internethandeln för att inte lockas att köpa en massa som jag inte hade planerat.
 
Jag skjuter ibland upp planerade köp för att se om de blir billigare på black friday. Blir de det så handlar jag såklart då. I år är jag på jakt efter ett upplevelsepaket dvs spa eller hotell med pool dit barn är välkomna åtminstone ett par timmar. Allt måste liksom inte vara prylar 😉.
 
Reklamen för black week/friday väller in. På mail, på sociala medier, på tv osv.
Jag blir bara trött.

Jag fattar om man passar på att handla om man ändå hade tänkt att köpa en viss pryl. Man behöver ju inte kasta pengar i sjön.
Men shoppinghysterin förstår jag mig inte på.
Dessutom har många butiker smyghöjt innan så sänkningen ser bättre ut.
Så tack men nej tack, jag hoppar.

Hur tänker ni?
Har en kort lista med vill köpa (julklappar och en egen) - och har aktivt väntat på black week för att få lägre pris.

Ett inköp hittills med 20% rabatt och fri frakt.

Kollar inte aktivt på nåt av det som annonseras utan matchar bara mot min lista på prisjakt.
 
Jag är inget fan av Black Friday och håller med om att det är problematiskt när det bidrar till att folk shoppar bara för shoppandets skull, vi behöver verkligen inte mer av den saken i dagens samhälle. Planerade, genomtänkta och faktiskt behövliga inköp är såklart en annan grej. Personligen brukar jag försöka få tag på en och annan julklapp till bra pris, dock medveten om att "bra pris" inte alltid innebär "ovanligt bra pris", även om det framställs så. Men tycker jag att saken i fråga är värd det priset så köper jag ändå, precis som vilken annan dag som helst.

Jag läste nyligen en artikel om undersökning av Which (vilket kanske kan beskrivas som Storbritanniens svar på Råd & Rön) som var ganska intressant:

"We found that a massive 98% of products that were on sale on Black Friday 2021 were actually cheaper or the same as their Black Friday price at other times in the year.

For our 2022 investigation, we analysed 214 of the previous year’s Black Friday deals at seven major home and tech retailers – Amazon, AO, Argos, Currys, John Lewis, Richer Sounds and Very – looking at their prices every day in the six months before and after the sale day (26 November 2021).

While you might expect some products to fall in price over time, we also found that 86% of the items had also been the same price or cheaper in the six months before Black Friday. In fact, none of the products we tracked were at their very cheapest price on Black Friday 2021."
 
I mitt första inlägget har jag alltså skrivit att jag förstår att man handlar om man ändå har planer på att köpa en sak.

Fast tråden heter Våga vägra black Friday och det raljeras ju rätt friskt i första inlägget? När ett så tydligt ställningstagande görs tenderar människor som redan håller med TS att ansluta sig. De som däremot tycker shopping för shoppandets skull är roligt och gillar att fynda på tex Black Friday kommer nog akta sig för att skriva här.
 
Jag köper en del, som jag spanat länge på. Passade även på att köpa på mig lite hårinpackning och hudprodukter som var nedsatt 25 %. Ska kolla om jag hittar min deo på rea. Har passat på att köpa lite kläder. Det blir lite koncentrerat med shopping till den här veckan, men inget som jag inte tänkt köpa ändå. Köpte en handväska som jag hade bestämt att jag skulle köpa när jag fick lön i december. Men då var den nedsatt 25%, så då köpte jag den nu också.
 
Fast tråden heter Våga vägra black Friday och det raljeras ju rätt friskt i första inlägget? När ett så tydligt ställningstagande görs tenderar människor som redan håller med TS att ansluta sig. De som däremot tycker shopping för shoppandets skull är roligt och gillar att fynda på tex Black Friday kommer nog akta sig för att skriva här.
Det är fritt att tolka och tycka som man vill. Också fritt om man vill kommentera eller inte.

Jag stör mig på shoppinghetsen och all reklam som ofta är fulreklam och inte sällan leder det till ekonomiska problem! Det är det mitt inlägg handlar om i grund och botten.
Sen har jag valt att poängtera både i första inlägget och senare att jag fattar om man passar på om man ändå tänkt köpa en viss vara.
 
Jag har haft tillgang till Black Friday langt innan internet handel var aktuellt och nar prissankningarna var mycket storre pa Black Friday. Typ halva priset pa en TV, men det var alltid ett begransat antal TV apparater eller vilka varor det nu var. Jag har ALDRIG gatt in i en affar pa Black Friday.

Jag kollar inte ens priserna nu nar jag blir bombarderad av erbjudanden, bara tar mig forbi dem lite latt irriterat.
 
Det är fritt att tolka och tycka som man vill. Också fritt om man vill kommentera eller inte.

Jag stör mig på shoppinghetsen och all reklam som ofta är fulreklam och inte sällan leder det till ekonomiska problem! Det är det mitt inlägg handlar om i grund och botten.
Sen har jag valt att poängtera både i första inlägget och senare att jag fattar om man passar på om man ändå tänkt köpa en viss vara.

Jag förstår vad du menar och håller med dig i sak, däremot vet jag inte om jag förstår vilken typ av diskussion du är ute efter.
 
Jag förstår vad du menar och håller med dig i sak, däremot vet jag inte om jag förstår vilken typ av diskussion du är ute efter.
Som sagt i första hand handlar det om fulhandeln. Det är det som stör MIG!
Men man är fri att diskutera vad man vill. Allt från Lyxfällan till kärleken till shopping.😉
 

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 419
Senast: Vallmo
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 555
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp