Bukefalos 28 år!

Val av häst.

V

vojlock

Hej!

Som jag har skrivit i en annan tråd så har min lillebror blivit väldigt hästintresserad. Nu har jag tänkt att ta en häst på foder under ett år, och hade då tänkt att "dela" hästen med min lillebror, nu undrar jag vilken typ av häst som ni tror skulle passa oss båda. Jag är 1,75 cm lång och väger runt 68 kilo,är 26 år och har hållit på med hästar länge, men har varit med om en svår ridolycka (fälttävlan) och vill därför bara rida en lugn och trygg häst i skogen och en del dressyrträning, skulle kanske våga mig på nåt enstaka minihinder. Men jag vill inte ha en alltför stor häst. Min lillebror är nybörjare (en väldigt duktig sådan) och vill rida i skogen och träna grunderna ordentligt för instruktör på bana. Problemet är bara hans längd, han är 195 cm lång och väger 86 kilo, (inget fett, bara muskler, men ingen "muskelknutte" om ni förstår vad jag menar).

Så nu är frågan vilken typ av häst som ni tror skulle passa oss.

Storlek/ras m.m


(hoppas tråden ligger rätt)
 
Sv: Val av häst.

En lugn och snäll häst av halvblodsras eller ett kallblod.
Stirra er inte blind på ras, men ni kommer ju behöva en rätt så stor häst. Kallbloden bär ofta upp långa ryttare bra så (eftersom dom är lite grövre) då kanske ni inte behöver en häst som är så jätte hög i mankhöjd.

Lycka till!
 
Sv: Val av häst.

Tack för svaret, vi har faktiskt en häst på g, korsning nordsvensk/halvblod, dock bara 156 cm hög, men kraftig. Skulle det funka?
 
Sv: Val av häst.

Nordis? Stark oftast snälla o väääldigt snygga:)

Fråga ägaren till denne häst hur mycket den tror att hästen klarar. Men eftersom din bror inte ska rida vajre dag vad jag har förstått kanske det funkar ändå, vad vet jag? ;P
 
Sv: Val av häst.

Det viktigaste är väl att ni har en häst som funkar rent mentalt för er i första hand! :)

min pojkvän som är sina runda två meter rider oftast quarters (ehum, kanadensare) på 155 och uppåt i mankhöjd.. men det som är viktigast är att hästen har massa och balans nog för att kunna hålla balansen även om ni ryttare "flaxar" runt lite.. så fokusera gärna på en lite lägre, men maffig häst... med bra benställning och rejäl rygg ;)

Lycka till!!!!!!! :bow:
 
Sv: Val av häst.

Tack för svaret, vi har faktiskt en häst på g, korsning nordsvensk/halvblod, dock bara 156 cm hög, men kraftig. Skulle det funka?

156 låter ju lite lite med tanke på att din bror är så lång, men det viktigaste är att det känns bra! Annars är ett grövre, större halvblod vad jag hade letat efter om jag varit i era skor.

Lycka till!
 
Sv: Val av häst.

ja, tanken är att vi ska dela på ansvaret för både hästen och ridningen men eftersom han är nybörjare så kommer han nog "skumpa runt" lite i början, hästen verkar vara väldigt lugn och stabil. Nån som vet vad en nordsvensk/halvblodskorsning ungefär kan bära för vikt?
 
Sv: Val av häst.

En vuxen man ska nog inte vara några problem. :)
 
Sv: Val av häst.

Ett lite rejälare halvblod, travare kanske?
Nordsvensk, Ardenner, kallblodskorsningar mm.

Bättre o titta på individ än ras :)
 
Sv: Val av häst.

156 låter väl lite lite till en såpass stor ryttare?
Vad jag förstod ville han väl såsmåningom tävla endel eller rida lite mer och då är det väl egentligen bättre att skaffa en stor häst med en gång och inte bara en han kan rida lite lugnt på.

Du är ju ganska lång också så det gör ju inget om ni skaffar en stooor häst. Hade ju varit värre om du varit 150 och vägt 40 kg lixom.. ;)

Han väger ju inte så fasligt mkt så vikten lär ju inte vara några problem, men med den längden så krävs det ju lite storlek.
 
Sv: Val av häst.

jo, men det kommer inte bli någon tävling för honom på den här hästen, utan mer skogsridning och lite dressyrträning (akademisk)

Jag var med om en ridolycka på en stoooor häst, så jag vill helst inte rida på någon riktigt stor häst, trivs bra på grova kallblod :laugh:
 
Sv: Val av häst.

Jag tycker folk har sagt kloka grejer redan, men vill tillägga att du kan ju uppmuntra din bror att träna upp sin balans och bålstyrka vid sidan av ridningen. Det kommer garanterat att hjälpa honom komma igenom den där skumpiga nybörjarfasen med hedern i behåll, och hästens rygg blir garanterat glad oberoende av ras. :) Här i USA rider många "stora" långbenta människor runt på små quarters men då de flesta har god balans och kan sitta korrekt i sadeln, klarar de små (men maffiga) hästarna det galant.
 
Sv: Val av häst.

jo, men det kommer inte bli någon tävling för honom på den här hästen, utan mer skogsridning och lite dressyrträning (akademisk)

Jag var med om en ridolycka på en stoooor häst, så jag vill helst inte rida på någon riktigt stor häst, trivs bra på grova kallblod :laugh:



Jag tror en Nordsvensk skulle passa alldeles utmärkt.
De är viktbärande, lättlärda och energiska utan att vara "heta".
Då de är avlade för arbete brukar de ha "bra huvud", och villiga att jobba.
De passar perfekt för akademiskt och även klassisk dressyr och hoppning.
Dessutom är de ju väldigt vackra skogsmullar.
 
Sv: Val av häst.

tan att veta så mycket tycker jag att den hästen ni funderar på skulle kunna funka, se bara till så även brorsan får provrida. En låg men grov häst kan göra att ryttaren känner sig mer proportionerllig än på en lite högre men tunnare häst. Jag vet eftersom jag sitter på en lite grövre b-ponny och känner mig ganska lagom fastän fötterna hänger nedanför, men om jag sitter på en mycket smäcker c-ponny känner jag mig jättestor och obalaserad.
 
Sv: Val av häst.

Tack för alla svar! :love:

Det lutar till att vi åker och provrider och funkar det inte så får vi leta vidare.
 
Sv: Val av häst.

Hej hej. Ett halvblod på iallafall 160+ , gärna uppåt 170, och som kan fungera som läromästare, skulle jag helt spontant tipsa om. En stor häst är inte farligare än en mindre? även om det kankse känns så, tänk på det och låt inte din rädsla efter olyckan komma emellan att hitta en häst som faktiskt passar er båda.

Du är ju lång och som du säkert vet, skulle passa bra på en större häst. Kallblod är ju inte direkt nybörjar hästar heller, lite tråkigt för din bror?

Hur gick det med provridningen? Hoppas ni hittar eran häst tillslut! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 827
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 401
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
13 016
Senast: fio
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp