Bukefalos 28 år!

Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

:rofl: blir jag nervos rider jag som varldens flaggstang! Trust me - inte fint ALLS! Funkar for mig om jag tanker "jobb". Jag ar ju varldens blygis sa jag kan bli nervos om det ar folk som tittar pa mig bara hemma lixom, varldens scenskrack. :eek: Jag fick mkt skit for att jag var FOR rak nar jag borjade, spand i axlarna normalt eftersom min whiplash spokar.. ar inte saker pa hur min sits ser ut i dagslaget sa ni lar fa en hayday nar jag kan kasta upp nan video! Alltid skrattar val nan :)

Ja, gunga med i galoppen ar skitviktigt! Kan hjalpa om man "dansar" lite framfor spegeln sa man lar sig kanna ungefar hur mkt man kan behova "hjalpa" sig sjalv... jag vill kopa en tockendaringa balansboll jag.. sa jag kan sitta och balansera pa den anr jag slosar tid framfor datorn o tvn :rofl: just for rumpkontroll och balans.. ^^
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Ja det har jag hört är skitbra! Min pålle har ganska stötig galopp, så då är det "lätt" att spänna sig och motverka stötarna, istället för att slappna av ännu mer och hänga med. I'm working on it ;)
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

jag fick tipset att "rida som en banan", med en boj hela vagen fran hofterna till nacken. Just for att hjalpa mig, som du, komma ner i sadeln eftersom min rakhet gjorde att jag, precis som du, spande mig och motverkade stotarna. Inte luta frammat alltsa utan en jamn boj i hela ryggraden. Det funkade, men man kande sig ju som en jagvetintevad!

http://www.youtube.com/watch?v=WL-b-g4Y4u8 Inga storre problem att rulla med dar... gammal video, tungt underlag, hast som ar sur pa transet (det transet finns inte mer och jag rekommenderar alla som har liknande att branna dom pa en gang och aldrig mer satta dom pa en hast f.o.) Herr Gul har -fortfarande- ingen galopphjalp! *vissel* mellan haltor o alldeles for mkt javla kossor o regn o flytt o allt annat roligt som hande forra aret sa hann jag inte lara honom det da heller, sa det ar nagot skojsigt ni kommer fa sa.. hahaha... Ursakta den snygga "igangrullningen".. :)
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Så var det dax för en ytterliggare buketråd. Denna gången tänkte jag att vi kunde lägga in bilder och filmer när vi rider. Och så är det upp till er andra läsare att kritisera och komentera! Både negativa och positiva saker om bla ryttarens sits,inverkan,handhållning. Hästens gångarter, rörelser, framåtbjudning osv. Ja allt som man ser med kritiska ögon. Kom även gärna med förslag hur man kan förbättra.

Så gott folk,kom igen och våga så som jag!
Lägg ut lite kort info och släng in bilder/filmer!

In 1907 Clement Roland Glass, manager of the Concordia Tin Mina, La Paz, Bolivia watched the famous outlaw Butch Cassidy (en.wikipedia.org/wiki/Butch_Cassidy)
ride his mule up the side of the mountain to the camp.
Glass told a reporter years later he reconized him as a man from the "west", when pressed for an answer he replied:
"I could see from the way he handled his mule and the way he sat him, I could spot a cow puncher a mile away"

Rolig att se filmerna.
Bara två som har lärt sig 1-hand reining :confused:
Stol sitts?
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Sicken snygging du har! :love: Riktig ranchhäst, det gillar vi. Vad är det med det tränset som gör att det borde brännas föresten?

Har inte så mkt att säga om filmen, tycker du sitter kanonbra!
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

det var sa jakla tunt att det faktiskt gjorde ont pa dom, pressade over nackbandet. Hade det pa en mkt kansligare hast an Herr Gul och det var en riktigt laskig upplevelse, sa, som sagt, det ar skraaaaaap. lol Herr gul ar ju ratt gammalt blod, Leo pa papret ^^ inga moderniteter dar inte... haller faktiskt ogonen oppna efter ston efter hans pappa Leos Last Sensation for jag vill ha iaf ett sto som ar nara slakt med Herr Guleful.

och ja du ar absolut pa ratt vag!! Sa skont med filmer, man kan jamfora sig sjalv och se sina egna framsteg (och sina nya daliga vanor man lyckats lagga till.. huff) :) Jag ar helt itchy pa att komma tillbaka i sadeln! Och rida i RIDHUS! Alltsa, fatta.. jag har saknat ridhus och ridbanor nagot enormt. Komma undan en ilskna vinden...
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Hittade denna långa film http://www.youtube.com/watch?v=orJhCfoAlw8&feature=related

Western Pleasure Fut Finale DQHA Aachen Okt 2010

Ganska kul att studera de olika ekipagen, men den är lång, 39 minuter.

Från AQHA Hand Book:
453B Western Riding:
b. In order to have balance, with quality lead changes, the horse´s head and neck should be in a relaxed, natural position, with his poll level with or slightly above the level of the withers.

g. The following characteristics are considered faults and should be judged accordingly in maneuver scores:
.opening mouth excessively
.anticipating signals
.stumbling
.head carried too high
.head carried too low (tip of the ear below the withers)
.over-flexing or straining neckin head carriage so the nose is carried behind the vertical
.excessive nosing out

Wearing the hat and sitting the saddle does not make it western;
If people want too call it that.....fine....they can at least try too follow their own rules.
All I see is a bunch of peanut rollers that look like "life for them really sucks".
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Nej, jag tycker inte heller om hur hästarna rör sig. Jag la ut en film i somras på en av mina pleasurestarter och fick då höra att vi red i racefart. Men hellre racefart än peanutrollers.
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Det beror ju helt på vad man har för preferenser. Varför envisas folk med att rida klasser där det som är önskvärt inte är vad man själv vill???

Jag såg några riktigt fina hästar där som inte var särskilt störda av ryttaren utan gick avslappnat som de var byggda att gå. :love:
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Det beror ju helt på vad man har för preferenser. Varför envisas folk med att rida klasser där det som är önskvärt inte är vad man själv vill???

Jag såg några riktigt fina hästar där som inte var särskilt störda av ryttaren utan gick avslappnat som de var byggda att gå. :love:

Hehe, men jag vinner trots allt en del pleasureklasser så riktigt så uselt är det ju knappast. Jag gillar att rida pleasure men för det så behöver jag ju inte gilla allt man ser? Joggen gillar jag på hästarna i filmen men deras lope är för extrem för mina amatörögon.
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Eh ursäkta men ta på dig glasögonen och läs ett varv till är du snäll. Jag har inte ens nämt dig eller din ridning. Har till och med för mig att jag tvärtom har varit uppmuntrande ang den men det kan ha varit någon annan. Om du rider uselt eller inte har jag faktiskt inte den blekaste aning om, men det som intresserar mig är det ständiga kritiserandet av ALLT man inte råkar gilla själv på det här forumet. Varför kan man inte bara hålla sig till det man uppskattar och tycker är roligt själv?

En pleasurehäst ska gå och röra sig på ett visst sätt. Så enkelt är det. Och det är inte i racefart. Jag undrar varför man tävlar klasser som man inte gillar utformningen och syftet med?
Det kan ju inte vara en anledning att man kan vinna på lägre nivå, syftet måste väl vara att man vill bli bättre och avancera???
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Jag tävlar på min nivå och rider de klasser som finns. Det är relativt få tävlingstillfällen så när jag åker iväg så startar jag helt enkelt i de få klasserna som erbjuds. Det är så det fungerar där jag tävlar. Jag kommer aldrig tävla på någon riktigt hög nivå, men min nuvarande nivå har ändå fått mig uppklassad till den näst högsta nivån i mitt förbund. Uttrycket om varför man tävlar i något som man inte gillar stämmer ju inte. Pleasure på världsnivå ser ju helt annorlunda ut än pleasure på lägre nivåer. Skulle jag tänka så så finns det ju bara trail och western riding kvar att starta i.
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Och jag la ju in filmen eftersom jag tyckte att den var intressant. Inte för att den var hemsk alls. Då hade jag väl skrivit något om det. Pleasure på den nivån är spännande, men jag kan väl fortfarande få tycka att lopen inte tilltalar mitt öga? Det betyder ju fortfarande inte att jag tycker illa om pleasure?
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Pleasure på världsnivå ser ju helt annorlunda ut än pleasure på lägre nivåer.

Exactly my point!

Det är lägre nivåer av samma diciplin! Man tävlar och tränar med syftet att bli bättre, höja sin klass och komma så långt man kan eller hur?

Varför lade du ut filmen till exempel om du själv inte tycker att det ser bra ut? För att få en ny "diskussion" runt pleasurens vara eller icke vara?

Jag frågar för att jag är nyfiken.

För mig om jag börjar träna och tävla "vadsomhelst" så gör jag det för att bli så bra jag kan och avancera i min utbildningsnivå och kvalitét i det jag gör. Inte för att jag vill "stanna" på en lägre nivå för att den tilltalar mig mer. Då hade jag inte ställt upp i just den diciplinen/tälvingen/klassen utan hittat en där själva målet tilltalade mig och där jag ville sträva mot det.
Men alla är vi olika!
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Jag ser att man kan tolka mitt svarsinlägg tokigt. Och jag tror att jag återgår till min Bukepaus igen. Jag är väl en stor klant när det gäller att uttrycka mig, det blir bara fel och folk blir sura och känner sig påhoppade. Tråkigt att wrangler ska ta det så, tycker nog att du går i taket helt i onödan.
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Jag går inte alls i taket. Jag ser bara vart det barkar hän och där har vi varit så många gånger förut utan att det har lett till något. :)
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva


Titta på dom 2 filmer av dig och dina rid kompiser igen och jämföra med ditt sista film av Fut Finals!!
För mig är det som natt och dag, ni ligga ignom reglar, "heads above the withers"
Enligt Reglar borda Finalist vara disked hela högen :mad:

Western:
Use of the "bearing rein" useing 1-hand and a vertikal sitting position, eyes fixed on the intended direction.

What would the judges say should I come into an english dressage show decked out in English and riding 1-hand reining?

PS: Big Breast?
It is a show, "if you got em--show em" as long as you have no pain or discomfort.
Personly... I would rather see a curvy lady on a curvy horse than someone half staved.
Beauty is in the eyes of the beholder.
 
Sv: Vågra kritisera! Film/bilder på er själva

Eh ursäkta men ta på dig glasögonen och läs ett varv till är du snäll. Jag har inte ens nämt dig eller din ridning. Har till och med för mig att jag tvärtom har varit uppmuntrande ang den men det kan ha varit någon annan. Om du rider uselt eller inte har jag faktiskt inte den blekaste aning om, men det som intresserar mig är det ständiga kritiserandet av ALLT man inte råkar gilla själv på det här forumet. Varför kan man inte bara hålla sig till det man uppskattar och tycker är roligt själv?

En pleasurehäst ska gå och röra sig på ett visst sätt. Så enkelt är det. Och det är inte i racefart. Jag undrar varför man tävlar klasser som man inte gillar utformningen och syftet med?
Det kan ju inte vara en anledning att man kan vinna på lägre nivå, syftet måste väl vara att man vill bli bättre och avancera???

Read the "Head Line"-----kritisera! Film/bilder
 

Liknande trådar

Avel Med resultaten från Verden och lite annat svammel... :) Dagen i Verden (fredagen med visning vid hand plus löshoppning) vad grymt...
Svar
18
· Visningar
1 356
Senast: Nin
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 795
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp