Vågar ni rida utan nosgrimma?

Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Själv har jag den för att stabilisera hela tränset då jag inte riktigt fått till något som fungerar. Kör oftast med en snokrem genom sidostyckena för att just få mer stabilitet.

hj2_121798022.jpg


Gammal bild på fel häst men har ingen nyare.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Trav- och körhuvudlag har ofta den funktionen att nosremmen träs genom sidostyckena i en särskilt ögla. Kanske något att titta på?
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Rider utan nosgrimma. Upplever att hästen är "ärligare" mot bettet då? Känns som att om man tillåter hästen att protestera fritt mot bettet (som man gör utan nosgrimma) så blir acceptansen av bettet också bättre sen. Svårt att förklara men jag kan tycka att hästar som rids med spänd nosgrimma generellt är mer stumma i munnen, inte samma "sug".

Har dock nosgrimma ibland för att det är snyggt, och på tävling så klart.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag har vanlig engelsk nosgrimma för att det är ett krav på dressyrtävling, det är snyggt och för att tränset har en tendens att glida lite utan när han blir varm/svettig. Spänner dock inte åt hårdare än två fingrar (som man inte behöver pressa in utan ledigt glider in under lädret) över nosryggen.

Kommer däremot ihåg på gamla ridskoletiden när mina ridlärare hävdade att man skulle dra så hårt man kunde att det inte fick plats några fingrar alls i princip. Jag upplevde alltid att jag hade dragit så hårt jag kunde (fysiskt sett alltså) men ändå kom alltid ridlärarna och drog åt ytterligare, dom kunde till och med hålla emot med ena handen mot hästens huvud för att kunna dra till max. Fy fan, stackars hästar! Tur att man har lärt om sig och varit öppen för ny fakta (glädjande nog har även dessa ridlärare lärt om sig upptäckte jag för några veckor sen när jag var på besök).
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag skulle inte våga det på min. Sitter inte nosgrimman på gör han en knyck med nacken och så ligger tränset på backen.:meh: Har hänt flera gånger när jag håller på och tränsar och inte har hunnit spänna nosgrimman än. Han är ingen häst som man vill sitta på och helt plötsligt upptäcka att man inte har något träns på.

Hur spänner du käkremmen för att det ska vara möjligt ? Låter väldigt märkligt . Att ett huvudlag åker av om ngn tex trillar i backen, hamnar framför hästen som sen drar bakåt är ju möjligt men låter mkt märkligt som du beskriver om tränset är korrekt tillpassat . Inkl sidostyckena då förstås ... Fast en käkrem ska aldrig vara "riktigt hårt spänd" den heller ;)

Kl

Det finns ju en helt klart stabiliserande effekt av nosgrimma oavsett vilken typ, som helt enkelt gör att bettet ligger stadigare i hästens mun eftersom nosgrimman stabiliserar själva sidostyckena pga att den löper fast via dem och nackstycket.
Vill man rida utan nosgrimma brukar man rekommendera en sk curbstrap som löper under hakan på hästen och via den vägen stabiliserar bettet i jmf med inget.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Kan det vara en häst med mycket man och små öron? :D

Känns ologiskt det med som anledning i sig. Islandshästarna rids ju i princip alltid utan käkrem öht och de om några har små öron och mkt tjock man. Om det vore ett vanligt problem att tränsen trillade av skulle praxis knappast existera ....
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

När jag red på tränsbett använde jag en nosgrimma för att stabilisera tränset. Nu när jag rider på stångbett räcker skumremmen till att stabilisera tränset. Jag upplever min häst gladare när jag inte använder nosgrimman.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Han är lite problematisk att hitta ett passande träns till. Han ligger mellan cob och full i storlek, men käkremmen är spänd så att man inte får in någon näve mellan hästen och käkremmen. Svårigheten att få till passformen ihop med manen kan vara anledningen.

 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Varför har alla nosgrimma? Särskilt den nedersta som trycker upp bettet mot tänderna? Är bettet rätt anpassat och hästen är lugn i munnen, varför har man det???Jag har själv haft det till mina hästar men efter en grundlig förklaring av hästtandläkare har jag tagit bort dem. Tycker snarare jag fått gladare och känsligare hästar. Framförallt som ryttare blir man mer känslig i handen för är du hård så gapar de. Deras enda sätt att tala om att det inte är ok. Sen vet jag att detta inte gäller alla, men många skulle nog bli gladare om de slapp dem. Extra plus för Jens Fredriksson som bara hade den övre delen när han kom tvåa sist. Men så har han jobbat mycket med lösgjordhet.


Har engelsk nosgrimma på ena tränset, för att det krävs i min gren. Har ingen nosgrimma på den andra för att jag varit lite lat och inte köpt någon. Vilket av tränsen jag använder gör ingen större skillnad på hästen eller ridningen.


Isabell Werth rider i grimma, den har ju nosrem iofs (:p)...jag tror inte att nosgrimman ses som en livräddare.

http://www.youtube.com/watch?v=FMo-w69I0WA
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

KL

Provade denna lösning idag. Hästen gapade knappt alls och det känns bra att få lite avlastning av lanerna. Kommer nog fortsätta såhär, "utan nosgrimma" tills det inte känns bra längre.
23253f3c7f9111e3a36d126086370a85_8.jpg


rider annars med remont eller pullarnosgrimma, eller helt utan. båda nosgrimmorna är lösa utan attvara fladdriga.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

om din häst gapar öht hade jag ifrågasatt varför. nosgrimma har ju inget med det att göra i sig.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

hästen gapar för att trycket mot lanerna blir obekvämt, med denna lösning hamnar en del av trycket på nosryggen, lanerna avlastas, hästen lyssnar på matte utan att känna för mycket obehag. Vet inte om jag var otydlig i mitt inlägg eller om du letar fel, för mig känns det väldigt tydligt att hästen inte gapar på denna betsling pga minskat tryck av bettet.

Tillägg: Jag vill rida med tillräckligt mjuk hand för att hästen ska vara bekväm, men då jag har en häst som gärna springer iväg för mig letar jag milda lösningar för den broms jag behöver använda. Tjock rem över näsryggen är väl något av det mildaste man kan bromsa hästen med. Bettet inverkar betydligt mindre än vanligt (men mer än med bara sidepull/likvärdigt) och det känns som en bra lösning just nu. Att hästen springer iväg för mig är ett problem jag jobbar med dagligen för att försöka hitta en lösning på, finns en tråd i forumet "ridning" ifall du har bra tips att komma med.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag har nosgrimma - men spänner inte den för kung och fosterland som man ser att vissa gör :( rider och tävlar dressyr så det är ju krav på tävling att ha det. Min häst är tillfreds i munnen och har inget problem med bettet eller något i den stilen, men har nosgrimma därför att stabilisera hela tränset, för att det är snyggt och för att jag inte vill att han ska gå och gapa. Spänner den "normalt", alltså inte superhårt men inte så löst så att jag likaväl inte hade behövt någon nosgrimma.
Kan tillägga att jag inte har nosgrimma för att stänga munnen på honom, har nosgrimman till det den är till för, om man kan säga så :)
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

*kl*

Självklart vågar jag rida utan nosgrimma. Jag vågar dock inte rida helt utan huvudlag, så bra koll har jag inte på min pålle ute och vi bor trots allt typ 500 m från E22 och rider alltid under den och på andra sidan (och i Skåne finns inga viltstängsel ;)). Men grimma eller bettlöst ger mig i princip samma kontroll som bett.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Smart :) Annars kan du sätta remonten högt och fästa tyglarna i den, eller använda en engelsk med pullback (ringar på sidorna). Eller testa Micklemtränset. Eller fästa en rem från aachenfästet på en engelsk runt bettringarna och tillbaka. Finns många smarta sätt att testa :D

Och om man vill rida helt bettlöst kan man fästa varsin ring på sidorna av hacket där du fäst om sidostyckena så får man ett bettlöst pelham - kan rida på träns men har ändå nödbroms om hästen inte är lika lydig bettlöst/inte funkar på stångverkan.

Min körs tex på delta mellan bett och sidoringarna på en engelsk pullback, jag vill inte ha två tömmar.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

KL

Provade denna lösning idag. Hästen gapade knappt alls och det känns bra att få lite avlastning av lanerna. Kommer nog fortsätta såhär, "utan nosgrimma" tills det inte känns bra längre.
23253f3c7f9111e3a36d126086370a85_8.jpg


rider annars med remont eller pullarnosgrimma, eller helt utan. båda nosgrimmorna är lösa utan attvara fladdriga.

Intressant lösning! Ska jag prova.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

absolut! när jag satte på hackamoredelen på tränset var tanken att jag ev skulle ha ett separat nackstycke och "bygga ett sidepull" av hackamoret, med en egen tygel dit. Kom inte så långt utan provade såhär istället. sist jag provade tyckte hästen att det var ASBALLT att kunna springa som man vill, men nu ett par år senare så var det faktiskt nåt som fungerade, BRA till och med! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 260
Senast: Badger
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 625
Senast: Lager
·
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 650
Senast: mackan
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 142
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp