Vågar ni rida utan nosgrimma?

Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Min senaste häst red jag utan norgrimma, tills jag fick en medryttare eller någon annan red honom åt mig. Jag tyckte att det gick bra utan nosgrimma, men de andra som red honom använde betydligt mer hand än mig så då behövdes den, tyvärr....

Tycker nog att så länge man kan skippa nosgrimma ska man också göra det. Om man nu bryr sig om hästens väl...
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Så du satte på en nosgrimma istället för att ha en medyttare som rider trevligt? O_o
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag menar just i detta syftet när det kommer till nosgrimma resp utan nosgrimma och de som tex skriker i högan sky att nosgrimmor är farligt, vanliga nosgrimmor inte går att använda utan det krävs speciella anatomiska för annars är det hemskt för hästen..saken är den, vi hade bara för några år sedan inte dessa anatomiska nosgrimmor på marknaden alls, ingen visste om dessa och hästarna överlevde då också.

Sen kan väl jag ha full förståelse för att hästar trivs med olika saker som med allt annat.

Det jag menar i stort är att nosgrimma är skit i fall den används felaktigt oavsett eller att hästen misstrivs med den, likaså ifall ett träns utan nosgrimma sitter som skit eller skapar obehag så är det bättre då att använda nosgrimman om det är nödvändigt. Svårare än så är det inte i min värld
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Har inte ridit med nosgrimma sedan -94, då jag började med western! Gapande mun = något är fel, antingen i din ridning, eller hos utrustningen...
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Kl

Rider på engelsk nosgrimma som är löst spänd. Enbart av estetiska skäl för den
sitter så löst att den inte påverkar hästen. Aachenremmen används aldrig. Över äger att prova om pålle gillar remontnosgrimma.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag har nosgrimma för att det är snyggt, om jag har. Rider rätt ofta utan. Dock tycker jag det är fult. :p
Jag har väldigt löst spänt på både min egen och andras.
Jag brukar gärna lossa nosgrimmor och ta bort snokremmar på nya ekipage som ska tränas om man anser sig ha munproblematik.

Jag brukar också föreläsa om att hästar som gapar, gnisslar tänder eller fibblar med tungan brukar sluta med det då de blir lösgjorda. Hittills har jag inte mött någon det inte funkat på.
Däremot en jääääkla massa hästar som enligt ägare och diverse andra tränare måste snöras ihop pga deras oroliga trut. ;)

Vissa nosgrimmor blir fladdriga alt ser hängiga ut i fronten över nosen om man har dem riktigt lösa. Min är breeed och stadig. Den ligger super även som helt lös. Den har inte tappat formen fram heller av att inte dras. De tunnare tycker jag blir sladdrigare och även hängigare.
En lösgjord och eftergiven häst ska i min värld kunna "släppa hakan". Dvs om jag tar i tygeln ska eftergiften och lösgjordheten vara så total att hakan är avslappnad och man känner hur den följer handen.
Då måste man utöver att inte missbruka handen låta käken bli fri.
De kan sas "släppa käken" rätt långt innan munnen öppnas, för läpparna ska förbli slutna om bettet.

Jag kan också gilla att hästar med normala ryttare kan försvara sig mot bettet genom att gapa när man tar lite för mkt/fel.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag rider lika ofta utan nosgrimma som med. Och sisådär hälften av turerna utan nosgrimma, sker med semihuvudlag - dvs sidstycken och nackrem.
Varierar bett och nosgrimma, och nosgrimman är i regel löst spänd - tillräckligt hårt för att de ska sitta på plats utan att glida runt (kan orsaka skav), tillräckligt löst för att hästen ska kunna gapa. Nosgrimma har jag för att jag tycker att det är fint, varierar gör jag efter vad vi ska göra. Distanstränset är det träns som har nosgrimma av praktiska skäl; det är i princip en grimma med sidstycken, och det är bekvämt att kunna plocka av bettet så att hästen kan beta vid paus på långtur ;) . Hästen uppskattar bett som ligger stabilt i munnen, så remontnosgrimma är ett alternativ som jag ska prova till bett med lösa bettringar.

Jag anser att om huvudlaget i sig är välsittande, stabiliserar en nosgrimma inte själva huvudlaget nämnvärt på ett vanligt huvudlag där nosgrimman fästs i tränset med en nackrem (den vanligaste lösningen, vad jag märkt av). Däremot kan en remont- eller pullarnosgrimma stabilisera bettet något. Och huvudlag där nosgrimman träs genom sidstyckena kan troligen stabilisera huvudlaget något. Om hästen gapar mycket vid ridning, är det dags att se över betslingen och/eller bettets placering i munnen (förutsatt att hästen är problemfri i munnen etc etc), i första hand - om problemet inte är att bettet t.ex. rör sig för mycket i munnen även med en stilla hand etc så att en remontnosgrimma (t.ex.) kan hjälpa. Däremot anser jag också, att en korrekt tillpassad nosgrimma (med hänsyn till hästens huvud, tänder, "smak" - dvs hur hästen trivs med nosgrimman) inte skadar hästen och därmed inte är av ondo. Därför tycker jag inte att man rakt av kan stämpla nosgrimman som ett otyg - all utrustning vi använder till hästarna kan missbrukas. Min egen, personliga åsikt och erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag har också endast nosgrimma på grund av att det är snyggt, det går in minst tre fingrar emellan i bredd. Den är alltså aldrig spänd utan är bara där för att den är snygg ;)

Dock har jag upplevt olika uppfattningar på olika hästar utan, unghästen blir glad och trivs utan, men eftersom jag rider utan pannband på honom pga känslighet så blir tränset extremt ostabilt utan nosgrimma så jag har den på honom ändå.

Gamlingen blir dock hetare utan nosgrimma, vilket jag verkligen inte förstår eftersom den är lika löst spänd som alla andra, blir ingen skillnad om jag har den där och har den så löst att den flänger omkring heller. Så han känner nog sig bara glad och "friare" utan. Så jag rider utan på honom eftersom han inte behöver den och han ska inte tävlas eller visas upp i dressyr då han är 22år och pensionär :)
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Om jag av någon anledning skulle vilja använda en nosgrimma gillar jag den typen man har på travarnas huvudlag (sån här, men utan käken). Det jag gillar mest är att det inte sitter något mellan sidostycket och hästens kind som kan trycka. Det är en vanlig plats för sår i munnen när kinden tryck in mellan tänderna (testa själv att tugga med händerna tryckta mot kinderna, man behöver inte trycka hårt för att man lättare ska bita sig i kinden). Dessutom stabiliserar nosremmen tränset bra.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Javisst vågar jag det. Men rider med då det är snyggt, och man måste ha det på dressyrtävlingar -vill gärna inte ändra i utrustningen mellan tävlings- och träningssituation, det ska vara "hemma & invant".

Dock kan det se ut såhär ibland för omväxlings skull ;)

pic_5138b3419606ee3ce3fb2ef7.jpg
Snyggt "läppstift"!
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag har den för det estetiska, men jag kan lika gärna rida utan egentligen. Mina nosgrimmor är aldrig åtspända och en sk. snokrem kommer inte i närheten av min häst..:mad:

Mvh Domino_s
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Det jag menar i stort är att nosgrimma är skit i fall den används felaktigt oavsett eller att hästen misstrivs med den, likaså ifall ett träns utan nosgrimma sitter som skit eller skapar obehag så är det bättre då att använda nosgrimman om det är nödvändigt. Svårare än så är det inte i min värld

Om ett träns sitter som skit utan nosgrimma undrar jag hur det sitter med nosgrimma? Vad är skillnaden? Och hur är det tränset i så fall konstruerat? Är det då inte bättre att skaffa ett träns som passar?
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag anser att om huvudlaget i sig är välsittande, stabiliserar en nosgrimma inte själva huvudlaget nämnvärt på ett vanligt huvudlag där nosgrimman fästs i tränset med en nackrem (den vanligaste lösningen, vad jag märkt av). Däremot kan en remont- eller pullarnosgrimma stabilisera bettet något. Och huvudlag där nosgrimman träs genom sidstyckena kan troligen stabilisera huvudlaget något.

Ja, det är så jag tänker också. Och pullar- eller remontgrimman stabiliserar inte i sig bettet, tänker jag, utan den ser till att hästens mun är stängd vilket får till följd att bettet får mindre möjlighet att röra sig.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Varför har alla nosgrimma? Särskilt den nedersta som trycker upp bettet mot tänderna? Är bettet rätt anpassat och hästen är lugn i munnen, varför har man det???Jag har själv haft det till mina hästar men efter en grundlig förklaring av hästtandläkare har jag tagit bort dem. Tycker snarare jag fått gladare och känsligare hästar. Framförallt som ryttare blir man mer känslig i handen för är du hård så gapar de. Deras enda sätt att tala om att det inte är ok. Sen vet jag att detta inte gäller alla, men många skulle nog bli gladare om de slapp dem. Extra plus för Jens Fredriksson som bara hade den övre delen när han kom tvåa sist. Men så har han jobbat mycket med lösgjordhet.
"Vågar ni rida utan nosgrimma?"
Varför skulle man inte våga? För att kompisen tycker att det är fult? För att hästen far illa? För att hästen kan skadas? Eller vad?

Jag har hört att det från början var för att hindra hästen att bryta underkäken när den rumplade under jaktridning. Nosgrimman skulle då hindra hästen att öppna munnen och plöja backen med underkäken. Skröna?
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Ingen nosgrimma pga medicinska skäl hos hästen. Hoppas att man i framtiden kan få dispens på dressyrtävlingar pga det.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Min häst har extra löst spänt bett. Jag märker stor skillnad på bettets rörlighet i sidled när remonten är på eller av. Däremot gapar hon inte så jag kan ju rent tekniskt rida henne utan nosgrimma, och har även samma bett när jag varierar med engelsk. Men för tändernas del föredrar jag remont framför engelsk, och ska jag tävla måste jag ha nosgrimma och därför vill jag inte göra nån "grej" av den för hästens del. Lika bra att den sitter där jämnt. Jag byter inte sadelgjord heller för tävling. Jag vill att vi har en väl invand utrustning både på träning och tävling.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

kl

Ni som tycker det är fult utan nosgrimma.
Hur kan det vara fult att se hästen istället för en massa remmar? Hör det argumentet överallt att det skulle vara "fult" utan, är hästens huvud fult? Hästar som är så vackra djur i sig, tycker ni det är fult att inte ha grimma på hästen i hagen/boxen också? Eller är det bara ett invant beteende att vid ridning så "ska" man ha nosgrimma?

Jag blir iallafall nyfken :cautious:
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

På den lilla ponnyn kan jag rida utan och gör det ibland. Men har en engelsk nosgrimma för att hon blir liiite snyggare :D Men när vi tömkör så brukar jag ha utan av någon anledning.

På den större ponnyn har jag alltid en engelsk fast väldigt löst spänd (tror jag får in 3 fingrar mellan nosrygg och grimman). Hon är rätt så gammal och har förmodligen gått med nosen ihop spänd större delen av livet. Så hon behöver den för att inte gapa/ ignorera handen vid en förhållning. Så för henne är det en psykologisk grej. Ibland har vi en pullarnosgrimma för att ändra trycker lite (också den löst spänd)

Men visst ser jag fortfarande folk dra åt allt vad de kan. En tjej som skulle rida min lilla ponny fick tränsa henne. När jag skulle ta av tränset inser jag att hon har lyckats spänna så hårt att jag har nästan svårt att få upp den :eek::mad:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 261
Senast: Badger
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 625
Senast: Lager
·
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 650
Senast: mackan
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 142
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp