Bukefalos 28 år!

Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

vi gjorde det förra träningen också :p Men ja, det blir nog lite mer! Jag vet hur jag ska göra nu dock, men vi fick inte riktigt till nån bra galopp på framridningen heller, hon gick nästan 4-taktigt! Vet inte vad som hände...
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

vad skoj! hästen ser oerhört snäll ut =) även om den är lite stor för jäntan
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

:love: Duktigt! vilken stadig sits hon har.
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

vad skoj! hästen ser oerhört snäll ut =) även om den är lite stor för jäntan

Jo, han är alldeles för stor för henne, men vi har ingen ponny att låna. Det var en chansning att ens prova att låta henne tävla med denna häst eftersom han är för stor för henne. Vi tycker att hon inte ska rida i ledtygelklass längre så då provade vi denna klass och det fiungerade trots allt.
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Vad kul med en sånn här tråd, ska definitivt muta någon stackars sate att filma mig och lillkillen så fort han är igång!:D lärorikt att se både se sig själv och andra!
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

:love:Är det den gamla hästen, som var skadad o sen rodeade
Om så- grattis o gud vad snäll han var med flickan på:bow::love:
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Det är så roligt när dressyrfolk pratar om samling vilket ska vara bla att bröstryggen höjs och att länden är välvd samt att bakbenen placeras längre fram inunder hästen.

Nu visar forskning att den enda gången hästens bröstrygg höjs är vid framåt nedåt ridning. Dvs Western.
What a baloney:rofl:
Dels är det inget nytt o sen inte rätt heller.

det är tyvärr inte formen som gör hästen. Den måste ha manken uppe o ´m en låg form ska vara ergonomisk. Det kommer att om den arbetar bak o över ryggen "mot bettet". Fjong i kusen.

En högt utbildad dressyrhäst ska ridas lågt den oxå för att bibehålla rörligheten i hela ryggen o då även bröstryggen..

Får lite Dêja Vû från ditt förra expertområde- barfotaverkning.:grin:
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

:love:Är det den gamla hästen, som var skadad o sen rodeade
Om så- grattis o gud vad snäll han var med flickan på:bow::love:

Tack!

Det är samma häst. Från galen rodeohäst till snäll barnhäst. Inte gjort på en kafferast;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Tack!

Det är samma häst. Från galen rodeohäst till snäll barnhäst. Inte gjort på en kafferast;)

http://www.youtube.com/user/alazzi#p/u/20/LkSuquKHBHc

såhär såg det ut i april för ett år sen:D det har hänt en del sen dess.

Vår medryttare var imponerad över att barnet kan rida med sporrar utan att hästen bockar järnet. Vi har provat utan sporrar på de tidigare starterna, men då såsade bara hästen, så nu testades det med sporrar och då gick det bättre.

http://www.youtube.com/user/alazzi#p/u/30/SPquL1-FUak
 
Senast ändrad:
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Jag drog texten direkt från ordboken för samling på wikipedia som hänvisar till TR. Inte världens bästa källa men att hävda att dressyrfolk rider hästarna i låg form är väl att ta i om man inte pratar väldigt unga hästar??

Man blir lätt lite trött på dressyrfolk som sågar westernridning utefter fotknölarna utan att veta ett tjota. Min tävlingshäst är skodd på alla fyra och två ponnyer går barfota. Förstår dock inte hur det har med ridning att göra men har man inga argument att påtala när någon annan presenterar forskningsresultat hamnar man lätt på dålig argumentationsteknik :grin: Har du inga forskningresultat ist som visar att ridning med huvudet i dressyrpossition är bra för ryggen? :devil:

Mumin
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Jo du blev tyst sen du fann att hästen mådde bra o var trevlig med skor på:angel:

Det finns ingen fast regel av vad
med huvudet i dressyrpossition
:rofl:

Formen varieras o är avhängig av vad den klarar av o hur den arbetar med övriga kroppen. På tävling däremot så är det beskrivet, men då är det upp till ryttaren att inte starta en klass som hästen inte är färdig för

Sorry för OT:o
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Nej det blev det faktiskt inte. Jag tror fortfarande att barfota är det bästa på precis samma sätt jag hela tiden sagt, men inte till vilket pris som helst har varit mitt motto genom alla dessa år. Därför är just tävlingshästen skodd på alla fyra då han inte klarar barfota pga kontinuerliga hovproblem. (WLD) Min nästa häst kommer väljas med god omsorg för att ha god hovkvalitet. Dvs en ras där man premierar just bra hovar eller en ras där naturlig selektion fortfarande sker eftersom hästhållningen bedrivs i det fria fortfarande.

I hästvärlden behövs det fler människor som tänker igenom varför man gör saker och ting och inte bara göra. Tror fortfarande på lösdrift till alla hästar inkl topppresterande tävlingshästar och nu när Per michanek börjar vinna med sina miljonklassens galopphästar på lösdrift börjar folk äntligen fundera på om det där med etologiska förutsättningar inte är nått att tänka på ;-)

http://www.ryttarfiket.se/viewtopic.php?f=3&t=1677

OT här oxå :o

I vilket fall som helst så finns det givetvis duktiga dressyrryttare. Och ödmjuka människor som inte alltid fnyser när de ser hästar på lång tygel. Personligen tycker jag man får rida precis hur man vill så länge man medvetet inte skadar hästarna ( ex rollkur, tvinnade bett ) Men jag förväntar mig samma acceptans.

Mumin
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

senaste filmen på oss från walleclinicen som vi hade. ge gärna kritik:D
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Puttar upp den här tråden och hoppas på fler filmer ifrån användarna här på westernforumet. :bump:
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Eftersom mitt hästeri var mer eller mindre på paus förra året har jag bara videos att visa från 2010 och 2011. Men de går ju att kritisera de också! :D

Rein in Sweden
http://www.youtube.com/watch?v=QhYxXFUe0uE&feature=related

Träning hemma, utan träns.
http://www.youtube.com/watch?v=uQezd-sHHxM&feature=related

Kosseclinic :love:
http://www.youtube.com/watch?v=0K6oNZ8U-OQ&list=UUJScWr3WPE0HwQMhII2_eQA&index=4&feature=plcp

Såå... Var lite snälla :angel:
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Jag hoppas in o vaaaaagaaar! lol

Forst o framst: DU har en helt UNDERBAR hast. Jag blev kar i henne i kosseclinic videon, jaklar vilken lady du har dar! Im in loooooove! Trottnar du nansin pa henne far hon garna flytta till mig...

ReininSweden, viker dig i sidan, lutar dig frammat. Skulle vilja se dig rakare, alltsa inte som en flaggstang ;) men rulla bak med axlarna lite sa du inte trillar frammat sa mycket. Frammat ar ju gaaaasen! I den korta galoppen pa den lilla cirklen, var itne radd for att "sitta tillbaka" och hjalpa henne lite fa upp bogen. Spanner du dig?

Jag har inte en enda vettig video att visa... -men- kommer satta igang min GuleFule har om nan vecka nar jag slutat hosta sonder mig sa da kan jag glatt blastra lite "fjompa runt i ridhus helt planlost" videos ni kan dissikera hejvilt! Kan redan nu saga vad jag behvoer jobba pa, jag viker mig i sidan, fipplar for mkt med tyglarna, rider 10i2 istallet for 5i1 med mina fotter. Luftar mig innat pa volterna i stallet for att sitta RAKT pa hasten (hence: vikt i sidan, fyyyy pa mig!) ...och sa ar jag lat. Jattelat. Till och med latare an min hast....
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Huvudet på spiken Bew, är mycket medveten om min kassa sits ;) Den har jag faktiskt förbättrat sen denna videon måste jag säga, men ja, jag spänner mig. Blir så hiskeligt nervös på tävling :angel:

Har fått lära mig att jag ska sitta mer på röven och röra höfterna i en rullande rörelse fram - upp och sedan bak, i galoppen. Sen givetvis räta upp! Men det där med att jag viker mig i sidan har jag inte tänkt på, så det var bra att du såg det!

Och jag ska vidarebefodra komplimangerna till den gula. Då blir hon nog glad :love:
 

Liknande trådar

Avel Med resultaten från Verden och lite annat svammel... :) Dagen i Verden (fredagen med visning vid hand plus löshoppning) vad grymt...
Svar
18
· Visningar
1 356
Senast: Nin
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 795
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp