Amen oj! Var bor du? (Kan inte sova och snurrar på buke, beklagar hönan).
Körde från stallet innan ikväll och tänkte, ja nu märks det att det börjar bli höst och kallare. Då låg det på 10+.

Tack!
Jag bor i uppland med kallast nu på -5 grader. De ska de väl klara väldigt låga temperaturer så länge det är vindstilla?De har små hus att gå in i och tre väggar. De har ju också värmelampa om det behövs. Jag tror inte att det är det men vem vet.
 
Jag vet inte vad jag ska göra med mina vaktlar. De bara pickar på varandra hela tiden. Jag har ”rensat ut” alla tuppar utom mina två favoriter, och några av hönorna som var mest pickade men de fortsätter ändå. Den enda som är fin är Candy så jag gissar att hon är dominantast, men jag har sett de andra picka på varandra också. De har en voljär på 9 kvm eller mer, minns inte på rak arm, och är 9st så utrymmet borde inte vara något problem. Jäkla djur 😑
 
Jag vet inte vad jag ska göra med mina vaktlar. De bara pickar på varandra hela tiden. Jag har ”rensat ut” alla tuppar utom mina två favoriter, och några av hönorna som var mest pickade men de fortsätter ändå. Den enda som är fin är Candy så jag gissar att hon är dominantast, men jag har sett de andra picka på varandra också. De har en voljär på 9 kvm eller mer, minns inte på rak arm, och är 9st så utrymmet borde inte vara något problem. Jäkla djur 😑

Kan det vara någon brist på något? Jag vet att höns kan göra det men kommer inte ihåg varför. Proteinbrist?

Annars Kan det fortfarande vara för många tuppar kanske?
 
Kan det vara någon brist på något? Jag vet att höns kan göra det men kommer inte ihåg varför. Proteinbrist?

Annars Kan det fortfarande vara för många tuppar kanske?
Jag vet inte. De får kalkonstart och mjölmask så proteinbrist borde det inte vara. De är lite dåliga på att äta kalk men jag har inte märkt något på äggen. Funderar på att köpa lite extra vitaminer till dem och insektsfoder. Äggfoder får de ibland. Grönt är jag lite slarvig med att ge men de får äpplen och lite annat som marsvinen får och fruktsmoothie för barn.

Läste att pickande kan vara ett inlärt och ärftligt beteende. Det började med att min förra tupp nästan pickade ihjäl Sindy och sedan har det blivit mer och mer trots att jag har försökt med både fler och färre tuppar, bara en tupp, ta bort de som är pickade, ta bort de som är opickade, mindre bur, större bur osv. De vita har aldrig varit pickade, bara de enfärgade och vitfläckiga, vilket jag tycker är märkligt. Det blev bättre när jag tog bort alla tuppar utom Lilleputten men inte bra. När Lillpip och Shelly satt ihop i en mindre bur var de två lugnare men pickadet i voljären fortsatte.

Pickandet har varit konstant oberoende av antalet tuppar men det var värre när tupparna var många och sedan Lillpip flyttade in i voljären så har både han och Lilleputten blivit pickade. Jag har dock bara sett hönorna picka, men det är ju möjligt att tupparna pickar när jag inte är där.

Ett alternativ är att sätta dem alla två och två men då blir burarna mycket mindre plus att jag nog inte kommer att klara merjobbet som blir med en massa burar. Ett annat alternativ är att avliva eller sälja de flesta men tycker ju om dem så det känns väldigt jobbigt då jag redan har fått avliva många.

Dessa djur 😫
 
Jag vet inte. De får kalkonstart och mjölmask så proteinbrist borde det inte vara. De är lite dåliga på att äta kalk men jag har inte märkt något på äggen. Funderar på att köpa lite extra vitaminer till dem och insektsfoder. Äggfoder får de ibland. Grönt är jag lite slarvig med att ge men de får äpplen och lite annat som marsvinen får och fruktsmoothie för barn.

Läste att pickande kan vara ett inlärt och ärftligt beteende. Det började med att min förra tupp nästan pickade ihjäl Sindy och sedan har det blivit mer och mer trots att jag har försökt med både fler och färre tuppar, bara en tupp, ta bort de som är pickade, ta bort de som är opickade, mindre bur, större bur osv. De vita har aldrig varit pickade, bara de enfärgade och vitfläckiga, vilket jag tycker är märkligt. Det blev bättre när jag tog bort alla tuppar utom Lilleputten men inte bra. När Lillpip och Shelly satt ihop i en mindre bur var de två lugnare men pickadet i voljären fortsatte.

Pickandet har varit konstant oberoende av antalet tuppar men det var värre när tupparna var många och sedan Lillpip flyttade in i voljären så har både han och Lilleputten blivit pickade. Jag har dock bara sett hönorna picka, men det är ju möjligt att tupparna pickar när jag inte är där.

Ett alternativ är att sätta dem alla två och två men då blir burarna mycket mindre plus att jag nog inte kommer att klara merjobbet som blir med en massa burar. Ett annat alternativ är att avliva eller sälja de flesta men tycker ju om dem så det känns väldigt jobbigt då jag redan har fått avliva många.

Dessa djur 😫

Fasen vad jobbigt!! Har de fått blodsmak då? Det vill säga att de fortsätter för att de en gång fått blod.
Jag vet inte om det stämmer men de påstår ju att det kan hända höns iallafall.
 
Fasen vad jobbigt!! Har de fått blodsmak då? Det vill säga att de fortsätter för att de en gång fått blod.
Jag vet inte om det stämmer men de påstår ju att det kan hända höns iallafall.
Ja 😞

Det är bara en gång det har blivit blod och det var när Ion en dag bara bestämde sig för att Sindy skulle DÖ. Då hade de bott fredligt ihop i ett halvår tror jag. Sindy var helt söndersliten och hennes huvud läkte aldrig helt utan man kunde se skallbenet på henne tills hon gick bort för ett tag sedan, nästan ett år efter attacken.

Nu är de bara nakna. De är också gula istället för vita vilket jag misstänker kan bero på att de inte använder sitt sandbad så jag måste hitta annan sand som de kanske gillar bättre. Nu har de snäckskalssand blandat med fin sand så jag tror att de vill ha något luftigare.

Lillpip på bilden
F0862F86-57DC-44B7-BD55-9A3153C29E10.jpeg
 
@Lyan det är väl kineser du har? det är rätt vanligt att dom inte trivs i grupp alls, det kan absolut funka, speciellt med yngre djur (men hur lång tid är en vaktel ung egentligen?) men dom är väldigt olika från dom japanska på just den punkten, med japaner hade man aldrig föreslagit att ha dom i par vilket är det man generellt säger funkar bäst för kineser.
 
@Lyan det är väl kineser du har? det är rätt vanligt att dom inte trivs i grupp alls, det kan absolut funka, speciellt med yngre djur (men hur lång tid är en vaktel ung egentligen?) men dom är väldigt olika från dom japanska på just den punkten, med japaner hade man aldrig föreslagit att ha dom i par vilket är det man generellt säger funkar bäst för kineser.
Jag vet folk som har dem i grupp på betydligt mindre yta än vad jag har mina utan problem, men uppenbarligen funkar det ju inte för mina 😞 Har läst och fått höra att det kan vara en dålig vana, att de lär sig att picka av varandra och att det inte behöver betyda att de inte trivs, men det måste ju ändå stressa dem tycker jag för det borde ju göra ont. Jag har nog ingen möjlighet att hålla alla i par så i så fall måste de flytta eller avlivas 😢 Att sälja dem lär tyvärr inte bli lätt eftersom hönorna inte är jätteunga och vem vill köpa en pickad och pickande fågel till sin besättning och riskera att föra beteendet vidare 😞 När Sindy blev söndersliten så var de bara två vad jag kan komma ihåg, eventuellt kan de ha varit tre då jag inte minns när Skipper dog.

Jag skulle nog kunna fixa en väggbur med fack till dem så några av dem kan gå i par, men då blir det så litet. Stort om man jämför med de lagliga måtten, men minimalt om man jämför med deras stora voljär de har nu. Jag tycker att det känns hemskt att trycka in dem i en så liten bur när de är vana vid sin stora, men det är ju hemskt att de pickar varandra också 😞
 
Här går det si sådär.

Det positiva i kråksången är att ingen annan har spontandött. Anledningen till dödsfallet går bara att spekulera i men de andra är friska.
Vi fick dock ta bort en av tupparna då eftersom det annars blev för många tuppar på för få hönor. Vi verkar dock tagit den som var mest tupp för inget galande kommer ur buren trots att vi är skitsäkra på att vi hade två tuppar. Det kanske visar sig att vi hade fel och att vi tog den enda tuppen. Vi får se.

Dock tog något rovdjur en av hönorna (alltid hönorna, aldrig överskottet av tuppar). Jag var där på morgonen, räknade in 6 stycken. Mitt på dagen var en avrättad genom halshuggning. Den lilla med kroktå och bumblefoot hade klarat sig av någon konstig anledning.

Mannen fick jobba på trots förkylning och säkra voljären ytterligare den helgen. Jag är en dålig och långsam byggare så han fick göra jobbet. Han satte också upp en extra vägg.
De älskar att vara innanför den väggen och mysa under lampan i torven.

Just nu lägger de inte ägg alls och har inte gjort på tre veckor. Troligen en kombination av stress och ruggning.
 
Hur går det för er?

Här går det fortfarande åt pipsvängen. Vi är utan tupp, antar jag. Hur i hela friden det gick till vet jag inte för jag vet att vi hade två och det var inte den som spontandog och inte den med halshugget huvud, tror jag.
Men någonstans måste jag kommit ihåg fel.

Nåväl, det fortsatte med fem hönor och de kom igång med äggläggandet med råge. Dock verkar de räddare än vanligt trots att rovdjuret inte längre kommer åt och de är faktiskt räddare nu än när det härjade fritt.
I förrgår hittades Kroktå (hon med bumblefooten, som botades) med ett rejält kloakframfall och fick slaktas. När vi rensar henne för frysen inser vi att hon dessutom butit vingen helt nyligen, blånaden var färsk nämligen. Det syntes inte när hon rörde sig alls och det beror troligen på att det var den allra främsta delen på vingen, den från "tummen" till spetsen. Det syntes och kändes dock när fjädrarna var borta. Så, det var ju tur i oturen att hon fick prolapsen så hon fick sluta sina dagar i tid.

Så av 25 ägg i våras, 12 kläckta, varav 8 tuppar och 5 inköpta hönor har vi alltså 4 hönor kvar, allt som allt. Vi som skulle ha ca 10 hönor och 2 tuppar för slaktuppfödning i vår. Det verkar ju snarare vara så att våren är bokad för kläckning av inköpta avelsägg istället, för återpopulation.

Bra vaktelår det här blev då!
 
Jag har bara tre kvar. Fem flyttade i lördags och Candy flyttar på lördag så då har jag bara Lilleputten och Summer kvar. Jag klarade inte längre att se alla pickade ryggar utan att må jättedåligt. Det verkar som att miljöombyte och blåsprej på ryggen gjort nytta i nya hemmet vilket känns väldigt skönt! Nu får det blir bara två här och så får jag hoppas att de två håller sams iallafall! Det är jättetråkigt att ha bara tre, snart två, i den stora voljären, men vaktlarnas bästa går först
 
Hur går det för er?

Här går det fortfarande åt pipsvängen. Vi är utan tupp, antar jag. Hur i hela friden det gick till vet jag inte för jag vet att vi hade två och det var inte den som spontandog och inte den med halshugget huvud, tror jag.
Men någonstans måste jag kommit ihåg fel.

Nåväl, det fortsatte med fem hönor och de kom igång med äggläggandet med råge. Dock verkar de räddare än vanligt trots att rovdjuret inte längre kommer åt och de är faktiskt räddare nu än när det härjade fritt.
I förrgår hittades Kroktå (hon med bumblefooten, som botades) med ett rejält kloakframfall och fick slaktas. När vi rensar henne för frysen inser vi att hon dessutom butit vingen helt nyligen, blånaden var färsk nämligen. Det syntes inte när hon rörde sig alls och det beror troligen på att det var den allra främsta delen på vingen, den från "tummen" till spetsen. Det syntes och kändes dock när fjädrarna var borta. Så, det var ju tur i oturen att hon fick prolapsen så hon fick sluta sina dagar i tid.

Så av 25 ägg i våras, 12 kläckta, varav 8 tuppar och 5 inköpta hönor har vi alltså 4 hönor kvar, allt som allt. Vi som skulle ha ca 10 hönor och 2 tuppar för slaktuppfödning i vår. Det verkar ju snarare vara så att våren är bokad för kläckning av inköpta avelsägg istället, för återpopulation.

Bra vaktelår det här blev då!
Vad tråkigt med dina 😞
 
Jag har bara tre kvar. Fem flyttade i lördags och Candy flyttar på lördag så då har jag bara Lilleputten och Summer kvar. Jag klarade inte längre att se alla pickade ryggar utan att må jättedåligt. Det verkar som att miljöombyte och blåsprej på ryggen gjort nytta i nya hemmet vilket känns väldigt skönt! Nu får det blir bara två här och så får jag hoppas att de två håller sams iallafall! Det är jättetråkigt att ha bara tre, snart två, i den stora voljären, men vaktlarnas bästa går först

Ja, deras väl och ve är det främsta. Skönt ändå att det blev bättre med miljöombyte och blåspray. Det får ju en att tro att de av någon anledning inte passade ihop. Storleken på voljären känns ju inte som problemet i detta fall.
 
Ja, deras väl och ve är det främsta. Skönt ändå att det blev bättre med miljöombyte och blåspray. Det får ju en att tro att de av någon anledning inte passade ihop. Storleken på voljären känns ju inte som problemet i detta fall.
Ja, det är ju det! Jag hoppas att Summer och Lilleputten inte kommer att picka på varandra när de bara är två
 
Hur går det med buke-vaktlarna?
Är väldigt sugen på att skaffa, typ nu direkt eller längre fram :p Trots nackdelarna/utmaningarna... Har läst runt en hel del och börjar känna att jag börjar ha hyfsad koll. Hur söta kycklingarna än är så tänker jag nog köpa vuxna när det blir dags. Är inte ett dugg intresserad av kött utan själva djuren i sig (levande) och ägg. Förstår att man får vara beredd på slakt förr eller senare, men vill slippa i den mån det går - så att köpa ägg/kycklingar där hälften blir tuppar känns inte som bästa början.

Funderar mest kring burstorlek (inomhus vinter), finns så många åsikter/rekommendationer kring vad som är lagom.
Vill gärna se bilder på hur ni har/haft era vaktlar :love:
 
@Miedo

Vi skulle ju ha en vaktelbas under vintern och ta ägg från dem för att föda upp till kött under våren.
Efter död (två stycken, olika anledningar) och en rovdjursdödad samt den extra tuppen vi slaktade, så blev det bara fyra kvar och den tupp vi skulle spara var troligen en höna och jag fattar inte hur jag tagit så fel.

Så, ingen uppfödning av vaktlar denna säsong. Vi köper nog in en tupp så de kan få befruktade ägg till nästa år istället.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 843
Senast: valy
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp