Vågar ni rida utan nosgrimma?

Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

stolpnosgrimma läste jag någonstans att det heter. De är lätta att göra själv om man vill. Hade några såna till min häst som satt väldigt löst, men jag hade dem för att jag tyckte det var snyggt.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

kl

Ni som tycker det är fult utan nosgrimma.
Hur kan det vara fult att se hästen istället för en massa remmar? Hör det argumentet överallt att det skulle vara "fult" utan, är hästens huvud fult? Hästar som är så vackra djur i sig, tycker ni det är fult att inte ha grimma på hästen i hagen/boxen också? Eller är det bara ett invant beteende att vid ridning så "ska" man ha nosgrimma?

Jag blir iallafall nyfken :cautious:

Det är väl också en vanesak och beroende på vilken disciplin man främst anser sig tillhöra. Den typiska dressyrhästen har aachen, engelsk eller remont, en hopphäst har pullar. De utan nosgrimma är araber, galopphästar eller western :D Jag dressyrar således med aachen, hoppar med pullar och rider ut och galopperar utan :bump: Tur att min häst är snygg i allt :love:
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

KL

fattar inte rubriken på tråden öht?
varför skulle ngn på hela jorden inte våga rida utan nosgrimma?????
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

KL

fattar inte rubriken på tråden öht?
varför skulle ngn på hela jorden inte våga rida utan nosgrimma?????

Varför gör man inte det då ??? Det var ju det som var vitsen med det...Eller är det för grupptrycket att man ska ha det för att det är fint. Nu har vi ju fått många förklaringar så det låter ju positivt även för de som använder det med förstånd. Men det är bara att titta i vilken hästtidning som helst, så är nosgrimman så hårt åtdragen mot tänderna och bettet pekar ut flera cm på varje sida. Vågar de ryttarna rida utan?? Ni skriver att man måste ha nosgrimma på tävlingar, även den understa remmen?
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Ursäkta men du får gärna skriva du till mig ;)

Vad betyder trådens rubrik som sagt - vaddå vågar ???
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag rider i stort sett utan nosgrimma sedan ganska många år tillbaka.
Min huvudsakliga gren är western och där är nosgrimma inte tillåtet.
Jag slutade i och för sig med nosgrimman innan jag började rida western, eftersom jag är lat och inte ids sätta på en obehövd utrustningsdel.

På ett av mina träns går inte nosgrimman att ta av, ett spanskt träns, och då har jag den väldigt löst spänd.

Ser egentligen inga fördelar med att använda nosgrimman.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Varför gör man inte det då ??? Det var ju det som var vitsen med det...Eller är det för grupptrycket att man ska ha det för att det är fint. Nu har vi ju fått många förklaringar så det låter ju positivt även för de som använder det med förstånd. Men det är bara att titta i vilken hästtidning som helst, så är nosgrimman så hårt åtdragen mot tänderna och bettet pekar ut flera cm på varje sida. Vågar de ryttarna rida utan?? Ni skriver att man måste ha nosgrimma på tävlingar, även den understa remmen?

Nosgrimma är obligatoriskt på engelsktävling, och det finns ett antal modeller som är godkända beroende på vilken betsling man använder och vilken gren man rider. Respektive regler finns under grenspecifikt TR.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag gör lite olika beroende på häst.

Mitt sto har alltid haft orolig mun, fipplat, tuggat som.en idiot, gapat o tjafsat. Tog av henne nosgrimman ett tag och märkte att plötsligt hade jag en häst som.gick o sög på bettet! Helt stilla i munnen. Så hon rids utan nosgrimma men med curbstrap.
I islandshästvärlden får man inte tävla med curbstrap så då har jag ett fult bett med parerstänger (alla bett i 9,5 har så.jäkla små ringar jämt!) till mitt specialgjorda blingträns
img_8982.jpg


Vallack nr 1 rids med remontnosgrimma. Han har vid ett flertal tillfällen gapat såpass att bettet åker genom(han är riden väldigt mycket utan nosgrimma). Han går o gapar även på hellång tygel. Men när det kommer till frågan om att Våga rida utan nosgrimma så självklart vågar jag det.

Vallack nr 2 rids i paddocken oftast utan nosgrimma om han har sin pelhamstång. Annars rids han med micklemträns och där är ju en speciell nosgrimma som även sitter i bettet. Bettet får inte kunna komma bakåt i hans mun på tandläkarens order. På uteritt rids han med pullarträns helt enkelt för att han är så het så jag får inte stopp om han krullar ihop sig, gapar o sen drar... Så i det läget -där vågar jag inte rida utan nosgrimma. Jag vill komma hem från ridtur sittande hel i sadeln i en hastighet jag själv bestämt...

Alla hästar är kollade regelbundet av en av Sveriges topp två tandläkare. Vallack nr 2 reds med aachen när vi köpte honom, tre veckor efter köp var vi hos tandläkaren. Då hade han förutom alla sina andra smärtande fel även sår på insidan kinderna, tryckskav ifrån nosgrimman. Därför rider jag i stort sett aldrig med hög nosgrimma -har man sett vilka sår det blir vill man inte bidraga till dem... Pullargrimma och remontnosgrimma trycker inte in kinden i tandraden och skapar inte såna sår som vår grabb hade... Stackarn!
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag skulle aldrig vilja stänga igen hästens mun av estetiska skäl. Har man nosgrimman så lös att hästen faktiskt kan gapa fullt ut med den (för mig betyder det att den kan gäspa obehindrat) så är det ju i själva verket en säkerhetsrisk, och knappast särskilt snyggt heller.

Jag använde en engelsk nosgrimma på min fd foderhäst i början som en trygghet vid uteritt med sällskap, då han kunde tända till ganska ordentligt i sådana situationer och jag inte hunnit lära känna hästen ordentligt än.

Men sen kom inte en nosgrimma i närheten av honom förrän han flyttade tillbaka till ägaren. Helt enkelt för att det inte behövdes. Han gapade när han blev riden av en hårdhänt ryttare, och när han blev extra taggad/nervös som en protest mot förhållningen, men inte annars.

1_518f8299e087c33701ed50bf.jpg
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Men det är bara att titta i vilken hästtidning som helst, så är nosgrimman så hårt åtdragen mot tänderna och bettet pekar ut flera cm på varje sida. Vågar de ryttarna rida utan?? Ni skriver att man måste ha nosgrimma på tävlingar, även den understa remmen?

I vilka hästtidningar då? Nu har jag gått igenom många av mina hästtidningar här hemma och ingen häst ser ut att ha för hårt spänd nosgrimma.
Inte heller någon av de jag känner eller på någon av ridklubbarna jag brukar vara och träna på har jag någonsin sett att någon har en hårt spänd nosgrimma.
De flesta sitter som dem ska, men många har på tok för löst spända nosgrimmor/träns att de stör och stjälper hästen mer än det hjälper.
Vilket enligt min veterinär är ett minst lika stort problem som att spänna för hårt.

Enda gången jag ser för hårt spända nosgrimmor är när det handlar om skrämselpropaganda.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Nu tycker inte jag att det är fult utan nosgrimma, men däremot kan jag tycka att vissa hästar passar bättre i huvudlag med nosgrimma än utan. Att resten av remmarna får huvudet att se väldigt långt ut, t.ex. Precis som att jag tycker att smala engelska nosgrimmor ser rätt hemskt ut på min egen häst, som har rätt rejält (inte enormt, men ganska grovt, sas) huvud.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

KL

fattar inte rubriken på tråden öht?
varför skulle ngn på hela jorden inte våga rida utan nosgrimma?????

Jag skulle inte våga det på min. Sitter inte nosgrimman på gör han en knyck med nacken och så ligger tränset på backen.:meh: Har hänt flera gånger när jag håller på och tränsar och inte har hunnit spänna nosgrimman än. Han är ingen häst som man vill sitta på och helt plötsligt upptäcka att man inte har något träns på.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Ta inte illa upp nu, men jag måste fråga. Hur spänner du käkremmen? Min spontana tanke är att om tränset flyger av bara för att nosgrimman saknar, är den för löst spänd.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Den största anledningen till att jag har det är för att jag tycker det är snyggt. Sen ibland när jag tränar min kuse rider jag med fastmartingal och sen sätter jag i nosgrimman.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Har don efter häst.
Ponnyn har överbett och kan inte ha något annat än bett löst utan att bli tokig.

Damen fördrar utan eller mycket löst så hon har oftas utan.

Simba tycker inte om när det kan röra sig för mycket i munnen så han har en engelsk med 2 fingrar i mellan.
Han har i bland testat om hans tunga når upp till öronen när man skrittar på långa tyglar utan nosgrimma.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Nej men fy, utan nosgrimma? :eek:

931373_10151466324797483_491647079_n.jpg


428420_10151476025642483_952011152_n.jpg


Nej rider aldrig med nosgrimma på tränset varken på 27-åringen eller 3-åringen. Fast rent tekniskt sett så har hon ju faktiskt nosgrimma på andra bilden ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag tar inte illa upp. Den är riktigt hårt spänd, han är väl konstigt byggd eller något. Och alldeles för smart för sitt eget bästa.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 260
Senast: Badger
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 625
Senast: Lager
·
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 650
Senast: mackan
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 142
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp